تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۷۰

توجيه تحقير!

پایگاه بصیرت / عباس حاجي‌نجاري

(روزنامه جوان ـ 1394/10/01 ـ شماره 4705 ـ صفحه 2)

توجيه تحقير!اوباما با تصويب و ابلاغ مصوبه كنگره امريكا در زمينه محدوديت ويزايي براي كساني كه طي پنج سال گذشته به ايران سفر كرده‌اند، اولين ضربه را به موقعيت نه چندان مستحكم برجام وارد و ثابت كرد كه مردم ايران حق دارند به امريكا بي‌اعتماد باشند.

براساس فصل 203 متن لايحه بودجه سال 2016 امريكا كه حالا با امضاي اوباما قانون شده، شهروندان 38 كشوري كه تاكنون مي‌توانستند براي توريسم و تجارت، مدت 90 روز بدون اخذ ويزا در خاك امريكا اقامت داشته باشند، حالا اگر در پنج سال گذشته به سوريه، عراق، سودان و ايران سفر كرده باشند، ديگر نمي‌توانند مثل قبل و بدون ويزا وارد امريكا شوند. در اين شرايط بسياري از افرادي كه حالا مي‌خواهند براي تجارت يا توريسم به ايران پسابرجام سفر كنند، بايد بين پاگذاشتن روي خاك ايران و سخت‌تر شدن ورود به امريكا يكي را انتخاب كنند.

در شرايطي كه در هفته‌هاي گذشته تصويب قطعنامه آژانس انرژي اتمي در شوراي حكام پيرامون پرونده هسته‌اي ايران و بستن PMD، اميدي را در جهت اجراي برجام و حل برخي مسائل في‌مابين ايجاد كرده و برخي را به بهبود و روابط ميان ايران و امريكا دلخوش كرده بود، عملاً ديوار خوش‌بيني آنها فرو ريخت و نشان داد كه امريكايي‌ها در فرصت‌هاي مقتضي اينگونه خنجر مي‌زنند.

نكته مهم در تصويب اين قانون اين است كه كشورهايي نظير عربستان كه منشأ اصلي ظهور تفكر تكفيري و محل آموزش و حمايت‌هاي مالي گروه‌هاي تروريستي نظير داعش و ... هستند از اين قانون مستثني شده و مشمول اين محدوديت نمي‌شوند و اين در حالي است كه عملاً بسياري از اقدامات تروريستي توسط شهروندان اين كشور و يا دانش‌آموخته‌هاي مدارس به اصطلاح ديني اين كشور و با حمايت مالي و تسليحاتي سران اين رژيم صورت گرفته است.

در روزهاي اوليه‌اي كه مجلس نمايندگان اين بند را تصويب كرده بود، اگرچه برخي محافل داخلي سعي كرده بودند آن را به تندروي‌هاي جمهوريخواهان در اين مجلس معطوف كرده و به رد آن توسط اوباما دل بسته بودند، اما امضاي اوباما و تأييد آن نشان از ماهيت واقعي نظام سلطه در مقابله با نظام اسلامي دارد‌.

واقعيت اين است كه امريكايي‌ها بعد از كسب امتياز از ايران در روند برجام، عملاً روند ايران‌هراسي را در اين سناريو و ديگر سناريوهاي تشديد تحريم‌ها كه روي ميز كنگره و كاخ سفيد دارند، دنبال مي‌كنند. از نظر آنها حتي ايرانياني كه سال‌ها در امريكا زندگي كرده و بعضي از آنها حتي سرسپردگي خود را به نظام سلطه سال‌هاست كه اثبات كرده‌اند، هنوز افرادي غيرقابل اعتماد و شهروندان درجه دوم هستند!

آوردن نام ايران و ايراني به عنوان متهم اقدامات تروريستي در حالي‌كه هيچ نشاني از ايرانيان در اقدامات تروريستي عليه منافع غرب وجود ندارد، يك سياست ‌نژادپرستانه است كه خود منشأ بسياري از افراطي‌گري‌هاي جهان شده است و اين در حالي است كه تروريست‌ها و منافقيني كه طي سي و اندي سال گذشته بزرگ‌ترين جنايت‌هاي بشري را عليه مردم و مسئولين ايران مرتكب شده‌اند، جايگاه ويژه‌اي در كاخ سفيد و حتي سازمان ملل دارند.

ادعاي مضحكانه جان كري در زمينه عدم ايجاد اخلال در روند همكاري‌هاي اقتصادي ايران با كشورهاي ديگر در حالي است كه با اين مصوبه فعالان اقتصادي غربي آماده پذيرش ريسك سفر ايران و دچار شدن به محدوديت‌هاي ناشي از ممنوعيت يا دشواري سفر به امريكا نيستند و بعضاً عطاي معطلي دريافت ويزاي سفر به امريكا را به لقاي سفر به ايران مي‌بخشند تا در فهرست تحريم‌هاي مضاعف يكجانبه امريكايي‌ها قرار نگيرند و درحالي كه واكنش نرم محتاطانه مسئولين دستگاه سياست خارجي نسبت به اين مصوبه تعجب دلسوزان نظام را برانگيخته است ، خط توجيه‌گرانه برخي مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به اين اقدام كنگره و كاخ سفيد نشان مي‌دهد كه چرا امريكايي‌ها به رغم اينگونه سياست‌هاي استكباري، به روند‌هاي داخلي دل بسته‌اند.

مقام معظم رهبري ماه گذشته در ديدار دانشجويان و دانش‌آموزان، مبارزه ملت ايران با استكبار را مبارزه‌اي «منطقي، خردمندانه و متكي بر تجربيات تاريخي» خواندند و با استناد به مشكلات و ضرباتي كه به علت اعتماد به امريكا و ساده‌انديشي برخي سياسيون، در تاريخ معاصرِ كشور به‌وجود آمده، افزودند: امريكا، همان امريكاي قديم است اما عده‌اي مغرض يا ساده‌لوح تلاش مي‌كنند اين دشمن توطئه‌گر را در افكار عمومي ملت به فراموشي و غفلت بسپارند تا امريكا در فرصتي مناسب خنجر را از پشت فرو كند. ايشان يادآور شدند: نكته اساسي در فهم و تحليل اوضاع كنوني و ترسيم حركت آينده كشور، درك اين واقعيت است كه مبارزه جمهوري اسلامي و مردم ايران با استكبار برخلاف حرف‌هاي برخي‌ها، حركتي غيرمنطقي و احساساتي نيست بلكه مقابله‌اي برخاسته از عقل و تجربه و برخوردار از پشتوانه علمي است.

ايشان با تأكيد بر ضرورت شناخت دقيق‌تر امريكا يادآور شدند: در سال‌هاي اخير، كساني مغرضانه و با خط‌دهي امريكا يا ساده‌لوحانه تلاش كرده‌اند با چشم‌پوشي بر تجربيات مكرر ملت، چهره‌اي بزك كرده از امريكا ترسيم و اينگونه وانمود كنند كه اگر امريكايي‌ها، روزي دشمن ايران بوده‌اند امروز دست از آن توطئه‌ها كشيده‌اند! ايشان با اشاره به برخي نرمش‌هاي ظاهري مسئولان امريكا در مذاكرات افزودند: باطن رفتار امريكا، پيگيري همان اهداف خصمانه گذشته است و ملت، اين واقعيت را فراموش نمي‌كند.

http://javanonline.ir/fa/news/761069

ش.د9405432

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات