تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۶۹
شهادت آیت‌الله نمر باقر النمر روحانی مبارز شیعه فرو ریختن پایه‌های سست حکومت سفاک عربستان را نزدیک‌تر کرد

بشارت سقوط آل‌سعود

(روزنامه وطن امروز – 1394/10/13 – شماره 1786 – صفحه 1)

گروه بین‌الملل: رژیم آل‌سعود با وجود اعتراضات فزاینده جهان اسلام به حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقرالنمر، روز گذشته این رهبر شیعیان عربستان را به اتهام واهی حمایت از تروریسم به شهادت رساند. وزارت کشور عربستان، صبح شنبه با صدور بیانیه‌ای اجرای حکم اعدام شیخ نمر را اعلام کرد. براساس بیانیه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه

46 متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شده‌اند روز شنبه در 12 منطقه در عربستان اجرا شد. در میان افرادی که وزارت کشور عربستان می‌گوید آنها را اعدام کرده نام فارس آل شویل الزهرانی نیز به چشم می‌خورد که از اعضای شناخته شده القاعده در عربستان به شمار می‌رود. برادر شیخ نمر «محمد النمر» در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین»، ضمن تایید خبر اعدام برادرش، این اقدام آل‌سعود را محکوم و آن را «شنیع» توصیف کرد.

محمد النمر در پیامی در توئیتر نوشت: اعدام شیخ النمر، پیام شکست عربستان در منطقه است، پیام آل‌سعود در منطقه این است که ما همچنان می‌توانیم! و پیام آل‌سعود به داخل عربستان این است: اگر حقوق خود را مطالبه کنید، شمشیر جاهلیت گردن شما را خواهد زد. وی افزود: با وجود اینکه انتظار عقلانیت بیشتری از مقامات سعودی داشتیم، در اعتراض به این اقدام به سازمان‌های بین‌المللی مراجعه نخواهیم کرد، زیرا می‌دانیم از دست این سازمان‌ها کاری برنمی‌آید. وی همچنین خواستار شد اعتراضات مردمی در شأن جایگاه رهبر شیعیان عربستان و به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شود.

در همین حال، همراه با اعلام خبر اعدام آیت‌الله النمر و نیز 3 مبارز شیعی به نام‌های علی سعید الربح، محمد علی عبدالکریم الصویلم و محمد فیصل محمد الشیوخ، شهرهای شیعه‌نشین عربستان بویژه قطیف به حالت آماده‌باش در آمده است. از ساعات اولیه دیروز، تمام پاسگاه‌ها و پایگاه‌های پلیس در پی ترس از خشم شیعیان، بسته شد. رسانه‌های خبری با انتشار تصاویری گزارش دادند صدها خودروی زرهی به سمت شهر القطیف حرکت کرده‌اند تا با اعتراضات مردمی مقابله کنند. از سوی دیگر، صفحه توئیتری «القطیف مباشر» که وقایع استان شیعه‌نشین قطیف عربستان را به صورت زنده پیگیری می‌کند، در واکنش به جنایت اعدام آیت‌الله شیخ نمر النمر در قطیف بسیج عمومی اعلام کرد.

محاکمه و اعدام شیخ نمر

محاکمه آیت‌الله نمر مارس 2013 آغاز شد و دادستانی کل عربستان در آن زمان با متهم کردن وی به فتنه‌انگیزی، اعدام ایشان را خواستار شد. دادگاهی در عربستان در 15 اکتبر 2014 با مطرح کردن اتهامات ادعایی «فتنه‌انگیزی در کشور» حکم اعدام آیت‌الله نمر را صادر کرد. محاکمه این عالم برجسته شیعه بدون حضور رسانه‌ها و بدون اجازه به وی جهت دفاع از خود، انجام شد. آیت‌الله نمر آبان 93 در ملاقات با خانواده‌اش، بر ضرورت ادامه «اعتراض مسالمت‌آمیز و گرفتار نشدن به دام خشونت» تاکید کرد و گفت: هر اقدامی در حق من انجام دهند، همچنان به راه خود پایبند خواهم ماند. آیت‌الله نمر النمر همچنین با اشاره به اینکه همچنان «صبور و باثبات» خواهد ماند، تاکید کرد: بر مطالبه عدالت، آزادی و عزت مردم، پافشاری خواهم کرد. حکم اعدام آیت‌الله نمر آبان 94 در دادگاه استیناف و دادگاه عالی آل‌سعود تایید شد و برگه‌ای به همین منظور به وزارت کشور ارسال شد تا امضای پادشاه برای انجام این حکم از دفتر پادشاهی گرفته شود. سرانجام وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه‌ای در 12 دی 94 از اعدام آیت‌الله نمر باقرالنمر خبر داد.

واکنش‌های جهانی به شهادت آیت‌الله نمر

اعدام رهبر شیعیان عربستان با موج محکومیت‌ها توسط برخی کشورها و شخصیت‌های اسلامی همراه شد. هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق اظهار داشت: خبر اعدام آیت‌الله مبارز، شیخ نمر باقر النمر توسط مسؤولان سعودی به سبب مخالفت با رژیم حاکم، ما را بشدت اندوهگین کرد. وی تاکید کرد سازمان بدر با صدور بیانیه‌ای مفصل، موضع خود را در قبال اعدام آیت‌الله شیخ نمر اعلام خواهد کرد. دارالافتای اهل تسنن عراق به ریاست شیخ مهدی الصمیدعی، مفتی برجسته این کشور نیز اعدام آیت‌الله شیخ النمر از سوی حکومت عربستان سعودی را غیرمنتظره خواند. فراکسیون حزب الدعوه اسلامی در پارلمان ملی عراق هم که دولت را در اختیار دارد، خواستار بستن سفارتخانه عربستان سعودی در بغداد و اخراج سفیر آن و اعدام تمام تروریست‌های سعودی موجود در زندان‌های عراق شد.

همچنین مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در بیانیه‌‌ای جنایت آل‌سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته عربستانی را محکوم و این اقدام را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد. شیخ احمد قبلان مفتی جعفری لبنان هم تاکید کرد اعدام شیخ النمر، یک فاجعه دینی و خطای بزرگی است که بدون پیامد نخواهد بود. جنبش مردمی انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای این جنایت رژیم آل‌سعود را بشدت محکوم کرد. همچنین مردم شهرهای مختلف بحرین در تظاهراتی اقدام آل‌سعود در اعدام شیخ نمر را محکوم کردند. مردم شهر عالی در شعارهای خود این جنایت آل‌سعود را «حماقت وهابیت» دانستند. در ادامه واکنش‌ها به اعدام رهبر شیعیان عربستان، ناصر عطا، تهیه‌کننده اخبار مربوط به خاورمیانه در شبکه ای‌بی‌سی نیوز در توئیتر خود نوشت: «کشتن شیخ نمر النمر، یک نشانه بزرگ و بارز از شکست سیاست سعودی در عراق، سوریه و یمن است».

اما در پی اعدام شیخ نمر باقر النمر، گروه دیده‌بان حقوق بشر گفت: صرف نظر از جرائم رخ‌داده، اینکه عربستان اقدام به اعدام گروهی زندانیان کرده تنها موجب لکه‌دار شدن هر چه بیشتر سوابق حقوق بشری نگران‌کننده عربستان خواهد شد. سارا لیا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه گروه دیده‌بان حقوق بشر گفت، شیخ النمر به طرزی «ناعادلانه» محاکمه شده و اعدام وی تنها باعث دامن زده شدن هر چه بیشتر به ناآرامی‌ها و اختلافات فرقه‌ای موجود خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: راه عربستان برای رسیدن به ثبات در استان الشرقیه، پایان دادن به تبعیض سیستماتیک علیه شهروندان شیعه است نه انجام اعدام‌های بیشتر. حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای اعدام شیخ نمر باقر النمر توسط آل‌سعود را بشدت محکوم کرد. حزب‌الله اعلام کرد: شیخ نمر خواهان احقاق حقوق تضییع‌شده آحاد ملتی ستمدیده بود و به همین دلیل مسؤولان عربستانی وی را اعدام کردند. ثبات و پایداری شیخ نمر بر حقش تا زمانی که به شهادت رسید، کاخ باطل آل‌سعود را ویران و ادعاهای آنها را تکذیب خواهد کرد.

بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته عربستانی را جنایتی خواند که نظام سعودی مرتکب شده است. همچنین در واکنش به اعدام رهبر شیعیان عربستان، دکتر نصیر العمری، از نویسندگان معروف اردنی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: اعدام شهید نمر، پیامی برای شیعیان عربستان است تا به آنها بگوید گفت‌و‌گو تمام شده و آزادی صرفا با شهادت به دست می‌آید.

احمد جبرئیل، فرمانده کل «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» هم در واکنش به اعدام این روحانی مبارز اعلام کرد این اقدام حاکی از آن است که ریاض بر دامن زدن به آتش‌افروزی فرقه‌ای اصرار دارد.

صالح عاشور، یکی از نمایندگان پارلمان کویت نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: شیخ نمر خواهان آزادی و حق و تنها اسلحه‌اش «کلام» بود، او بهای شجاعتش را پرداخت، آن‌ هم در زمانی که امثال او کم است. عاشور تصریح کرد: عواقب و تبعات اعدام شیخ نمر را فقط خدا می‌داند و این تبعات سیاسی و امنیتی در داخل و خارج عربستان تا مدت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

شفقت شیرازی، نایب‌رئیس مجلس وحدت مسلمانان پاکستان هم اعدام شیخ نمر را محکوم کرد و آن را لکه ننگ دیگری در پرونده سیاه آل‌سعود دانست. شفقت شیرازی با دعوت از مردم پاکستان برای برگزاری تظاهرات، گفت: اعدام شیخ نمر احساسات میلیون‌ها مسلمان را جریحه‌دار کرد. در اولین واکنش از سوی کشورهای غربی به جنایت شنیع آل‌سعود علیه رهبر شیعیان عربستان، هیلاری بن، وزیر خارجه در سایه انگلیس گفت: اعدام النمر یک اقدام کاملا اشتباه بود. اما در مقابل، هیأت علمای ارشد عربستان (علمای وهابیت) با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی مبارز و رهبر شیعیان عربستان استقبال کرد.

بسیج عمومی در قطیف

شهادت شیخ نمر، روحانی محبوب و مبارز شیعه به دست آل‌سعود خشم مردم الشرقیه عربستان بویژه منطقه قطیف، زادگاه او را به دنبال داشته است به طوری که شبکه‌های اجتماعی مربوط به مردم این منطقه اعلام بسیج عمومی علیه حاکمان ظالم ریاض کرده‌اند. به‌عنوان مثال صفحه «القطیف مباشر» در توئیتر، اعدام آیت‌الله شیخ نمر النمر عالم بزرگ شیعیان عربستان را جنایتی توسط خاندان حاکم خواند و مردم را به بسیج برای محکومیت آن فراخواند.

در همین حال دیروز خبرهای مختلفی درباره وضعیت فوق‌العاده در قطیف الشرقیه منتشر شد و رسانه‌های عربی از تخلیه تمام پاسگاه‌ها و پایگاه‌های پلیس سعودی از ترس خشم شیعیان در این منطقه از نخستین ساعات صبح بلافاصله پس از اجرای اعدام شیخ نمر خبر دادند. همچنین پایگاه خبری لبنانی العهد با انتشار تصویری خبر داد همزمان صدها خودروی زرهی ضدشورش به سوی شهر القطیف، برای مقابله با شیعیان حرکت کرده‌اند. در دیگر شهرهای شیعه‌نشین عربستان نیز نیروهای امنیتی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. شنیده می‌شود از صبح دیروز در شهر القطیف عزای عمومی اعلام شده و همراه با بسته شدن برخی راه‌ها، تظاهرکنندگان در خیابان انقلاب این شهر تجمع کرده‌اند. اعتراضات در منطقه العوامیه در نزدیکی القطیف نیز جریان پیدا کرده و نیروهای امنیتی نیز در این شهر حضور گسترده‌ای دارند.

برادر شیخ نمر خواهان واکنش‌های مسالمت‌آمیز

شبکه المیادین دیروز به نقل از برادر روحانی شهید نمرباقرالنمر اعلام کرد اعدام ایشان برای این خانواده غیرمنتظره بوده است. محمد باقر النمر که پسر جوانش نیز با حکم اعدام وهابیون ریاض در حبس به سر می‌برد در عین حال با اشاره به اوج توحش و بی‌رحمی آل‌سعود گفت: «اعدام ایشان واکنش منفی[آل‌سعود] به مواضع شهید النمر بوده و ما از همه می‌خواهیم واکنش‌هایشان در چارچوب مسالمت‌آمیز باشد». او تاکید کرد: «ما تقاضا می‌کنیم واکنش‌ها متناسب با این حادثه شنیع باشد اما از مرزهای مسالمت‌آمیز فراتر نرود». اما در عین حال او اعدام‌کنندگان آیت‌الله را خطاکارانی دچار توهم دانست و پس از شنیدن خبر گفت: «خطا می‌کنید و دچار اشتباهید و دچار توهم هستید اگر گمان کنید قتل، جلوی مطالبه حق را خواهد گرفت».

شهادت من، بشارت سقوط آل سعود

به نقل از نزدیکان شهید شیخ نمر باقر النمر، او درباره شهادت خویش پیش‌آگهی داده و گفته ‌بود: «می‌دانم فردا برای بازداشت من سراغم خواهید آمد، خوش می‌آیید! این منطق و راه و روش شماست. بازداشت و شکنجه و کشتار، ما از قتل و کشتار نمی‌هراسیم. ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم». این مدافع بزرگ حقوق مردم عربستان همچنین در یک پیش‌بینی مشهور دیگر شهادت خود را بشارت پایان کار آل ستم‌گذر سعود دانسته بود. شیخ شهید پیش از شهادت در نامه‌ای به مادرش خداوند را به خاطر همه چیز سپاس گفته و تاکید کرده بود خودش را تسلیم مشیت الهی کرده بود. شهید نمر در این نامه نوشته است: «به مادر صبورم ام‌جعفر! در هر حال خداوند را سپاس می‌گویم. مادرم! خداوند را به خاطر هر چه در تقدیر ما نهاده است شکرگزار باش.

تقدیر الهی بهتر از تقدیر ماست و انتخابش بهتر از انتخاب ماست. ما چیزی را انتخاب می‌کنیم اما همواره خدا بهترین را برای ما برمی‌گزیند. ما چیزی را می‌خواهیم و به خدا می‌گوییم که آنچه خیر است برای ما پیش بیاور. خداوند پاک و منزه است و هیچ کسی در این دنیا جز با مشیت الهی نمی‌تواند حرکتی بکند، هیچ چیزی از چشم و اراده خدا پوشیده نیست. مادر! همین کافی است. مادامی که امور مقابل چشم و تحت اراده خدا باشد همین کافی است. همین برای ما کافی است. خداوند تو را حفظ کند و در پناه خود نگه دارد و خداوند همگان را حفظ کند».

سخنگوی وزارت کشور سعودی بعد از اعدام شیخ نمر روحانی مبارز شیعه و 46 تن دیگر اعلام کرد این احکام در زندان و با استفاده از گردن زدن و گلوله‌باران اجرا شده است. اما برخلاف ادعای مسؤولان وهابی که آنها احکام شرعی مورد ادعای خود را اجرا می‌کنند و به تهدید‌ها و واکنش‌های کسی توجه نمی‌کنند، در نشست خبری دیروز ریاض معلوم شد احکام اعدام اجرا شده در داخل زندان‌ها صورت گرفته نه آن‌طور که دادگاه سعودی حکم داده بود در ملأعام. به گزارش شبکه «العربیه» همچنین برخی احکام اعدام با شمشیر (گردن زدن) و برخی نیز با شلیک گلوله صورت گرفته و لحظه اجرای احکام نیز فیلمبرداری نشده است. بدین ترتیب می‌توان وحشت آشکار آل‌سعود را از واکنش عمومی به این اعدام‌ها از نحوه اجرای آنها استنباط کرد، چرا که بویژه در حکم ظالمانه مربوط به شیخ نمر تاکیده شده بود پس از اعدام باید پیکرش در ملأعام به صلیب کشیده شود.

خبر اعدام آیت‌الله شهید نمر درست در روزی توسط وزارت کشور سعودی اعلام شد که سفارت عربستان در بغداد، پایتخت عراق پس از ربع قرن قطع روابط 2 کشور بازگشایی می‌شد. «ثامر السبهان» سفیر جدید سعودی در عراق به شبکه تلویزیونی العربیه گفت بازگشایی سفارت به 2 کشور امکان خواهد داد همکاری خود در مبارزه با تروریسم و در زمینه امنیتی را تقویت کنند. در مقابل اکثریت مردم عراق این اقدام دولت العبادی را در شرایط فعلی غیرمسؤولانه و به مثابه پاداش به سعودی‌ها به خاطر جنایتشان در حق روحانیون و شیعیان می‌دانند.

رهبر جریان صدر عراق از مردم عربستان درخواست کرد تا در پاسخ به اعدام شیخ النمر از سوی عربستان شجاع باشند، هرچند این پاسخ یک تظاهرات مسالمت‌آمیز باشد تا از ظلم و تروریسم دولتی در آینده جلوگیری شود. مقتدا صدر در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «خواستار تظاهراتی همراه با خشم در برابر اماکن و منافع عربستان سعودی در سراسر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس هستم». او همچنین به دولت عراق درباره بازکردن سفارت عربستان در بغداد هشدار داده و گفت: «در عراق عزیز جایی برای ظالم در بین ما نیست».

اعدام شیخ نمر را می‌توان نخستین پس‌لرزه دیدار حامیان گروه‌های تکفیری- تروریستی در ریاض دانست. دیدار اخیر رئیس‌جمهور ترکیه از عربستان‌سعودی و همپیمانی ریاض و آنکارا در تشدید فشار بر شیعیان منطقه از یک سو و تشدید حمایتشان از گروه‌های تکفیری از سوی دیگر، خروجی خونینی به نام اعدام رهبر شیعیان حجاز داشته است.

خبرگزاری مهر که در گزارشی با عنوان «فتنه جدید ترکیه و سعودی در راه است؛ دیدار حامیان داعش در ریاض» نسبت به توطئه‌های مشترک «اردوغان» و «ملک سلمان» در منطقه هشدار داده بود همچنین یکی از اهداف مشترک ترکیه و آل‌سعود در برهه فعلی را خاموش کردن موج بیداری اسلامی واقعی و جایگزینی امواج مسموم تکفیری و تروریستی در منطقه توسط داعش و دیگر گروه‌های تکفیری برمی‌شمارد. «در دیدار اخیر اردوغان و ملک سلمان روی این مساله اتفاق نظر صورت گرفت، لذا می‌توان تشکیل ائتلاف دروغین ترکیه و عربستان در مقابله با گروه‌های تکفیری را نیز در همین راستا ارزیابی و تحلیل کرد. به بیان بهتر، آنکارا و ریاض در ماورای این ائتلاف دروغین به دنبال مدیریت دوباره گروه‌های تکفیری- تروریستی و دادن تنفس مصنوعی به کالبد نیمه جان آنها برآمدند».

نماینده رهبر شیعیان بحرین، شهادت آیت‌الله شیخ نمر النمر از سوی مقامات عربستان را نتیجه درگیری‌های داخلی آل‌سعود می‌داند. شیخ عبدالله الدقاق، نماینده شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در ایران به تسنیم گفت: «اعدام شیخ نمر النمر رحمه‌00‌الله علیه به دلیل درگیری‌های داخلی آل‌سعود و رقابت‌های موجود میان این خاندان و مسائل خارجی صورت گرفت. هم‌اکنون شاهد بالا گرفتن تنش‌های میان ترکیه و عربستان از یک سو و ایران و محور مقاومت از سوی دیگر هستیم. عربستان بر اعدام شیخ نمر النمر اصرار داشت تا بر شدت درگیری‌ها با محور مقاومت که شامل ایران، عراق و لبنان است بیفزاید.

از سوی دیگر شاهد درگیری‌های داخلی در خاندان آل‌سعود میان جناح محمد بن نایف وزیر کشور و ولیعهد از یک سو و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد از سوی دیگر هستیم. وزیر کشور قصد دارد از یک سو کنترل اوضاع را در دست بگیرد و محمد بن سلمان سعی می‌کند از سوی دیگر کنترل اوضاع را در دست بگیرد». الدقاق با توضیح درگیری‌‌های درون‌خاندانی آل‌سعود گفت: «از این رو محمد بن سلمان وزیر دفاع از یک سو تشکیل ائتلاف اسلامی علیه تروریسم را مطرح کرد و در مقابل وزیر کشور دست به این اقدام (اعدام آیت‌الله شیخ نمر النمر) زد». او سپس از تاثیر این اعدام بر اوضاع داخلی عربستان گفت: «نمی‌توان عواقب اینگونه اقدامات را دست‌کم گرفت، ممکن است هم‌اکنون برخی تحرکات جزئی در گوشه و کنار عربستان روی داده و تا حدودی امنیت عربستان را برهم بزند، بدون شک این یک حادثه بزرگ است اما هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی روی خواهد داد».

آماری از اعدام در عربستان

گروه‌های مدافع حقوق بشر اخیرا در گزارش‌های سالانه خود اعلام کردند عربستان در سال 2015 صحنه اجرای بیشترین موارد احکام اعدام پس از 2 دهه بوده است. گروه‌های مزبور که موارد اعدام در سراسر جهان را رصد می‌کنند، خبر دادند دست‌کم 157 نفر در سال 2015 در عربستان اعدام شدند. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد 56 نفر از یکصد زندانی که در وهله نخست در سال 2015 اعدام شدند، به صلاحدید مقام‌های قضایی جان‌باختند و احکام صادره برای آنها به دلیل ارتکاب جرائمی نبوده که در قانون اسلامی مجازات مرگ برای آن در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش، از آنجا که عربستان اکثر موارد اعدام را با گردن زدن به اجرا می‌گذارد، با گروه تروریستی داعش که به همین روش جان انسان‌ها را می‌گیرد، قیاس می‌شود. در کمتر از 3 ماه پیش وزارت کشور عربستان با امضای محمد بن نایف، ولیعهد این کشور حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را تایید کرد که این به معنای مجوز به وزارت کشور برای اعدام شیخ نمر تنها با امضای سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای اجرای حکم اعدام بود. حکم اعدام شیخ نمر بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری محکوم شده و از عربستان خواسته شده بود این حکم را اجرا نکند.

آیت‌الله شیخ نمر باقرالنمر در سال 1379 هجری قمری در منطقه العوامیه یکی از شهرهای استان القطیف در منطقه الشرقیه چشم به جهان گشود. او به یک خانواده والامقام در منطقه منتسب است که در آن روحانیون بی‌نظیر و برجسته‌ای همچون آیت‌الله شیخ محمد بن‌ناصر آل‌نمر پرورش یافته‌اند. خاندان النمر همچنین وعاظ و خطبای منابر حسینی سرشناسی همچون پدربزرگ پدری وی، حاج علی بن ناصر آل‌نمر را تربیت کرده و پرورش داده است.

تحصیلات علوم دینی

تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی، برای آشنایی نزدیک‌تر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند که در همان سال توسط آیت‌الله سیدمحمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود. شیخ نمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت. وی دوره کتاب‌های اصولی از جمله «اصول» المظفر، «رسائل» شیخ انصاری و «کفایه» آخوند خراسانی را گذراند و در علم فقه نیز «اللمعه الدمشقیه» نوشته شهید اول، «جامع المدارک» خوانساری، «مکاسب» شیخ انصاری و «مستمسک العروه‌الوثقی» سید حکیم و دیگر کتاب‌های فقهی را مطالعه کرد.

وی از جمله معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌های علمیه به شمار می‌آید که حتی در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه به تدریس کتاب‌هایی همچون کتاب «اللمعه الدمشقیه» و کتاب «جامع المدارک» و «مستمسک عروه‌الوثقی» و «الحلقات» شهید سیدمحمدباقر صدر پرداخته است. شیخ نمر سال‌ها اداره حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در تهران و سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد. پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی «الإمام القائم(عج)» را نیز در العوامیه تأسیس کرد که در واقع سنگ بنای «مرکز اسلامی» در سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی بود.

بزرگ‌منش و تیزبین

او دارای اخلاق والا و بسیار بزرگ‌منش و از عزم و اراده و روحیه‌ای سترگ برخوردار بود. وی به اصول و ارزش‌های دین مبین اسلام پایبند و این پایبندی در جهاد و منش فکری وی در عمل تبلور یافته بود. او همچنین درباره تحولات و رخدادها دارای نگرشی بسیار تیزبینانه بود و به دلیل بهره‌مند بودن از یک فرهنگ غنی و متنوع نسبت به رویدادهای اجتماعی و سیاسی دارای یک نگرش تحلیلی دقیق و واقع‌گرایانه بود.

فعالیت‌های سیاسی و بازداشت‌ها

رژیم عربستان سعودی در حالی شیخ نمر باقرالنمر را در سال 2012 بازداشت کرد که پیش از این نیز 2 بار و طی سال‌های 2006 و 2008 میلادی، شیخ را بازداشت کرده بود. نخستین بازداشت شیخ نمر به مه 2006 میلادی بازمی‌گردد، هنگامی که شیخ به محض بازگشت از سفر کوتاه‌مدتش به بحرین و بازگشت به عربستان، به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. اتهام شیخ این بود که در این همایش، در عریضه‌‌ای، از رژیم سعودی خواسته بود به «قبرستان بقیع» رسیدگی کرده، مذهب «تشیع» را به رسمیت شناخته و شیوه‌‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند؛ همین. اما بازداشت مجدد شیخ نمر، به 23 آگوست 2008 میلادی بازمی‌‌گردد که در شهر القطیف به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. این بار اتهام شیخ برای بازداشت بنابر ادعای رژیم سعودی درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای آماده‌شدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود که رژیم ادعا می‌‌کرد، این سخنان نمر به معنی تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی بوده است. رژیم سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان، شیخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کرد.

شیخ نمر همواره در سخنرانی‌هایش نظام سعودی را به اعمال سیاست‌‌های تبعیض‌آمیز طایفه‌ای و سازمان‌یافته در مناطق شرقی عربستان و بویژه در 2 منطقه شیعه‌نشین الاحسا و القطیف متهم می‌کرد. این روحانی عربستانی را باید از جمله دشمنان سرسخت «نایف بن عبدالعزیز» ولیعهد سابق رژیم سعودی برشمرد. شیخ نمر، همواره انتقادات شدیدی را به وی وارد می‌کرد. وی در یکی از خطابه‌هایش شاهزاده نایف بن عبدالعزیز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش علیه مردم عربستان به طور اعم و شیعیان به طور اخص، طاغوت و ستمگری خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرم‌ها او را خواهند خورد. او در همین خطبه تأکید کرد از مرگ نایف خوشحال خواهد شد.

وی همواره در خطبه‌های نمازجمعه و خطابه‌هایش نه‌تنها از آل‌سعود انتقاد می‌کرد بلکه از منتقدان سرسخت برخی از رژیم‌های عربی حوزه خلیج‌فارس از جمله آل‌خلیفه بود. شیخ نمر بارها تأکید کرده بود از گفتن کلام حق ترس ندارد، حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شکنجه‌ها و آزارها و اذیت‌ها تا سرحد شهادت قرار گیرد. شیخ نمر در سخنرانی‌هایش آشکارا اعلام کرده بود با توهین به کرامت مردم عربستان بویژه شهروندان شیعه که از دید نظام سعودی شهروندان درجه 2 این کشور به شمار می‌آیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند مخالف است.

شیخ نمر همچنین از مطبوعات و رسانه‌های سعودی به دلیل وابستگی و تبعیت آنها از نظام سعودی و تبدیل‌شدن آنها به بوق تبلیغاتی آل‌سعود بشدت انتقاد می‌کند. وی تصریح می‌کند مفتی‌های وهابی، ساخته و پرداخته آل‌سعود هستند. به گفته شیخ نمر، آل‌سعود به مفتی‌های وهابی پول می‌دهند تا با دامن‌زدن به اختلافات طایفه‌ای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ایجاد تفرقه مذهبی و طایفه‌ای و قبیله‌ای به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت‌های آن ادامه دهند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1786/1/151284/0

ش.د9405156

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات