تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۱۲
دومین ‌نامه مطهری به دبیر شورای نگهبان درباره موضوع مینو خالقی

عکس‌ها‌ی مشکوک معیار عدم التزام به اسلام است؟

(روزنامه شرق - 1395/02/25 - شماره 2582 - صفحه 3)

گروه سياست: ماجرای عجیب منتخب سوم اصفهان همچنان ادامه دارد. اگرچه بنابر گفته یک نماینده مجلس، شورای حل اختلاف بین قوا با تأیید نظر شورای نگهبان درباره ابطال آرای مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان، به‌نوعی نتیجه انتخابات اصفهان را به میان‌دوره‌ای سال ٩٦ موکول کرد اما حواشی مربوط به آن گویی تمامی ندارد. شایان ذکر است هنوز خبر رسمی از هیأت حل اختلاف قوا منتشر نشده است اما پوشش وسیع نقل‌قول یک نماینده دراین‌باره توسط رسانه‌های اصولگرا سمت‌وسویی تازه به ماجرا داده است. روز گذشته علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس، نامه دوم خود به دبیر شورای نگهبان را نگاشت و در واکنش به سخنان او مطالبی را یادآور شد.

مطهری در این نامه نوشته است: «درخصوص ابطال آرای منتخب سوم اصفهان فرموده‌اید: نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است و این اقدام سابقه هم داشته است؛ درباره فردی که بعد از رأی‌آوردن معلوم شد مدرک تحصیلی‌اش بی‌اعتبار است و انتخابات را شورای نگهبان ابطال کرد، به عرض می‌رسانم: اولا در موضوع موردبحث، شورای نگهبان انتخابات اصفهان را ابطال نکرده بلکه بعد از رأی سالم مردم صلاحیت یک منتخب را رد کرده است. ثانیا اینکه نظارت استصوابی عام و در تمام مراحل انتخابات است که مضمون ماده سوم قانون انتخابات است، نمی‌تواند ناقض سایر مواد قانون انتخابات باشد.

در تبصره سه ماده ٥٢ این قانون تصریح شده است که پس از تسلیم اعتراض داوطلب به شورای نگهبان، این شورا ٢٠ روز پس از اظهارنظر هیأت مرکزی نظارت، نظر قطعی و نهایی خود را درباره تأیید یا رد صلاحیت وی اعلام خواهد کرد. بنابراین شورای نگهبان پس از تأیید اولیه صلاحیت یک کاندیدا حق تغییر آن را ندارد و اگر در گذشته همچنین کاری کرده خلاف قانون بوده است. ثالثا طبق ماده ٧٣ قانون انتخابات، شورای نگهبان صرفا در جایی که انتخابات یک حوزه انتخاباتی ابطال شده است، می‌تواند اعتبارنامه یک منتخب را امضا نکند. در موضوع موردبحث، شورای نگهبان انتخابات حوزه انتخابیه اصفهان را تأیید کرده و این به منزله امضای اعتبارنامه تمام منتخبان اصفهان است و وزیر کشور باید اعتبارنامه خانم خالقی را نیز امضا و به مجلس ارسال کند.

رابعا ماده ٣٠ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید اسنادی که توسط شورای نگهبان بررسی نشده یا بعد از رأی مردم ارائه شده است، باید به مجلس ارائه شود تا در بررسی اعتبارنامه منتخب لحاظ شود و نمایندگان ملت درباره تأیید یا رد اعتبارنامه وی تصمیم بگیرند. بنابراین شورای نگهبان حق دخالت در این موضوع را نداشته و نظارت استصوابی نمی‌تواند ناقض موادی از قانون انتخابات یا سایر قوانین عادی باشد. خامسا به فرض محال شورای نگهبان این حق را داشته که پس از رأی سالم مردم صلاحیت یک منتخب را رد کند. شما به استناد کدام ماده از قانون انتخابات صلاحیت نامبرده را رد کرده‌اید؟ حتما می‌گویید به استناد بند یک ماده ٢٨ این قانون یعنی شرط اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی. آیا با چند عکس مشکوک می‌توان عدم اعتقاد و التزام عملی یک فرد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی را احراز کرد؟»

مطهری در ادامه باز هم به بخشی از سخنان چند روز گذشته آیت‌الله جنتی اشاره کرد و نوشت: «فرموده‌اید: بعضی ادعا می‌کنند بعد از رأی‌گیری فقط مجلس است که می‌تواند اعتبارنامه فرد فاقد صلاحیت را تأیید نکند. اولا این یک ادعا نیست بلکه صریح و مرّ قانون انتخابات و آیین‌نامه داخلی مجلس است. ثانیا اینکه می‌گویید فرد فاقد صلاحیت ادعای شماست و صلاحیت یا عدم صلاحیت او باید توسط مجلس در بررسی اعتبارنامه وی معلوم شود. در پایان گفته‌اید: تاریخ هم نشان نمی‌دهد که در مجلس اعتبارنامه‌ای را به جز یک مورد رد کرده باشند و به شهادت تاریخ، این جای معامله و بده‌بستان است. اینکه تاریخ نشان می‌دهد یا نمی‌دهد که در مجلس اعتبارنامه‌ای را رد کرده یا نکرده باشند، دلیل نمی‌شود که شورای نگهبان بتواند در این موضوع ورود کند. معنی سخن شما این است که چون می‌دانیم مجلس اعتبارنامه وی را رد نمی‌کند ما زودتر صلاحیت او را رد می‌کنیم و این یعنی نادیده‌گرفتن قانون».

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم در پایان یادآور شد: «همچنین همه مجالس جمهوری اسلامی را جای معامله و بده‌بستان دانسته‌اید. این علاوه بر توهین به مجلس، حاکی از ضعف شورای نگهبان است که کسانی را تأیید صلاحیت کرده است که اهل معامله و بده‌بستان هستند. بدیهی است که پیگیری این موضوع توسط اینجانب، پیگیری یک موضوع فردی نیست بلکه با هدف جلوگیری از یک رویه غلط در جمهوری اسلامی انجام می‌شود. از خدای متعال برای جنابعالی توفیق الهی خواستارم».

هاشمی: رد کردن صلاحیت افراد تأیید ‌صلاحیت ‌شده صحیح نیست

البته این همه ماجرای مربوط به مینو خالقی در چند روز اخیر نبود. روز پنجشنبه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در شهر قزوین به این موضوع واکنش نشان داد. به گزارش «مهر» آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفته بود: «ردکردن صلاحیت افراد تأییدصلاحیت‌شده صحیح نیست و باید وحدت خود را تقویت کنیم». پیش از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم حسن روحانی که در استان کرمان به سر می‌برد، واکنش صریح‌تری نشان داده و گفته بود: «هنوز ناامید نیستم و وزارت کشور در حال انجام اقدامات لازم است. نباید بگذاریم بدعتی گذاشته و قانون نقض شود که اگر چنین شود امید به آینده از دست می‌رود».

یک دستگیری در ماجرای عکس‌ها

واژه «بدعت» در ماجرای مینو خالقی را نخستین‌بار علی مطهری مطرح کرد، در نامه‌ اولی که خطاب به دبیر شورای نگهبان نوشت و از این ماجرا با عنوان بدعتی خطرناک نام برد. البته حواشی این موضوع با بازداشت مدیر کانالی که عکس‌های منتسب به خالقی را منتشر کرده بود، جنبه تازه‌ای یافت. «ح.‌ط» که گفته می‌شود پیش از این خبرنگار چند رسانه اصولگرا بوده و به محمود احمدی‌نژاد هم نزدیک است، مدیر کانال تلگرامی قیچی بود.

بازداشت او هم واکنش‌های متفاوتی در پی داشت. از جمله سخنان دیروز احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد بود که گفت: «من از برخی مسئولان اجرائی نظام‌ گله‌مندم. اگر امنیت اخلاقی کشور اقتضا می‌کند – که حتما هم اقتضا می‌کند- آقایی که یک عکس نا‌هنجار از یک کاندیدای مجلس را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود شناسایی و به عقوبت برسانند، آن‌وقت چرا با کسانی که به یک عالم دینی نه‌تنها در فضای مجازی که در فضای حقیقی و در یکی از دانشگاه‌های کشور فحش دادند و تخریب کردند، برخورد نمی‌شود؟».

پیش از این محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران، در واکنش به موضوع مینو خالقی و انتشار آن تصاویر گفته بود: «برخی به اسم دین دست به انجام کارهای خلاف شرع زده‌اند و با انتشار عکسی و انتساب آن به خانواده‌ای دین‌دار به دنبال حذف رقیب هستند. کاش این کار را به اسم دین و ارزش‌ها انجام نمی‌دادند و می‌گفتند اکنون که قدرت در اختیار ماست، از هر سند جعلی استفاده می‌کنیم تا رقیب خود را حذف کنیم».

http://www.sharghdaily.ir/News/92751

ش.د9500123

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات