تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۳۶
رئيس‌جمهور سوريه در نامه‌اي به پوتين، حلب را با استالينگراد مقايسه كرد

اسد: سرنوشت حلب را جنگ تعيين مي‌كند

(روزنامه جوان – 1395/02/18– شماره 4805 – صفحه 15)

امريكا و روسيه بعد از چند هفته مذاكره بر سر يك آتش‌بس موقت به توافق رسيدند؛ آتش‌بسي كه از ابتدا شكننده به نظر مي‌رسد. گروه‌هاي تروريستي از ساعات اوليه آتش‌بس، محله‌هاي مسكوني حلب را با خمپاره هدف قرار دادند. اين تحولات موجب شد كه بشار اسد به ولاديمير پوتين نامه سرگشاده بنويسد؛ نامه‌اي كه در آن، وضعيت حلب مانند وضعيت اسفبار استالينگراد در زمان حملات نازي‌ها توصيف و تأكيد شده كه دمشق به چيزي كمتر از پيروزي نهايي بر تروريستها در شهر حلب و سراسر سوريه راضي نخواهد شد.

به گزارش «جوان»، هرچند بر اساس توافقاتي كه بين امريكا و روسيه انجام شده در شهر حلب نيز مثل ساير مناطق سوريه آتش‌بس انجام شده است اما بشاراسد، رئيس جمهور سوريه در تلگراف تبريك خود به ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه به ناآرامي‌هاي شهر حلب در شمال غرب سوريه اشاره كرده و نوشته است: «وضعيت كنوني شهر حلب همچون وضعيت اسفبار شهر استالينگراد در زمان حمله نازي‌هاي متجاوز است.» خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) روز پنج‌شنبه گزارش داد: «رئيس جمهوري سوريه در تلگراف خود به نمايندگي از دولت و ملت كشورش سالگرد پيروزي روسيه بر آلمان نازي را به رئيس جمهوري، دولت و ملت دوست روسيه تبريك گفت.»

در پيام اسد به پوتين آمده است: «ملت روسيه براي پيروزي بر آلمان نازي بهاي گزافي پرداخت، ولي در تاريخ نام خود را به عنوان ملت پايدار و پيروز ثبت كرد و الهامبخش نسل‌هاي آينده شد.» بشار اسد همچنين با اشاره به مقاومت نيروهاي روس در مقابل نازي‌ها در جنگ جهاني دوم تصريح كرد: «شهرهاي سوريه خصوصاً حلب امروز گرفتار همان مشكلي شده كه شهر قهرمان استالينگراد با آن مواجه شده بود، ولي قدرت و غرور دشمنان و متجاوزان نخواهد توانست ملت و ارتش سوريه را به زانو در‌آورد و ارتش قهرمان سوريه با كمك ملت خود به فداكاري‌هايش براي دستيابي به پيروزي نهايي و سركوب و طرد دشمنان انسانيت از خاك كشورش ادامه خواهد داد.» در نبرد استالينگراد در جنگ جهاني دوم، ارتش آلمان نازي و متحدان آن به ‌منظور فتح استالينگراد به آن يورش بردند اما با مقاومت سخت نيروهاي روس مواجه شدند و در نهايت پس از چندين ماه درگيري خونين، در سوم فوريه ۱۹۴۳ آلمان‌ها شكست خورده و تسليم قواي شوروي شدند.

جنگ؛ تنها راه پيروزي بر تروريست‌ها

هرچند بر اساس توافقات بين روسيه و امريكا از بامداد پنج‌شنبه در حلب آتش‌بس برقرار شده است اما بشار اسد نسبت به اينكه طرف‌هاي مقابل به چنين آتش‌بسي پايبند بمانند، ترديد دارند. رئيس جمهور سوريه در ادامه نامه خود به پوتين با اشاره به اينكه تنها راه نجات سوريه مقابله با تروريست‌هاست، گفت: «كشورش به چيزي كمتر از پيروزي نهايي بر تروريستها در شهر حلب و سراسر سوريه راضي نيست.» از ديد سازمان‌هاي تروريستي و متحدان غربي- عربي آنها جبهه حلب سرنوشت نبرد نظامي در صحنه سوريه را رقم خواهد زد چه اينكه پيروزي در جبهه حلب تأثير خود را بر جبهه‌هاي ديگر سوريه و عبور اين كشور از بحران پنج ساله خواهد گذاشت.

شهر حلب يكي از مناطق استراتژيك سوريه است كه در سال‌هاي اخير دهها هزار تن از تروريست‌ها از اين مسير وارد سوريه شدند و با آزادسازي كامل استان حلب از دست تكفيري‌ها يكي از مسيرهاي تداركاتي به تروريست‌ها از مرز تركيه قطع مي‌شود و اين مسئله راه را براي آزادسازي ساير مناطق هموار خواهد كرد. جان كري، وزير خارجه امريكا دو ماه پيش گفته بود كه با نقض آتش‌بس در حلب، متحد ماندن سوريه به شكل كنوني سخت خواهد بود.

نقض‌آتش‌بس در حلب

آتش‌بس در شهر حلب در پي توافق امريكا و روسيه از بامداد روز پنج‌شنبه آغاز شد اما گروه‌هاي مسلح با حملات خمپاره‌اي و توپخانه‌اي به شهرك خان‌طومان در حومه جنوبي حلب و مناطق ديگر آتش‌بس را نقض كردند. به گزارش الميادين، تروريست‌هاي تكفيري جبهه النصره اخيراً براي نفوذ به منطقه «خان طومان» واقع در حومه حلب تلاش كردند. بر اساس برخي گزارش‌ها، تروريست‌ها با حمله گسترده توانستند اين دهكده را به اشغال خود در آورند. اين دهكده به دليل قرار گرفتن در نزديكي بزرگراه دمشق- حلب از موقعيتي مهم برخوردار است. گزارش‌هايي نيز منتشر شده است كه ارتش سوريه حمله تكفيري‌ها به خان طومان را ناكام گذاشته است. رسانه‌هاي عربي اعلام كردند كه نظاميان ارتش سوريه در جريان خنثي‌سازي عمليات جبهه النصره، ۴۳ نفر از آنها را به هلاكت رسانده و شماري ديگر را زخمي كردند. اطلاعات جديد نشان مي‌دهد تعدادي از گروه‌هاي تروريستي فعال در حلب اخطارهايي را دريافت كردند كه براساس آن بايد خود را براي توزيع مجدد نيروها در محورهاي متعددي از اين شهر و حومه آن آماده كنند.

اطلاعاتي كه روزنامه الاخبار از طريق سه منبع به آن دست پيدا كرده نشان مي‌دهد كه ماهيت كلي طرح توزيع مجدد نيروهاي شبه‌نظامي، جدا كردن مناطق تحت سلطه جبهه النصره از ديگر مناطق تحت تسلط گروه‌هاي معارض است. مسكو تروريست‌هاي تحت حمايت غرب را عامل اصلي نقض آتش‌بس در حلب اعلام كرده است. به گزارش اسپوتنيك، ماريا زاخاروا، سخنگوي وزارت خارجه روسيه روز جمعه در خصوص علت شكسته شدن آتش‌بس در حلب گفت: «علت را بايد در اقدامات تحريك‌آميز گروه‌هاي تروريستي جست‌وجو كرد و نه عمليات ارتش سوريه.» وي ادامه داد: «در هفته‌هاي اخير، شاهد افزايش ارسال سلاح از تركيه به سمت حلب بوده‌ايم كه اين هم در بالا گرفتن تنش‌ها، مؤثر بود.»

عدم تفكيك تروريست‌ها از معارضان

اگرچه سوريه و متحدانش به توافقات انجام شده با گروه‌هاي معارض پايبند بوده‌اند ولي طرف غربي در عمل به تعهدات خود بدعهدي كرده است. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه از امريكا خواست به وعده قديمي خود براي تفكيك معارضان از تروريست‌هاي ضدسوري داعش و جبهه النصره عمل كند، زيرا آنان نزديك حلب مركز تجمع تروريست‌ها به ويژه اعضاي جبهه النصره مستقر هستند. قرار بود كه با كمك سازمان ملل ليست تروريست‌ها و معارضان از هم تفكيك شوند ولي به رغم گذشت بيش از چند ماه از مذاكرات سوري‌ها هنوز اقدام مناسبي در اين زمينه انجام نشده است.

لاوروف در مصاحبه با روسيا سگودنيا همچنين بر ضرورت تعهد امريكا و متحدان اين كشور در ناتو براي اجراي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل در باره سوريه تأكيد كرد و گفت كه بايد اجازه دهند تمامي طرف‌هاي سوري در مذاكرات حضور يابند و اجراي چنين خواسته‌اي و اقدامي كاملاً در حيطه توان واشنگتن است. سرگئي لاوروف، همچنين تركيه را يكي از موانع اصلي نهايي شدن گفت‌وگوهاي صلح سوريه معرفي كرد و گفت: «تركيه به تنهايي پيوستن حزب «اتحاديه دموكرات» را به روند مذاكرات بلوكه مي‌كند، يعني حزب بزرگ كرد با تروريست‌ها مبارزه كرده و بخش اعظمي از سوريه را تحت كنترل دارد.»

http://javanonline.ir/fa/news/782334

ش.د9500325

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات