تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۴۳۵
ظریف و عراقچی از برخوردهای جناحی با توافق هسته‌ای انتقاد کردند

برجام؛ دستاورد ملی نه دستاویز سیاسی

(روزنامه همدلي ـ 1395/02/19 ـ شماره 313 ـ صفحه 3)

موج حملات به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 همچنان در کشور ادامه دارد؛ ازیک‌طرف شکست‌خوردگان انتخابات ۷ اسفند از هر تریبونی برای حمله به توافق و دیپلمات‌های تاثیرگذار در تحقق آن استفاده می‌کنند و در طرف دیگر سعید جلیلی و محمود‌ احمدی‌نژاد که به نظر می‌آید اسب خود را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده زین کرده‌اند، سعی بر بی‌اثر جلوه دادن این پیمان هسته‌ای بین‌المللی دارند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در همایش «فرآیند قانون‌گذاری الزامات و راهکارها» و سیدعباس عراقچی در جلسه شورای اداری استان البرز ضمن پاسخ به برخی از این انتقادات و همچنین اشاره به دستاوردهای برجام، از برخوردهای جناحی و سیاسی با چنین توافق بزرگی که حاصل همراهی و همکاری تمام ارکان کشور بوده‌است، انتقاد کردند. در ادامه برخی سخنان این دو دیپلمات کشور را می‌خوانیم.

برجام یک ضرورت تاریخی در شرایط ویژه کشور بود

ظریف که دیروز در همایش فرآیند قانون‌گذاری الزامات و راهکارها که با حضور منتخبان جدید مردم در مجلس دهم برگزار شد، رفته بود از فرصت برای بیان برخی دستاوردهای برجام استفاده کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این جلسه گفت: بر اساس قانون اساسی و طبق اصول تبیین شده در کشور حوزه سیاست خارجی حوزه‌ای فراجناحی و خارج از مسائل سیاسی داخلی است و ضرورت تعامل در مسیر حضور عزتمدارانه و مقتدرانه در سطح جهان از ملزومات این حوزه است و ازاین‌رو است که شخص رهبری نظام اصول کلی سیاست خارجی را تبیین می‌کند و بر ضرورت داشتن یک سیاست فراجناحی و ملی تاکید دارد.

تضمین اجرای برجام توسط غربی‌ها

وزیر خارجه در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اولویت امروز وزارت خارجه گفت: یکی از اولویت اصلی ما در وزارت خارجه تضمین اجرای صحیح برجام توسط غربی‌ها و دیگر طرف‌های برجام است. همچنین مقابله با افراط و تروریسم در سطح جهان و منطقه و تثبیت قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز یکی دیگر از اولویت‌های ما در سطح بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در تبیین اهمیت بالای برجام در شرایط کشور گفت: برجام یک ضرورت تاریخی در شرایط ویژه کشور بود که با نظر رهبری پیگیری شد و پدید آمد و امروز هیچ‌کسی در عرصه جهانی پیدا نمی‌شود که بگوید ایران در برجام ضرر کرده است. وی افزود: در شرایطی ما به برجام رسیدیم که فروش نفت هر ماه 20 درصد کاهش می‌یافت و در ادامه این مسیر فروش نفت کشورمان به صفر می‌رسید. همچنین سرمایه‌گذاری خارجی متوقف شده بود و درآمد کشور از محل سرمایه‌های آزادشده از طریق توافق ژنو بود. اما امروز پس از برجام به نقطه‌ای رسیدیم که شاهدیم هفته گذشته رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با 25 میلیارد دلار فاینانس به ایران آمده است و پیش از آن نیز روس‌ها و اروپایی‌ها و بسیاری از کشورها برای توسعه روابط اقتصادی با ایران به کشورمان آمدند.

دریافت فاینانس بدون هیچ سپرده‌ای پس از برجام

ظریف تاکید کرد: ما امروز از شرایطی که در گذشته تنها می‌توانستیم به‌اندازه بخشی از منابع خود در بانک‌های خارجی فاینانس دریافت کنیم به شرایطی رسیدیم که بدون هیچ سپرده‌ای فاینانس دریافت می‌کنیم و کشورهای خارجی برای ارائه این تسهیلات به ما با هم رقابت می‌کنند و در همین مسیر بدخواهان به دنبال ایجاد فضای ناامن جلوه‌دادن ایران در حوزه‌های مختلف هستند. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع منتخبان مجلس دهم با تبیین شرایط فعلی کشور در عرصه جهانی گفت: ما باید با صدای رسا به دنیا اعلام کنیم که ایران امن‌ترین و سودآورترین کشور برای سرمایه‌گذاری است و در مقابل القائات برخی از دشمنان که به دنبال ناامن جلوه دادن ایران هستند تلاش خود را برای بیان واقعیت جمهوری اسلامی چند برابر کنیم.

برجام به موضوع‌های کوچکی مانند سوئیفت محدود نشود

سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز در جلسه شورای اداری استان البرز به برخی دستاوردهای ملی و نه جناحی برجام اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رفت برجام به‌عنوان موضوعی ملی دستاویز جناح‌بندی‌های سیاسی نشود و این دستاورد بزرگ، در موضوع‌های کوچکی مانند سوئیفت محدود نشود. عراقچی، با بیان اینکه اراده ما در برجام بر آمریکایی‌ها غلبه کرد افزود: برجام کامل است و در صحنه اجرا با مشکل مواجه نیست، به‌عنوان دستاورد یک مذاکره و دستاوردی که توانست اهداف ما را محقق سازد سند قابل اتکایی است. وی با بیان اینکه برجام به افزایش سطح معلومات سیاسی جامعه کمک کرد افزود: یکی از مهم‌ترین موضوع‌های ملی که ارتباط مستقیم با منافع ملی داشت، خیلی روشن روی میز گذاشته شد و همه صریح راجع به آن صحبت کردند و تمامی اقشار با برجام در جو معقول دخیل شدند.

ثمرات برجام زمان‌بر است

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشاهده آثار و ثمره مذاکرات که‌‌ همان میوه‌ها و دستاوردهای برجام است، نیازمند گذشت زمان است، دراین‌باره نیز تحلیل‌هایی را ارائه داد و گفت: برای اینکه نتایج عملی رفع تحریم‌ها در زندگی اقتصادی و روزمره دیده شود، برخی نکات وجود دارد، اول اینکه بازگشت تحریم به وضعیت قبل زمان‌بر است، به‌عنوان نمونه با توافق ژنو تحریم نفت سرجای خود ماند اما با اجرایی شدن برجام، تحریم‌های نفت هم برداشته شد، برای اینکه ما بازار خود را با دیگر در مجامع جهانی پیدا کنیم باید اندکی فرصت وجود داشته باشد تا بعد از گذشت ۱۰ سال به روال پیشین بازگردیم. معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه افزود: هرچند موقعیت ما قبل از تحریم‌ها هم شرایط مطلوبی نبوده است، بنابراین تمامی این عوامل زمان می‌برد اما ما باید تلاش کنیم تا این زمان را کوتاه‌تر کنیم. برجام فقط موانع را برداشته است و در ادامه راه، همت و برنامه‌ریزی و زمان می‌خواهد.

عراقچی درباره حضور سرمایه‌گذاران بعد از برجام نیز بیان کرد: برای اینکه از ثمرات برجام استفاده ببریم باید فضای اطمینان‌بخش برای تجار و سران اقتصادی در دنیا به وجود بیاوریم، هر کشوری که می‌خواهد سرمایه‌گذاری و تجارت کند به دنبال سودبری است، اگر تردید کند که این فعالیت اقتصادی سودمند نیست و در این سرمایه‌گذاری دچار مشکلات متعدد می‌شود، مردد خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم فضای اطمینان‌بخش ایجاد شود و فعالان اقتصادی رغبت حضور برای سرمایه‌گذاری داشته باشند. در ایجاد این فضا خود ما بیش از همه مسئول هستیم، طرف مقابل به دنبال تخریب فضا هستند، تعبیر مقام معظم رهبر در دیدار با کارگران در این زمینه مهم است که باید موردتوجه قرار گیرد.

بخش عمده‌ای از تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است

معاون وزیر امور خارجه گفت: ما در روابط دو جانبه ایران و آمریکا مذاکره نکردیم و فقط درباره مسئله هسته‌ای مذاکره شده و بخش عمده‌ای از تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است.

وی افزود: خباثت طرف‌های آمریکایی ادامه دارد، آنها تحریم‌ها را برداشته‌اند اما دشمنی‌ها سر جای خود باقی است. ایرادی که خیلی از منتقدان دارند اینکه چرا خصومت‌ها بیشتر شده است؟ این در حالی است که دشمنی‌ها تغییری نکرده است.

عراقچی ادامه داد: امروز همه متفق‌القول هستیم که قریب ۱۲ سال درگیر یک جنگ تمام‌عیار از تمامی ابعاد با غربی‌ها در موضوع هسته‌ای بوده‌ایم، آنها همه توان سیاسی، اقتصادی و... را بکار گرفتند و ما مقاومت کردیم، در این سال‌ها، انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست در تمامی مقاومتی‌های چندین ساله متبلور بود، همه فشارهایی را که تحمل کردیم، برای این بود که انرژی هسته‌ای را برای کشور تثبیت کنیم.

به دنبال تثبیت انرژی هسته‌ای برای کشور بودیم

وی با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند ایران میوه‌های برجام را تا جایی که امکان‌پذیر است، کمتر استفاده کند افزود: ما در روز اول دنبال سوئیفت و... نبودیم، به دنبال هدف بزرگی بودیم تا انرژی هسته‌ای، انرژی راهبردی را برای کشور تثبیت کنیم و در همه عرصه‌ها این شعار را فریاد زدیم. عراقچی، با تشریح برخی از جزئیات برجام تصریح کرد: طبق ضمیمه شماره ۳ برجام، همکاری با جمهوری اسلامی همکاری در تمام زمینه‌ها و فرا‌تر از انرژی هسته‌ای، تثبیت اراده ما بر اراده آمریکایی‌ها بوده است.

وی افزود: در اجرای برجام، غنی‌سازی حتی یک روز هم متوقف نشد، هرچند در طول این سال‌ها احتیاجی به آن نداشتیم اما زیر بار حرف زور هم نمی‌رفتیم و علاوه بر تثبیت غنی‌سازی هسته‌ای، اراده خود را نیز تثبیت کردیم.

قدرت نظامی شرط موفقیت در عرصه بین‌المللی

عراقچی در ادامه تشریح دستاوردهای برجام گفت: هیچ کشوری در عرصه بین‌المللی موفق نمی‌شود مگر اینکه قدرت نظامی داشته باشد؛ ما این قدرت را در کشور ایجاد کردیم تا در مذاکرات موفق شویم، ما زمانی توانستیم در مذاکره دشمن را وادار به امتیاز دادن کنیم که آنها مطمئن شدند که توان جنگ نظامی با جمهوری اسلامی را ندارند. عراقچی افزود: این توان نظامی ما بود که آنها را از جنگ ناامید کرد و پای میز مذاکره کشاند، از سویی تحمل و مقاومت مردم موجب این امر در طول ۱۰ سال گذشته بوده است. دور زدن تحریم‌ها و نا‌امید شدن از اثربخشی آثارش موجب شد تا آنها پای مذاکره حاضر شوند.

وی با مهم عنوان کردن نقش دانشمندان هسته‌ای در تحقق برجام گفت: اگر نبود توانایی علمی ما در عرصه هسته‌ای و اگر نبودند دانشمندان که سطح غنی‌سازی را تا ۲۰ درصد بالا ببرند در برجام موفق نمی‌شدیم، آنها حق بزرگی بر گردن ما دارند آنها بودند که در عرصه میدانی توانایی‌های کشور را تثبیت کردند تا توانستیم در عرصه بین‌المللی این مهم را به تثبیت برسانیم.

http://hamdelidaily.ir/?newsid=10484

ش.د9500165

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات