تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۲۷۹۷
صادق زیباکلام در گفتگو با آفتاب یزد:

دست اصولگرایان به شدت خالی است

مقدمه: اصولگرایان این روزها فقیرتر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسند. دست‌هایشان پینه بسته و خالی است و جیب‌هایشان از فرط نداشتن فردی برای عرضه در انتخابات ریاست جمهوری96 نخ نما شده است. این مهم، پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری 92 و به دنبال آن باخت سنگین در انتخابات هفتم اسفندماه94 به وضوح رخ نمود. از همین روی، از هر سویِ اردوگاه اصولگرایی صدایی متفاوت برمی‌خیزد و هر یک از احزاب این جناح سیاسی به کمپانی‌های کاندیداسازی مبدل شده‌اند که برای خالی نبودن عریضه و همچنین به منظور مقابله با اصلاح‌طلبان، گزینه‌هایی را برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری 96 از خود می سازند و به جریان سازی برای آنها می‌پردازند. این اتفاق حاکی از غیبت یک مهره شاخص و قدرتمند در این جناح سیاسی است. به طوری که این روزها حتی زمزمه‌های حمایت اصولگرایان از حسن روحانی در انتخابات 92 نیز شنیده می‌شود و هر روز هم حدت و شدت آن فزونی می‌یابد. با این حال به جز حسن روحانی کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات 92، دیگر گزینه‌هایی که روی میز اصولگرایان قرار دارند، افرادی هستند چون: سردار قاسم سلیمانی، «فرشته نجات» خاورمیانه‌ای‌ها که در غرب او را «شوالیه» می‌نامند، هیچ‌گاه بر علیه دولت یازدهم موضعی اتخاذ نکرده است. در مصاحبه‌ای هم خود را فاقد حزب خوانده و بر همگان مبرهن است که سردار یک شخصیت ملی و فراجناحی دارد اما با این حال این روزها نام او دستمایه بازی‌های سیاسی عده‌ای خاص شده است. علی لاریجانی، که این روزها جامه ریاست مجلس دهم را به تن کرده است و در کارنامه اش سابقه حضور در یکی از ادوار انتخابات ریاست جمهوری نیز به چشم می‌خورد که در آن متحمل شکست شد. غلامحسین مصباحی مقدم، که در انتخابات هفتم اسفند 94 رتبه 47 را در حوزه انتخابیه تهران کسب کرد و از مطرح کنندگان نام حسن روحانی به عنوان گزینه اصولگرایان در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری است، چندی پیش اعلام داشت که اگر اصولگرایان توافق کنند او کاندیدای این جناح سیاسی خواهد شد. درباره گزینه‌های روی میز اصولگرایان، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی گفتگویی با خبرنگار آفتاب یزد داشته است که در ادامه می خوانید:
پایگاه بصیرت / مریم علیزاده منصوری
(روزنامه آفتاب يزد - 1395/03/27 - شماره 4638 - صفحه 2)

* به طور مشخص این روزها دست‌های اصولگرایان از داشتن کاندیدا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 96 خالی است به‌طوری‌که هر گروه یک کاندیدای خاص را مطرح می‌کند و درباره آن به جریان‌سازی می‌پردازد. چرا اصولگرایان مشخصا کاندیدایی برای عرضه ندارند؟

** اصولگرایان مدت هاست که با یک بحران فقدان محبوبیت رو به رو شده‌اند. اگر کمی عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که این وضعیت از دوران آقای احمدی‌نژاد شروع شده بود ولی وقتی احمدی‌نژاد بر صندلی ریاست جمهوری نشسته بود این نداشتن محبوبیت اصولگرایان در حقیقت پنهان مانده بود. با کنار رفتن احمدی‌نژاد و اتمام دوران ریاست جمهوری 92 مشخص شد که اصولگرایان 4 میلیون رای قرص و محکم بیشتر ندارند. همان 4 میلیونی که در سبد رای سعید جلیلی ریخته شد.

حالا اگر مثلا چند میلیون هم برای آقای ولایتی و یا بخشی از آراء آقایان رضایی و قالیباف هم را در نظر بگیریم، باز هم اختلاف فاحشی میان محبوبیت اصولگرایان و رقیب اصلی شان یعنی اصلاح‌طلبان به وجود آمده است.

اگر تردیدی هم در اینکه اصولگرایان با بحران جدی فقدان محبوبیت در حال دست‌و‌پنجه نرم‌کردن هستند، وجود داشت و برخی اصولگرایان فکر می‌کردند که هنوز هم چنان از آن محبوبیت گذشته برخوردار هستند، انتخابات هفتم اسفند نشان داد که واقعا چقدر اصولگرایان از نظر محبوبیت سقوط کردند.

در جاهایی که رقابت جدی وجود داشت هم چون تهران و مراکز استان ها عملا اصولگرایان نتوانستند نامزدهای خودشان را از صندوق‌ها دربیاورند جاهایی که اصولگرایان پیروز شدند، حوزه هایی بود که انتخاب ها بیشتر مبنای قومی و قبیله ای و طایفه‌ای و محلی و خانوادگی داشت و خب حالا ممکن بود یک فردی که اصولگرا است بیاید و با کمک امواج طایفه‌گری انتخاب شود. این وضعیت هم چنان ادامه دارد و اصولگرایان متوجه شده اند که دستشان برای انتخابات 96 هم به شدت خالی است و از همین روی فعلا تنها کاری که از آنها برمی‌آید تخریب دولت آقای روحانی در قضیه برجام و سیاست خارجی و مسائلی چون فیش های حقوقی بالای یکصد میلیون تومان است!

در حقیقت مشغول فعالیت‌های تخریبی علیه دولت آقای روحانی هستند به عبارت دیگر به جای آنکه سعی کنند مشکل عدم محبوبیت خود را به شکلی حل کنند دولت دکتر روحانی را می‌کوبانند تا از مصونیت او بکاهند.

* یکی از گزینه‌هایی که در روزهای اخیر بخشی از جریان اصولگرا مطرح کرده است، علی لاریجانی است. چقدر کاندیداتوری او را محتمل می دانید؟ آیا او حاضر است برای جلوس بر صندلی ریاست جمهوری در مقابل حسن روحانی قرار گیرد و به رقابت با او بپردازد؟

** من فکر می‌کنم آقای علی لاریجانی از سعه صدر خیلی بیشتری برخوردار است که بیاید و خود را در برابر امواج طیف اصلاح‌طلبی و اعتدال و میانه روی قرار دهد برای اینکه در دور دوم هم به جلو بیاید، در آن صورت ایشان از حمایت جامعه اصلاح‌طلبی برخوردار است و رای جریان معتدل و میانه رو را نیز در سبد رای خود دارد و یک نیروی عظیم اجتماعی در حمایت از ایشان وجود دارد همان نیرویی که 19 میلیون رای را به دست آورد من فکر نمی کنم آقای لاریجانی بیاید و در انتخابات شرکت کند. حضور او در انتخابات 96 یک خودکشی سیاسی است. اینکه بیاید و در مقابل طیف سنگین 24 خرداد 92 و 7 اسفند94 که شاهد آن بودیم، نامزد اصولگرایان شود.

به هر حال اگر کاندیدای این جناح سیاسی به‌هر انگیزه ای بشود، شانسی برای پیروزی ندارد. شانس ایشان به هیچ وجه بیشتر از شانس آقای سعید جلیلی و آقای علی اکبر ولایتی در سال92 نخواهد بود.

* گزینه سردار سلیمانی را خود شما به عنوان کاندیدای اصولگرایان مطرح کردید. هم‌چنان بر سر حرف خود مبنی بر اینکه سردار سلیمانی یکی از گزینه های روی میز اصولگرایان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 96 است، هستید؟

** بله. اولین بار من نام ایشان را به عنوان کاندیدای اصولگرایان مطرح کردم. ببینید اگر اصولگرایان خواسته باشند، که قطعا هم می خواهند به قدرت بازگردند و قوه مجریه را مجددا از آن خودشان کنند می‌دانند که با آقای لاریجانی و ولایتی و جلیلی به جایی نمی رسند بنابراین دو گزینه اصلی دارند خیلی جدی می‌توانند آقای روحانی را به چالش بکشند. من نمی‌گویم حتما این دو گزینه برنده می شوند ولی می‌گویم که خیلی بیشتر از گزینه های مطرح، روحانی را با چالش رو به رو خواهند کرد.

این دو گزینه سردار قاسم سلیمانی و آقای محمود احمدی‌نژاد است هرکدام از این دو اگر که در خرداد سال آینده درمقابل آقای روحانی قرار گیرند، کار را برای آقای روحانی سخت خواهند کرد. سردار سلیمانی هنوز هیچ علائمی نشان نداده است مبنی بر این که بخواهد نامزد اصولگرایان شود. آقای احمدی‌نژاد برعکس از همان فردای 24 خرداد 92 برنامه‌ریزی کرد و بعد هم سفرهایی تاکنون انجام داده است و ادامه هم خواهد داشت و حتی حضور او در مراسم تشییع جنازه «حبیب» خواننده، حاکی از عزم جزم او برای شرکت در انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری است.

* در مورد ظهور و بروز چهره هایی هم چون غلامحسین مصباحی مقدم که خودش اعلام داشته است در صورت اجماع و توافق اصولگرایان کاندیدای انتخابات 96 خواهم شد، چه نظری دارید؟

** جریان خاص اصولگرا به هیچ عنوان از ایشان پشتیبانی نخواهد کرد و مسئله بعدی این است که من حاصل کار ایشان را خیلی موفقیت آمیزتر از حاصل کار آقای علی لاریجانی یا آقای باهنر و آقای قالیباف نمی بینم.

* این روزها زمزمه های اجماع اصولگرایان بر روی دکتر روحانی هم مطرح شده است و حتی در حال شدت گرفتن است به طوری که به جز آقای مصباحی مقدم آقای کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز نیز از این احتمال سخن گفته است.

** چقدر توافق اصولگرایان بر روی روحانی را محتمل می دانید؟

من احتمال این اتفاق را بسیار زیاد می‌دانم. درخصوص آقای قاسم سلیمانی نه ولی اگر آقای احمدی‌نژاد بیاید، با وجود آنکه بسیاری از اصولگرایان از ایشان حمایت خواهند کرد مثل جبهه پایداری و بسیاری دیگر از اصولگرایان خاص بخشی از اصولگرایان معتدل و میانه رو مثل آقای دکتر علی لاریجانی، دکتر احمد توکلی، آقای مصباحی مقدم، به هیچ وجه از او حمایت نخواهند کرد و اتفاقا می‌آیند و به عکس به پشتیبانی از آقای روحانی برمی‌خیزند.

* آیا اصولگرایان در انتخابات 96 هم با تعدد کاندیدا مواجه خواهند شد؟

** اگر آقای احمدی‌نژاد ثبت نام کند، به این معنا است که مسئله رد صلاحیتش حل شده است و اینطور نیست که ایشان بیاید و ثبت نام کند و چند وقت بعد بگویند آقای احمدی‌نژاد ردصلاحیت شده. این اتفاق نخواهد افتاد اگر آقای احمدی‌نژاد قرار باشد که نیاید یقینا به ایشان خواهند گفت که مصلحت نیست شما وارد کارزار رقابت شوی و به دلیل آنکه احمدی‌نژاد سابقه حرف گوش نکردن دارد به او می گویند که اگر جلو بروی ممکن است رد صلاحیت شوی و دیگر گلایه نکن این اتفاق بعید به نظر می‌رسد رخ دهد.

بنابراین اگر آقای احمدی‌نژاد بدون بحث و جدل ثبت نام کند معنی آن این است که چراغ سبزی به ایشان نشان داده شده است که بیا جلو و از تو حمایت می کنیم. یعنی نه تنها رد صلاحیت نمی‌شوی که از تو حمایت هم خواهیم کرد. این کار را برای یک سری از اصولگرایان معتدل و میانه رو دشوار خواهد کرد.

چون از یک سو می‌بینند اصولگرایان به آقای احمدی‌نژاد چراغ سبز نشان داده اند که بیاید و از سوی دیگر آن ها خیلی موافق آمدن آقای احمدی‌نژاد و حمایت از او نیستند. این که در این صورت لاریجانی، مصباحی مقدم و سایر اصولگرایان میانه رو چه تدبیری بیندیشند را نمی‌دانم فقط می‌دانم که تصمیم گیری برایشان خیلی دشوار خواهد شد در هر صورت اتفاق سال 92 نخواهد افتاد و اصولگرایان با چند نامزد شرکت نخواهند کرد و نامزدشان در صورت آمدن آقای احمدی‌نژاد و سردار قاسم سلیمانی نامزد اصلی اصولگرایان می شوند و به هیچ وجه شاهد حضور چهره های دیگر اصولگرا در انتخابات نخواهیم بود.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=40119

ش.د9500848

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات