تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۷۶

یاسر هاشمی رفسنجانی: پس از انقلاب یک ریال به ثروت پدرم افزوده نشده است

مقدمه: یاسر هاشمی رفسنجانی در مورد شایعات موجود در جامعه در مورد ثروت خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که «برخی از مردم آنچه را که دوست دارند بشنوند شایعه می‌کنند»، تاکید می‌کند که آیت الله هاشمی اهل کار و تلاش بودند و به همین دلیل سطح زندگی او به عنوان یک روحانی در مقایسه با سایر روحانیون قبل از انقلاب مقداری بالاتر بود. بخشی از متن گفتگوی یاسر هاشمی رفسنجانی با ایسنا ، در ادامه می آید :

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/09/26 – شماره 4501 – صفحه 3)

* همواره صحبت درباره دارایی‌ها و ثروت خانواده هاشمی نقل محافل بوده است، این در حالی است که آیت‌الله هاشمی و بعضاً فرزندان ایشان در مقاطعی اعلام کرده‌اند که این ثروت از قبل وجود داشته و به ارث رسیده، حتی از این سرمایه و ثروت در جریان انقلاب نیز استفاده‌هایی شده است؛ با همه این مباحث، موضوع ثروت خانواده هاشمی همواره محل بحث و طرح شایعات بوده است. در فضای مجازی نیز درباره ثروت جنابعالی مباحثی مطرح است از جمله اینکه جنابعالی در لواسانات مالک 30 هکتار زمین هستید و همچنین یک شرکت بزرگ واردات در زمینه خرید و فروش غذای بچه، آب معدنی و ماشین‌آلات صنعتی متعلق به شماست. آیا نمی‌خواهید پاسخ قاطعی درباره این مسائل بدهید و توضیحاتی در رابطه با خاستگاه‌ این ثروت و میزان آن را با مردم در میان بگذارید.

** این‌که شما می‌فرمایید یکبار برای همیشه پاسخ قاطعی بدهید، ما بارها پاسخ دادیم ولی برخی نمی‌خواهند بشنوند. به نظر من برخی از مردم آنچه را که دوست دارند بشنوند شایعه می‌کنند. در مورد شایعاتی که در رابطه با بنده در فضای مجازی یا از سوی برخی افراد نقل می‌شود قاطعانه اعلام می‌کنم که دروغ محض است اما در مورد ثروت خانواده هاشمی؛ بالاخره سطح زندگی آقای هاشمی به عنوان یک روحانی در مقایسه با سایر روحانیون قبل از انقلاب مقداری بالاتر بود و ایشان اهل کار و تلاش بودند.

بخشی از هزینه‌های مبارزه را نیز از طریق فعالیت‌هایی که انجام ‌داده‌اند، تامین کردند. پدر فردی چند بعدی بودند و در زندگی‌شان فقط به درس و منبر نمی‌پرداختند. خانواده پدر نیز باغدار بودند و در رفسنجان باغ پسته داشتند؛ این‌گونه هم نبود که کل پسته‌های رفسنجان برای ایشان باشد، بلکه وسعت این باغ، مانند باغ سایر باغداران و رعیت‌های رفسنجان است. در این شرایط و با وجود این باغ و فعالیت‌های چند بعدی پدر، زندگی به خوبی می‌گذشت.

سطح زندگی آقای هاشمی به عنوان یک روحانی در مقایسه با سایر روحانیون قبل از انقلاب مقداری بالاتر بود و ایشان اهل کار و تلاش بودند ایشان همچنین به دلیل استعدادهایی که از آن برخوردار بود، فعالیت‌های دیگری نیز داشتند. مثلاً زمانی که در زندان شاه بودند، کار ساخت و ساز انجام می‌دادند و هزینه‌های مبارزه را از این طریق تامین می‌کردند. اما درست از زمان شروع انقلاب، تمام کارهای اقتصادی آقای هاشمی متوقف شد، یعنی ایشان از بعد از انقلاب تمام دارایی‌ها و زندگی خود را صرف انقلاب و مدیریت کشور کردند و حتی یک ریال نیز تاکنون به دارایی‌ و ثروت ایشان افزوده نشده است.

از جمله دارایی‌های شاخصی که پدر از پیش از انقلاب داشتند، تعدادی زمین بود که از این تعداد 25 قطعه را میان فرزندانشان تقسیم کرده‌اند و به هر کدام از ما 5 قطعه زمین واگذار کرده‌اند، تعدادی زمین نیز به مادرم واگذار کرده‌اند، مابقی زمین‌ها را نیز به تعدادی از طلاب جوانی که در حال تحصیل بودند اهدا کردند، تعدادی از این زمین‌ها را هم برای گذران زندگی روزمره خود نگه داشته‌اند و هر چند سال یکبار یکی از این زمین‌ها را می‌فروشند و هزینه‌های جاری خود را تامین می‌کنند.

* شما اشاره کردید مطالبی که در رسانه‌ها و اینترنت در رابطه با دارایی‌های آقای یاسر هاشمی مطرح می‌شود، کذب محض است. توضیحی درباره‌ دارایی‌های خود می‌دهید؟

** هیچ کارخانه، شرکت واردات و زمین در کیش و لواسانات ندارم. من مجددا می‌گویم مطالبی که تاکنون منتشر شده است،کذب محض است و من هیچ کارخانه، شرکت واردات و زمین در کیش و لواسانات ندارم. بیشتر وقتم را برای کارهای دفتر پدر در دانشگاه آزاد و مرکز تحقیقات استراتژیک صرف می‌کنم و یک سری کارهای جزئی نیز برای تامین هزینه‌های زندگی‌ام انجام می‌دهم. از دارایی که پدر در اختیار فرزندان گذاشته‌اند به عنوان سرمایه‌ اولیه که رقم مناسبی هم است استفاده می‌کنم و در تلاش هستم که این اقدامات را نیز بی‌نام و بدون دخالت در امور دولتی انجام دهم.

* آقای هاشمی بعد از ماجراهایی که در سال 88 اتفاق افتاد و پس از هجمه‌هایی که مجدداً علیه خانواده‌شان آغاز شد، در سال 89 جمله‌ای از ایشان منتشر شد که در آن از فضای موجود علیه خانواده خود گله کرده و گفته بودند «این جو مسموم تنها با برگزاری دادگاه برطرف می‌شود»؛ این‌ها در شرایطی است که فائزه هاشمی در سال 90، به دلیل مصاحبه‌ای که درباره ماجرای فحاشی شهرری انجام داد، به 6 ماه حبس تعزیری و محرومیت 5ساله از فعالیت سیاسی، فرهنگی و روزنامه‌نگاری محکوم شد. امسال نیز مهدی هاشمی به جرم اختلاس، ارتشاء و مباحث امنیتی به 10 سال زندان محکوم شد؛ نظرتان در این باره چیست؟

** اصل، تمکین به رای دادگاه است و این‌که کسی که در دادگاه محکوم می‌شود، اصل تظلم خواهی نداشته باشد و برای اعتراض نیز اجازه نداشته باشد، قابل قبول نیست. طبق قانون نیز وقتی که دادگاه بدوی رایی صادر می‌کند، قانونگذار این احتمال را می‌دهد که اشتباهی صورت گرفته باشد،در نتیجه شما این حق را دارید که به دادگاه تجدیدنظر بروید. پس از این مرحله نیز قانون به شما این حق را می‌دهد که در صورت اعتراض به رای صادره به دیوان شکایت کنید. پس از این مرحله نیز براساس

ماده 18، رئیس قوه قضائیه اختیار دارد که وارد برخی احکام شود. در نتیجه این احتمال وجود دارد که زمانی که حکمی توسط قاضی دادگاه صادر می‌شود، این حکم درست نباشد. با این وجود این حق قانونی ماست که نسبت به هر حکمی اعتراض داشته باشیم،ولی توجه به امر قانون را در ‌راس کار خود قرار داده‌ایم و امروز مشاهده می‌کنیم که مهدی دوران محکومیت خود را طی می‌کند.

* چندی پیش در بازرسی از سلول مهدی هاشمی، تعدادی سکه و یک تلفن همراه کشف شد، توضیحی در این رابطه می‌دهید؟

** مهدی تقریباً حدود 6 میلیون تومان سکه یک گرمی به همراه خود به زندان برده است که آن هم به توصیه افرادی که تجربه حضور در زندان داشتند صورت گرفت. آن‌ها گفته بودند که بد نیست مبلغی پول همراه خود ببرد؛ چرا که او 10 سال حکم دارد و بالاخره ممکن است لازمش شود. مهدی این تعداد سکه‌ها را در کنار تلفن همراه به سلول خود برده بود. او همه وسایل خود ر ا در ساکی که جلو در ورودی زندان به صورت کامل بازرسی شده است، با خود به داخل سلول برده بود. الان نیز ما هرچه برای مهدی به زندان می‌فرستیم به طور کامل بازرسی می‌شود.

* اخیرا در برخی رسانه های مطالبی مبنی بر تصادف خودرو همسر جنابعالی با فرزند یکی از شهدا و ورود محافظان خانواده آیت‌الله به موضوع و استفاده از اسلحه توسط آنها در این موضوع مطرح شد؛ اصل این ماجرا چه بود؟

** با وجود فضاسازی های رسانه‌ای که ایجاد شد، اصلاً‌ تصادفی میان خودرو همسرمن وفردی که مدعی این اتفاق شده‌است صورت نگرفته است. همه آنچه در برخی رسانه‌ها در این زمینه مطرح شده است، کذب محض است. فیلم دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نیز این موضوع را تایید می‌کند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=21701

ش.د9405023

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات