تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۴۶
كرباسچي رايزني دولت براي احقاق حقوق ردصلاحيت‌شدگان را تاييد كرد

هاشمي «آن‌روزها» دلواپس بود

(روزنام اعتماد – 1394/10/30 – شماره 3445 – صفحه 11)

غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران معتقد است رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان در تعارض بيانات رهبر معظم انقلاب است. او در گفت‌وگو با خبرآنلاين پيش‌بيني كرد حسن روحاني، رييس‌جمهور با اين رفتار مقابله كند. بخش‌هايي از سخنان كرباسچي در ادامه مي‌آيد:

اينكه از طرفي رهبري همه اركان نظام و مردم حتي مخالفين را دعوت به حضور در انتخابات كنند و از طرفي دستگاه نظارتي چنين نگاه حذفي گسترده‌اي داشته باشد با هم جور درنمي‌آيد.

شخصيت‌هايي مثل دكتر معين كه براي رياست‌جمهوري صالح تشخيص داده شده‌اند يا دكتر امراللهي كه دانشمند اتمي و پايه‌گذار اين سازمان بعد از انقلاب است براي چه نبايد احراز صلاحيت شوند!

دو بخش اجرا و نظارت در انتخابات بايد درحال تبادل نظر باشند و جداي از هم نباشند. اينكه شبهه‌اي درباره كانديداهايي وجود داشته باشد خب در هر دو جريان وجود دارد. شخصا فكر نمي‌كردم كه به لحاظ انتخاب كانديداهاي اصلاح‌طلب ما دچار مشكل شويم. بسياري از چهره‌هاي ارزشمند اصلاح‌طلب به اين دليل كه نخواستند فضاي انتخابات به افراط كشيده شود يا احيانا روي آنها حساسيتي وجود داشت خودشان كانديدا نشدند ولي تشويق كردند كه انتخابات گرم و آبرومند باشد.

اميدوارم كه دستگاه نظارت برخوردي نكند كه اصلاح‌طلبان در مجموعه كشور دچار مشكل كمبود كانديدا شوند.

ممكن است رايزني در همه سطوح صورت بگيرد، ما نمي‌توانيم تعيين تكليف كنيم كه در چه سطحي انجام شود اما به مجريان انتخابات خصوصا دولت اين را مي‌گوييم كه دولتي كه توانسته در مقابل يك مساله مهمي مثل برجام با دشمن‌ترين قدرت‌هاي خارجي بنشيند و مساله مهمي مثل مساله هسته‌اي را حل و فصل كند توقع عمومي و مردم اين است كه در داخل هم يك سطحي از رايزني و لابي براي حل اين اختلاف سليقه‌ها ايجاد كند و با همان ديپلماسي خارجي در سياست داخلي هم روش مذاكره و حل و فصل مسائل از طريق گفت‌وگو را دنبال كند. به هرحال همه جا بين نظارت و اجرا اختلاف نظرهايي وجود دارد، عده‌اي هم ممكن است اين وسط در تاييد يا ردصلاحيت‌ها دچار افراط و تفريط شوند، اين مديريت دولت و توانمندي دولت است كه بتواند با هر سطحي كه لازم است رايزني كند و اين اختلافات را به حداقل برساند.

آن زمان که این تحریم‌ها در حال شکل گرفتن بودند و این هزینه‌ها برای کشور بوجود می آمد زمان دلواپسی بود نه الان. آن زمانی که آیت الله هاشمی بارها گفتند که این تحریم‌ها خصوصا تحریم‌های شورای امنیت ممکن است راحت گذاشته شود ولی برداشتن و رفع آن به این سادگی‌ها نیست؛ توجه نکردند. کشوری که تحریم سازمان ملل شامل آن می شود خصوصا اگر موضوع تهدید امنیت جهانی مطرح باشد که ذیل بند ٧ قطعنامه شورای امنیت قرار گیرد این موضوع به سادگی در عرف جهانی و دیپلماسی بین‌المللی قابل حل نیست. بسیاری از کشورها تا مرز فروپاشی، جنگ، نزاع، خشونت وحمله‌های ویران کننده پیش رفتند. جای دلواپسی آن زمان بود نه الان. آن زمان که آقای هاشمی دلواپس این بودند که گذاشتن این تحریم‌ها چه بلایی سر کشور می‌آورد و چقدر رفع آنها برای کشور هزینه برمیدارد چرا این افراد دلواپس نشدند.

عموم كساني كه در محدوده اصلاح‌طلبي و با انگيزه اصلاح‌طلبانه وارد صحنه شدند يك وحدت نظر جدي دارند. حتي در حوزه‌هاي شهرستاني و استاني اين وحدت نظر وجود دارد. بنا بر اين است كه اگر آن شوراهاي استاني تشخيص دادند كه مصلحت است كانديداهاي اصلاح‌طلب در انتخابات بمانند يا نمانند آن را قبول كنند.

هيچ‌وقت نمي‌شود فردي را براي آينده تضمين كرد اما بايد تلاش شود كه از تجربه‌هاي گذشته درس بگيريم. آن چهره‌هايي كه تغيير موضع و رويكرد مي‌دهند بايد بدانند اين رفتار اخلاقي نيست كه فردي با آرم و نام يك مجموعه سياسي وارد انتخابات شود و راي مردم را به دست آورد ولي بعد تغيير موضع بدهد و به آن جريان پشت كند.

بحث سرليستي در جريان اصلاح‌طلب و در انتخابات مجلس تاكنون چندان تعيين كننده نبوده است. طبيعي است كه اگر ليست نهايي تهيه شود و قرار باشد به مردم عرضه شود سن و سال، موقعيت اجتماعي، سابقه شغلي و... در انتخاب سرليست موثر باشد. در هرصورت معتقدم سرليستي خيلي تعيين كننده نيست ولي توقع اين است افرادي كه موقعيت اجتماعي، سوابق و سن و سال شان از ديگران بهتر و بالاتر است در ليست بالاتر باشند.

هرجمعي كه مي‌خواهد به مردم پيشنهادي ارايه دهد حضور شخصيت‌هاي ارزشمند و شناخته شده مثل آقاي هاشمي سرمايه و آبرويي براي آن ليست است. من فكر نمي‌كنم اكثريت آقايان ليست جامعتين خود را از چنين امتيازي محروم كنند.

كسي كه بخواهد آقاي هاشمي را تخريب كند قطعا نمي‌تواند بگويد با انقلاب مخالف بوده به هرحال ايشان از بنيانگذاران انقلاب بودند از كساني بودند كه هزينه‌هاي زيادي براي انقلاب دادند. به همين خاطر هم بايد متوسل به همين حرف‌هاي سست شوند. آقاي هاشمي نشان دادند كه حامي و پيرو رهبري هستند. اظهارات رهبري درباره ايشان هم نشان‌دهنده اعتمادشان به آقاي هاشمي است. ببينيد رهبري در شرايط و موقعيتي نيستند كه مجبور باشند كسي را كه اختلاف نظر اساسي با ايشان دارند، كنار خود نگه دارند.

البته اين اختلاف نظرهاي جزيي بين همه افراد طبيعي است ولي چطور ممكن است رهبري كسي را كه اختلاف نظر درباره اصل مسائل انقلاب داشته باشد براي پست مهمي مثل مجمع تشخيص مصلحت نظام انتخاب كنند يا او را تحمل كنند كه دو دوره رياست جمهور باشد. يا تعبيرهايي كه رهبري راجع به آقاي هاشمي داشتند نشان مي‌دهد به ايشان اعتماد دارند. رهبري كه با آقاي هاشمي رودربايستي ندارند. ما برخلاف اين افراد معتقد نيستيم كه رهبري تحت فشار حرفي را بزنند يا رودربايستي با كسي داشته باشند. اينها تلاش‌هاي سياسي است كه عده‌اي در اين نزاع‌هاي سياسي به آن دامن مي‌زنند و قابل اعتنا نيست.

حاج حسن آقا شخصيتي هستند كه مي‌توانستند در همان جايگاه علمي و اجتماعي خودشان باقي بمانند بدون اينكه خودشان را در معرض آراي عمومي قرار دهند، همان تحصيلات و تحقيقات خود را در حوزه و دانشگاه دنبال كند ولي اينكه خودشان را وارد عرصه انتخابات مي‌كنند يعني يك از خودگذشتگي كرده‌اند. از خودگذشتگي در قبال ملتي كه اين همه سال فداكاري و از خودگذشتگي را كرده است. اين حضور براي تقويت خواسته‌هاي مردم، بنيان‌هاي انقلاب و نظام است. ايشان مي‌توانست در همان فضاي بدون حاشيه و خدشه و مقدس خانواده امام خودش را حفظ كند اما اينكه خود را در معرض آراي عمومي قرار دهد يعني پيه خيلي از موافقت‌ها ومخالفت‌ها را به تنش ماليده است. اين حضور يك نعمت است و فكر مي‌كنم مردم از اين نعمت و فضايي كه ايشان به وجود آورده و شور و نشاط و انگيزه‌اي در مردم ايجاد كرده خوب استقبال كنند.

تا جايي كه من مي‌دانم ديدگاه‌هايي كه به ايشان منتقل شده اين نبوده كه بايد در آزمون انتخابات خبرگان شركت كنند. آن دعوت عمومي استثناهايي داشت كه بعدا اصلاح شد. اول گفتند كساني كه الان عضو مجلس هستند در امتحان شركت نكنند اين موضوع درباره شخصيت‌هايي مثل آيت‌الله اميني كه الان خبرگان نيستند ولي سابقه حضور داشتند محل ابهام شد بعد آن استثناها اصلاح شد. تا جايي كه ما شنيديم و اطلاع داريم دعوت ويژه‌اي از ايشان نشده است، حتي شنيدم كه آثار علمي ايشان از قبل خواسته شده و مورد مطالعه قرار گرفته است. احراز شرط اجتهاد براي شوراي نگهبان همان‌طور كه خود آقايان گفتند، تنها راهش امتحان نيست.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=35585

ش.د9405445

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات