تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۰۵۳۷

علي مطهري: کسانی که از تحریم سود می‌بردند، ﻋﻠﻴﻪ برجام ﺟﻮﺳﺎﺯﻱ می‌کنند

(روزنامه شرق - 1395/02/07 - شماره 2568 - صفحه 6)

ﻋﻠﻲ مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش «مجلس امید» که در دانشگاه اراک برگزار شد و با بزرگداشت استاد شهید مطهری همراه بود، درباره توافق هسته‌ای ایران سخن گفته است، او در این همایش با حمایت از برجام و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفته است: اﻣﺮﻭﺯ ﺑﺮﺟﺎﻡ ﻣﺎﻧﻊ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺭاﻩ کسانی است که در دوره تحریم سود می‌بردند، پس ﻋﻠﻴﻪ ﺁﻥ ﺟﻮﺳﺎﺯﻱ می‌کنند. مشابه سخنان علی مطهری را پیش از این نیز مسئولان دیگری گفته و نوشته‌اند.

در اواسط فروردین حمید بعیدی‌نژاد، مدیر كل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه، در اینستاگرام خود به بانک‌های زیرپله‌‌‌ای و میلیاردر‌های جوان اشاره کرد و نوشت: در زمان تحریم‌ها تمامی ارتباطات بانكی ایران با بانك‌های اروپا و آسیا به‌تدریج یكی پس از دیگری قطع شدند و فقط چند بانك خیلی محدود كه چون هیچ‌گونه مراوده خارجی نداشتند، حاضر بودند هر گونه ریسكی را در كار با ایران بپذیرند. این بانك‌ها كه واقعا بانك‌هایی بودند كه به‌اصطلاح همكاران بانكی، بانك‌های زیرپله‌ای محسوب می‌شدند، در اثر كار با ایران البته به ثروت‌های میلیاردی رسیدند، ولی خب اثر آن ایجاد فساد اداری در ایران هم بود كه از‌جمله به ظهور میلیاردرهای جوان انجامید.

حالا علی مطهری نیز در این مورد سخن گفته است؛ او در دانشگاه اراک با اشاره به اینکه شهید مطهری معتقد بود هر مقام مسئولی در جایگاه انتقاد قرار نگیرد، برای خود و جامعه خطرناک است، عنوان کرد: همواره وجود منتقدان و مخالفان برای جامعه و اکثریت لازم است؛ چراکه افکار مخالف سبب پیشرفت می‌شود. به گزارش ایسنا، مطهری درباره توافق برجام گفت: مشکلات اقتصادی فعلی کشور حاصل برجام و عملکرد دولت نیست، بلکه به عملکرد دولت قبل بازمی‌گردد. او با تأکید بر اینکه همه نظام حامی برجام هستند، افزود: پیشرفت برجام تا امروز خوب بوده است. ما با اروپایی‌ها مشکلی نداریم، تنها مشکل با آمریکاست که مربوط به تحریم‌های گذشته و گره‌هایی است که بازشدن آنها زمان می‌برد.

دولت قبل در زمان تحریم امتیازاتی برای برخی ارگان‌ها قائل شد و از سوی دیگر، منابع نفتی فروخته شد، ‌ولی درآمد آن به خزانه بازنگشت، امروز برجام مانع بزرگی بر سر راه کسانی است که در دوره تحریم سود می‌بردند؛ پس علیه آن جوسازی می‌کنند و تلاش می‌کنند کاری کنند سرمایه‌گذاران خارجی جرئت سرمایه‌گذاری در ایران را نداشته باشند. او همچنين افزود: به مخالفان برجام باید گفت که این توافق با نظر رهبری صورت گرفته و شخص ایشان بر تمام روند مذاکرات اشراف داشتند و کل نظام آن را پذیرفته است.

دانشجويان اوضاع را رصد كنند

او تأکید کرد: دانشجویان باید همه جوانب امور را رصد کنند و چنین نباشد که رسانه یا سایت و روزنامه‌ای خاص و محدود را بخوانند و براساس آن تحلیل کنند. مطهری با تأکید بر اینکه نباید با روی‌کاربودن دولت اصولگرا، اصلاح‌طلبان چوب لای چرخ دولت بگذارند، یا بالعکس، اظهار کرد: کاهش قیمت نفت مشکلاتی را در پی داشت که مسلما رفع آنها زمان‌بر و نیازمند همراهی است. مطهری درباره موضوع حصر گفت: مسلما باید خطاها عنوان شود، مخالفت با حصر به معنی تأیید اقدامات حصرشدگان نیست؛ چراکه باید حتی در صورت قانع‌نشدن از توضیحات به قانون تمكين می‌کردند، ‌اما باید طبق قانون عمل شود. بدون حکم قانونی، نمی‌توان کسی را بازداشت، ‌متهم، زندانی یا حصر کرد.

البته در این مورد رئیس‌جمهور دولت قبل و شورای نگهبان نیز مقصر بودند. همه افراد از جمله افراد در حصر و دولت قبلی باید در یک دادگاه به‌طور هم‌زمان حاضر و محاکمه شوند تا پرونده این مسئله بسته شود. پاره‌کردن عکس امام‌خمینی (ره) و جشن و شادی مردم در شب عاشورا هیچ سندیتی ندارد. او درباره حکم دیوان عدالت آمریکا درباره مصادره اموال ایران به اتهام مشارکت در انفجار بیروت گفت: ادعای آمریکا یک اتهام است که وجاهت ندارد و ریشه آن به دولت گذشته بازمی‌گردد. در دولت قبل سرمایه‌گذاری‌های ارزی در آمریکا انجام شد و امروز همین منابع مالی کشور با این ادعای آمریکا در معرض خطر قرار گرفته است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود درباره پدرش گفت: آیت‌الله مطهری دوماه‌ونیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به علت دفاع از خلوص انقلاب اسلامی به شهادت رسید.

او با تأکید بر اینکه دکتر مطهری با نفوذ اندیشه‌های غیراسلامی به درون نهضت اسلامی مقابله کرد، افزود: شهید مطهری با گرایشات مارکسیستی و افراد وابسته به مجاهدین و گروه‌های کمونیستی مقابله و از ورود آنها به دستگاه‌های انقلاب جلوگیری کرد و این فعالیت‌ها باعث شد به عنوان اولین هدف به شهادت برسد. مطهری با اشاره به انجام بیش از ٢٠ سخنرانی در دوماه‌ونیم پس از پیروزی انقلاب از سوی شهید مطهری، موضوع سخنرانی‌ها را پاسخ به شبهات و مسائلی چون آزادی بیان و تفکر و دموکراسی عنوان کرد و گفت: امروز بهترین اثری که درباره مبانی فکری انقلاب اسلامی می‌توان مطالعه کرد،‌ کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران است که بعد از شهادت وی به چاپ رسیده است. او با اشاره به کم‌‌توجهی‌هایی که به این آثار می‌شود، جلسات و همایش‌های دانشگاهی را سراسر هیجانی و توأم با احساسات دانست و گفت: امروز دانشجویان ما احساسی شده‌اند و تاب و حوصله بحث فکری ندارند، بلکه سرگرم تازیدن به گروه‌های سیاسی یکدیگرند که این شرایط گویای نقص بزرگی است.

تأكيد شهيد مطهري بر آزادي

مطهری با تأکید بر لزوم توجه دانشجویان به اندیشه و تفکر، به تأکیدات شهید مطهری اشاره کرد و افزود: یکی از نکات مورد تأکید شهید مطهری بحث عدالت اجتماعی است که درباره توجه به آن هشدار می‌‌داد. او با بیان اینکه اهمیت عدالت در معارف اسلام مطرح شده است، گفت: اسلام دین جامعه بدون تبعیض است، نه جامعه‌ای بدون تفاوت. جامعه نباید دچار تبعیض باشد، بلکه باید شرایط رشد برابری را ترتیب دهد تا افراد براساس تلاش خود رشد کنند.

علی مطهری عدالت در جامعه اسلامی را توأم با معنویت دانست و با اشاره به اینکه اختلاف طبقاتی باید از راه برادری اسلامی کاهش یابد، اظهار کرد: آثار بی‌عدالتی در اجتماع، ازبین‌رفتن تعادل روانی است که منجر به افزایش طبقه محروم همراه با افزایش عقده‌های روانی می‌شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، آزادی را یکی دیگر از تأکیدات شهید مطهری دانست و با اشاره به آزادی اجتماعی و آزادی معنوی به عنوان اقسام آزادی گفت: آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی محقق نخواهد شد و اشتباه دنیای امروز این است که در پی کسب آزادی اجتماعی بدون توجه به آزادی معنوی است. او تأکید کرد: تا زمانی که انسان از درون آزاد نشود، آزادی اجتماعی پدیدار نخواهد شد.

http://www.sharghdaily.ir/News/91278

ش.د9500091

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات