تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۲۴۳۶
انجام هماهنگی‌های نظامی میان ایران، روسیه و سوریه برای آغاز دور جدید حمله به تروریست‌های شام

هدف: مرز ترکیه

(روزنامه وطن امروز – 1395/03/22 – شماره 1904 – صفحه 2)

گروه سیاسی: وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه، روز پنجشنبه 20 خرداد در تهران دور هم نشستند تا هماهنگی‌های لازم برای دور جدید عملیات علیه گروه‌های تروریستی را فراهم کنند. به گزارش«وطن امروز» این نشست از آن جهت اهمیت ویژه‌ای یافت که روس‌ها پس از آشکار شدن علائم یک اشتباه استراتژیک در میدان نبرد، حالا آماده‌اند تا به صورت جدی نبرد نیروهای مقاومت در حومه حلب را پشتیبانی کنند. به‌رغم مخالفت‌های صریح ایران با آتش‌بس مورد نظر آمریکا و ارتجاع عربی، اما در توافق میان کرملین و کاخ سفید، روس‌ها توافق کردند هجمه آتش خود را از سر نیروهایی که آمریکایی‌ها آنها را میانه‌رو دانسته‌اند؛ بردارند.

در این میان این اتفاق باعث پیشروی جدی جبهه النصره و سایر تروریست‌های وابسته به ارتجاع عربی در خطوط مقدم درگیری شد به گونه‌ای که معادلات و موازنه قدرت در برخی خطوط حیاتی به صورت کلی تغییر کرد. تداوم این وضعیت به داعش و جبهه النصره کمک می‌کرد تا ضمن بازسازی سازمان نیروی خود که در چند ماه گذشته طی نبرد با ارتش سوریه، با آسیب جدی مواجه شده است، از طریق ترکیه به سلاح‌های نوین دست پیدا کند. روس‌ها اما اکنون که گرد و خاک این اشتباه نظامی، روی میز مذاکرات نشسته است؛ آماده شده‌اند تا به صورت جدی نبرد علیه تروریست‌ها را از سر گیرند. حضور آنها در تهران و هماهنگی با همتایان ایرانی و سوری باعث توجه ویژه رسانه‌های مطرح منطقه‌ای و جهانی شد. بیشتر رسانه‌ها، نخستین تاثیر هماهنگی نشست تهران را قطع مسیر ارتباطی تروریست‌ها با ترکیه عنوان کرده‌اند.

سلاح اتمی داعش فاجعه‌ای برای دنیا

مقابله با تجدید قوای تروریست‌ها و اقدامات قاطع، سریع، همه‌جانبه و منسجم علیه تروریسم مهم‌ترین محور نشست سه‌جانبه سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه و سپهبد فهد جاسم‌الفریج وزیر دفاع جمهوری عربی سوریه بود. سردار دهقان در این نشست راهبردی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران راه‌حل بحران سوریه، عراق، یمن و سایر کشورها و مناطق درگیر را از یک طرف مبارزه قاطع و بدون استثنا علیه تروریست‌‌ها و انسداد کامل حمایت‌های مادی و سیاسی از آنها تا مرحله ریشه‌کنی ترور و تروریسم و از طرفی ایجاد فضای امن و آرام برای تعیین سرنوشت سیاسی این کشورها توسط مردم می‌داند، گفت: آتش‌بس جامع، ایجاد امکان امدادرسانی و اقدام بشردوستانه و به‌طور همزمان ممانعت از تجهیز و پشتیبانی جریانات تروریستی و در عین حال اقدام قاطع نظامی علیه تروریست‌ها را یک اصل و گامی اولیه برای برگشت ثبات و امنیت به منطقه می‌دانیم.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با تشریح ویژگی‌های جریان تروریستی تکفیری که به هیچ یک از اصول انسانی و اخلاقی پایبند نیستند، اظهار داشت: موجه جلوه دادن حمایت‌های آمریکا، عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه از تروریست‌ها که در پوشش حمایت از معارضه میانه‌رو صورت می‌گیرد، پوشالی و دروغ بودن ادعاهای ضدتروریستی نظام سلطه را اثبات می‌کند. سردار دهقان با بیان اینکه امروز مدعیان حقوق‌بشر، چشمان خود را بر غیراخلاقی‌ترین اقدامات و جنایات ضدانسانی تروریست‌ها و متجاوزان در منطقه در کشتار مردم بی‌گناه سوریه، عراق و یمن بسته‌اند، گفت: به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط داعش و همچنین احتمال دستیابی این گروه به سلاح‌های اتمی که حتی توسط اندیشکده‌های غربی هشدار داده شده، فاجعه‌ای ویرانگر برای امنیت جهانی است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با تقبیح و محکومیت شدید تبانی نامشروع رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی و عملیات مشترک آنان در حمایت از تروریسم افزود: همپیمانی با دشمن مسلمانان و بشریت، یعنی رژیم جعلی اسرائیل، عواقب بسیار خطرناکی برای حاکمان سعودی در پی خواهد داشت و ملت‌های مسلمان منطقه و جهان این خطای راهبردی را تحمل نخواهند کرد. سردار دهقان با تأکید بر ضرورت انجام اقدامات قاطع، سریع، همه‌جانبه و منسجم علیه تروریسم گفت: نشست سه‌جانبه تهران نیز با همین هدف برگزار شده است. وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از گروه‌ها و جریانات داخلی سوریه درخواست می‌کنیم با عقلانیت و اتخاذ روش‌های مسالمت‌آمیز در مسیر خواست مردم سوریه با دولت قانونی این کشور وارد مذاکره شده و با تشریک مساعی در جهت استقرار صلح، آرامش و دفع خطر تروریسم گام بردارند.

وزیر دفاع با تشکر و قدردانی از وزرای دفاع روسیه و سوریه به‌خاطر حضور در این نشست اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با تبادل نظر، تشریک مساعی و اتخاذ تصمیمات راهبردی، شکست توطئه خطرناکی که ناامنی، تجزیه و مخدوش کردن تمامیت ارضی و از بین بردن حاکمیت ملی کشورهای منطقه را هدف گرفته است، محقق، پیروزی قاطع علیه تروریسم را رقم زده، امنیت و آرامش را برای مردم منطقه فراهم آوریم. در ادامه این نشست وزرای دفاع روسیه و سوریه نیز با بیان دیدگاه‌های خود پیرامون راه‌های تقویت و گسترش مبارزه با تروریسم و تأکید بر ضرورت انسجام هرچه بیشتر برای مقابله جدی با این پدیده شوم از جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر برگزاری این نشست سه‌جانبه که می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در روند مبارزه با تروریسم داشته باشد، قدردانی کردند.

وزیر دفاع سوریه: ایران نبود موفقیتی نداشتیم

در حاشیه نشست سه‌جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه، سردار دهقان دیداری با همتای سوری خود داشت و با وی پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. سردار دهقان با اشاره به اینکه اقدام قاطع و تمام‌کننده علیه تروریسم و استقرار صلح و ثبات در منطقه و جهان سیاست‌های اعلامی و اعمالی ایران به شمار می‌رود، گفت: براساس خواست دولت قانونی این کشور حمایت از دولت و ملت سوریه در مقابله با تروریسم را وظیفه خود می‌دانیم. وزیر دفاع با تأکید بر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و حمایت از کشورهای قربانی تروریسم و تداوم ارائه کمک‌های همه‌جانبه از جمله مشاوره نظامی، امدادرسانی و سایر کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه و فراهم کردن زمینه بازگشت آوارگان جنگی خاطرنشان کرد: این اقدامات برای استقرار صلح، ثبات و امنیت در منطقه است.

در این دیدار سپهبد فهد جاسم‌الفریج وزیر دفاع سوریه با اشاره به حمایت‌های آمریکا، ترکیه و برخی کشورهای خلیج‌فارس از تروریسم افزود: کسانی که ادعای برادری با ملت سوریه را دارند با حمایت آشکار و پنهان از گروه‌های تکفیری تروریستی بدترین جنایات را بر ملت سوریه روا می‌دارند. وزیر دفاع سوریه تصریح کرد: رهبری، ملت و نیروهای مسلح سوریه مصمم هستند با کمک کشورهای دوست و همسو سوریه را از شر تروریست‌های جنایتکار و حامیان آنان نجات دهند. سپهبد فهد جاسم‌الفریج با قدردانی از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نشست سه‌جانبه اظهار امیدواری کرد با هماهنگی‌هایی که در اینگونه نشست‌ها صورت می‌گیرد شاهد تقویت و انسجام هرچه بیشتر محور مقاومت در نبرد با تروریست‌های تکفیری باشیم.

تدوین جدول زمانی برای مقابله با تروریست‌ها

پس از نشست سه‌جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی به بررسی ابعاد مختلف این نشست و تأثیر آن بر عرصه میدانی سوریه پرداخت و نوشت: آتش‌بسی که روسیه و آمریکا آن را در سوریه اعلام کردند از جمله محورهای نشست بود. افرادی که در این نشست حضور داشتند بر «ناپایداری» آن اتفاق نظر و تأکید داشتند که این مساله به گروه‌های تروریستی فرصت کافی داد تا ساختار خود را بار دیگر تشکیل داده و مجددا به سلاح‌های مدرن تجهیز شوند. به گزارش این روزنامه، مهلتی که روسیه به گروه‌های تروریستی که آمریکا آنها را «میانه‌رو» می‌نامد داد، به پایان رسیده است و ایران و سوریه خواستار تحرک جدی علیه این گروه‌ها هستند، بویژه اینکه اکنون گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در شمال این کشور پیشروی داشته است.

محور دمشق- مسکو- تهران در سایه پیشروی گروه‌های تروریستی تحت حمایت کشورهای خارجی اکنون در وضعیت تماشاچی قرار دارد. ارتش سوریه نیز به خاطر پایبندی به آتش‌بس اکنون در وضعیت دفاعی قرار گرفته است؛ آتش‌بسی که به خاطر اقدامات تروریست‌ها از نظر نظامی عملا ساقط شده است. تصمیم این 3 کشور مشخص بود؛ برداشتن گام‌های عملی برای مقابله با تروریسم و مبارزه با گروه‌های مسلح حتی در مناطق نفوذ گروه‌هایی که واشنگتن آنان را میانه‌رو می‌داند. برای عملی کردن این تصمیم جدول زمانی معینی وضع شد که همپیمانان دمشق به آن پایبند هستند و در مراحل نخست در شمال سوریه براساس آن عمل خواهد شد. برخی منابع آگاه نیز اعلام کردند تحرکات نظامی این محور، در مرزهای ترکیه صورت خواهد گرفت تا مسیر امدادرسانی تروریست‌ها متوقف و در نتیجه پیشروی آنان در همه محورها متوقف شود و آنان را مجبور کنند در حلب بویژه ریف جنوبی آن باقی بمانند.

به موازات اقدامات نظامی، فشار سیاسی و دیپلماتیک نیز صورت خواهد گرفت و پیام‌هایی به حامیان تروریست‌ها ارسال خواهد شد. این مساله نیز بر عهده روسیه است تا از طریق آمریکا این پیام را به ترکیه، عربستان و سایر کشورهای حامی تروریسم برساند که باید حمایت نظامی از تروریست‌ها را متوقف و به سوی راهکار سیاسی حرکت کنند. این مساله نیز با فعال کردن اقدام نظامی انجام خواهد شد. در صورتی که کمک به تروریست‌ها ادامه پیدا کند همه گروه‌های مسلح هدف قرار خواهند گرفت و آتش‌بس عملا منتفی خواهد شد. به هر حال جدول زمانی که در این نشست مورد توافق قرار گرفت و بسیاری از آن محرمانه است و در درون اتاق‌های عملیات مبارزه با تروریسم باقی خواهد ماند، از آغاز مرحله تازه‌ای از برخورد نظامی با بحران سوریه حکایت دارد؛ برخوردی که مبنی بر حملات دقیق و انتخاب اهداف راهبردی است که می‌تواند تحرکات تروریست‌ها را فلج کند و حامیان آنان را پای میز مذاکره نشانده و از آنان امتیاز بگیرد.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1904/2/158806/0

ش.د9500645

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات