تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۳۵۴
پاسخ رئيس سابق اطلاعات عربستان به سخنان اخير اوباما

فيصل سعودي: ما خادم اقتصاد امريكا هستيم نه مفت‌خور!

(روزنامه جوان - 1394/12/25 - شماره 4774 - صفحه 15)

تركــي الفيصل شاهزاده سعودي، اظهارنظرهاي اخير باراك اوباما را كه در آن از برخي كشورها از جمله عربستان به عنوان «مفت‌خور» ياد كرده بود، محكوم كرد و گفت: آقاي اوباما ما مفت‌خور نيستيم.

به گزارش «جوان»، سخنان باراك اوباما رئيس جمهور امريكا در مصاحبه چند روز پيش خود با مجله آتلانتيك كه در آن برخي متحدان امريكا در خليج فارس و اروپا به عنوان يك «مفت‌خور» در سياست خارجي امريكا ياد و از عربستان به دليل حمايت از بي‌تحملي مذهبي و عدم‌سازش با ايران انتقاد كرده بود، با واكنش مقامات سعودي روبه‌رو شد. تركي الفيصل، رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان و سفير سابق اين كشور در امريكا و انگليس در نامه سرگشاده‌اي كه از سوي نشريه انگليسي زبان «Arab News»منتشر شد، سخنان اوباما را به باد انتقاد گرفت. تركي الفيصل در نامه خود خطاب به اوباما مي‌نويسد: «نه آقاي اوباما ما مفت‌خور نيستيم كه شما اشاره كرديد! ما اشتباهاتمان را مي‌پذيريم و آنها را اصلاح مي‌كنيم. ما روابط با مردم امريكا را به عنوان همپيمان حفظ مي‌كنيم و فراموش نمي‌كنيم كه وقتي جورج بوش پدر سربازان امريكايي را براي مقابله با نيروهاي صدام حسين به كويت اعزام كرد، ما دوشادوش نيروهاي امريكايي جنگيديم.»

تركي الفيصل در اين نامه با اشاره به ديدار سال گذشته پادشاه عربستان با اوباما پس از توافق هسته‌اي ايران براي گرفتن تضمين در مقابل ايران نوشت: «سلمان بن عبدالعزيز پادشاه ما در سپتامبر گذشته با شما ديدار كرد و اعتمادهاي شما را مبني بر اينكه توافق هسته‌اي به رهبري ايران در منطقه پايان خواهد داد و اين كشور نمي‌تواند به ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي دست پيدا كند، پذيرفت و شما به نقش رهبري عربستان در جهان عرب و اسلام تأكيد كرديد.»

لازم به ذكر است كشورهاي حوزه خليج‌فارس از توافق ايران با 1+5 نگران هستند و بارها از امريكا تضمين‌هايي در مقابل ايران خواسته‌اند. امريكا براي اينكه متحدان عرب خود را راضي نگه دارد با استقرار سپر موشكي در كشورهاي منطقه براي حمايت از امنيت آنها موافقت كرده است.

مقابله با فعاليت‌هاي ايران

شاهزاده سعودي در ادامه انتقادهاي خود از تغيير رويكرد اوباما در مقابل ايران مدعي شد: «شما دو نفر در آن ديدار تأييد كرديد كه لازم است با فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌ساز ايران در منطقه مقابله كنيد. حالا، شما ما را به دامن زدن به تنش‌هاي فرقه‌اي در سوريه، عراق و يمن متهم مي‌كنيد. شما بيشتر توهين كرديد و گفتيد كه سهم ايران را از منطقه بدهيم؛ كشوري كه شما آن را حامي تروريسم مي‌دانيد و شما به پادشاه وعده داديد كه با فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌ساز ايران در منطقه مقابله خواهيد كرد.»

اين بخش از ادعاهاي الفيصل واكنش به آن بخش از سخنان اوباماست كه گفته بود برخي متحدان در خليج‌فارس فرصت‌طلباني هستند كه به كشاندن پاي امريكا به نزاع‌هاي فرقه‌اي ويران‌كننده علاقه‌مند هستند؛ نزاع‌هايي كه گاهي اوقات به حوزه منافع امريكا ارتباطي ندارند و وارد شدن امريكا به اين درگيري‌ها به نفع هيچ‌كس نيست. اوباما در اظهارات خود گفته بود كه عربستان بايد سهم ايران را از منطقه در نظر بگيرد. اگرچه شاهزاده تركي الفيصل در حال حاضر هيچ سمت رسمي در عربستان ندارد اما عمده ديدگاه‌هاي وي بازتاب ديدگاه‌هاي شاهزاده‌هاي ارشد عربستان تلقي شده و بر حلقه‌هاي سياست خارجي عربستان تأثيرگذار است.

برابر كردن ايران و اعراب

تركي الفيصل در ادامه نامه خود با اشاره به اينكه ايران و اعراب يكي نيستند از اوباما پرسيده است: ‌«آيا شما به حدي به ايران روي آورده‌ايد كه 80 سال دوستي مداوم ما با امريكا را با رهبراني در ايران كه همچنان از امريكا به عنوان بزرگ‌ترين دشمنشان ياد مي‌كنند و به مسلح كردن و تأمين و پشتيباني شبه‌نظاميان در جهان اسلام و جهان عرب ادامه مي‌دهند و حتي از انتخابات رياست جمهوري در لبنان توسط حزب‌الله كه شما آن را سازمان تروريستي مي‌دانيد جلوگيري مي‌كند، برابر كرده‌ايد.» البته اين ادعاهاي الفيصل در شرايطي است كه جريان 14 مارس در لبنان كه تحت حمايت رژيم سعودي است در روند انتخابات رياست جمهوري كارشكني مي‌كند.

ادعاي حمايت از مردم يمن

در شرايطي كه جنايات يك ساله عربستان در يمن و كشتار مردم بي‌دفاع اين كشور كه منجر به بي خانمان شدن ميليون‌ها نفر شده صداي سازمان ملل و سازمان‌هاي حقوق بشري را درآورده است تركي الفيصل اين حملات را در حمايت از مردم يمن توجيه كرد. الفيصل در نامه ديروز خود با اشاره به جنگ يمن مدعي شد: «ما از مردم يمن براي اصلاح كشورشان از دست شبه‌نظاميان (انصارالله) كه تحت حمايت ايران است و سعي داشتند يمن را اشغال كنند و بدون فراخوان نيروهاي امريكايي، حمايت نظامي، سياسي و بشردوستانه انجام داديم.»

تركي الفيصل همچنين در اين نامه از حمايت رياض از شورشيان سوريه در جنگ با گروه تروريستي داعش، كمك‌هاي انسان‌دوستانه اين كشور به پناهجويان در منطقه و ايجاد ائتلاف ضد‌تروريسم در ميان برخي كشورهاي مسلمان به عنوان دلايل خود نام برد. ادعاي الفيصل درحالي است كه رژيم سعودي بزرگ‌ترين حامي تروريست‌ها در منطقه است و خود يكي از مسببان اصلي بحران پناهجويان سوريه است. عربستان و كشورهاي عربي تاكنون از پذيرفتن پناهجويان سوريه سرباز زده‌اند و به همين خاطر پناهجويان به سمت اروپا سرازير شده‌اند.

تركي الفيصل در ادامه سخنان خود مدعي شد: «ما با ايدئولوژي افراط‌گرايي كه تلاش مي‌كند مذهب ما را از بين ببرد، در همه سطوح مقابله مي‌كنيم. ما همچنين از مؤسسان مركز مقابله با تروريسم سازمان ملل هستيم كه با منابع اطلاعاتي، سياسي، اقتصادي و بشري در سراسر جهان همكاري مي‌كند.»

كمك به اقتصاد آمريكا

فيصل در پايان با اشاره به اينكه عربستان به اقتصاد امريكا كمك مي‌كند، خطاب به اوباما نوشت: «ما اوراق قرضه خزانه‌داري امريكا را با بهره پايين مي‌خريم كه به اقتصاد كشور شما كمك مي‌كند. ما هزاران نفر از دانشجويان خود را با هزينه‌هاي هنگفت به دانشگاه‌هاي شما اعزام مي‌كنيم تا دانش ياد بگيرند. ما ميزبان بيش از 30 هزار شهروند امريكايي هستيم و به خاطر مهارت‌هاي آنها در اقتصاد و صنعت دلارهاي زيادي را پرداخت مي‌كنيم.»

الفيصل با تأكيد بر اينكه روابط عربستان و امريكا در بهترين سطوح خود قرار دارد، نوشت: «وزراي خارجه و دفاع شما اغلب در مجامع عمومي سطح همكاري بين دو كشور را تحسين مي‌كنند. مقامات وزارت خزانه‌داري شما از اقدامات عربستان در محدود كردن پولي كه ممكن است به دست تروريست‌ها برسد، تقدير مي‌كنند. حالا، آقاي اوباما بگوييد ما كه هستيم!»

http://javanonline.ir/fa/news/776175

ش.د9405691

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات