تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۲۲
سیدحسن خمینی مطرح کرد

آخرین وصیت حاج احمد خمینی

(روزنامه آرمان – 1394/12/22 – شماره 2998 – صفحه 2)

روز پنجشنبه آنهايي که به حرم بنيانگذار انقلاب اسلامي رفته بودند وفاداران راستين و امانتداران حقيقي اين انقلاب بودند و هستند. همانهايي كه در دفاع از ذره‌ذره خاك وطن ايثار كردند و از جان و مال خود گذشتند. جمعي از جانبازان دفاع مقدس به حرم رفته بودند كه بايد به احترام آنها ايستاد و از خودگذشتي‌هايشان را سپاس گفت. ديروز يادگار امام كه به خوبي از آنچه اين دلاوران انجام دادند آگاه است به نزد آنها رفت و برايشان از جفاهايي گفت كه بي‌نقش‌ها يا كم‌اثران در دوران مبارزه وانقلاب در حق زحمتكشان مي‌كنند. يادگار امام خميني(ره) بر توجه به جايگاه مبارزان و همراهان نهضت اسلامي در روزهاي سخت تاكيد كرد. آيت‌ا... سيد حسن خميني با اشاره به تعبير قرآني مسلمانان «قبل فتح» و مسلمانان «بعد فتح» اظهار داشت: بر اساس يك قاعده عقلي، كساني كه از ابتدا در تاسيس مجموعه‌اي تاثير داشته‌اند يا افرادي كه بعدها به آن جريان پيوستند اما هزينه سنگيني براي تثبيت مجموعه دادند، با كساني كه در دوره‌هاي بعد براي چيدن نيروهاي خويش در اين مجموعه وارد شده‌اند، مساوي نيستند؛ بنابراين فرق است ميان آنان كه براي انقلاب و امام هزينه دادند و آنان كه از انقلاب و امام فايده بردند.

وي با تاكيد بر اينكه بايد ياران روزهاي غربت امام و انقلاب و كساني را كه هزينه‌هاي سنگيني در اين راه دادند، بزرگ بداريم، افزود: برخورد يكسان با اين سه دسته مطابق عدالت نيست؛ چه رسد به آنكه تازه‌واردها بتوانند مانع حيات اجتماعي و احقاق حقوق صاحبان اصلي جريان شوند. يادگار امام با اشاره به توجه فراوان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران به همراهان روزهاي سخت نهضت اسلامي، يادآور شد: مرحوم ابوي ما در دو ماه پاياني عمر خويش بنا به مناسبتي، نام چند نفر را آوردند و به من گفتند اگر روزي نبودم، اين چند نفر يادت نروند چرا كه اينها ياران دوران غربت امام هستند.

وي گفت: برخي كساني كه در دوران مبارزه زخم زبان و طعنه مي‌زدند امروز كاتوليك‌تر از پاپ شده و جز خودشان كسي را قبول ندارند و عده‌اي هم كه در دوران مبارزه با بي‌تفاوتي زندگي مي‌كردند، امروز انقلابي‌تر از ديگران شده‌اند. سيدحسن خميني با اشاره به نقش والاي جانبازان در حفاظت از انقلاب و ضرورت حساسيت نسبت به خون‌هاي پاكي كه انقلاب را به ثمر رساندند، تصريح كرد: از دشنام و درفش نبايد ترسيد؛ چرا كه در اين مسير خداوند بر اساس وعده‌اي كه در قرآن داده است نصرت خواهد كرد. وي در پايان سخنان خود اظهار کرد: ان‌شاء‌ا... انتخابات اخير و آنچه در جريان اجرا و برگزاري آن رخ داد، حامل نتايج مباركي باشد.

شعر بايد بيان‌كننده دردهاي امروز جامعه باشد

همچنين يادگار گرامي امام در مراسم اختتاميه نهمين جشنواره شعر يار و يادگار تاكيد كرد: امروز محتاج قالب‌هاي جديد شعر و جسارت شاعران براي بيان مشكلات روزگارشان هستيم كه اين جسارت در شعر برخي شاعران معاصران مشاهده مي‌شود. آيت‌ا... سيد حسن خميني اظهار داشت: زبان شعر در فرهنگ ما از چنان تاثيرگذاري شگرفي برخوردار است كه با حضور در صدها جلسه هم شوق شنيدن آن در روح و جان انسان فروكش نمي‌كند.

وي با تاكيد بر اينكه بزرگان شعر بايد گام بزرگي در شعر روزگار ما بردارند، افزود: همانطور كه روزنامه بايد مبين امروز جامعه باشد، شعر نيز بايد بيان‌كننده دردهاي امروز جامعه ما باشد. سيدحسن خميني با اشاره به مضامين اشعار يادآور شد: ما پس از مشروطه سرگردان در واژه‌سازي‌هاي قديمي شديم؛ شعرهاي دهه ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ تفاوت و تمايز زيادي با شعارهاي صدسال قبل در دوره رجعت ندارد. اينكه ما در نوع بيان بايد بازگو‌كننده دردهاي امروز جامعه باشيم امر مهمي است و در مراسم امشب در برخي اشعار (فارغ از نظر شخصي درباره محتوا)، شاهد چنين اشعاري بوديم. يادگار امام اظهار کرد: امروز نيازمند قالب‌هاي جديد شعر و جسارت شاعران براي بيان مشكلات روزگارشان هستيم كه اين جسارت در شعر برخي شاعران معاصران مشاهده مي‌شود.

وي گفت: برخي اشعار در هر روزگاري مي‌تواند خوانده شود و ظرافت آنها آنقدر عميق است كه بسياري از عرفا و بزرگان با يك بيت آنها يك عمر عبادت كرده‌اند. اما ما بايد شعري مطابق زمانه خودمان بسراييم كه امروز توانمندي، جسارت لازم براي آن و بلوغ فكري و محتوايي در شاعران ما وجود دارد اما بايد استحكام يابد و چكش كاري شود. وي در پايان به بيان خاطره‌اي از سروردن غزلي در دوران كودكي پرداخت و گفت: در دوران كودكي غزلي براي امام خواندم كه ايشان صله‌اي به من دادند اما روز بعد گفتند كه ديگر براي من شعر نگو! سيد حسن خميني سپس براي نخستين بار يكي از غزل‌هاي سروده خويش را قرائت كرد با این مضمون: خورشيد در اين كرانه تنهاست/ تنهاست كه بي‌مثال و همتاست. تنها نه منم شكسته قامت/ پشت فلك خميده هم تاست.

‌گر صبح مراست ديده توست/ ور خانه تو راست سينه ماست. از پشت نگاهتاي پري روي/ بي‌تابي قلب خسته پيداست. مي‌سوزد و همچنان وفادار/ مي‌گريد و همچنان فريباست. وان چشم كه چشمه كمال است/ امروز اسير موج غمهاست. خورشيد نشسته بر لب جوي/ يا ماه فتاده روي درياست. روي تو نه رو، بدر كامل/ زلف تو نه زلف، شام يلداست. چشم تو نه چشم، چشمه نور/ كام تو نه كام، جام صهباست. گفتند كه تيغ ابروانت چون آه ستم كشيده برّاست/ گفتم كه عجب نيايدم چون آغشته به آب ديده ماست.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/146554

ش.د9405620

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات