تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۴۷
جلال جلالي‌زاده در گفت‌وگو با آرمان:

اصلاحات پروژه‌اي مداوم است

مقدمه: اصلاح‌طلبان بعد از شكست در سال ۸۴ و محدوديت‌هايي كه براي آنها ايجاد شد تا سال ۹۲ در عرصه‌هاي گوناگون سياسي فعاليت موثري نداشتند. دليل مهم شكست اصلاح‌طلبان در سال۸۴ بي‌شك عدم وحدت آنها بود. اين عدم وحدت باعث شد محمود احمدي‌نژاد برنده كارزار انتخابات شود و در طول هشت سال رياست وي بر قوه مجريه محدوديت‌هايي براي اصلاح‌طلبان و توسعه همه‌جانبه كشور ايجاد شود. اين شكست و دوري از قدرت باعث شد اصلاح‌طلبان در لاك خود فرو رفته و از نظر تشكيلاتي منسجم و از لحاظ تئوريك نيز از تصميمات راديكال فاصله بگيرند. امروز اصلاح‌طلبان به جد خواهان ورود به عرصه‌هاي مختلف هستند. البته آنها هيچ‌گاه از مباني خود كه همانا اصلاح‌طلبي برخاسته از چارچوب انقلاب اسلامي و قانون اساسي است كوتاه نيامده‌اند. برخي بر اين باورند اصولگرايان نيز بايد مانند اصلاح‌طلبان روش‌هاي خود را اصلاح كرده و به سمت جريان سنتي خود حركت كنند و از راديكال‌ها فاصله بگيرند. به بهانه بررسي موارد فوق و نيز انتخابات مجلس در اسفندماه «آرمان» با دكترجلال جلالي‌زاده استاد دانشگاه و عضو حزب اتحاد ملت به گفت‌وگو پرداخته است كه در ادامه مي‌خوانيد:
پایگاه بصیرت / احسان اسقايي

(روزنامه آرمان – 1394/10/06 – شماره 2935 – صفحه 6)

* با توجه به مشكلات جامعه چقدراصلاح‌طلبي بر چارچوب قانون را نياز جامعه مي‌دانيد؟

** اصلاحات، پروژه‌اي مداوم است و مختص زمان و مكان خاصي نيست. جريان اصلاحات در شرايطي روي كار آمد كه فضاي خاصي در كشور حاكم شده بود؛ عده‌اي از انقلابيون احساس كردند كه اگر جنبشي براي اصلاح برخي كاستي‌ها به وجود نيايد ممكن است انقلاب دچار مشكلاتي شود، لذا جنبشي به نام جنبش اصلاحات را به وجود آوردند.

* رويكرد حضور گسترده اصلاح‌طلبان در اين دوره از انتخابات را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

** جنبش اصلاحات همواره داراي استراتژي و تاكتيك‌هاي خاصي است. لذا اصلاح‌طلبان بر اساس استراتژي‌هاي خود تصميم به شركت در انتخابات مي‌گيرند. در اين دوره نيز اصلاح‌طلبان تصميم دارند در انتخابات شركت كنند و تلاش دارند با حضور خود جلوي استفاده فرصت‌طلبان را مسدود كنند زيرا فرصت‌طلبان در خلأ حضور اصلاح‌طلبان در سال‌هاي گذشته مشكلات زيادي را براي جامعه به وجود آوردند. اصلاح‌طلبان به عنوان يك جنبش هميشه در مقاطع حساس وارد گود رقابت مي‌شوند و به عنوان سربازان وفادار اجازه نمي‌دهند كه فرصت‌طلبان وارد دايره مصالح و منافع ملي شوند.

به‌يقين اصلاح‌طلبان بر اساس سياست‌هاي اتخاذ شده از قبل كه بر اساس آن توانستند در سال ۹۲ به پيروزي برسند تصميم دارند با وحدت در انتخابات حاضر شوند و اجازه ندهند مجلسي ناهماهنگ با سياست‌هاي دولت به وجود بيايد. اصلاح‌طلبان به خوبي به اين نتيجه رسيده‌اند اگر مجلسي همراه و همسو با دولت به وجود نيايد مطمئنا برنامه‌هاي دولت به نتيجه نخواهد رسيد يا حركت در مسير توسعه با كندی بسيار همراه خواهد بود.

* استراتژي اصلاح‌طلبان چيست؟

** انتخابات يك مساله مهم و ملي است و همواره تعيين‌كننده مسير كشور و سياست آينده بوده است. لذا اصلاح‌طلبان با شركت در انتخابات اخير در راستاي تقويت استراتژي خود كه همانا تقويت پايه‌هاي نظام و برآورد خواست مردم و اجراي قانون است حركت خواهند كرد و در اين مسير از همه نيرو‌هاي خوشفكر و كساني كه به دموكراسي بر مبناي قرائت ديني آن باور دارند استفاده خواهند كرد تا قطار توسعه كشور با سرعت بیشتری حركت كند، زيرا مجلس مي‌تواند تسريع‌كننده قوانين بوده و همچنين ناظر بر اقدامات دولت باشد و موانع را از سر راه توسعه كشور بردارد.

* اصلاح‌طلبان در مجلس آينده چه برنامه‌اي را در دستور كار خود دارند؟ عده‌اي بر اين عقيده هستند كه اصلاح‌طلبان تنها خواهان شركت در انتخابات هستند و برنامه خاصي را در انتخابات آينده دنبال نمي‌كنند.

** مطمئنا هر جناحي در انتخابات شركت كند و وارد صحنه رقابت با رقيب خود شود نمي‌تواند بدون برنامه مشخص آراي مردم را به دست آورد. اگر جناحي بدون برنامه به رقابت‌هاي انتخاباتي و حتي به مجلس وارد شود به اين معني است كه به يك مسير نامشخص و بي‌هدف پا گذاشته است. مطمئنا جنبش اصلاحات و اصلاح‌طلبان نمي‌توانند بدون برنامه باشند، به‌ويژه اينكه قصد دارند در انتخابات مجلس در هماهنگي با برنامه‌هاي توسعه‌اي دولت حركت كنند و اين به معني هدفمند بودن و با برنامه بودن اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش رو است. مطمئنا برنامه اصلاح‌طلبان با برنامه اصولگرايان داراي تفاوت‌هاي آشكاري است.

مطمئنا مجلس اصلاح‌طلب مجلسي مستقل و توانمند و داراي برنامه در راستاي برنامه توسعه كشور خواهد بود. به اين معني كه در جهت برنامه پنجم توسعه حركت خواهند كرد. همچنين مشخصا اصلاح‌طلبان در جهت راي اعتماد به وزرا و نظارت‌هايي كه بر عهده دارند بر اساس برنامه و قانون رفتار خواهند كرد تا بتوانند مشكلاتي كه نمايندگان در آن زمينه داراي اختيارات قانوني هستند را حل كنند. در يك انتخابات رقابتي كساني به مجلس راه خواهند يافت كه برنامه داشته باشند. حتي اصلاح‌طلبان بايد اين مهم را به تمام مردم تلقين‌ كنند كه از هر شخصي كه قصد ورود به انتخابات دارد برنامه بخواهند و بدون داشتن برنامه و تعهد و شعار خاص نماينده‌اي را به مجلس نفرستند.

* آنچه تحت عنوان تعامل اصلاح‌طلبان با اركان مختلف قدرت اين روز‌ها از رسانه‌ها شنيده مي‌شود به چه معناست؟

** به نظر بنده اصلاح‌طلبان نيز نياز به اصلاح دارند و در اين مورد نبايد شك كرد. حركت جريانات مختلف با توجه به شرايط جامعه تغيير مي‌كند. احزاب بايد به نقد عملكرد خود بپردازند تا به اشتباهات خود پي ببرند. بازنگري افراد باعث خواهد شد كه احزاب گذشته خود را به عنوان يك تجربه در نظر بگيرند.

اصلاح‌طلبان نيز بر اساس تجربه‌اي كه در رقابت با جريان اصولگرا دارند قطعا به اين نتيجه رسيده‌اند كه در ميان اصولگرايان افراد معتدلي وجود دارند كه هدفي جز حفظ منافع ملي ندارند، لذا در ميان دو جناح كشور در برخي از محور‌ها موارد مشتركی وجود دارد؛ هر چند ديدگاه‌هاي دو جريان سياسي كشور براي رسيدن به اهداف مشترك متفاوت است. مطمئنا اصلاح‌طلبان از روش‌ها و الگو‌هاي خود كوتاه نيامده‌اند ولي اينكه در جبهه مقابل روش اصلاح‌طلبان مفيد تلقي شود و روش اصلاح‌طلبان را براي كشور موثر ارزيابي كنند به نفع اصلاح‌طلبان و كشور است.

لذا اصلاح‌طلبان از ابتدا تا به امروز به اين نتيجه رسيده‌اند كه اصلاحات نياز به آرامش دارد و با حركات هيجاني نمي‌توان جامعه و مشكلات را اصلاح كرد. مطمئنا اصلاح‌طلبان و اصولگرايان نياز به اصلاح دارند. لذا گفت‌وگو و رايزني همواره يك ابزار سازنده در ميان احزاب و گروه‌ها بوده، مخصوصا در اين دوره تاريخي كه اصولگرايان در دولت گذشته مسبب برخي آسيب‌ها بوده‌اند. لذا اصولگرايان بايد بازنگري‌هاي جدي در عملكرد خود داشته باشند و ديدگاه‌هاي خود را نسبت به اصلاح‌طلبان تغيير دهند.

* جريان ريشه‌دار سنتي اصولگرا در مقابل برخي از تندروها سكوت اختيار كرده است. زمان آن نرسيده است كه اصولگرايان ريشه‌دار وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شوند؟

** تندروي و راديكاليزم موجب ايجاد خطر براي جامعه شده است و همواره جامعه از تندروی‌هاي افرادي متضرر شده است كه حاضر به پيروي از نظرات منطقي بزرگان نيستند. مطمئنا جريان‌های اصولگرا بيش از ساير جريان‌هاي قانوني كشور مي‌دانند كه ضربه‌اي كه در دولت گذشته به شخصيت حقوقي اصولگرايي وارد شد در هيچ زمان ديگري وارد نشده است.

لذا در اين مورد نيز اصولگرايان سنتي كه همواره از مواضع اصولي خود دفاع مي‌كنند و با آرامش اهداف خود را اجرا مي‌كنند و تندرو‌هايي كه بدون اشتراك نظر با سنتي‌ها و مشورت با آنها جلو‌ي جريان اصولگرايي را گرفته‌اند براي جريان اصولگرا‌ها هزينه‌افزا شده‌اند و در آينده اميدواريم كه بزرگان اصولگرا به اين نتيجه برسند كه به تندروها بها ندهند.

* رفتار تشكيلاتي اصلاح‌طلبان به سمتي حركت كرده كه حزب واحد اصلاحات به وجود آید؟

** به نظر من اصلاح‌طلبان تا به امروز به اين نتيجه نرسيده‌اند كه حزب واحدي را به وجود آورند. فضا براي به وجود آمدن آن مهيا نيست. هر چند اختلافات اصلاح‌طلبان در مقايسه با گذشته كم شده است ولي هنوز زود است كه درباره حزب واحد اصلاحات بحث شود. با توجه به شكست اصلاح‌طلبان در سال ۸۴ به دليل عدم هماهنگي و عدم توجه به خرد جمعي، آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه با وحدت وارد انتخابات مجلس شوند. عدم تصميم‌گيري قاطع اصلاح‌طلبان باعث ضرر و زيان زيادي به اصلاح‌طلبان و حتي مردم ايران شد.

اين مورد باعث شد كه اصلاح‌طلبان به تجربه خود بيفزايند و پخته‌تر شوند و امروز با وحدت و يگانگي و تجميع آرا حركت كنند. اصلاح‌طلبان باید با رفتار مشورتي و توجه به نكات بزرگان خود را از نواقص برهانند. هر شكستي مقدمه پيروزي است؛ شايد اگر اصلاح‌طلبان در ۸۴ شكست نمي‌خوردند بعدها دچار نوعي غرور مي‌شدند. آن شكست باعث شد كه اصلاح‌طلبان براي هميشه به وحدت بينديشند و تلاش كنند با حفظ ساختار وحدت در مقاطع مختلف اعتماد مردم را كسب كرده و با استفاده از مكانيزم وحدت و مشورت و شورا راهكارهايي براي حل مشكلات اتخاذ كنند.

* اصلاح‌طلبان شاخص به صورت گسترده شركت نكرده‌اند؛ گويا پدران در اين فكر هستند كه از پسران خود در مجلس آينده استفاده كنند. آيا پسران توان پدران را در اداره كشور در صورت پيروزي دارند؟

** هر مقطعي شرايط خاص خود را مي‌طلبد. اصلاح‌طلبان نيز با توجه به واقعيت‌هاي جامعه و با توجه به موانعي كه در سر راه اصلاح‌طلبان وجود دارد اين استراتژي را اتخاذ كرده‌اند و مطمئنا شرايط طرف مقابل را هم در نظر دارند. لذا در شرايط فعلي وجود نيروهاي كاركشته و باسواد براي اداره جامعه لازم است اما در عين حال جرياناتي قرار دارند كه به آساني قصد ندارند قدرت را رها كنند. لذا اصلاح‌طلبان در عين حال كه نبايد مواضع قانوني خود را فراموش كنند بايد با سنجيدن شرايط كشور روش‌هايي منطقي را اتخاذ كنند. به‌يقين اصلاح‌طلبان مي‌دانند برخي موانع بر سر راه توسعه‌يافتگي جامعه وجود دارد لذا اصلاح‌طلبان با اتخاذ روش‌هاي نوين، كارآمد و قانوني بايد به سمتي حركت‌كننده كه بهانه‌اي به دست افراد داده نشود.

* ساختار مجلس آينده را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

** هنوز افراد تاييد صلاحيت شده و كساني كه شرايط آنها احراز نشده، مشخص نيستند. مشكل به نظر مي‌رسد كه پيروز عرصه انتخابات مجلس را از الان مشخص كرد ولي انتخابات خوبي برگزار خواهد شود؛ انتخاباتي كه قرار است در اسفند‌ماه برگزار شود بازتاب جهاني خواهد داشت و ساير كشور‌ها از دور انتخابات را رصد مي‌كنند.

* افراد متعدد و با گرايش‌های فكري مختلف در خبرگان رهبري شركت كرده‌اند، اين رويكرد را چگونه ارزيابي كنيد؟

** مجلس خبرگان با توجه به جايگاه قانوني آن از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و مطمئنا حضور جريانات مختلف در اين مجلس لازم است و به‌يقين حضور افرادي مانند آيت‌ا... حسن خميني به نفع كشور است و اين مجلس را پويا‌تر خواهد كرد.

* شما در دوره‌هاي قبل نماينده يكي از شهرهاي محروم غربي كشور بوديد. رويكردهاي يك نماينده براي حل مشكلات حوزه انتخابي خود بايد چگونه باشد؟

** وجود نمايندگان توانمند و آگاه مي‌تواند موجب حل و فصل مشكلات و رفع موانع در حوزه‌هاي انتخابيه آنها باشد. نمايندگان مدبر و شناسنامه‌دار مي‌توانند مطالبات مردم را در حوزه انتخابيه به گونه‌اي راهبري كنند كه در آن حوزه عدالت اجتماعي محقق شود.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/138456

ش.د9405144

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات