تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۶۴
رضايي با تأکيد بر اينکه فرمول انقلاب تبديل تهديدات به فرصت است:

«صبرتحقق برجام» بسياري از فرصت‌ها را گرفت

(روزنامه جوان – 1395/03/03 – شماره 4818 – صفحه 2)

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه صبر بيش از حد براي تحقق‌ برجام، بسياري از فرصت‌ها را از ما گرفت، گفت: آن انتظار باعث شد رکود دو سال ديگر ادامه يابد.

به گزارش فارس، سرلشکر محسن رضايي در نشست معاونت‌هاي سياسي نيروهاي مسلح استان تهران گفت: مصاف انقلاب اسلامي و استکبار جهاني، تمدني و ريشه‌اي است و از ابتداي انقلاب آغاز شده و مدت‌ها به طول خواهد انجاميد؛ مبارزه‌اي طولاني که دستاوردهاي بزرگي خواهد داشت. مانند تفاوت قايقراني در رودخانه با دريانوردي و کشتيراني در اقيانوس که مخاطرات و دستاوردهاي آن متفاوت است و ما بايد توانمندي‌ها و ظرفيت‌هايمان را افزايش بدهيم تا در مسير بمانيم. رضايي گفت: ما در اين مصاف وارد چهارمين دوره تهديدات و نبرد شده‌ايم. اولين مرحله، تهديدات خشن دهه اول انقلاب بود. جنگ و ترور و شورش از ويژگي‌هاي اين دوره است. دومين دوره، دوره تنش‌زدايي بود که بعد از جنگ شروع شد و تا آخرين سال‌هاي رياست جمهوري اصلاح‌طلب‌ها ادامه يافت. سومين دوره، دوران تهديدات و تحريم‌هاي اقتصادي بود و دوره چهارم دوره جنگ احزاب يا نفوذ است. وي افزود: فرمول انقلاب اسلامي اين است که تهديدات را تبديل به فرصت کند. در دوره اول تهديدات به برطرف کردن ضعف‌هاي دفاعي، امنيتي و نظامي منجر شد. تهديد را جايي درست مي‌کنند که زمين هموار است. امنيت ما براي آنها هموار بود و مي‌توانستند پيش بيايند.

دهه اول، بازدارندگي مسير دشمن را سد کرد

در دهه اول با بازدارندگي دفاعي و البته ايثار و فداکاري ملت، ايران توانست مسير دشمن را سد کند و ديگر هيچ تهديد نظامي به ايران منجر به حمله نشد. اسرائيلي‌ها و امريكايي‌ها، بارها از حمله نظامي به خاطر همين قدرت بازدارندگي منصرف شدند. در دوره دوم که تنش‌زدايي بود، امريكايي‌ها مي‌خواستند تحت عنوان مهار دوجانبه با انزواي سياسي ما را به جايي برسانند که ايران از ارزش‌هاي خودش دست بکشد. در اين دوره که نوعي تهديدات ديپلماتيک و سياسي بود، متأسفانه دستاورد خوبي نداشتيم. افراط برخي از مسئولان ما در ارتباط گرفتن با عربستان يکي از اين اشتباهات بود و نبايد برخي بيش از حد با آل‌سعود حالت خودماني پيدا مي‌کردند چراکه سودي و امتيازي از آن کسب نشد و مسئله‌اي نيز حل نشد. رضايي گفت: در دوره سوم تحريم‌هاي اقتصادي در تجارت، فروش نفت، واردات و صادرات شکل گرفت و دشمنان، انقلاب اسلامي را وارد محاصره اقتصادي شديد کردند، البته مردم مقاومت کردند و بايد بيشترين نمره را هم به مردم بدهيم اما از اين فرصت طلايي هم به خوبي استفاده نشد. اقتصاد ايران هم مي‌توانست بهره ببرد. اين بود که رهبر انقلاب سند اقتصاد مقاومتي را ابلاغ کردند که اقتصاد ما ديگر تحريم‌پذير نباشد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با برشمردن ويژگي‌هاي دوران کنوني مواجهه انقلاب و دشمنانش افزود: موضوع برجام و پسابرجام و مسائل ما با کشورهاي منطقه‌اي ما را وارد جنگ احزاب کرده است. جنگ احزاب يعني ائتلاف منطقه‌اي با محوريت عربستان که به تصويب چهار بند در کنفرانس همکاري کشورهاي اسلامي منجر شد. از طرفي امريكايي‌ها هم ائتلافي عليه ما راه انداخته‌اند. در داخل کشور هم با نخبگان ما ارتباط گرفته‌اند و گهگاه دعوتشان مي‌کنند به غرب و حتي با پررويي رئيس پيشين سازمان سيا را به ايران مي‌فرستند و به دانشگاه‌هاي ما مي‌آيد و با اساتيد و مديران دانشگاهي ما عکس مي‌اندازد. اميدوارم در نيروهاي سياسي داخلي نفوذ نکنند تا کاري صورت بدهند.

رابطه معنادار غربگرايي با تهديد کشور

رضايي افزود: دو ديدگاه متضاد در جامعه سياسي ما، در ميان نخبگان و روحانيت از زمان مشروطه وارد فضاي جامعه ما شده است. در آن دوران که به نوعي يک بيداري‌اي صورت گرفت دو تفکر و رويکرد پيدا شد. يک نگاه مي‌گفت ما با دنيايي پيشرفته در بيرون ايران مواجه هستيم و بايد با ارتباط با غرب اين پيشرفت را وارد کنيم. امثال تقي‌زاده گفتند از موي سر تا نوک انگشتان پا، بايد سراسر غربي بشويم. اين ديدگاه رضاشاه را به شاهي رساند و تا چند سال با او همراهي کردند. برخي‌ها در دانشگاه‌هاي ما اين ديدگاه را ترويج مي‌کنند. طرفداران مدرنيته و غرب‌زده‌ها که معتقدند ما چيزي از خودمان نداريم و بايد از خارج بياوريم. تفکر دوم مي‌گفت گمشده ما خودمان هستيم. تعالي و پيشرفت را خودمان بايد در درون مرزهاي خودمان پيدا کنيم. تبلور اين فکر در حضرت امام و مقام معظم رهبري است که همان درون‌زايي برونگراست که مي‌گويد از تحول در خودمان، شروع کنيم و از مرزها بگذريم. با شکوفا شدن درون مي‌شود به پيشرفت و رفاه رسيد.

دعواي درون‌گرايي و برون‌گرايي شعله‌ور شده است

رضايي گفت: هر وقت کار دست ديدگاه اول افتاده تهديدات بزرگ‌تر و نزديک‌تر شده و گسترش يافته است. هر وقت ديدگاه دوم مستقر شده، تهديدات را تبديل به فرصت کرده است. اين مبارزه در پشت صحنه همچنان هست و اين مبارزه ايدئولوژيک در اداره کشور و دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه بوده و وارد شده است. البته در ميان طرفداران ديدگاه دوم هم گروه‌هاي انحرافي وجود دارند که مي‌گويند مهم اقتصاد و پيشرفت نيست و فقط بايد خودمان را در مقابل اجنبي حفظ کنيم. امام اين ديدگاه را نداشت و مي‌گفت بايد برتري‌مان را در همه عرصه‌ها به غربي‌ها ثابت کنيم. متأسفانه طرفداران نگاه اول به اين بخش انحرافي دست مي‌گذارند و امام و رهبري را به خيال خود مخالف پيشرفت و صنعت و تجارت معرفي مي‌کنند. در حالي که امام و رهبري مي‌گويند مي‌توانيم خودمان را ثابت کنيم. رضايي گفت: اين دعوا الان دوباره شعله‌ور شده است.

در هر دو ديدگاه اول و دوم اميد هست. در ديدگاه اول اميد به خارج از مرزهاست. در ديدگاه دوم اميد به خدا، به مردم و جوانان است که از دلشان باقري و همت و باکري و اردستاني‌ها درآمدند. البته هر اميد با يک نااميدي همراه است. اميد به غرب با نااميدي از خدا و مردم همراه مي‌شود و اميد به خدا و مردم با نااميدي به دست‌هاي اجنبي همراه است. وي افزود: در سه سال گذشته، صبر و انتظار بيش از حد براي تحقق برجام، بسياري از فرصت‌ها را از ما گرفت. طرح نجات بانکي که طرح خوبي است را دوستان دولتي مي‌توانستند، دو، سه سال پيش پيگيري کنند. اين انتظار براي تحقق برجام به رؤيايي کردن جامعه منجر شد. توهم ارزاني کالاها و بالارفتن کيفيت اجناس، ترمز بيشتري را بر رکود زد. در حالي که پارسال بايد رکود کاهش مي‌يافت، اين انتظار باعث شد که رکود تا دو سال ديگر ادامه پيدا کند.

منبع: فارس

http://javanonline.ir/fa/news/786633

ش.د9500314

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات