تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۳۸۸۶
دستگيري خلبان‌هاي مسئول سرنگوني جنگنده روس

بازداشت ۸۵ ژنرال و دریادار در ترکیه

(روزنامه آرمان ـ 1395/04/30 ـ شماره 3090 ـ صفحه 13)

دادگاه‌های ترکیه حکم بازداشت پیش از دادگاه ۸۵ ژنرال و دریادار این کشور را به اتهام مشارکت در کودتا صادر کرده‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این حکم در حالی صادر شده است که بسیاری دیگر از مقامات نظامی ترکیه اکنون در حال بازجویی هستند. در بین کسانی که تاکنون بازداشت شده‌اند اسامی ژنرال آکین اوزتورک، فرمانده سابق نیروی هوایی و فرماندهی ارتش دوم ترکیه به چشم می‌خورد. همزمان خبرگزاری دوغان نیز گزارش داد، ارکان کیوراک، مشاور امور نیروی هوایی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در حالی که اسناد هویتی جعلی با خود حمل می کرده در هتلی در استان آنتالیا به ظن دست داشتن در کودتا بازداشت شده است.وزیر دادگستری ترکیه گفته است: در میان افرادی که دستگیر شده‌اند می‌توان به خلبان‌هایی اشاره کرد که مسئول سرنگونی جنگنده سوخو-۲۴ روسیه در ماه نوامبر ۲۰۱۵ هستند.پیشتر شهردار آنکارا گفته بود که این افراد در کودتای ترکیه نیز دست داشتند. جنگنده روسی توسط یکی از هواپیماهای ترکیه در مرز این کشور با سوریه د ر ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ سرنگون شد و در پی این اقدام، دولت روسیه تعدادی از اقدامات را علیه ترکیه اعمال کرد؛ ترکیه مکررا گفته که این کار را انجام نداده اما مسکو خواستار عذرخواهی دولت آنکارا است.در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶ نیز کرملین اعلام کرد که رئیس جمهوری ترکیه در نامه‌ای خطاب به همتای روس خود از وی به‌خاطر سرنگونی این جنگنده عذرخواهی کرده است.مقامات ترکیه تاکنون هزاران نفر را به اتهام مشارکت در این کودتا بازداشت کرده‌اند. دولت می‌گوید، فتح ا... گولن، منتقد دولت فعلی که اکنون در آمریکا به سر می‌برد عامل اصلی این کودتا است.

مردم میدان‌ها را ترک نکنند

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه نظام ترکیه قدرت خود را از مردم و نه از تانک‌ها می‌گیرد، عنوان کرد که گروه‌های تروریستی از فرصت به وجود آمده در پی شکست کودتا سوء استفاده می‌کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در سخنرانی خود در مقر پارلمان عنوان داشت: ما از مردم می‌خواهیم میدان‌ها را ترک نکنند و شک نداریم که پیروزی ما در ۱۵ ژوئیه پیروزی بزرگی بود که از نظر عظمت با حماسه‌های رقم خورده توسط اجدادمان قابل مقایسه است. پیروزی ما در قبال کودتا بزرگ بود شما فرزندان کسانی هستید که اجازه لطمه وارد شدن به کشور را نمی‌دهند.وی افزود: کودتاچیان باعث کشته شدن نیروهای پلیس و مردم شدند. ترکیه از مرحله دشواری می‌گذرد و گروه‌های تروریستی از فرصت کودتا استفاده می‌کنند اما آنها مردم را به زانو در نخواهند آورد. قدرت تانک‌ها در مقابل قدرت مردم شکست خورده است. ما قدرت را از مردم و نه از تانک‌ها می‌گیریم.

ییلدیریم گفت: خائنان نمی‌توانند با دسیسه‌ها ما را از مسیرمان بازبدارند. یکی از آنها دستوری را برای خیانت صادر کرد. هرگونه کودتایی خیانت به اراده مردم است، یکی از خائنان که ادعا می‌کند شیخ است دستور هدف گرفتن مردم را صادر کرده و کودتاچیان پارلمان را بمباران کردند. وی افزود: ترکیه شاهد کودتاهای بسیاری بوده است اما برای نخستین بار است که پارلمان که نهاد حاکمیت و دموکراسی است هدف قرار می‌گیرد. هدف کودتاچیان انجام هر جنایتی را برای آنان ممکن کرد. آنها گمان کردند که قدرت را ظرف چند ساعت در دست می‌گیرند و فکر می‌کردند که مردم آنها را می‌پذیرند اما آنها شجاعت مردم و شجاعت رئیس جمهور ترکیه را نادیده گرفتند. کودتاچیان غیرنظامیان را هدف قرار دادند، رئیس جمهور ترکیه از تانک‌ها و جت‌ها نترسید.ییلدیریم گفت: آنها حساب کار مردم را نکرده بودند، ما آماده‌ایم جان خودرا برای وطن فدا کنیم و از مرگ نمی‌ترسیم. ما از حزب دموکراتیک خلق قدردانی می‌کنیم که با کودتا مخالفت کرد. ما دیداری نیز با رئیس حزب مردم جمهوریخواه داشتیم و از ایستادگی او در کنار دموکراسی قدردانی می‌کنیم.وی همچنین گفت: ترکیه جنبش فتح ا... گولن، را ریشه کن می‌کند تا آنها نتوانند بار دیگر به مردم ترکیه خیانت کنند.ییلدیریم در ادامه تاکید کرد که آمریکا را غرق در اسناد و مدارک لازم از اقدامات نامناسب گولن خواهد کرد.نخست وزیر ترکیه، آمریکا را به اتخاذ سیاست دوگانه در جنگ علیه تروریسم متهم کرد و گفت تلاش برای کودتا در روز جمعه در تاریخ مداخلات ارتش در ترکیه بی سابقه بود چرا که در این تلاش غیرنظامیان هدف قرار گرفتند.ییلدیریم در ادامه گفت که دولت این کشور فردا چهارشنبه به منظور حفظ امنیت کشور و ممانعت از پیامدهای غیرعادی کودتا تصمیماتی اتخاذ می کند. وی گفت دولت تلاش دارد تا امنیت ۱۰۰ درصدی برای ۸۰ میلیون مردم ترکیه تضمین شود. ییلدیریم از ذکر جزئیات بیشتر در این‌باره خودداری کرد.

مردم می‌خواهند این تروریست‌ها بمیرند

همچنین رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان احتمال اجرای مجدد حکم اعدام در این کشور را رد نکرده و گفت: مردم در خیابان‌ها می‌خواهند این تروریست‌ها کشته شوند و خواستار مجازات توطئه‌گران کودتای نافرجام علیه دولت هستند. به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان با اشاره به درخواست حامیان دولت در حمایت از دولت ترکیه و همچنین پشتیبانی از قانون مجازات اعدام علیه کودتاچیان گفت: این جرمی مشخص از خیانت است و درخواست حامیان دولت از ما نمی‌تواند رد شود. وی ادامه داد: این یک تصمیمی است که باید پارلمان بگیرد مبنی بر اینکه بار دیگر قانون مجازات اعدام در کشور برقرار شود و افرادی که خاطی و خیانتکار هستند اعدام شوند.رئیس جمهور ترکیه همچنین اعلام کرد شورای امنیت ملی امروز(چهارشنبه) نشستی را برگزار و تصمیم بسیار مهمی را اتخاذ خواهد کرد. مردم ترکیه تلاش برای کودتای نافرجام علیه دولت آنکارا را به شدت محکوم کرده و تمایل خود را درباره برقراری مجدد مجازات اعدام علیه سربازان و افسران خیانتکار و دخیل در این کودتا ابراز داشته‌اند.

اردوغان در ادامه صحبت‌های خود گفت: مردمی که در خیابان‌ها هستند این درخواست را مطرح کردند و نظرشان این است که این تروریست‌ها باید کشته شوند. آنها می‌خواهند این درگیری‌ها پایان یابد چرا که خویشاوندان، همسایگان و فرزندانشان را از دست داده‌اند، آنها از این بابت رنج می‌برند و حساس شده‌اند. رئیس جمهوری ترکیه در ادامه صحبت‌هایش با شبکه خبری سی ان ان ادامه داد: به همراه همسر و خانواده‌ام در شهر مارماریس در تعطیلات به سر می‌بردم که روز جمعه متوجه شدم در استانبول اتفاقاتی رخ داده است. احتمال اجرای مجدد حکم اعدام در ترکیه نگرانی‌هایی را میان متحدان غربی ترکیه به وجود آورده است چرا که این مساله می‌تواند به طور حتم از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ممانعت به عمل آورد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، در مجموع ۸۷۷۷ تن از مقام‌های ترکیه از کار خود برکنار شده و ۱۰۳ ژنرال و دریادار دستگیر شده‌اند. ترکیه در سال ۲۰۰۲ حکم مجازات اعدام را لغو و در سال ۲۰۰۴ آن را ممنوع اعلام کرد.

اردوغان همچنین به شدت ادعاها را درباره اینکه سناریوی مربوط به کودتای نافرجام از پیش تعیین شده بود رد کرد و در ادامه مصاحبه خود با بخش بین‌الملل شبکه سی ان ان گفت: متاسفانه این اطلاعات نادرست است. چگونه می‌توانیم چنین چیزی را ادعا کنیم؟ چگونه می‌توان اجازه داد که غیرنظامیان زیادی زندگی خود را از دست بدهند و این روند غیرانسانی صورت گیرد؟ این اقدام غیرممکن است. وی ادامه داد: طیب اردوغان و دوستان و همکارانش نخستین کسانی هستند که چنین ایده‌ای را رد می‌کنند، ما نمی‌خواهیم زندگی مردم را به خطر بیندازیم، افرادی که تلاش کردند تا دولت را سرنگون کنند این ایده را مطرح کردند. این سازمان تروریستی فتح‌ا... گولن است که بیش از هر زمان دیگری بزرگ‌ترین ضربه را به ما زده است.این در حالی است که فتح‌ا... گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت آنکارا هرگونه دخالت در کودتای نافرجام روز جمعه علیه دولت اردوغان را رد کرده است. رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه مساله استرداد گولن را به ترکیه با رئیس جمهوری آمریکا در میان می‌گذارد، ادامه داد: من پیش‌تر این درخواست را به صورت شفاهی از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا داشته‌ام و اخیرا و پس از کودتا نیز درخواست رسمی و مکتوب خود را به آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی و آفریقایی ارائه خواهم داد. ما این درخواست رسمی را ارائه می‌کنیم.

اردوغان در پاسخ به احتمال این مساله که ممکن است واشنگتن از چنین درخواستی سرباز بزند، گفت: ما نخست درخواست رسمی خود را ارائه می‌دهیم و خواستار استرداد گولن هستیم، اگر پاسخ مثبت به این درخواست رسمی داده نشود تمام جرایم به وقوع پیوسته را از دید آمریکا می‌بینیم. به این دلیل که گولن شهروند آمریکا است. ایالت متحده نباید چنین تروریستی را نزد خود نگه دارد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/157926

ش.د9501380

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات