تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۷۲۵
84 کشته و بیش از 130 زخمی قربانی وحشی‌گری تروریست‌ها شدند

کامیون ترور داعش فرانسه را هم زیر گرفت

(روزنامه جوان – 1395/04/26 – شماره 4860 – صفحه 15)

زماني «كاميوني كردن» روش حذف فيزيكي مخالفان توسط سازمان‏هاي اطلاعاتي در كشورهاي ديكتاتوري مورد ‏حمايت غرب بود. حالا تروريست‌هاي تكفيري از تكنيك‌هاي حاميانشان عليه خود آنها استفاده مي‏كنند. .10روز قبل منطقه الكراده بغداد شاهد حمله تروريستي بود كه با يك كاميون مملو از مواد منفجره رخ داد، پنج‌شنبه شب هم فرانسه شاهد اقدام وحشيانه تروريست‌ها با يك كاميون بود. ‏

به گزارش «جوان» در ساعات اوليه بامداد 25 تير ماه ‏ شهر نيس شاهد صحنه‌هاي وحشتناكي بود. در تازه‏ترين اقدام تروريستي در فرانسه، يك فرانسوي تونسي‌تبار با راندن ‏كاميوني مملو از اسلحه و نارنجك به وسط جمعيت آتش‌بازي جشن روز ملي فرانسه را به عزاي عمومي تبديل كرد؛ اقدامي كه ‏دست‏كم ۸۴ كشته و بيش از 130 نفر زخمي برجا گذاشته كه حال دست‌كم 18 نفر از آنها وخيم گزارش ‏شده است. در ميان كشته‌شدگان هفت كودك ديده مي‌شود و هم اينك 54 كودك به جهت مجروحيت در ‏بيمارستان بستري هستند. ‏ به گفته مقامات فرانسوي فرد مهاجم با سرعتي حدوداً 60 تا 70 كيلومتر مسافتي دو كيلومتري را به ‏طور زيگزاگي طي و تلاش كرد افراد ‏‏بيشتري را زير بگيرد و در مسير خود ‏افراد حاضر در يك ‏كنسرت ساحلي را نيز هدف حمله قرار داد.

به گزارش يكي از خبرنگاران خبرگزاري فرانسه كه پنج‌شنبه شب در صحنه حادثه حضور داشت، با ورود يك دستگاه ‏‏‏كاميون در ميان جمعيتي كه سرگرم آتش‌بازي در شهر نيس بودند ناگهان صداي شادي آنها به فرياد تبديل شد و ‏‏‏جشن روز ملي با شبي هولناك پايان يافت. ‏ رابرت هالووي خبرنگار خبرگزاري فرانسه كه پنج‌شنبه شب در ميان جمعيت بود، گفته است كه مجبور شده صورت ‏‏‏خود را بپوشاند تا از گزند اشياي پرتاب شده در امان بماند. او گفت كه كاميون تا مسافت حدود دو كيلومتر حركت ‏‏‏و مردم را له كرد كه اين حركت باعث هرج و مرج مطلق شد. ‏ براساس اين گزارش هزاران بزرگسال و كودك ‏‏براي تماشاي آتش‌بازي جمع شده بودند و مردم جيغ مي‏كشيدند ‏و سعي داشتند پراكنده شوند و به سمت هتل ‏‏مشهور نگرسكو مي‌دويدند. ‏ ديگر شاهدان عيني حادثه پنج‌شنبه شب نيس از شنيدن صداي تيراندازي خبر دادند. ‏ پليس هنگامي كه كاميون را به محاصره خود در‌آورده بود، شيشه‌هاي كاميون با گلوله سوراخ سوراخ شده بود و ‏‏‏زير نور هتل نگرسكو ديده مي‌شد. يك شاهد ديگر كه در فاصله 200 متري محل آتش‌بازي زندگي مي‌كند، گفته است: «سراسر جهنم بود و ‏‏‏اوضاع بسيار هولناك.»‏ وي گفت: جو شادي و تفريح بود و مردم درحال لذت بردن از جشن بودند.

ناگهان صداي مهيبي شنيده شد كه مي‌‏‏‏توان آن را مثل صداي انفجار يك تصادف توصيف كرد. ‏ بر اساس اعلام پليس فرانسه عامل اين حمله تروريستي جواني 31 ساله اصالتاً تونسي به نام محمد الحويج بوحلال ‏‏ بود كه در ارتباط با جرائمي مانند خشونت و سرقت در ليست سازمان‌هاي اطلاعاتي و ‏امنيتي فرانسه قرار داشته ‏است. ظاهراً اين حمله قرار بوده است يكي از سري حملاتي باشد كه تروريست‌ها تدارك ديده بودند. پليس با يك نفر ‏مظنون به حمله تروريستي در نزديكي محل حمله كاميون كه در يك رستوران پناه ‏گرفته بود، درگير و فرد ‏مظنون كشته شده است. ‏ همچنين پليس حمله يك تروريست ديگر را هم در رستوران بوفالو گريل در ميدان مسنا در نيس خنثي كرده است.

براساس گزارش‌ها از فرانسه، آتش‌سوزي يك كاميون حمل مواد آتش‌بازي در كنار برج ايفل نيز نگراني‏هايي ‏را ‏ايجاد كرده است كه ساعاتي بعد پليس اعلام كرد اين مورد اخير تروريستي نبوده است. ‏ در اين شرايط ساعاتي بعد از حمله فرودگاه شهر نيس هم بسته اعلام شد. اين چندمين حمله تروريستي در فرانسه در ماه‌هاي گذشته است. ‏ در طول 18 ماه گذشته فرانسه در حالت فوق‏العاده امنيتي به سر برده است، با اين حال در اين مدت چندين حمله ‏تروريستي در اين كشور رخ داده كه با احتساب كشته‌شدگان اين حمله اخير در مجموع 230 نفر جان خود را از ‏دست داده و صدها تن زخمي شده‌اند. يكي از اين حملات كه مرگبارترين اين حملات تروريستي در تاريخ فرانسه ‏بود در 23 آبان گذشته اتفاق افتاد كه ‏در آن 127 نفر كشته و بيش از 200 نفر زخمي شدند. ‏

حمله اخير در روز حمله مردم فرانسه به زندان باستيل كه سرآغاز انقلاب فرانسه شد، نشان مي‌دهد مردم اين ‏كشور اكنون گرفتار زندان بزرگ‌تري هستند كه نتيجه سياست خارجي مداخله‌جويانه فرانسه و حمايت و تجهيز ‏تروريست‌ها در سوريه و تقويت دوستي با ديكتاتورهاي كشورهاي عربي صادر‌كننده تروريست‌هاست. ‏ در پي اين حادثه، بلافاصله يك نشست اضطراري در فرانسه تشكيل شد و فرانسوا اولاند رئيس‌جمهوري اين ‏‏كشور در نطقي تلويزيوني در شبكه سراسري اين كشور گفت: «تروريستي بودن ماهيت اين حمله كه به افراطي ‏‌ترين شكل اعمال خشونت رخ داده است جاي كتمان ندارد.»‏ فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه ضمن اعلام خبر تمديد قانون حالت فوق‌العاده براي سه ماه ديگر، اين ‏اقدام را جنايتكارانه خواند و اعلام كرد كه از اين پس حضور فرانسه را در سوريه و عراق تقويت خواهد كرد. ‏‏ وي تصريح كرد: به كساني كه به ما حمله كرده‌اند، در خانه خودشان ضربه مي‌زنيم تا مشخص شود دولت فرانسه مسئول اين ترور را داعش مي‏داند. مانوئل والس، نخست‌وزير فرانسه هم پس از شركت در نشست شوراي دفاعي در كاخ اليزه اعلام كرد كه پرچم‌هاي كشور از امروز نيمه‌افراشته خواهند بود و براي سه روز عزاي عمومي در كشور برقرار است.

واكنش‌هاي جهاني

باراك اوباما رئيس‌جمهوري امريكا ضمن اعلام همبستگي با فرانسه اين حادثه تروريستي را محكوم كرد. ‏ جان كري، وزير امور خارجه امريكا مي‌گويد كه حمله شهر نيس نشان داد نياز به اقدامات بيشتري در ‏‏خصوص بحران سوريه وجود دارد. ‏ ‏ وزارت خارجه امريكا گفته در جريان حمله پنج‌شنبه شب گذشته در نيس، دو امريكايي جان خود را از دست داده‌اند. ‏ سازمان ملل نيز كشتار مردم نيس فرانسه را بزدلانه توصيف و آن را محكوم كرد. ‏ سخنگوي ترزا مي‌ نخست وزير جديد انگليس هم با اعلام اينكه از حملات تروريستي در نيس فرانسه شوكه شده ‏است آمادگي كشورش براي كمك به فرانسه را اعلام كرد. ‏ ‏«فرانك والتر اشتاين‌ماير» وزير خارجه آلمان و «زيگمار گابريل» وزير اقتصاد و معاون صدراعظم اين كشور ‏با قربانيان حمله پنج‌شنبه شب گذشته و‌ در جريان عيد ملي فرانسه ابراز همدردي كردند. ‏ اشتاين‌ماير گفت: «روزي كه فرانسوي‌ها در شادي و غرور به سر مي‌بردند، با تراژدي پايان يافت. فكر و همدردي ‏ما همراه با جان‌باختگان و خانواده‌هاي آنان است.»‏ ولاديمير پوتين همچنين به حمله تروريستي پنج‌شنبه شب گذشته در شهر «نيس» فرانسه اشاره كرد و گفت: اين حملات ‏وحشيانه و مغاير با ارزش‌هاي انساني است.

دولت بلژيك هم با صدور بيانيه‌اي حملات تروريستي در شهر نيس فرانسه را محكوم كرد. ‏ شوراي همكاري خليج‌فارس نيز اين حملات را محكوم كرد. ‏ رئيس‌جمهور عراق آقاي فواد معصوم هم در پيامي به رئيس‌جمهور فرانسه حادثه نيس را به وي تسليت گفت و ‏اعلام كرد كه پس از اين حادثه وحشيانه كه با اديان آسماني منافات دارد با پاريس همكاري مي‌كنيم. ‏ ‏«رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور تركيه ضمن محكوم كردن اين حمله تروريستي، به قربانيان تسليت گفته و ‏اعلام كرد تركيه كنار فرانسه مي‌ايستد. ‏ بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم ضمن اظهار تأسف عميق و تسليت تاكيد كرد: همان‌گونه كه بارها گفته‌ايم، تروريسم پديده شومي است كه جز با همكاري و اجماع بين‌المللي ريشه‌كن نخواهد شد. قاسمي يادآور شد: در برخورد با تروريسم هر گونه سهل‌انگاري و برخورد دوگانه، امري مذموم و محكوم به شكست است.

خوشحالی طرفداران داعش

طرفداران گروه تروریستی تکفیری داعش، خوشحالی خود را نسبت به حمله تروریستی شب گذشته در شهر ‏نیس فرانسه از طریق شبکه‌های اجتماعی نشان دادند.‏ به گزارش رویترز، در یک پیام منتشر شده در توئیتر از سوی طرفداران داعش نوشته شده است: تعداد صلیبیون فرانسوی و کفار ‏گناهکار در فرانسه به بیش از 62(در هنگام نوشته شدن اين پست) نفر رسیده است، الله اکبر، الله اکبر.‏

http://javanonline.ir/fa/news/797602

ش.د9501188

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات