تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۹۲۸۹۴
اصلاح‌طلبان درباره سوء‌استفاده‌های انتخاباتی هاشمی از بیت امام(ره) می‌گویند

قربانی‌اش کرد

(روزنامه وطن امروز ـ 1394/11/14 ـ شماره 1813 ـ صفحه 2)

گروه سیاسی: دست هاشمی‌رفسنجانی برای همه سیاسیون رو شده است. اظهارات توهین‌آمیز و جنجالی او به بهانه عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی چندان با استقبال همراهان سیاسی وی مواجه نشد.

به گزارش «وطن امروز»، در کنار اصولگرایان که از ابتدا موضوع کاندیداتوری نابهنگام و شتابزده حسن خمینی برای انتخابات مجلس خبرگان را در قالب بازی هاشمی ارزیابی می‌کردند؛ اکنون اصلاح‌طلبان نیز دست هاشمی را خوانده‌اند و به صراحت اعلام می‌کنند هاشمی، نوه امام خمینی(ره) را قربانی اهداف سیاسی خود کرده است. واکنش‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بیشتر حول چند محور بوده است. اولین موضوع، اذعان آنها به این است که آنچه هاشمی به بهانه دفاع از نوه امام(ره) گفته، نه‌تنها دفاع نبوده بلکه یک ضربه بزرگ به وضعیت سیاسی او بوده است. نکته دیگر، تلاش هاشمی برای سوء‌استفاده از ردصلاحیت نوه امام و سوءاستفاده از نام امام برای افزایش سبد رأی خود است. نکته دیگر نیز اشاره سیاسیون به تاکید امام(ره) بر قانون‌مداری بوده است. به اعتقاد چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب، اظهارات صریح هاشمی علیه شورای نگهبان به بهانه دفاع از نوه امام، جفا به اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است چرا که نوعی تبعیض را درباره خانواده بنیانگذار انقلاب اسلامی سفارش می‌کند. البته در میان همه انتقادات بویژه انتقادات اصلاح‌طلبان، اشاره آنها به سوءاستفاده هاشمی از بیت امام بسیار قابل تامل بوده است. اصلاح‌طلبان می‌گویند هاشمی سیدحسن خمینی را قربانی منافع انتخاباتی خود کرده است. حتی برخی مانند عباس عبدی معتقدند هاشمی تمایل ندارد حسن خمینی تایید صلاحیت شود.

عباس عبدی از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلبان در واکنش به اظهارات هاشمی نوشت: «بنده معتقدم عدم احراز صلاحیت علمی حسن آقای خمینی برای انتخابات خبرگان حتی در چارچوب قانون فعلی نیز قابل دفاع نیست. ولی دفاع از این ادعا هیچ ربطی به انتساب به ریشه خانوادگی ایشان یا بدهی به امام و خانواده امام ندارد و این استدلال نه‌تنها ضعیف و بی‌ربط است؛ بلکه نادرست نیز هست و خواسته یا ناخواسته در جهت موجه جلوه دادن ردصلاحیت ایشان است و جز به تنش سیاسی کمک نمی‌کند. این منطق قبیلگی و خلاف آرمان‌های شناخته شده است. به نظر می‌رسد که آقای هاشمی در موارد دیگر هم با همین منطق انتساب خانوادگی یا بدهکار و طلبکاربودن، از افراد دفاع یا به آنها حمله می‌کند».عبدی در ادامه نوشت: اگر حسن آقا شرط حداقل اجتهاد را برای نامزدی خبرگان دارند باید تایید شوند و اگر ندارند که نباید تایید شوند و انتساب به بیت امام هیچ مزیتی برای این مورد ندارد. اینکه امام چه کرده هیچ ربطی به این حق ندارد. به‌علاوه اینکه چه کسانی این صلاحیت‌ها را تشخیص می‌دهند؛ همان‌هایی هستند که آقای هاشمی هنگام ریاست خود بر خبرگان آنان را متولی این کار قرار داد. هر کس نسبت به مرجع یا منطق این رد صلاحیت‌ها ایرادی داشته باشد قابل فهم است و حق دارد جز آقای هاشمی. بنابراین ایشان حتما متوجه این نکات هستند، ولی چرا چنین می‌گویند؟ به نظرم عدم تایید و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجیح می‌دهند».

عبدی همچنین خطاب به همفکرانش نوشت: «روی اصلی سخن بنده آقای هاشمی نیست بلکه دوستان اصلاح‌طلب است. اصلاح‌طلبان نباید در برابر اینگونه سخنان سکوت کنند یا بدتر اینکه به استقبال آن بروند. سخنانی که هیچ ربطی به منطق اصلاح‌طلبانه ندارد و مشروع کننده منطق طرف‌های مقابل است. متاسفانه پیروی چشم بسته و شاید از روی ناچاری اصلاح‌طلبان از برنامه‌های آقای هاشمی نتیجه وضعیتی است که برای خود ایجاد کرده‌اند و برای آینده کشور و جریان اصلاحات خطرناک است».

محمدعلی ابطحی نیز از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب است که از اظهارات هاشمی بشدت انتقاد کرده است. ابطحی معتقد است اظهارات هاشمی پوپولیستی بوده و برای جذب سبد رأی نوه امام است. ابطحی در واکنش به اظهارات هاشمی طی مطلبی نوشت: انتقاد تند آقای هاشمی رفسنجانی از شورای نگهبان را در این روزها اصلا نمی‌فهمم. می‌شد هرگونه نقدی را پس از پایان وقت رسمی اعتراضات و پاسخ شورای نگهبان انجام داد. درست در اوج رایزنی‌ها و گفت‌وگوها و نیاز به همدلی برای ساخت آینده‌ای بهتر و علاقه بسیاری به حضور حسن آقای خمینی و دیگران در خبرگان و مجلس، این هجوم تند و بی‌مقدمه تنها می‌تواند به زیان ردصلاحیت شدگان باشد. این چیزی نیست که آقای هاشمی سیاستمدار نداند البته این رفتار در چارچوب پوپولیستی جواب می‌دهد که آرای شخصیت‌های محبوبی مثل حسن آقا را به سبد رأی آقای هاشمی سوق دهد». مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز می‌گوید مدیون بودن به امام، نباید باعث نادیده گرفته شدن قانون شود. وی گفت: «همه کسانی که در دوران امام(ره) و بعد از آن سمت گرفتند حتماً وامدار و بدهکار امام(ره) هستند. در عین حال ما معتقد نیستیم مباحث قانونی و نظارتی که باید در کشور انجام شود، به دلیل آنکه مردم بدهکار هستند،‌ نادیده گرفته شود».

هاشمی نگذاشت نوه امام امتحان دهد!

اظهارات هاشمی علیه شورای نگهبان با واکنش اصولگرایان نیز مواجه شد. اصولگرایان که از ابتدای اعلام کاندیداتوری سیدحسن خمینی، ترجیح دادند توصیه‌های دلسوزانه مبنی بر مراقبت از حیثیت بیت امام(ره) به وی داشته باشند؛ در واکنش‌های خود، از هاشمی خواستند به نظرات حضرت امام(ره) درباره قانون‌مداری و همچنین بنیان‌های انقلاب اسلامی توجه کند. به اعتقاد اصولگرایان اظهارات هاشمی درباره تبعیض به سود نوه امام خلاف دیدگاه‌های حضرت امام و موضوعی غیرقابل پذیرش در جامعه است. از سوی دیگر برخی اصولگرایان نیز اخبار قابل تاملی درباره وضعیت احراز صلاحیت سیدحسن خمینی ارائه کردند.

حسین شریعتمداری، مدیرمسؤول کیهان در این‌باره طی مطلبی نوشت این هاشمی‌رفسنجانی بوده که مانع شده نوه امام در آزمون تعیین سطح علمی خبرگان شرکت کند! شریعتمداری در این مطلب نوشت: «اخبار موثقی در دست است و برخی از مدعیان اصلاحات نزدیک به جناب هاشمی نیز بر آن مهر تایید زده‌اند که فرزند محترم یادگار امام(ره) قصد نامزدی برای مجلس خبرگان را نداشته‌اند و ثبت‌نام ایشان با اصرار فراوان جناب رفسنجانی صورت پذیرفته بود. آقای سیدحسن خمینی برای شرکت در آزمون خبرگان نیز آماده بود ولی برخی خبرها حاکی از آن است که جناب هاشمی‌رفسنجانی مانع حضور ایشان در آزمون شده است». این نوشته شریعتمداری وقتی در کنار اظهارات عباس عبدی و محمدعلی ابطحی قرار می‌گیرد، یک نتیجه تاسف‌برانگیز ارائه می‌دهد. عباس عبدی معتقد است هاشمی تمایلی به تایید صلاحیت نوه امام ندارد. محمدعلی ابطحی نیز گفته است هاشمی به دنبال کسب سبد رأی نوه امام است. از سوی دیگر حسین شریعتمداری نیز نوشته است هاشمی مانع حضور سیدحسن خمینی در آزمون خبرگان شده است! این موارد وقتی در کنار یکدیگر قرار داده شود، تنها یک تفسیر دارد که البته همه آن را می‌دانیم!

حذف از لیست جامعه روحانیت

اما ادبیات توهین‌آمیز و ساختارشکنانه هاشمی علیه نهادهای نظارتی نظام باعث شد صلاحیت او برای حضور در لیست جامعه روحانیت از بین برود. روز گذشته خبر داده شد جامعه روحانیت هاشمی را در لیست انتخاباتی خود قرار نمی‌دهد. خبرگزاری فارس در این‌باره نوشته است: «با توجه به موضع‌گیری‌های روز [دوشنبه] هاشمی‌رفسنجانی درباره شورای نگهبان، جامعه روحانیت مبارز به صورت قطعی نام وی را از لیست خود حذف کرد». جامعه روحانیت در حالی صلاحیت هاشمی برای حضور در لیست خود برای مجلس خبرگان پنجم را تایید نکرد که اظهارات رفسنجانی علیه شورای نگهبان باعث شده موضوع عدم پذیرش نهادها و ساختارهای قانونی توسط هاشمی بیشتر به چشم‌ آید. روز گذشته بسیج دانشجویی 200 دانشگاه کشور با انتشار بیانیه‌ای خطاب به هاشمی به وی یادآوری کردند که صلاحیت او توسط همان فقهایی تایید شده که هاشمی به آنها تاخته است! در این نامه آمده است: «خود شما صلاحیت‌تان را در انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و خبرگان چگونه و از کجا به دست آورده‌اید؟ آیا رواست نردبانی که خود بارها از آن گذر کرد‌ه‌اید و به واسطه آن به مسؤولیت رسیده‌اید را اکنون به خاطر منافع حزبی و سیاسی بیندازید؟ برای دانشجویان سوال است که چرا حضرتعالی این میزان اصرار بر ایجاد یک فضای رادیکال و تند در آستانه تمام انتخابات‌های اخیر داشته‌اید؟ چرا عادت دارید در آستانه تمام مقاطع حساس انقلاب اسلامی به فرصت‌سوزی بپردازید؟»

غرضی: کشور را جزو اموالش می‌داند!

اظهارات هاشمی‌رفسنجانی به غیر از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، واکنش منفی برخی سیاسیون مستقل را نیز ایجاد کرده است. سیدمحمد غرضی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 توجه بخشی از افکار عمومی کشور را به خود جلب کرده است؛ در این‌باره با انتقاد از نوع رفتار رفسنجانی نسبت به مسائل کشور، گفت این طرز رفتار به خاطر آن است که هاشمی کشور را جزئی از اموال خود می‌داند. او که یکی از اعضای کابینه هاشمی بوده است در این‌باره به تسنیم گفت: «آقای هاشمی شخصیتی دارد که همیشه تمایل دارد رأس جریان اجتماعی قرار بگیرد و باقی مسائل برای ایشان اهمیتی ندارد». وی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب آقای هاشمی قصد داشت رأس همه مسائل قرار بگیرد و بعد از پیروزی انقلاب تلاش کرد رأس همه امور باشد و در زمان جنگ و آتش‌بس هم سعی داشت نفر اول و همه‌کاره باشد و این مسائل جزو شخصیت آیت‌الله هاشمی است. غرضی با بیان اینکه آقای هاشمی‌رفسنجانی از همه ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور می‌خواهد به نفع منویات خودش استفاده کند، تصریح کرد: آقای هاشمی همیشه خودش را شخص برتر مملکت می‌داند و کشور را جزو اموال خود دانسته و در تمام این سال‌ها خود را فوق جریان‌ها قرار داده؛ اظهارات آقای هاشمی علیه شورای نگهبان در اصل حمله به قانون اساسی و آرمان‌های امام بوده و نوعی انتحار سیاسی است. وزیر دولت هاشمی‌رفسنجانی افزود:‌ آقای هاشمی همواره سعی می‌کند به مخالفانش بگوید مملکت برای اوست و کسی حق نقد ندارد.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1813/2/153089/0

ش.د9405557

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات