تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۹۷
استقبال موافقان و منتقدان برجام از نامه رهبر انقلاب

نامه «فصل‌الخطاب»

پایگاه بصیرت / جعفر تكبيري

(روزنامه جوان – 1394/07/30 – شماره 4658 – صفحه 2)

آغاز دوراني جديد. . . اين عنواني است كه مي‌توان بر روزگاري قرار داد كه پس از تأييد توافق برجام توسط مقام معظم رهبري شكل خواهد گرفت. دوراني كه قرار است پايان بخش چالش‌ها و دو گانگي‌هاي نيروهاي انقلاب در موضوع برجام باشد. درست پس از حصول توافق اوليه ميان ايران و غرب بر سر پرونده فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي كشورمان بود كه ديدگاه‌هاي مختلف و متفاوتي در خصوص داده‌ها و ستانده‌هاي ايران و غرب در سطح جامعه مطرح شد. يكي موافق و يكي مخالف با استدلال‌هايي متفاوت كه بازتاب‌هاي گسترده‌اي نيز در سطج رسانه‌هاي عمومي داشت، روندي كه بيان كننده اوج مردمسالاري و آزادي بيان در جمهوري اسلامي پيرامون موضوعي حياتي براي جامعه بود.

حالا اين موضوع با نامه رهبر معظم انقلاب به رئيس‌جمهور در خصوص شرايط اجراي برجام و تأييد اين سند بر اساس مصوبه شوراي عالي امنيت شكلي تازه به خود گرفته است؛ شكلي كه از آن مي‌توان به همدلي و همزباني و وحدت رسيد. اين موضوع را مي‌توان در اشاره‌هاي رهبر معظم انقلاب در تشكر از افراد و گروه‌هايي مشاهده كرد كه در شكل دادن به اين سند و سپس نقد و بررسي و تصويب آن نقش داشتند. افراد و گروه‌هايي كه هركدام با يك تفكر سياسي خاص در اين روند نقش داشتند و رهبر معظم انقلاب با پيام خود آنان را زير چتر وحدتش گرد هم آورد. حالا وحدت و همدلي پس از پيام رهبر معظم انقلاب در تأييد توافق برجام در كلام مسئولان نيز حلول پيدا كرده و همه آنان كلام رهبري را به عنوان فصل الخطاب در اين روند مهم و حساس قلمداد مي‌كنند

نعل به نعل تابع فرمايشات رهبري هستيم

نامه «فصل الخطاب»در همين ارتباط علي اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي پيام رهبر معظم انقلاب درباره برجام را حايز اهميت دانست و تأكيد كرد كه از نامه و حمايت‌هاي هميشگي ايشان تشكر مي‌كنيم و سعي خواهيم كرد كاملاً نعل به نعل تابع فرمايشات ايشان باشيم.

ايرنا در اين خصوص گزارش كرد كه علي اكبر صالحي از نامه رهبر معظم انقلاب درباره برجام و تأكيدات ايشان تشكر و قدرداني كرده و گفته است كه رهبر معظم انقلاب همواره حامي جدي فعاليت‌هاي صلح آميز كشورمان بودند و نقش آفريني‌هاي ايشان در پيشبرد فعاليت‌هاي هسته‌اي و به سرانجام رسيدن موضوع پرونده ساختگي هسته‌اي كه الحمدلله به سرانجام رسيد حايز اهميت است. رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين با تأكيد بر اينكه نامه رهبر معظم انقلاب را نعل به نعل مورد توجه قرار خواهد داد، گفت: تمامي تلاشمان را به كار مي‌گيريم كه خداي ناكرده فريب طرف مقابل را در هيچ كدام از اقدامات پيش رو نخوريم. وي همچنين تصريح كرده است كه اميدواريم سازمان انرژي اتمي ضمن حفظ ساختار فعاليت‌هاي هسته‌اي خويش بتواند فعاليت هايش را در عرصه هايي همچون سلامت، صنعت، كشاورزي و ايجاد نيروگاه‌هاي جديد گسترش دهد. ‌ وي در پاسخ به اين پرسش كه در خصوص تضمين‌هاي مورد نظر رهبر معظم انقلاب در نامه مربوط به برجام چه برنامه‌اي داريد؟ گفت: همانطور كه اشاره كردم ما تمام تلاش‌هاي خود را به كار خواهيم گرفت كه دستورات معظم له را نعل به نعل رعايت كنيم.

فصل الخطابي براي موافقان و مخالفان برجام

نامه «فصل الخطاب»عليرضا زاكاني، رئيس كميسيون ويژه بررسي برجام در مجلس شوراي اسلامي نيز در همين ارتباط با اشاره به پيام مهم رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: پيام عميق و سرنوشت‌ساز رهبر معظم انقلاب بار ديگر يادآور نعمت مبارك ولايت مطلقه فقيه و حبل‌المتين است.

وي در ادامه گفت: پيام مهم امروز رهبر معظم انقلاب بايد فصل‌الخطابي براي موافقين و مخالفين برجام باشد و ان‌شاءالله منشأ صحيح مخالفت‌ها و موافقت‌ها ماجور به درگاه الهي باشد.

رئيس كميسيون برجام با اشاره به تقدير رهبر معظم انقلاب از زحمات مجلس و كميسيون ويژه برجام گفت: از ايشان كه لطف كردند و پيرامون كار مجلس و كميسيون برجام اظهار لطف و محبت فرمودند، سپاسگزاريم و ان‌شاءالله نمايندگان مجلس و اعضاي هيئت دولت تا آخرين نفس در خدمت رهبر معظم انقلاب خواهند بود و اين پيام وحدت آفرين، بصيرت بخش و مسئوليت‌زا منشأ تحول و منشأ بازبيني شكاف‌هايي قرار خواهد گرفت كه مانع از خدمتگزاري صحيح به مردم عزيز كشورمان بود. وي برهمين اساس تصريح كرد: قواي سه‌گانه و همه مسئولان كشور بايد تلاش كنند تا اين سطح از اقتدار و تدبير نظام جمهوري اسلامي ايران در مصاف با قدرت‌هاي بين‌المللي منشأ يك جهش و حركت به سمت اهداف انقلاب اسلامي و باز شدن گره‌ها از زندگي مردم و گشايش‌هاي اقتصادي در جامعه با تكيه بر اقتصاد مقاومتي و تلاش بيشتر دولتمردان باشد.

دستورات رهبري مسئوليت مجريان را سنگين كرد

نامه «فصل الخطاب»علاءالدين بروجردي، نماينده مردم بروجرد هم با اشاره به دستورات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره اجراي برجام در نامه‌اي به رئيس‌جمهور، گفت: اين نامه حاوي نكات مهمي بود كه نشان از اوج بي‌اعتمادي به امريكا، به عنوان دشمن اصلي انقلاب اسلامي داشت. بروجردي متذكر شد: محتواي اين نامه نشان داد كه به‌‌رغم اينكه يك طرف توافق هسته‌اي امريكا است ولي همچنان ديوار بلند بي‌اعتمادي به امريكا در جاي خود قرار دارد و وقتي از اين زاويه به موضوع نگاه مي‌كنيم اين امر خود مسئوليت مجريان برجام را سنگين خواهد كرد. رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پايان خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه امريكا در ابعاد موضوعات مربوط به تحريم و مراحل مختلف اجراي برجام نقش‌آفريني مي‌كند بنابراين مسئولان بايد در طول اجراي برجام هوشمندانه عمل كرده و حساسيت لازم را از خود بروز دهند.

این نامه برای همه فصل‌الخطاب است

نامه «فصل الخطاب»اسماعيل كوثري از اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس نيز در گفت‌وگو با ايسنا پيرامون نامه رهبر معظم انقلاب اظهار كرد: نامه رهبري به رئيس‌جمهور در مورد برجام و ذكر الزامات نه‌گانه برجام براي همه دستگاه‌هاي اجرايي، قوه مقننه و قوه قضائيه فصل‌الخطاب است.

وي افزود: مقام معظم رهبري با نگاهي هوشمندانه مذاكرات هسته‌اي و توافق را مورد توجه داشتند و مسئله را بسيار دقيق هم به مجلس و هم به كساني كه نقدهايي داشتند منتقل مي‌كردند و اين نشان مي‌دهد ايشان بسيار با حساسيت عمل‌ و تمام موارد را جمع‌بندي كردند. نماينده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: يكي از نكات مهم بحث تحريم‌ها بوده كه بايد تضمين داده شود كه در عين اينكه ما به تعهدات خود عمل مي‌كنيم در قبال عمل به تعهدات طرف مقابل نيز بي‌تفاوت نباشيم. كوثري با اشاره به تأكيد مقام معظم رهبري بر الزامات برجام تصريح كرد: ايشان يادآوري كردند كه بايد موضوع به شكل دقيق و هوشيارانه دنبال شود و منافع ملي در آن مدنظر قرار گيرد، زيرا اجراي توافق از مهم‌ترين مسائل در جريان اين توافق بوده است. ما بايد تعهدات خود را انجام دهيم و در عين حال طرف مقابل نيز به عهدش وفادار بماند.

http://javanonline.ir/fa/news/748733

ش.د9403012

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات