تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۱۹۷
صادق زیبا کلام درگفتگو با آفتاب یزد:

مردم آمریکا نمی‌گذارند رئیس‌جمهور بعدی‌شان برجام را تحت‌الشعاع قرار دهد

اشاره: گروه سیاسی - غوغایی 12 ساله برای رسیدن به یک هدف، به نتیجه ای رسید که شاید خیلی ها پیش از این در وقوعش شک داشتند . اما حالا همه شک ها به یقین تبدیل شده و بدگمانی ها به یک خوش بینی و نگاه مثبت به آینده .... و همین نگاه مثبت است که باعث شده انتظارات را هم بالا ببرد . انتظارات مردمی که سالهاست منتظرگشایش دری هستند به رویشان . دری که به خیال آنها حالا بعد از لغو تحریم ها بازشده .آنها به گمانشان اکنون فرجی حاصل شده است در این اوضاع نابسامان اقتصادی و فصل نویی برای زیستن بهتر فرا رسیده . دلهای پرامیدی دارند برای روزگار جدید پیش‌رو . موسم سختی، شاید جایش را به هنگامه فراغت داده است و ناله های اقتصادی و نداری به فریادهای سرور و آرمان های پرفروغ .... برای همین حرف هاست که بسیاری می پندارند کار دولت روحانی اتفاقا از این پس سخت تر هم شده ، چون اکنون مردم از او توقع دارند . چون پایان رسیدن آنچه رئیس تدبیرو امید از آن گفته بود آغازی است بر تحقق وعده ها . حال که تحریم ها به ظاهراز چهره کشور رخت بسته اند و غبار فراموشی از سرمایه های بلوکه شده ایران ، زدوده شده ! آیا بازهم بهانه ای خواهد بود برای نرسیدن به اهداف کلان کشور یانه ؟ از طرفی آیا اکنون باید چشم ازمخالفان این سالها که به همه دری می زدند تا سدی باشند برای برجام ،بست ؟یا این مخالفان همچنان در کمین اند برای حیله ای دیگر، تا حرف به زمین خورده شان را این‌باراز طریقی متفاوت به کرسی بنشانند ؟ ‌

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/10/27 – شماره 4526 – صفحه 3)

‏* آقای زیبا کلام! لغو تحریم ها و عملیاتی شدن برجام کلید خورد،اکنون با توجه به شرایطی مثل تنش با عربستان یا تلاش های کنگره، ادامه این روند را چگونه پیش بینی می کنید؟ آیا روزهای اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها بدون هیچ مشکلی تداوم خواهد داشت؟

** مطمئنا حتی بعد از اجرایی شدن برجام نیز این احتمال وجود دارد که هم در آمریکا و هم بیرون از آن یعنی در عربستان و اسرائیل مخالفان خیلی جدی وجود داشته باشند. علت مخالفت این ها هم مشخص است .چون به چیزی جز تضعیف دولت جمهوری اسلامی ایران رضایت نمی دهند. در داخل کشور خودمان هم اصولگرایان تندرو و کسانی که خیلی جدی به آمریکاستیزی معتقدند، چندان موافق برجام نیستند.

وقتی در برجام، تحریم‌ها برداشته و دارایی های بلوکه شده ایران آزادشود ، دیگر حرفی نمی ماند. اما موضوع اینجاست که در آمریکا و همین طور در ایران، تندروها مانع از این موضوع شده‌اند، بنابراین بعد از برجام هر دو گروه مخالف ایران و آمریکا تلاش می کنند دشمنی‌ها ادامه پیدا کند. ممکن است در این بین حتی سنگ هایی بر سر راه دولت روحانی و همین طور دولت آمریکا انداخته شود تا برجام تداوم نیابد. بنابراین قرار نیست بگوییم حالا چون برجام اجرایی شده مخالفان داخلی دولت های آمریکا و ایران دست روی دست بگذارند و بگویند ما در اهدافمان موفق نشدیم و تسلیم می شویم.

‏* بین ایران و آمریکا همیشه دیوار بی اعتمادی وجود داشته است ، اما اینبار هر دو به هم اعتماد و به تعهداتشان عمل کردند، این موضوع را ناشی از چه می دانید؟

** ایرانی ها این بار شانس آوردند که یک نوع احساس اعتماد و احترام بین آقای ظریف و جان کری به وجود آمد، نکته ای که بسیار حائز اهمیت است . نمونه عینی این اعتماد را در جریان توقیف دو قایق ملوانان آمریکایی شاهد بودیم. اینکه جان کری بلافاصله با آقای ظریف تماس می گیرد و بعد از این تماس ، دولت آمریکا هیچ اظهارنظری مبنی بر اینکه اقدام ایران در این دستگیری ها خصمانه بوده یا هر چه سریع تر باید ملوانان را آزاد کنند ، ابراز نمی دارد، نشان ازهمان اعتماد جان کری به ظریف است. یعنی او می دانست که وزیرخارجه ایران همه تلاشش را برای حل این مشکل انجام می دهد، متقابلا آقای ظریف هم می داند، جان کری و دولت آمریکا هر چه در توان دارند برای پیشبرد برجام و جلوگیری از سنگ اندازی تندروها به خرج می دهند و اگر هم شیطنتی از سوی آمریکا صورت بگیرد از طرف کاخ سفید نیست. این اعتماد در طول 37 سال بی سابقه بوده است .

‏* عملیاتی شدن برجام چقدر در انتخابات آمریکا تاثیرگذار است؟

** قطعا این موضوع به خانم هیلاری کلینتون کمک می کند. رئیس جمهور بعدی آمریکا،چه دموکرات باشد ، چه جمهوریخواه، حدود یک سال دیگر وارد کاخ سفید می شود. اگر ظرف این یک سال باقی مانده برجام همچنان منظم پیش رود، آن وقت برای ملت آمریکا لغو برجام قابل قبول نیست . چون افکار عمومی این کشور می گوید وقتی همه چیز دارد خوب پیش می رود، چرا یک نفر می خواهد آن را به هم بزند؟ مردم و رسانه های آمریکایی به همین سادگی اجازه نمی‌دهند که رئیس جمهور بعدی آمریکا برجام را تحت الشعاع قرار دهد.

‏* ولی احتمال می دهید که رئیس جمهور بعدی آمریکا ممکن است بخواهد زیر همه چیز بزند؟

** بعید می دانم . مگر اینکه رئیس جمهور بعدی آمریکا صرفا یک بغض و کینه نسبت به جمهوری اسلامی داشته باشد .

‏* اما این در حالی است که دونالد ترامپ کاندیدای جمهوریخواه بارهاصراحتا اشاره داشته که برجام را متوقف می کند؟

** من بخشی از آنچه آقای ترامپ می گوید را گونه‌ای شعار تبلیغاتی و انتخاباتی می دانم.

‏* شما پیش از این گفتید مردم آمریکا درصورت روند مثبت برجام طی این یکسال حامی آن خواهند شد . اما اینکه ترامپ برای شعارهای تبلیغی از لغو برجام می گوید عکس این گفته شماست ، این یعنی اینکه مردم آمریکا اینگونه شعارهای تند را بیشتر دوست دارند؟

** نه همه مردم آمریکا. بلکه منظور من کسانی است که دوست دارند اینگونه شعارها را از ترامپ بشنوند . به هر حال در بین مردم آمریکا کسانی هستند که از برجام خشنود نیستند و تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی در این 37 سال بوده باعث شده تا آنها احساس کنند که جمهوری اسلامی با چنین طرحی می خواهد از اعمال فشارها فرار کند. ترامپ هم این موضوع را می داند و در راستای طول موج همین عده چنین صحبت هایی را مطرح می‌کند.

‏* اکنون که بحث رفع تحریم ها عملی شد و همین طور آزادی پول های بلوکه شده صورت گرفت ، فکر می کنید این جریانات چقدر روی کشورما تاثیر بگذارد؟ چون تا قبل از توافق همیشه دولت سخنانی را مطرح می کرد که اینگونه برداشت می شد همه مشکلات ما ناشی از تحریم هاست.

** حال که این اتفاق افتاده و تحریم ها لغو شده است ، فکر می کنید سطح توقعات مردم باید چگونه باشد؟ آیا عمده مشکلات مردم حل می شود؟ قطعا توقعات مردم بالا خواهد بود و بیشتر از توقعات مردم من فکر می کنم از همین امروز مخالفان دولت روحانی بسیج شوند و او را تحت فشار بگذارند و بگویند آقای روحانی پس چه شد؟ مگر شما نمی گفتید که به توافق برسیم و تحریم ها برداشته شود مشکلات حل خواهد شد پس حالا که برجام، از 26 دی ماه به حقیقت پیوسته، چرا اتفاقی نیفتاده است؟ مطمئن باشید این استراتژی مخالفان از همین امروز کلید خورده است.

* باتوجه به این امر، دولت از این پس چه باید انجام دهد؟

** آقای روحانی از اینجا به بعد باید خیلی هوشیار باشد و گزک به دست تندروها ندهد، او به جای اینکه به فکر تکذیب اظهاراتی که بیش از عملیاتی شدن برجام می کرد برآید، باید حالت حمله به خود بگیرد و واقعیت های اقتصادی کشور را خیلی صریح و عریان با مردم در میان بگذارد او باید به مردم بگوید که اقتصاد ما یک اقتصاد ناکارآمد و فاسد دولتی است و تا زمانی که این اقتصاد به همین منوال پیش رود، احتمال پیشرفت خیلی کم است. آقای روحانی باید بگوید که بودجه عمرانی کشور در سال 94 ،47 هزار میلیارد تومان بوده ولی به دلیل مشکلات عمده ای از جمله نبودن نقدینگی ، رکود و... ما فقط چیزی حدود هشت هزار و ششصد میلیارد تومان توانستیم از این مبلغ خرج کنیم یعنی در حقیقت ما کمتر از نیمی از بودجه عمرانی کشور را توانستیم استفاده کنیم. آقای روحانی باید به مردم بگوید در حالی که ما برای کل عمران مملکت چیزی کمتر از 20 هزار میلیارد تومان در سال 94 خرج کردیم، در همین سال،مجبور شدیم چیزی حدود 50 هزار میلیارد تومان یارانه فله ای! بپردازیم . این موضوعات را آقای روحانی ناچاراست تا با مردم در میان بگذارد و بخواهد که مجموعه نظام برای اصلاح این ساختار های کج و غلط چاره ای بیندیشند.

‏* آیا از این پس، مردم چنین صحبت‌هایی از روحانی را می پذیرند یا آن را صرفا توجیهاتی برای عدم تغییر وضعیت کشور حتی پس از رفع تحریم تلقی می کنند؟

** من یک انتقاد بزرگ به آقای روحانی دارم. ایشان فکر می کنند اگر به مردم وعده بدهند و بگویند نوری در انتهای تونل است، اگر لبخند بزنند و صحبت از شیب ملایم بکنند و بگویند تورم را به یک رقم می رسانیم، این موضوعات مشکلات را حل می کند و ملت دنبال کار و زندگی شان می روند. آقای روحانی باید مردم را جدی تر بگیرد . اتفاقا اگر مردم احساس کنند رئیس جمهوری دارد به آنها راست می گوید و نمی خواهد عواطف و احساساتشان را به بازی بگیرد مطمئنا مشکلات را باور می کنند، لااقل می توان امیدوار بود که بخشی از قشر تحصیلکرده جامعه وقتی می‌بیند استدلال رئیس جمهور درست است و 50 هزار میلیارد تومان برای یارانه خرج می کنیم و تنها 274 میلیارد تومان کل بودجه یک ساله ما برای محیط زیست است، شرایط نابسامان اقتصادی ما را درک خواهد کرد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=24519

ش.د9405472

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات