تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۱۹۸
وزير ارشاد در سخناني كم‌سابقه به انتقادات پاسخ داد

ائمه جمعه درباره صحت اخبار تحقيق كنند

پایگاه بصیرت / رضا پارسا
(روزنامه آرمان ـ 1395/05/04 ـ شماره 3093 ـ صفحه 2)

۶۷ ساله است و آقازاده. البته نه از آن جنس آقازاده‌ها! بسیاری عقاید و تفکرات او را بیش از آنکه با نظرات آیت ا... جنتی قرابتی داشته باشم، به آیت ا... هاشمی رفسنجانی نزدیک می‌دانند.«علی جنتی» از آن دست وزیرانی است که حساسیت وزارتخانه تحت صدارتش، او را همیشه در صدر اخبار قرار می‌دهد. بدیهی است که مخالفان دولت، او را نیز همچون برخی ازاعضای کابینه در سیبل انتقادات و هجمه‌های خود قرار دهند. انتقادات به جنتی در مجلس نهم به حدی بود که می‌رفت تا او به‌عنوان نخستین وزیر دولت تدبیر و امید استیضاح شود! اما قرعه استیضاح به نام وزیر علوم افتاد و جنتی از مهلکه جست! گرچه از همان مجلس کارت زرد گرفت. در چند هفته اخیر، در پی افزایش تک مخالفان دولت به کابینه، بار دیگر عملکرد علی جنتی و وزارت ارشاد مورد هجمه مخالفان قرار گرفت. کار به‌جایی رسید که امام‌جمعه یکی از شهرستان‌های کشور گفت که باید عنوان «اسلامی» را از وزارت ارشاد برداشت! گرچه او با همان لبخند همیشگی و شکیبایی تحسین‌برانگیز از کنار همه آنها عبور کرد! اما روز یکشنبه، وزیر ارشاد در سومین اجلاس مدیران کل ارشاد استان‌های سراسر کشور در هتل انقلاب به بسیاری از انتقادات پاسخ داد و به مخالفان پاتک تندی و تیزی زد! پاسخ‌هایی که شاید تندو تیزی آنها را از علی جنتی انتظار نداشتیم!

فاصله تا آرمان‌ها!

ایسنا نوشت، وزیر ارشاد روز یکشنبه گفت: برخی فکر می‌کنند کار فرهنگی و اصلاح جامعه فقط بر دوش این وزارتخانه است و دیگران هیچ مسئولیتی ندارند. درحالی‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهادی حاکمیتی است و بیشتر کار نظارتی می‌کند و مجوز برگزاری برنامه‌های فرهنگی را می‌دهد. وی ادامه داد: هرکدام از ما در جایگاهی که داریم مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی را انجام می‌دهیم. آنچه در این فعالیت‌ها مهم است روح این حرکت‌هاست. وزیر ارشاد اظهار کرد: کسانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار می‌کنند، نه منافع مالی چندانی دارند و نه حقوق‌های نجومی می‌گیرند؛ درعین‌حال شبانه‌روز هم باید وقت صرف کنند. حال اگر این فعالیت‌های فرسایشی بدون جلب رضایت خدا باشد، قطعا همه ما زیان‌کار هستیم. جنتی به فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: در وزارتخانه مجموعه فعالیت‌های فرهنگی مثبتی را انجام می‌دهیم. سعی می‌کنیم تمام تلاشمان را برای رسیدن به اهداف‌مان به‌کارگیریم. یکی از ویژگی‌های کار ما این است که هر کاری انجام می‌دهیم شفاف و عیان است و همه مردم آن را می‌بینند. واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری نسبت به هرکدام از فعالیت‌هایمان داریم.

جنتی ادامه داد: همه خبرگان، علما و بزرگان در برابر جامعه مسئول‌اند. اگر نارسایی هست همه در برابر این امر مسئول هستند. زمانی که انقلاب کردیم آرمانمان این بود که حکومتی اسلامی ایجاد کنیم تا به جامعه‌ای امن و با آرامش برسیم و ازنظر اقتصادی هم پیشرفت کرده باشیم و فاصله طبقاتی کمتر شود. اینها آرمان‌های ما بوده است. او افزود: اما آنچه امروز در جامعه می‌بینیم چندان نزدیک به آرمان‌ها نیست و این نتیجه کار همه‌ ماست. مثلا مساله‌ بدحجابی در جامعه؛ عده‌ای بدون این‌که به ریشه‌های این مساله بپردازند و به این فکر کنند که ریشه‌های آن چیست، فقط ظاهر کوچه و خیابان را می‌بینند و بعد می‌گویند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه می‌کند؟ ما هم می‌پرسیم این‌همه نهاد فرهنگی در جامعه چه می‌کنند؟ جنتی ادامه داد: ما ۵۰ هزار نفر عالم در قم داریم و هزاران عالم دیگر در سراسر کشور هستند که در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل هستند، پس چرا وضعیت این‌گونه است؟ ما که حدود ٨۰۰ امام‌جمعه در کشور داریم که هر هفته مردم را به تقوا دعوت می‌کنند، یا در همه‌ مساجد کسانی هستند که امام جماعت دارند و وظیفه هدایت مردم را برعهده دارند. پس اینها چه‌کار می‌کنند؟

وزیر ارشاد گفت: امسال هفت‌هزار و ١۰۰ میلیارد تومان بودجه فرهنگی کشور بوده که به نهادهای فرهنگی مختلف اختصاص داده‌شده است، از صداوسیما تا ده‌ها موسسه فرهنگی دیگر. از این میان، یک‌هزار میلیارد تومان به بودجه وزارت ارشاد اختصاص داده‌شده است. حال باید پرسید آن شش‌هزار میلیارد تومان بقیه چه می‌شود؟ جنتی با اشاره به اقداماتی که در حوزه فرهنگی کشور انجام‌شده است، اظهار کرد: به‌طور حتم اقداماتی در حوزه فرهنگ و هنر انجام می‌شود و من هم قبول دارم؛ اما برای از بین بردن معضلات باید ریشه‌اش را یافت و خشکاند و هماهنگ عمل کرد.

علما تحقیق کنند!

وزیر ارشاد گفت: از ائمه جمعه و دلسوزان جامعه (که می‌دانم اگر گاهی نکته‌ای اعلام می‌کنند تنها از سر دلسوزی است و اگر گاهی نظرهایی اعلام می‌کنند علتش باور کردن خبرهایی است که در برخی سایت‌ها هست) می‌خواهم کمی تحقیق کنند که آیا خبر درست هست یا نه و بعد اظهارنظر کنند. گاهی امام‌جمعه‌ای در شهری که اصلا در نقشه با ذره‌بین باید پیدایش کرد، درخطبه‌هایش گفته که عنوان«اسلامی» وزارت ارشاد را باید برداشت. وزیر ارشاد درباره برنامه‌های هفته دولت نیز گفت: انتظار می‌رود که در این هفته و قبل از این هفته، فعالیت‌های دولت به مطبوعات و رسانه‌ها و عامه مردم منعکس شود، درست آن‌گونه که هست؛ نه کمتر و نه بیشتر. او ادامه داد: این فعالیت‌ها را منعکس کنید تا برخی آقایان که فکر می‌کنند، ما فقط کنسرت برگزار می‌کنیم، متوجه شوند که کارهای دیگری هم انجام می‌دهیم.

دستاوردهای وزارتخانه!

علی جنتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دستاوردهای وزارتخانه‌اش در سه سال گذشته اشاره کرد. جنتی درباره برگزاری کنسرت‌های موسیقی گفت: برخی می‌گویند موسیقی حرام است و برخی می‌گویند موسیقی مطربی است. مگر ما قرار است با نگاه آنها عمل کنیم. ما حکومت اسلامی هستیم و در رأس این حکومت، یک ولی‌فقیه آشنا به شعر و موسیقی و سینما و تئاتر داریم و ما باید براساس نظرات ایشان عمل کنیم. او اضافه کرد: نظر مقام معظم رهبری درباره هنرهای مختلف هم مشخص است. البته ممکن است تمام خواسته‌های ایشان محقق نشده باشد، اما ما در این راه تمام تلاش خودمان را می‌کنیم. برای مثال در حوزه تئاتر مشکلات بسیاری داشتیم؛ اما الان هر شب در تهران حدود ١۰۵ اجرا روی صحنه می‌رود. تخلف‌ها هم به حداقل رسیده است.

جنتی درباره معاونت سینمایی نیز گفت: در تمام سال ٩٣ کمتر از هشت میلیون نفر به سینما رفتند و امسال فقط در سه‌ماهه‌ اول هشت میلیون نفر به سینما رفته‌اند. او درباره مصوبه اجرای کنسرت‌ها گفت: یکی از نمایندگان مجلس گفته، این کار خلاف قانون است؛ اما مصوبه‌ای که سال ۳۶ تصویب‌شده و تمام اماکن را از هتل و تالارهای عروسی با عنوان اماکن برشمرده تا برای برگزاری مراسم از شهربانی مجوز بگیرند، آیا این تخلف است یا این‌که الان مصوبه را اصلاح کردیم که برای این کار باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند. جنتی در حوزه مطبوعات نیز گفت: در همین مدت ۱۳ماهه ببینید چه تعداد نشریه مجوز گرفته‌اند و چقدر این فرایند مجوز گرفتن راحت‌تر شده است. او ادامه داد: سامان دادن به مطبوعات، ارزیابی و رتبه‌بندی مطبوعات، کاری است که با دقت بسیاری در جامعه انجام می‌شود. رسانه‌ای که مطالبش به درد کشور می‌خورد با رسانه‌ای که زرد است باید تفاوت داشته باشد. جنتی گفت: میزان یارانه‌ای که هر رسانه دریافت می‌کند، روی سایت معاونت مطبوعاتی هست و این نشان از شفافیت فعالیت‌های معاونت مطبوعاتی دارد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/158427

ش.د9501485

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات