فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۱۳۴
به بهانه روز دختر :

دیدگاه اسلام در خصوص دختر

در حديثی از پيامبر (ص)آمده است كه فرمود:نعم الولد البنات ، ملطفات ، مجهزات ، مونسات مفليات چه فرزندى خوب است دختر! هم پر محبت است و هم كمك كار، هم مونس است و هم پاك و پاك كننده .
پایگاه بصیرت / علی بیگدلی
مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اول ذیعقده هر سال روز تولد حضرت معصومه (س) به نام «روز ملی دختران » نامگذاری شده است این نامگذاری، منشأ ارزشمندی برای توجه، تفکر، تصمیم سازی و اقدامات پرخیر و برکت برای این بخش مهم و سرنوشت ساز از جامعه ما می باشد.
در طول تاریخ شخصیت های بزرگی محور حرکت های عظیمی بوده اند که یکی از برترین این افراد حضرت معصومه(س) است.این بانوی بزرگوار از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. ویژگی هایی چون عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدادر رفتار و اعمال ایشان نمونه هایی از یک دختر مسلمان و یک الگوی ناب می باشد. رفتاری که بعد از قرن ها زیارت مرقدشان را برابر با واجب شدن بهشت قرار داده است و این نتیجه تقوا و حرکت در مسیر خداست.
با توجه به سیره اخلاقی حضرت معصومه(س)  شاخصه هایی چون معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال ، تعمل به تکالیف الهی ، اطاعت محض از ذات باریتعالی و اطاعت از ولی زمان را می توان بعنوان مشخصه های اصلی دختر مسلمان برشمرد که تضمین کننده حجاب و عفاف و حیا در دختران است.
نباید فراموش کنیم مقام و منزلت حضرت معصومه (س) بصورت اکتسابی بوده است چرا که ایشان معصوم نبودند اما در پرتو ایمان و تقوا به مرحله ای رسیدند که جزء مقربین قرار گرفتند و ایشان نمونه کامل و الگویی شایسته برای دختران جوان مسلمان است.
دین مبین اسلام بالاترین منزلت را برای زنان و دختران در مقایسه با سایر ادیان قائل شده است  چرا که خداوند مبنای خلقت هستی را در گرو خلقت بهترین بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) قرار داد آنجا که در حدیثی قدسی فرمود: " یا محمد(ص) ...لو لا فاطمه ما خلقتکما" . اسلام این ارزش را برای زنان قائل شده است چرا که از دامن زن مرد به معراج می رود .
اسلام ظهور كرد تا با خرافه ننگ بودن تولد دختر در ابعاد مختلفش سرسختانه بجنگد و تولد دختر را بعنوان گشوده شدن ناودانى از رحمت خدا به خانواده معرفى کند. ارزش و اهمیت دختر همین اندازه بس که خود پيامبر (ص)احترام ویژه ای به دخترشان قائل بودند تا جایی كه مردم تعجب مى كردند، با تمام مقامى كه داشت ، دست دخترش را مى بوسيد، و هنگام مراجعت از سفر نخستين كسى را كه ديدار مى كرد، دخترش فاطمه (س) بود، و به عكس ‍ هنگامى كه مى خواست سفر برود آخرين خانه اى را كه خداحافظى مى كرد، باز خانه فاطمه عليهاالسلام بود.
و همه اینها نشان دهنده ارزش و اهمیت دختر را نشان می دهد.
در حديثی از پيامبر (ص)آمده است كه فرمود:نعم الولد البنات ، ملطفات ، مجهزات ، مونسات مفليات
چه فرزندى خوب است دختر! هم پر محبت است و هم كمك كار، هم مونس است و هم پاك و پاك كننده .
در حديث ديگرى از پيامبر (ص)مى خوانيم :من دخل السوق فاشترى تحفة فحملها الى عاليه كان كحامل الصدقة الى قوم محاويج و ليبدء بالاناث قبل الذكور، فانه من فرح ابنته فكانما اعتق رقبة من ولد اسماعيل .
كسى كه بازار مى رود و تحفه اى براى خانواده خود مى خرد همچون كسى است كه مى خواهد به نيازمندانى كمك كند (همان پاداش را دارد) و هنگامى كه مى خواهد تحفه اى را تقسيم كند نخست بايد به دختر و بعد به پسران بدهد، چرا كه دخترش را شاد و مسرور كند چنان است كه گويى كسى از فرزندان اسماعيل عليه السلام را آزاد كرده باشد.
نکته دیگر این که خداوند سوره ای به نام زن نازل فرمود و هيچ جاى اسلام به كمتر بودن زن اشاره اى نشده است بلكه بالصراحه بعضى مردان را افضل و برخى زنان را افضل معرفى مى فرمايد و در مذهب شيعه عصمت براى زن نيز كه دختر رسول الله باشد اصلى مسلم است كه زن هم مى تواند در موضعى باشد كه گناه و آلودگى به آن سرايت نكند
همه این نکات نشان می دهد که الگوی یک دختر و بانوی مسلمان شخصیتهای برجسته ای چون حضرت زهرا (س) است که به مدارجی راه یافتند که خداوند به وجودشان مباهات می کند و بهترین مخلوق عالم هستی یعنی حضرت پیامبر (ص) بر دستانشان بوسه می زند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات