تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۳۱۵۵
ظريف مي‌خواهد اهرم تجارت با پاريس را در مقابل واشنگتن فعال كند

پناه برجام به «پليس بد»

(روزنامه جوان - 1395/04/03 - شماره 4844 - صفحه 15)

محمدجواد ظريف در تازه‌ترين سفر اروپايي خود به فرانسه رفته؛ كشوري كه از رفتارهايش در مذاكرات هسته‌اي، خاطره خوبي در ذهن ايرانيان باقي نيست. پاريس درمذاكره با 1+5 عهده‌دار نقش پليس بد بود ولي بعد از امضاي برجام، از امضاي قراردادهاي چندميلياردي با ايران منتفع شد. حالا وزير خارجه سعي دارد در پاريس از وزن فرانسوي‌ها در مقابل امريكا بهره‌برداري كند و در پاريس به آنها هشدار داده كه قراردادهاي بين تهران-پاريس به شرطي عملي خواهد شد كه موانع بانكي كه امريكايي‌ها به وجود آورده‌اند برطرف شود. ظريف به‌رغم اين هشدار، كمافي‌السابق اميدوار است امريكايي‌ها محدوديت‌ها را برطرف كنند و گفته كه امريكا در حال حل كردن مشكلات اجراي برجام است و قصدي هم براي از بين بردن توافق وجود ندارد.

به گزارش «جوان»، محمدجواد ظريف روز گذشته در ادامه سفر دوره‌اي به فرانسه ابتدا با «لارشه» رئيس سنا گفت‌‌وگو كرد و بعد هم براي سخنراني به كميسيون امور خارجه، دفاع و نيروهاي مسلح سنا رفت. ظريف در سخنراني خود گفت كه با وجود اينكه چندين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصريح كرده كه ايران همه تعهدات خود را انجام داده است اما هنوز فضايي رواني وجود دارد كه بانك‌ها را از تجارت با ايران منع مي‌كند. وزير خارجه دولت روحاني كه تاكنون چندين ملاقات دوجانبه او با جان كري براي حل معضلات بانكي نتيجه ملموسي نداشته، حالا سعي دارد از اهرم پاريس در برابر واشنگتن بهره‌برداري كند و در مجلس فرانسه گفته كه براي اجراي قراردادها بين ايران و فرانسه «هنوز مشكلات بانكي وجود دارد كه بايد حل شود.»

او با بيان اينكه ايران و فرانسه در سفر روحاني به پاريس توافقنامه‌هاي بسيار مهمي را امضا كرده‌اند، مي‌گويد: «روابط ايران و فرانسه مي‌تواند به عنوان مدل و نمونه‌اي پس از توافق هسته‌اي باشد.» ظريف به مسئله ديگر مورد علاقه فرانسوي‌ها يعني تروريسم هم اشاره كرده و گفته كه «ايران به عنوان قرباني تروريسم آمادگي هرگونه همكاري براي حل اين مشكل جهاني» را دارد.» او مي‌گويد: «براي اين كار همكاري نياز است. ما بايد آمادگي پذيرش مشكلات يافتن راه‌هاي مشترك را داشته باشيم و در اين مسير حركت كنيم.» ظريف با اين حال همچنان خوشبين است كه امريكا مشكلات موجود بر سر توافق هسته‌اي را حل و فصل كند و در بخشي از سخنراني خود گفته كه بانك‌هاي فرانسه براي معاملات با ايران مشكلي ندارند و «امريكا هم در حال حل مشكل رواني در مورد اجراي توافق هسته‌اي است.»

او مي‌گويد: «‌امريكا به دنبال از بين بردن توافق نيست و ما نيز بيكار نبوديم، دو سال مذاكره كنيم. بايد مشكلات باقي‌مانده و فضاي رواني حل شود.» او در عين حال تلويحاً به فرانسوي‌ها گوشزد كرده كه قراردادهاي جديد ايران براي خريد بوئينگ به خاطر كارشكني امريكايي‌ها در اجراي قرارداد با ايرباس فرانسه است: « ما مانعي نداريم، هم بوئينگ خريداري مي‌كنيم، هم ايرباس. اگر ديپلماتيك بگويم، مشكل خريد از ايرباس، با قرارداد بوئينگ حل شد.» ظريف اشاره‌اي هم به تهديد‌هاي گاه و بيگاه ترامپ نامزد جنجالي جمهوريخواهان كرد و گفت كه توافق هسته‌اي (فقط) بين ايران و امريكا نيست و كسي هم توان پاره كردن آن را ندارد.

هشدار درباره فروپاشي برجام

ظريف پيش از سخنراني در مجلس فرانسه در مؤسسه ملي كشورداري ENA سخنراني كرد و بعد هم براي ملاقات با «فرانسوا اولاند» رئيس‌جمهوري فرانسه راهي اليزه شد؛ رئيس‌جمهوري كه هر چند كشورش در طول مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 نقش چندان مثبتي نداشت، ولي مقصد دومين سفر اروپايي رئيس‌جمهور ايران به فرانسه بود. در اين سفر، پاريس موفق شد قراردادهاي مختلفي با ايران در زمينه خريد هواپيما، اتومبيل‌سازي و زمينه‌هاي مختلف تجاري امضا كند كه ارزش آنها تا 27 ميليارد دلار نيز برآورد شده است. از محتواي ملاقات ديروز ظريف با رئيس‌جمهور فرانسه تا لحظه تنظيم اين خبر چيزي منتشر نشد ولي روزنامه الحيات از قول ديپلمات‌هاي ايراني در سفارت ايران در پاريس نوشت كه وزير خارجه ايران به رئيس‌جمهور فرانسه درباره احتمال «فروپاشي» توافق هسته‌اي به دليل سنگ‌اندازي‌هاي امريكا هشدار مي‌دهد.

الحيات مي‌گويد كه منابع ايراني گفته‌اند وزير خارجه ايران حامل پيام روشني براي اولاند است در اين باره كه اگر اروپايي‌ها به ويژه در ميان لجاجت و سختگيري امريكا درباره آغاز تعامل مالي و بانكي با تهران، گام‌هاي عملي در جهت اجراي توافق هسته‌اي برندارند، اين توافق در معرض نابودي قرار مي‌گيرد.

شبيه‌سازي توافق هلسينكي در خليج‌فارس

نشست خبري ظريف با «فرانس 24» كه قرار بود عصر سه‌شنبه پس از سخنراني در محل آكادمي ديپلماتيك بين‌الملل برگزار شود، لغو و به زمان ديگري موكول شد ولي او در مراسم افطار با نمايندگان كشورها و سازمان‌هاي اسلامي در پاريس شركت كرد و با تأكيد بر وحدت جهان اسلام براي مبارزه با تروريسم گفت: «نبودن ما در كنار هم يعني باختن همه ما با هم و اگر كنار هم نباشيم، همگي بازنده خواهيم بود.» بخش مهمي از سخنراني ظريف در مجلس فرانسه، بر روابط با كشورهاي عربي و به طور خاص عربستان متمركز شد. او اظهار داشت: ايران به دنبال روابط خوب با همه همسايگان خود است و اولويت ما روابط خوب منطقه‌اي است و اين مسئله حتي از موضوع هسته‌اي هم مهم‌تر است.

ظريف افزود: از ابتدا معتقد بوديم منطقه ما نيازمند يك چارچوب همكاري و گفت‌و‌گوي منطقه‌اي است، بنابراين پيشنهاد ايجاد يك مجمع گفت‌وگو در خليج‌فارس را ارائه كرديم كه شبيه چيزي است كه شما آن را به عنوان پروژه هلسينكي مي‌شناسيد. رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه ايران به عنوان يك جامعه تك‌صدايي نيست و ديدگاه‌هاي مختلفي در آن وجود دارد، خاطرنشان كرد: ما خواهان روابط منطقي هستيم، اينكه حقوق مردم بحرين توسط گروهي خدشه‌دار شود و مردم از حقوق خود محروم شوند را نمي‌توانيم بپذيريم، در عين حال حسن همجواري يك سياست غيرقابل تغيير ايران است. ظريف با بيان اينكه برخي با ايجاد تنش مي‌خواهند مشكلات واقعي را منحرف كنند، خاطرنشان كرد: ما مشكل زمامداري در جهان عرب داريم كه به معناي ناتواني در پاسخگويي به نيازهاي سياسي و اجتماعي مردم است.

محور مقاومت به افراد گره نخورده است

ظريف در پاسخ به گمانه‌زني‌هاي منتشر شده در برخي رسانه‌ها درباره دلايل تغييرات اخير در وزارت امور خارجه اعلام كرد: تصميم در مورد تغيير برخي مديران ارشد وزارت خارجه بر اساس برنامه‌ها و اولويت‌هاي كاري روابط خارجي كشور و مدت‌ها قبل از عيد امسال گرفته شد ولي براي حفظ شئونات همكاران با تأخير انجام و همان زمان رسانه‌ها خبر تغيير را منتشر كردند و من هم در اظهاراتي تغيير و گردش مديران وزارت امور خارجه را كاملاً طبيعي خواندم.

محمدجواد ظريف افزود: توهيني بالاتر از اين نسبت به جمهوري اسلامي متصور نيست كه ادعا شود تغيير مقاماتش به درخواست اين و آن انجام مي‌شود. تاكنون هيچ‌كس در منطقه يا خارج از آن جرئت چنين درخواستي از ايران اسلامي نداشته و هيچ گاه نخواهد داشت. اميدواريم برخي به خاطر ملاحظات داخلي، قبح عبور از اين خطوط قرمز نظام مقتدر و سربلند جمهوري اسلامي را نشكنند. وزير امور خارجه همچنين گفت: محور مقاومت قوي‌تر از آن است كه با افراد خاص گره ‌زده شود و آنها كه چنين تحليل‌هايي ارائه مي‌كنند خواسته يا ناخواسته بيش از آنكه مقاومت را تقويت كنند، آن را تضعيف مي‌كنند.

http://javanonline.ir/fa/news/793470

ش.د9500924

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات