تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۵۱
همدلي از آخرين آرايش سياسي – انتخاباتي اصلاح‌طلبان گزارش مي‌دهد

دعوت به رقابت عاقلانه، پرهيز از ائتلاف فرصت‌طلبانه

اشاره: مولفه احزاب در ايران سيمايي تراژيك‌گونه دارد؛ با گذشت بيش از يك قرن از فرايند نوسازي سياسي، مسير همچنان ناهموار است اگر چه برخي تحليلگران و واضعان نظم سياسي معتقدند كه ايران جامعه‌اي مدرن اما بدقواره است اگر مقوله و اهميت احزاب را به عنوان يك ركن اساسي در ايجاد نظم دموكراتيك در نظير بگيريم، زماني كه هيچ حزبي نتوانسته كه حيات سياسي خود را به شكلي كاربردي ادامه دهد. طبيعي به نظر مي‌رسد كه جامعه‌ شكل بدقواريگي به خود بگيرد. اين در حالي است كه در كشورهاي صنعتي مدرن احزاب دولت‌سازي مي‌كنند. سخن اين است كه اگر اغراق نكنيم، احزاب در شرايط امروز به يك انسجام و هماهنگي رسيده‌اند به كنگره‌هايي كه اخيرا برگزار كرده‌اند. در قامت احزابي مدرن ظاهر شده‌اند در اين گزارش سعي كرده‌ايم آخرين آرايش سياسي و انتخاباتي و راهبردهاي مهم‌ترين احزاب اصلاح‌طلب را بررسي كنيم
پایگاه بصیرت / آيت وكيليان

(روزنامه همدلي – 1394/08/23 – شماره 184 – صفحه 2)

عبدالواحد موسوي لاري، رييس شواري راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان و نايب رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اين جريان سياسي، مواضع اصولي و پذيرفته اصلاح‌طلبان را مورد تحليل و بررسي قرار داد؛ محور اصلي سخنان موسوي لاري در ارتباط با اخبار مربوط به ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرايان معتدل بود و آن را خطايي استراتژيك دانست. البته موسوي لاري تنها كسي نيست كه اين مسئله را موج سواري رسانه‌ها مي‌داند، بلكه برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب هم رويكرد مثبتي مبني بر ائتلاف به هر شكل ممكن با اصولگرايان را نپذيرفته‌اند. نقد تند موسوي لاري اينگونه بود كه: «اين حرف‌هايي كه گاهي بعضي ژورناليست‌ها در رسانه‌ها مي‌گويند، حرف خودشان است.

جريان اصلاح‌طلب ضمن احترام كامل به اصولگرايان عاقل و خردورز، آنان را به نوعي رقابت منطقي و عاقلانه دعوت مي‌كند، نه ائتلاف رياكارانه و فرصت‌طلبانه نه آنها ديدگاه‌هاي خود را مي‌توانند كنار بگذارند و نه ما مي‌خواهيم كنار بگذاريم دليلي هم نمي‌بينيم اين كار را انجام دهيم. مردم بايد ببينند كه 2 نوع بينش و سليقه در جامعه وجود دارد. ما بايد به مردم و شعور آنها اعتماد كنيم. نخواهيم با برخي ساخت و پاخت‌ها و بده‌بستان‌هاي سياسي مبتذل سر مردم شيره بماليم. هر دو كالايي را كه داريم عرضه مي‌كنيم.»

در عين حال نمي‌توان به شكلي ساده از ظرفيت لاريجاني كه در جريان برجام با كنترل تندروها، يك تنه آن را به مسير تصويب از پارلمان كشاند، گذر كرد. موسوي لاري ضمن پذيرفتن كاركرد حمايتي طيف رهروان ولايت به ليدري لاريجاني، گفت: «ما استقبال مي‌كنيم اما اين به آن معنا نيست كه آنها به ليست ما بيايند و ما به ليست آنها برويم. با اين كار سر مردم را كلاه گذاشته‌ايم اين نه در شان آن جريان است و نه در شان ما. ما با چهره‌هايي نظير آقاي ناطق و لاريجاني رقابت مي‌كنيم نه شراكت.»

راه ائتلاف هموارتر از هميشه

سياستمداراني از طيف‌ها و گروه‌هاي مختلف در روزهايي كه نمايشگاه مطبوعات برگزار مي‌شد، به اين محل آمدند و مورد استقبال رسانه‌ها قرار گرفتند؛ علي شكوري‌راد، دبير كل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي از جمله اين افراد بود كه در نمايشگاه مطبوعات شركت كرد. بحث حاشيه‌اي و جالب توجهي كه با تعجب اصحاب رسانه همراه شد قرار گرفتن شكوري‌راد در يكي از غرفه‌هاي مطبوعاتي با محسن اسماعيلي، عضو شوراي نگهبان بود كه چند دقيقه‌اي با او به گپ و گفت انتخاباتي پرداخت.

رايزني اصلاح‌طلبان با شوراي نگهبان مسبوق به سابقه است و شايد اين ديدار نيز در تداوم اين رايزني‌ها بوده باشد شكوري‌راد در نمايشگاه به تشريح فعاليت‌هاي حزب اتحاد پرداخت: «خوشبختانه در جلسه اخير شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان روند همگرايي بسيار خوبي شكل گرفت و دكتر عارف نيز به عنوان رئيس اين شورا انتخاب شدند. اصلاح‌طلبان مي‌توانند گام‌هاي بلندتري به سمت انتخابات بردارند و آن طور كه به نظر مي‌رسد مشكل عمده‌اي پيش‌روي ما نخواهد بود.»

تمكين به اصلاحات

شماره آخر نشريه صدا در گزارشي از مواضع انتخاباتي حزب كارگزاران خبر داد و در قالب بسته پيشنهادي آن را به اصلاح‌طلبان عرضه كرد. حزب كارگزاران تاكيد كرده‌اند كه جز همسويي با جريان اصلاحات فعاليت انتخاباتي نخواهد كرد حزب كارگزاران همچنين محسن هاشمي، رضا امراللهي، فاطمه مقيمي، فرزانه تركان از تهران، يدالله طاهرنژاد از چالوس – مازندران، شهر بانو اماني از اروميه- آذربايجان غربي، سيدافضل موسوي از زنجان سيدعبدالله حسيني از بندر لنگه

هرمزگان دل‌انگيزان و عباسعلي اللهياري از كرمانشاه و احمديان از اسلام‌آباد غرب را به عنوان كانديداهاي به اصلاح‌طلبان معرفي كرد.

محسن هاشمي نيز از جمله كارگزاراني‌ها بود كه به نمايشگاه مطبوعات رفت. محسن هاشمي در خصوص كانديداتوري خود توضيحاتي ارايه كرد و گفت: «اگر مورد تاييد مردم و فعالين سياسي باشم در انتخابات مجلس دهم كانديدا خواهم شد. چنانچه درخواست‌هايي در اين زمينه باشد و احساس كنم كه حضورم موثر است اين درخواست‌ها را رد نخواهم كرد.

اما از آنجايي كه قرار است اين موضوع به صورت سازماندهي شده باشد و هيچ‌گونه اختلافي در بحث انتخابات ايجاد نشود منتظر تصميم جمع و عقلايي كه در حال برنامه‌ريزي براي انتخابات هستند مي‌مانم. «وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در صورت كانديداتوري براي انتخابات به عنوان سرليست معرفي مي‌شويد، گفت: «اگر تشخيص اين بود كه در انتخابات حضور پيدا كنم هر كجاي ليست كه باشم خوشحال مي‌شوم و اگر كه نيازي به حضور بنده در انتخابات نباشد ان‌شاءالله در جاهاي ديگر خدمت خواهم كرد.» وي همچنين با اشاره به وضعيت برادرش گفت: رايزني‌هاي لازم براي پخش تلويزيوني محاكمه مهدي از رسانه‌ها انجام شده، اميدواريم هر چه سريع‌تر موافقت كنند تا شرايط وي مشخص شود.

ندا و پاياني بر حاشيه‌ها

حزب ندا كه در آغاز و ظهور خود ترديدهايي را به اردوگاه اصلاح‌طلبان آورد، سعي مي‌كرد در هر مرحله از نشست‌هايي كه برگزار مي‌كردند، خود را از مظان اتهام اصلاح‌طلب بدلي برهانند. بعدها روشن شد كه اين حزب به درخواست رييس دولت اصلاحات وارد شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان شد حالا در مواضع رسمي‌اش كمترين بهانه‌اي به دست مخالفان اصلاحات نمي‌دهد. در هفته جاي نيز سيدصادق خرازي، رييس شواري مركزي ندا و مجيد فراهاني، دبير كل اين حزب در اظهارنظرهاي جداگانه‌اي پيرامون احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با چهره‌هايي نظير علي لاريجاني مواضع تبيين شده توسط بزرگان اصلاحات را در پيش گرفتند.

سيدمحمد صادق خرازي، رييس شواري مركزي حزب نداي ايرانيان در واكنش به اعتقاد برخي كه لاريجاني را گزينه مناسبي براي رياست مجلس آينده مي‌دانند، گفت: ما چنين اعتقادي نداريم: چرا كه رييس فعلي مجلس شوراي اسلامي در يك صف ديگر و ما در جبهه ديگر قرار داريم. با توجه به اينكه لاريجاني در ماجراي برجام به دولت كمك كرده است عده‌اي مي‌خواهند كام وي را شيرين كنند، در حالي كه ما معتقديم اينگونه نيست و ما با لاريجاني اختلاف فكري و سياسي داريم مجيد فراهاني هم چندي پيش ضمن حضور در نمايشگاه مطبوعات با تاكيد بر اين نكته كه حزب نداي ايرانيان در انتخابات آينده مجلس خارج از چارچوب اصلاح‌طلبان عمل نخواهد كرد، اذعان داشت: فضاي چند جلسه‌اي كه من به عنوان نماينده حزب در جلسات شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان حاضر بودم، همه گروه‌هاي اصلاح‌طلب ضرورت حركت وحدت‌آميز و انسجام‌بخش بين گروه‌ها و جريانات اصلاح‌طلب و اعتدال را قبول داشتند.

بازگشت اعتماد ملي به عرصه سياست

حزب اعتماد ملي اعلام كرده كه در چارچوب شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان به رياست محمدرضا عارف فعاليت انتخابات خود را تنظيم مي‌كند. همچنين طي روزهاي گذشته رسول منتجب‌نيا ارزيابي خود از تركيب هيات رييسه شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان را اينگونه بيان كرد: «با عنايت به اينكه دو طرف شوراي عالي سياستگذاري رياست آقاي عارف بر شوراي سياستگذاري مورد تاكيد قرار داده‌اند، ايشان مي‌تواند وحدت و انسجام كامل را بين اصلاح‌طلبان ايجاد كند.» قائم مقام حزب اعتماد ملي در ارزيابي خود از اين جلسه و انتخاب محمد رضا عارف به عنوان رييس اين شورا اظهار كرد: «رياست آقاي عارف بر اين شورا از قبل قطعي شده بود.

شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در جلسه هفته گذشته خود رياست ايشان را تصويب كرده و از طرف ديگر اعضاي كميته راهبردي براي رياست ايشان نامه‌اي نوشته بودند در نتيجه اكثريت اعضا، رياست آقاي عارف را از قبل پذيرفته بودند و لازم به راي‌گيري نبود ولي براي تشريفات دموكراسي اين كار انجام شد و آقاي عارف به اتفاق آرا به عنوان رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان انتخاب شد.»

منتجب‌نيا اظهار كرد: «من پيشنهاد داده بودم كه تركيب هيات رييسه اين شورا به شكلي باشد كه از دو تفكر كميته راهبردي و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در آن به عنوان دو نايب رييس حضور داشته باشند كه تقريبا همين پيشنهاد هم راي آورد و آقاي موسوي لاري رييس كميته راهبردي و آقاي موسوي تبريزي رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به عنوان دو نايب آقاي عارف انتخاب شدند.»

ش.د9404780

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات