تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۴۱۰

جنگ سایبری آمریکا با داعش

(روزنامه ايران – 1394/10/20 – شماره 6121 – صفحه 20)

آمریکا به دنبال متقاعد کردن دولت‌های خارجی و تشویق نهادهای فناوری و تکنولوژی برای مقابله با داعش است

دولت اوباما اعلام کرد که در مبارزه با داعش و افراط‌گرایی جبهه تازه‌ای گشوده است طبق این گزارش امریکا گروه‌های عملیاتی ویژه تشکیل داده تا در عرصه سایبری حملات و تحریم‌هایی را علیه افراط‌گرایان سازماندهی کند. در نخستین مرحله از این نبرد سایبری شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری و اینترنتی به عنوان لشگر اوباما به کار گماشته شده‌اند.

کاخ سفید رایزنی‌هایی را با مدیران شرکت‌های بزرگ اینترنتی دنیا در شهر سن‌خوزه کالیفرنیا آغاز کرده در این رایزنی‌ها مدیران شرکت‌های بزرگی چون گوگل، اپل، مایکروسافت، فیس‌بوک، یاهو و توییتر و مدیران ارشد دولت امریکا حضور دارند. قرار است در این رایزنی‌ها راهکاری برای مقابله با تبلیغات و فعالیت گروه‌های افراط‌گرایی همچون داعش در فضای سایبری تدوین شود. همچنین لورتا لینچ، دادستان کل امریکا، جیمز کومی، مدیر پلیس فدرال (FBI) و جیمز کلاپر، مدیر سازمان ملی اطلاعات (NSA) بزودی به جلسات رایزنی با مدیران شرکت‌هایی چون گوگل، مایکروسافت، اپل، فیسبوک و توییتر بپیوندند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت به دستور کار جلسات مدیران شرکت‌های اینترنتی و مقام‌های امنیتی و قضایی امریکا دسترسی پیدا کرده است. بر اساس این دستور کار، دولت درصدد است به این شرکت‌های خصوصی بگوید که چطور گروه‌هایی چون داعش از خدمات و سرویس‌های کدگذاری پیغام‌ها سود می‌برند.

گام‌های دوم و سوم

این گزارش می افزاید: کاخ سفید در گام دوم خود یک گروه عملیاتی مشترک میان دادگستری و وزارت امنیت داخلی امریکا برای مبارزه با افراط‌گرایی و مقابله با جذب نیروهای جدید توسط داعش تأسیس کرده است. و در مرحله سوم، وزارت‌ خارجه امریکا هم از تشکیل یک «مرکز مشارکت جهانی» برای توانمند کردن مخاطبان خارج از ایالات متحده جهت مقابله با تبلیغات داعش خبر داد.

وزارت خارجه امریکا اعلام کرد به دنبال متقاعد کردن دولت‌های خارجی برای مقابله با گروه‌های تروریستی و داعش و تشویق نهادهای فناوری و تکنولوژی برای این کار است. ند پرایس، از سخنگویان کاخ‌سفید گفت: حملات پاریس و سن‌برناردینو به امریکا و متحدانش و نیز بخش خصوصی این واقعیت را خاطرنشان کرد که باید در برابر تلاش‌ها برای جذب نیرو از سوی گروه‌های افراط‌گرایی همچون داعش اقدام کرد.

نگرانی از حریم خصوصی کاربران

در حالی که دولت‌ها تلاش می‌کنند ابرشرکت‌های اینترنتی را به همکاری با سازمان‌های امنیتی و قضایی در مبارزه با تروریسم ترغیب کنند، شرکت‌هایی چون گوگل و مایکروسافت یا شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و توییتر می‌گویند ضمن تمایل به حفظ حریم‌خصوصی کاربرانشان، بیم آن دارند که با دادن اطلاعات به مقام‌های اطلاعاتی و قضایی موجب دردسر مشتریان خود شوند. غول‌های دنیای مجازی پیشتر هم از تداخل چنین اقدام‌هایی با «حفظ حریم خصوصی» کاربران‌شان اظهار نگرانی کرده بودند.

فیس‌بوک برای کاستن از نگرانی‌ها در این باره در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نشست به این معناست که ما در تلاش خود برای مقابله با گروه‌های تروریستی و متوقف کردن آنها در فضای مجازی مصمم هستیم.

مبارزه سایبری با داعش پس از حمله سن‌برناردینو در کالیفرنیا مورد توجه مقامات امریکایی قرار گرفتهاست.

تشفین مالک و سید فاروق، زوج افراط‌گرا، یک ماه پیش در جریان حمله‌ای مسلحانه در شهر سن‌برناردینو ۱۴ نفر را کشتند و دهها نفر دیگر را زخمی کردند. هر دوی آنها که ساعتی پس از این حمله در درگیری با پلیس کشته شدند پیش از ازدواج از طریق اینترنت و با استفاده از پیغام‌های کدگذاری شده با یکدیگر آشنا شده بودند.

حمله هوادار داعش به مأمور پلیس

تدابیر سایبری دولت امریکا در حالی است که یک حمله مرتبط به داعش در این کشور ثبت شد. پلیس نیویورک اعلام کرد: مرد مسلحی که خود را هوادار داعش معرفی کرده، به مأمور پلیس در شهر فیلادلفیا در شرق امریکا حمله کرد و او را بشدت مجروح کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ریچارد راس، رئیس پلیس نیویورک در نشستی خبری اعلام کرد فرد مهاجم دست کم 11 بار به مأموری که در خودرو پلیس بوده، شلیک و وی را بشدت مجروح کرد. مأمور پلیس توانست فرد مهاجم را که ادوارد آرچر، 30 ساله و اهل فیلادلفیا معرفی شده است، مجروح کند. آرچر در بازجویی‌های اولیه اعلام کرده با گروه تروریستی داعش در ارتباط است. در همین حال، رسانه‌های امریکا گزارش دادند برخی اسناد پلیس فدرال امریکا نیز حاکی از برنامه‌ریزی برخی از پناهجویان این کشور از جمله یک فرد عراقی و چند نفر دیگر با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به منظور پیوستن به داعش و شرکت در جنگ داخلی سوریه است.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6121/20/110410/0

ش.د9405336

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات