تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۳۸۰۰
تحلیل گفتمان سخنان روز قدس سیدحسن نصرالله

پیوند وهابیت و صهیونیسم با تروریسم

پایگاه بصیرت / زینب قاسمی‌اصل

(روزنامه صبح نو – 1395/04/14 – شماره 35 – صفحه 5)

سخنان دبیر کل حزب‌الله لبنان در روز قدس واجد نکات بسیار قابل توجهی درباره مسائل منطقه‌ای بود. این اظهارات در سه بخش اصلی قابل بررسی است؛ موضوع فلسطین، تهدیدها علیه لبنان و نقش عربستان در حوادث تروریستی منطقه.

فراز نخست سخنرانی سید حسن نصرالله به موضوع فلسطین اختصاص داشت. «فلسطین از بحر تا نهر غصب شده است اما گذر زمان سرزمین سرقت شده را به مالکیت اشغالگر درنخواهد آورد. در شدیدترین اوضاع، ممکن است مردم و کشوری احساس ضعف کنند. گاهی این ضعف دلیلی می‌شود برای نرفتن به جنگ، اما این ضعف دلیل نمی‌شود که دشمن را پذیرفت و آن را به رسمیت شناخت تا جایی که سبب عادی‌سازی روابط با آن شود. بدتر از این، گاهی برخی علاوه بر عادی‌سازی به همدستی با رژیم اسراییل می‌رسند. اکنون متأسفانه برخی کشورهای عربی در حال همدستی با اسراییل‌اند.»

‌1- کلیدواژه‌ها: فلسطین، به رسمیت نشناختن دشمن و عادی‌سازی روابط

دبیر کل حزب‌الله با تأکید بر اینکه حل مشکل فلسطین به صبوری زیادی نیاز دارد از رفتار رهبران عرب در سوءاستفاده از وضعیت کنونی ملت فلسطین انتقاد کرد. برخی کشورهای عربی که زمانی ادعای آزادی فلسطین را داشته و زیر سایه این تبلیغات سعی در جلب افکار عمومی می‌کردند، اکنون نه‌فقط با آرمان فلسطین همراه نیستند بلکه با عادی‌سازی روابط با اسراییل، خود خنجری بر پیکر مجروح فلسطین وارد می‌کنند.

عربستان سعودی که از نوعی محوریت بین دیگر کشورهای عربی برخوردار است و به خاطر میزبانی حرمین شریفین در کانون توجه امت اسلامی قرار دارد، دشمنی با رژیم صهیونیستی را به کناری نهاده و رسانه‌های وابسته به این کشور، مدام از «خطر ایران» صحبت می‌کنند! درواقع عربستان تلاش دارد ضمن تأکید بر مفهوم دشمن و خطرناکی آن، مصداق آن را از اسراییل به ایران تغییر دهد و بر کسی پوشیده نیست که این مسیر کاملاً در خدمت اهداف رژیم صهیونیستی قرار دارد. سید حسن نصرالله با درک این شرایط، نسبت به عادی‌سازی روابط و همدستی با اسراییل به کشورهای منطقه هشدار می‌دهد.

اما بخش دوم سخنان او به تهدیدها علیه لبنان اختصاص داشت. برگزاری کنفرانس هرتزلیا و شرکت برخی کشورهای عربی موضوع اصلی تهدیدهایی بود که دبیر کل حزب‌الله بدان‌ها اشاره کرد. «خفت برخی کشورهای عربی به‌جایی رسیده که می‌روند در کنفرانس هرتزلیا شرکت می‌کنند... در کنفرانس امسال هرتزلیا تمرکز بر لبنان و حزب‌الله بود... دوست دارم به اسراییلی‌ها بگویم که چیز جدیدی بیان نکردند و آنچه جدید بود این بود که گفتند که نابود می‌کنیم.»

وی پس از بیان این خفت برخی از کشورهای عربی، نقش ایران در حمایت از محور مقاومت را مورد تأکید دوباره قرارداد: «درست نیست که برخی بگویند که حمایت از جنبش‌های فلسطینی قطع شده به این دلیل که اختلاف‌نظرهایی درباره سوریه و بقیه موضوعات دارند. جمهوری اسلامی ایران از همه جنبش‌ها حمایت می‌کند. ایران و امام خامنه‌ای همیشه اعلام کرده‌اند که از همه جنبش‌های مقاومت حمایت می‌کنند.»

2- کلیدواژه‌ها: کنفرانس هرتزلیا، لبنان، مقاومت، کشورهای عربی و ایران

وی در این بخش با استفاده از تکنیک تقابل، عملکرد کشورهای عربی در رؤیایی با مقاومت از طریق شرکت در کنفرانس هرتزلیا را با عملکرد ایران در حمایت همه‌جانبه از گروه‌های مبارز که حتی اختلاف‌نظرهایی هم با ایران دارند، به چالش می‌کشد.

کنفرانس هرتزلیا، کنفرانسی امنیتی است که سالانه با حضور شخصیت‌های مهمی از سراسر دنیا به‌منظور بررسی وضعیت امنیت رژیم صهیونیستی برقرار می‌شود. در این نشست، همه تهدیدهایی که ممکن است به‌نوعی امنیت و اقتصاد اسراییل را تحت تأثیر قرار دهد، بررسی و راهکارهایی برای مبارزه با آنها تعیین می‌شود. بدین ترتیب اصل حضور کشورهای عربی در این نشست، سؤال‌برانگیز و مایه شگفتی است. آن هم در شرایطی که اساسی‌ترین موضوع امسال آن، مقابله با لبنان و جنبش حزب‌الله بوده است.

این رفتار برخی کشورهای عربی، در مقابل رفتار کریمانه ایران در حمایت و حتی مدارا با گروه‌های فلسطینی که درباره مسأله سوریه با ایران همسو نیستند، بیانگر دشمنی آشکار آنان با محور مقاومت و به خطر افتادن منافع مشترکی است که با رژیم صهیونیستی دارند.

سومین فراز سخنان دبیر کل حزب‌الله به نقش عربستان در مشکلات امروز جهان اسلام اختصاص داشت. «مشکل در عقاید داعش است که النصره هم، همین عقاید را دارد. اینها یک عقیده دارند. نگاه کنید به رسانه‌های سعودی که پر است از این مسائل. ببینید که 2 برادر داعشی چه کردند با خانواده‌شان؟ یعنی چه داعشی‌اند آیا داعش آنان را سازماندهی کرده؟ [خیر]. اینها عقیده مشترکی دارند. این عقیده‌ای که سبب می‌شود دو برادر سعودی در ماه مبارک رمضان پدر و مادرشان را بکشند... این فرهنگی است که نسل‌های متمادی در عربستان با آن بزرگ می‌شوند.»

3-کلیدواژه‌ها: داعش، عربستان و وهابیت

سید حسن نصرالله با تیزبینی به این قتل که رمضان امسال در عربستان اتفاق افتاد اشاره و اظهار می‌دارد که این رفتارها و این حوادث لزوماً از طرف گروهک داعش به‌صورت سلسله‌ مراتبی سازماندهی نمی‌شود. چراکه تفکرات و فرهنگی که در عربستان سعودی به‌عنوان مهد و کانون اصلی تروریست‌پروری در خاورمیانه به مردمش تزریق می‌شود، نه‌فقط تفاوتی با تفکر داعش ندارد بلکه داعش فقط یکی از نتیجه‌های آن است. درخت زهرآلودی که وهابیت با استفاده از ثروت بادآورده نفتی و حاشیه امنیتی که به خاطر تأمین منابع انرژی قدرت‌های بزرگ از آن برخوردار شده است، اکنون قد کشیده و داعش و النصره فقط بخشی از محصول آن هستند.

به تعبیر دبیر کل حزب‌الله لبنان «این فرهنگی است که نسل‌های متمادی در عربستان با آن بزرگ می‌شوند.» پس از بین بردن آن در بعد نظامی کافی نیست. تا زمانی که آبشخورهای فکری و عقیدتی این جریان در عربستان سعودی به‌راحتی مشغول فعالیت و گسترش افکار جعلی وهابیت‌اند، مشکل گروه‌های تندرو منطقه را تهدید و برقراری امنیت را با مشکل مواجه می‌کند. آنچه این تهدید را به شکل خطرناک‌تری مورد توجه قرار می‌دهد، حمایت نظامی عربستان از این گروه‌های به‌ظاهر اسلامی در جهت پیشبرد اهداف خویش است که اکنون در جبهه مقابل محور مقاومت قرار دارند.

http://sobhe-no.ir/newspaper/35/5/544

ش.د9501209

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات