تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۶۱

صادق زيباكلام: فهرست جداگانه‌ اصلاح‌طلبان خودكشي است

(روزنامه بهار ـ 1394/10/06 ـ شماره 79 ـ صفحه 3)

برخي تحليلگران اصول‌گرا معتقدند از آنجا كه دولت نتوانسته اين تصور را براي مردم ايجاد كند كه با توافق برجام، تحول اقتصادي در كشور روي داده، همچنان اقبال به سمت اصول‌گرايان وجود دارد و آنها پيروز انتخابات مجلس خواهند بود. آيا نااميدي موجود از آثار برجام مي‌تواند منجر به پيروزي اصول‌گرايان در انتخابات مجلس آينده شود؟ يك فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان لزوم حمايت از شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان كه محمدرضا عارف در راس آن قرار دارد گفت: من معتقدم تصميم مديريتي جمعيب بايد لحاظ شود و همه بايد از آن تبعيت كنند؛ چرا كه اگر بخواهند فهرست‌هاي جداگانه بدهند، به منزله خودكشي خواهد بود. دكتر صادق زيباكلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران در گفت‌وگو با سايت فرارو گفت: من قبول دارم انتظار جامعه از آثار توافق هسته‌اي و اينكه با اين تواشفق گشايش جدي ايجاد خواهد شد اتفاق نيفتاده است؛ منتها اصل اين نگاه از ابتدا غلط بود و تا جايي كه به خاطر دارم دولت يازدهم هيچگاه نگفت اگر به توافق برسيم همه چيز گل و بلبل مي‌شود. وي با بيان اينكه مشكلات اقتصادي ايران بسيار عميق‌تر از آن است كه توافق هسته‌اي بتواند آن را حل كند، گفت: تحريم‌ها مانند سنگي بود كه به پاي يك دونده بسته شده بود، اما باز شدن اين سنگ دليلي براي پيروزي آن دونده و مدال طلا گرفتن نيست.

وي افزود: اكنون اقتصاد ايران در ركود شديدي به سر مي‌برد و بهاي نفت كه مهم‌ترين منبع درآمدي دولت است كاهش يافته و 6 ميليون نفر در كشور بيكار هستند و هزينه‌هاي دولت همچنان بالا است و فقط يارانه كه مصيبت و يادگار دوره احمدي‌ناد است ماهانه حدود 4 هزار ميليارد تومان هزينه روي دست دولت مي‌گذارد؛ لذا اينها با برجام حل نمي‌شود. اين استاد دانشگاه با بيان اينكه دولت ناآگاهانه در شكل‌گيري اين انتظار كه اگر توافق هسته‌اي صورت مي‌گيرد همه مشكلات حل مي‌شود مقصر بود، گفت: البته الان دولت چوب اين موضوع را مي‌خورد؛ چرا كه آن روزهايي كه آقاي روحاني در تلويزيون با مردم سخن مي‌گفت بايد حقايق و واقعيت‌هاي اقتصادي را به مردم مي‌گفت؛ نه اينكه عنوان كنند همه چيز خوب است و مشكلي وجود ندارد.

زيباكلام درباره شكل‌گيري اين انتظارات و تاثير آن بر انتخابات مجلس گفت: من معتقدم سبد راي اصول‌گرايان سنتي سر جاي خودش باقي است و قبول ندارم وقتي از سبد راي اصلاح‌طلبان كاسته مي‌شود به سبد اصول‌گرايان ريخته مي‌شود. اگرچه ممكن است شانس اصول‌گرايان ميانه‌رو افزايش پيدا كند اما بعيد است اگر انتخابات در شرايط مطلوبي برگزار شود اصول‌گرايان بتوانند اكثريت مجلس را در اختيار بگيرند. اين استاد دانشگاه درباره شكاف ايجاد شده ميان اصول‌گرايان گفت: قطعا هر نوع اختلاف و شكافي ميان اصول‌گرايان به نفع اصلاح‌طلبان خواهد بود؛ اما من فكر مي‌كنم اتفاق ديگري در حال وقوع است و آن اينكه جريان‌هاي معتدل و ميانه‌رو اصلاح‌طلب و جريان معتدل‌ اصول‌گرا در حال نزديك شدن بهم هستند و لذا بعيد نيست در خيلي از حوزه‌ها و حتي تهران فهرست مشتركي از اصول‌گرايان ميانه‌رو و اصلاح‌طلبان ميانه‌رو ارائه شود.

زيباكلام در پاسخ به اين سوال كه آيا اين تحليل شما به اين معناست كه اصلاح‌طلبان با چند فهرست در انتخابات حضور خواهند يافت؟، گفت: ممكن است اصلاح‌طلبان فهرست واحد نداشته باشند و به توافق نرسند و مثلا كارگزاران يك فهرست بدهد، حزب عدالت و توسعه يك فهرست بدهد و جريان آقاي عارف و يا حزب مردم‌سالاري هم يك فهرست بدهند؛ كه البته شكل‌گيري اين شرايط فاجعه خواهد بود و به منزله تير خلاصي است كه اصلاح‌طلبان به شقيقه خودشان شليك خواهند كرد. زيباكلام در پاسخ به اين سوال كه شما قبلا از حمايت اصلاح‌طلبان از آقاي ناطق‌نوري مي‌گفتيد، اكنون كه حضور ايشان در انتخابات مجلس منتفي شده، آيا اصلاح‌طلبان نبايد از آقاي عارف حمايت كنند؟ گفت: قطعا من هم اين نظر را دارم و معتقدم تصميم مديريتي جمعي بايد لحاظ شود و همه بايد از آن تبعيت كنند؛ چرا كه اگر بخواهند فهرست‌هاي جداگانه بدهند، به منزله خودكشي خواهد بود.

وي تصريح كرد: من حتي اگر اختلافاتي با آقاي عارف داشته باشم معتقدم بايد از تصميم شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان حمايت كرد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب افزود: لذا اگر كارگزاران سازندگي يا حزب اعتدال و توسعه يا هر يك از ديگر جريان‌هاي اصلاح‌طلبان بخواهند به هر دليلي فهرست جداگانه‌اي بدهند كه با فهرست اصلي اصلاح‌طلبان همسويي نداشته باشد، من صادق زيباكلام رسما عنوان مي‌كنم حتي يك راي هم نبايد به كارگزاران داد؛ چرا كه اصلاح‌طلبان نبايد اتحاد و وحدت خود را از دست بدهند. زيباكلام در پاسخ به اين سوال كه برخي از لزوم حمايت اصلاح‌طلبان از آقاي لاريجاني صحبت مي‌كنند، نظر شما در اين باره چيست؟، گفت: من از هر تصميمي كه شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان كه آقاي عارف در راس آن است بگيرد ولو اينكه با آن تصميم مخالف باشم، حمايت مي‌كنم و خود را موظف مي‌دانم به آن فهرست راي بدهم.

ش.د9404778

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات