تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۳۶۵۴

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: سوراخ ‌كردن كشتي انقلاب همه را غرق مي‌كند

(روزنامه آرمان - 1395/04/22 - شماره 3083 - صفحه 2)

«تنش‌زدايي به ‌عنوان برنامه سياست خارجي دولت سازندگي» رمز موفقيت دولتي بود كه آيت‌ا... هاشمي بر مسند رياست‌جمهوري آن نشسته بود. دولت سازندگي از آن سبب در عرصه اقتصادي و تعاملات بين‌المللي همواره مورد ستايش است كه سياست‌هاي اتخاذ شده در آن با تدبير و در نظر گرفتن مقتضيات زمان و مكان بوده است. از‌همين‌رو ديروز كه جمعي از مسئولان، مديران و كارشناسان حوزه رسانه و صنعت به ديدار رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام رفته بودند، آيت‌ا... هاشمي به ارائه راهكارها و پيشنهاداتي پرداخت و با بيان اين مطلب كه «دولت با عشق و برنامه‌ريزي صحيح مي‌خواهد كشور را به مسير رشد و توسعه برگرداند»، گفت: اسناد بالادستي و سياست‌هاي كلي، تمام فعاليت‌هاي توليدي كشور را دانش‌محور قرار داده و تاكيد شده كه در شرايط فعلي جهان كه رشد علم و تكنولوژي سريع و پرشتاب است، نمي‌توان جزيره‌اي زندگي كرد.

ايشان با مقايسه شرايط ۱۰ سال اخير كشور با سال‌هاي پس از جنگ، گفت: در سال ۶۸ كه دولت سازندگي كارهايش را شروع كرده بود، ۵۱ درصد كسري بودجه، يك ميليارد دلار ذخيره و ۱۲ ميليارد بدهي سر رسيد شده داشتيم و كارخانه‌هاي ما علاوه بر فرسودگي‌ها و تخريب‌هاي بمباران، براي كار، برق و مواد سوختي نداشتند. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، با بيان اين مطلب كه «انبارها تقريبا خالي و ماشين‌آلات توليدي و صنعتي فرسوده بودند»، گفت: همگان ديدند كه با مديريت درست و با اتحاد و همدلي مي‌توان در همان شرايط كشور را ساخت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تنش‌زدايي را برنامه سياست خارجي دولت سازندگي خواند و گفت: با منطق و استدلال، كشورهاي عرب منطقه را كه در جنگ شريك صدام بودند و از شعار صدور انقلاب مي‌ترسيدند، قانع كرديم كه صدور انقلاب، يعني الگو شدن جمهوري اسلامي ايران در همه مسائلي كه به زندگي جوامع بشري مربوط مي‌شود. ايشان با تشريح چگونگي تغيير نگاه غرب نسبت به ايران و سبقت شركت‌هاي بزرگ غربي براي سرمايه‌گذاري و فاينانس طرح‌هاي مهم در كشور، گفت: با همدلي از فرصت‌هاي سياسي آن مقطع استفاده و كشور را كارگاه سازندگي كرده بوديم، به گونه‌‌اي كه بيكاري رسمي كشور از ۱۶ درصد به ۹ درصد رسيده بود.

تنها راه گشودن گره، تعامل مقتدرانه و عزت‌مندانه با جهان است

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با بيان اين جمله كه «علاقه امروز كشورهاي غربي براي همكاري با ايران مثل آن سال‌هاست»، به افزايش رفت‌وآمدهاي ديپلماتيك مسئولان و روساي كشورهاي اروپايي در پسابرجام اشاره كرد و گفت: بسياري از مسئولان كه به ايران مي‌آيند، امنيت، موقعيت سوق‌الجيشي و وفاداري مردم به نظام را مي‌ستايند و مي‌گويند در اتحاديه‌هاي اروپا و مجامع ديگر بحث مي‌شود كه راز امنيت پايدار ايران در منطقه بحران‌زده خاورميانه چيست؟! رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به كارشكني‌هايي كه در مسير ساختن ايران و حركت كشور به سوي علم و پيشرفت و تعامل با جهانيان مي‌شود، گفت: جاي تعجب است كه كساني در داخل تمام برنامه‌هاي خويش را با هدف شكست دولت در انجام تعهدات و وظايف رسمي تنظيم مي‌كنند و منافع ملي را فداي دستاوردهاي باندي و جناحي مي‌نمايند.

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، كاهش تخريب‌هاي سياسي گروه‌ها و جناح‌هاي كشور را از ضرورت‌هاي برگشت رونق به كشور دانست و گفت: گروهي براي القاي شكست برجام با هم مسابقه مي‌دهند و گويا نمي‌دانند كه تضعيف دولت، به تضعيف نظام مي‌انجامد و اعتماد و امنيت سرمايه‌گذاران خارجي را براي ورود به ايران از بين مي‌برد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، بي‌تدبيري بعضي از جناح‌ها در نا اميد كردن مردم از برجام را نكوهش كرد و گفت: اينكه مي‌گويند برجام هيچ فايده‌اي براي ايران نداشت، برخاسته از بي‌انصافي اطلاع‌رساني و بي‌اخلاقي سياسي است، چرا كه اين‌ گروه‌ها كه اتفاقا تريبون و رسانه هم دارند، فراموش نكرده‌اند كه كشتي‌هاي ايران را به بنادر دنيا راه نمي‌دادند، كشتي‌هاي دنيا به سوي بنادر ما نمي‌آمدند، به هواپيماهاي ما در مسافرت‌هاي خارجي سوخت نمي‌دادند، نمي‌توانستيم هواپيماهاي كشور را كه بعضا عمري ۳۰ ساله دارند، تعميرات اساسي كنيم و نرخ بيمه كارهاي اقتصادي در ايران بسيار بالا بود و هيچ شركتي حاضر به همكاري با ايران نبود.

ايشان با بيان اين جمله كه «لابي اسرائيل و بعضي از كشورهاي عربي با دلارهاي فراوان نفتي در ميدان هستند، تا نگذارند توافقات برجام به نتيجه برسد»، گفت: در داخل نيز گروهي همين مواضع را دارند و نگاه آنان به اقدامات دولت، از اختلافات سياسي بالاتر رفته، به گونه‌اي كه سعي مي‌كنند هر روز با انفجار يك بمب خبري، دولت را به جاي رسيدگي به كارهاي مهم كشور، به بازي‌هاي سياسي مشغول كنند. ايشان افزود: لجبازي در سياست خارجي معنا ندارد، رقابت در بازارهاي جهاني سخت است و تنها راه گشودن اين گره، تعامل مقتدرانه و عزت‌مندانه با جهان است. ايشان با تشريح اوضاع نقدينگي كشور و مباحثاتي كه با مسئولان و كارشناسان شبكه بانكي كشور داشت، گفت: عاقلان مي‌دانند كه جريمه كردن كارخانه‌هاي داراي معوقات بانكي، جريمه كردن توليد كشور است و بايد به اين نكته توجه داشت كه در ورشكستگي كارخانه‌ها، بانك‌ها هم به طلب‌هاي خود نمي‌رسند.

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، با طرح اين سوال كه «قاچاقچي‌ها پول كارهاي خود را براي ورود كالاهاي قاچاق از كجا مي‌آورند؟»،گفت: چگونه است كه صاحب يك كارخانه كه ضمانتي متقن و روشن دارد، نمي‌تواند تسهيلات بانكي بگيرد، اما قاچاقچيان خيلي راحت با تسهيلات بانكي كشور، خون مردم را مي‌مكند و كالاهاي بنجل قاچاقي را راحت‌تر از توليدات داخلي در سراسر كشور پخش مي‌كنند. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، در بخش ديگري از سخنان خويش همكاري همه نهادها مخصوصا مجلس و دولت را براي اعتلاي كشور مهم دانست و بیان داشت: مجلس سابق نه تنها برنامه‌اي براي همكاري با دولت نداشت، بلكه به ضديت خويش با دولت افتخار مي‌كرد، به گونه‌اي كه برنامه ۵ ساله را چنان بهم زدند كه دولت مجبور شد آن را پس بگيرد.

وی حركت هر يك از نهادها و سازمان‌هاي موجود در كشور براساس وظايف قانوني و مصرح آنان در قانون اساسي را يكي از عوامل جلوگيري از عقب‌ماندگي كشور دانست و گفت: مداخله نهادهاي سياسي، نظامي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و ارزشي در كارها و مسئوليت‌هاي ديگر نهادها، جوانان و مردم را دچار سردرگمي و كشور را گرفتار باند بازي‌هاي مضر مي‌نمايد و طراوت عمومي را مي‌گيرد. ايشان در بخش پاياني سخنان خويش با اين جمله كه «عقلاي قوم كم كم دارند متوجه مي‌شوند كه سوراخ كردن كشتي انقلاب همه را غرق مي‌كند»، گفت: البته من مايوس نيستم، چون بنيان اصلي كار آگاهي مردم است كه مي‌فهمند علل اين مسائل و عقب ماندگي‌هاي كشور چيست!

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/157099

ش.د9501111

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات