تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۶۵
واشنگتن– آنكارا براي تقويت معارضان توافق كردند

تنفس مصنوعي تركيه و آمريكا به تروريست‌هاي حلب

(روزنامه جوان – 1395/02/27 – شماره 4813 – صفحه 2)

به رغم استقرار آتش‌بس در حلب، معاون وزير خارجه امريكا ضمن اعلام خبر توافق با تركيه براي مداخله در سوريه تأكيد كرد كه اين توافق در قالب افزايش حمايت از گروه‌هاي موسوم به «معارضان ميانه‌رو» خواهد بود. همزماني اين اقدام درحالي است كه ارتش سوريه حملات خود براي آزادسازي «خان طومان» را شروع كرده است.

به گزارش «جوان»، امريكا كه همكاري روسيه براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي در سوريه را رد كرده است تلاش مي‌كند با همكاري متحدان منطقه‌اي خود حملاتي را عليه داعش آغاز كند. آنتوني بلينكن، معاون وزير خارجه امريكا در يك كنفرانس مطبوعاتي تأكيد كرده كه واشنگتن در خصوص همكاري براي پاكسازي مناطق حد فاصل شهر منبج و مارع در ريف شمالي حلب و بازپس‌گيري كامل اين شهر از دست عناصر داعش با تركيه به توافق رسيده است.

به گزارش روزنامه «الوطن» سوريه، وي همچنين ادعا كرد: «طي روزهاي آتي شاهد حملات بيشتري عليه عناصر تكفيري داعش در حلب خواهيم بود.» امريكا در يك سال گذشته در دو مرحله 300 تن از نيروهاي ويژه خود را به شمال سوريه اعزام كرده تا به معارضان ميانه رو براي مقابله با داعش آموزش بدهند. بلينكن در ادامه درباره آتش‌بس در سوريه نيز اعلام كرد كه توافق با وجود شكنندگي هنوز جريان دارد و مسكو و واشنگتن به محض درگيري در اين شهر براي توقف آن وارد عمل خواهند شد.

امريكا و تركيه كه از معارضه مسلح به اصطلاح ميانه‌رو حمايت مي‌كنند با موج سواري روي آتش بس در حلب سعي مي‌كنند خون تازه‌اي به رگ‌هاي تروريست‌ها تزريق كنند. به باور ناظران حتي توافق امريكا با روسيه بر سر آتش بس در حلب به خاطر اين بوده است تا با قطع حملات نيروهاي مقاومت، تنفس مجددي به تكفيري‌ها در سوريه وارد كنند. همچنانكه در روزهاي اخير برخي منابع نظامي در سوريه اعلام كردند كه سلاح‌هاي مرگباري با كمك دلارهاي سعودي و از طريق تركيه به دست تكفيري‌ها رسيده است. «محمد علوش» سركرده گروه تروريستي «جيش الاسلام» كه تحت حمايت عربستان سعودي است روز شنبه از كشورهاي حامي گروه‌هاي تروريستي خواست براي تغيير موازنه قوا در شمال سوريه حمايت خود را از اين گروه‌ها افزايش دهند.

گلوله‌باران حلب توسط تركيه

ساعاتي پس از اظهارات بلينكن مبني بر توافق براي حملات گسترده عليه داعش، منابع آگاه نظامي تركيه ادعا كردند كه در بمباران توپخانه‌اي و هوايي، ارتش تركيه و جنگنده‌هاي ائتلاف بين‌المللي ضد داعش در شمال حلب، موفق شدند دهها عضو داعش را به قتل برسانند. به نوشته پايگاه خبري «الامارات اليوم»، اين منابع كه خواستند نامشان فاش نشود، ديروز گفتند: «توپخانه تركيه و جنگنده‌هاي ائتلاف، مواضع داعش را در روستاهاي «دوديان»، «جكه»، «جارز»، «براغيده»، «قره كوبري»، «يحمول» و «كفره» از توابع شهر «اعزاز» در شمال حلب هدف قرار دادند كه به كشته شدن 45 نفر از تروريست‌ها منجر شد.»

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه در روزهاي اخير گفته است كه آنكارا همه گزينه‌ها براي مقابله با داعش را روي ميز دارد. اين اظهارات در شرايطي بيان شده است كه تركيه در سال‌هاي اخير با باز گذاشتن مرزهاي خود تروريست‌ها را از سراسر جهان به سوريه اعزام كرده است. همچنين تركيه به همراه عربستان در ژانويه سال جاري ميلادي، تصميم داشتند به سوريه حمله كنند ولي از ترس واكنش روسيه و عدم همراهي غرب از اين ماجراجويي خطرناك منصرف شدند. خبرگزاري آناتولي درباره حملات توپخانه‌اي ارتش تركيه مدعي شد كه اطلاعاتي در دست بود كه نشان مي‌داد داعش خود را براي هدف قرار دادن مجدد خاك تركيه از اين مناطق در شمال حلب آماده كرده بود، لذا توپخانه‌هاي ارتش تركيه با اين عمليات، از هرگونه تجاوز به خاك اين كشور پيشگيري كردند.

گفته مي‌شود، پس از اين بمباران‌ها، نيروهاي معارض سوري، موفق شدند پيشروي كنند و كنترل دو روستاي يحمول و جارز را به دست بگيرند. غرب و متحدانش به دليل اهميت استراتژيكي شهر حلب سعي دارند مانع آزادسازي آن به دست نيروهاي مقاومت شوند زيرا با آزادسازي اين شهر يكي از شاهراه‌هاي كمك‌رساني به تكفيري‌ها از مرز تركيه قطع مي‌شود و تروريست‌ها در تنگنا قرار مي‌گيرند. پيشتر جان كري، وزير خارجه امريكا با حمايت غيرمستقيم از تجزيه سوريه گفته بود كه در صورت نقض آتش ‌بس در حلب، متحد ماندن سوريه به شكل كنوني سخت است. بشار اسد، رئيس جمهور سوريه نيز هفته گذشته با مهم خواندن تحولات حلب گفت كه آينده حلب را جنگ مشخص مي‌كند.

شروع عمليات خان طومان

توافق واشنگتن و تركيه به بهانه مقابله با داعش در زماني انجام مي‌شود كه ارتش سوريه عمليات آزادسازي «خان طومان» را شروع كرده است. به گزارش خبرگزاري ميزان، نيروهاي ارتش سوريه روز يك‌شنبه ضمن نزديك شدن به مواضع گروه‌هاي تروريستي در حومه حلب، عمليات بازپس‌گيري منطقه خان طومان را آغاز كردند. جنگنده‌هاي روسيه و سوريه نيز طي روزهاي اخير بيش از 50 بار مواضع تروريست‌ها را در منطقه خان طومان و حومه آن هدف قرار دادند. در همين حال ارتش سوريه پيشتر يك تانكT72 تروريست‌ها را در اطراف خان طومان منهدم كرد و همه سرنشينان آن به هلاكت رسيدند.

از شنبه گذشته چند گردان از مناطق مختلف سوريه به ويژه منطقه زينبيه به سمت جنوب حلب حركت كردند و كاروان‌هاي سلاح و مهمات نيز به الحميره رسيده‌اند. بنابر اين گزارش، باتوجه به حضور هزار تروريست در خان طومان، اين نبرد مي‌تواند علاوه بر آزادسازي خان طومان و الخالديه به هلاكت هزاران تروريست منجر شود، به همين دليل يگان‌هاي شركت كننده در حال كوبيدن مناطق پشت تروريست‌ها براي جلوگيري از فرار آنها هستند. خان طومان در جنوب حلب روز جمعه گذشته به اشغال تروريست‌هاي زيرمجموعه جيش الفتح درآمد و تلاش‌ها براي آزادسازي دوباره اين شهرك ادامه دارد.

300 كشته در درگيري تروريست‌ها

درگيري‌هاي شديدي كه ميان گروه‌هاي تندرو در غوطه شرقي در حومه دمشق رخ داده، صدها كشته برجاي گذاشته است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، رامي عبدالرحمان، مدير مركز ديده‌بان حقوق بشر سوريه روز يك‌شنبه اعلام كرد، درگيري‌هايي كه از 28 آوريل گذشته در جريان است، ميان گروه‌هاي تندرو براي افزايش دامنه نفوذشان در غوطه شرقي دمشق صورت مي‌گيرد كه بيش از 300 كشته بر جاي گذاشته است. درگيري‌هاي شديد از يكسو ميان گروه جيش‌الاسلام، قوي‌ترين گروه در غوطه شرقي و از سوي ديگر با گروه «فيصل الرحمن» و «جيش الفسطاط» كه در ائتلاف جبهه النصره هستند، در جريان است.

http://javanonline.ir/fa/news/784470

ش.د9500105

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات