تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۴۲۳۷
حجاريان، كولايي و توفيقي در پلي تكنيك به اين سوال پاسخ دادند:

چرا راي مي‌دهيم؟

پایگاه بصیرت / مريم وحيديان

(روزنامه اعتماد ـ 13954/12/04 ـ شماره 3473 ـ صفحه 8)

«چرا راي مي‌دهيم؟» اين پرسش شايد عنوان برنامه‌اي بود كه روز گذشته انجمن اسلامي دانشگاه پلي تكنيك اعلام كرده بود اما به واقع پرسشي مهم است كه چهره‌هاي سرشناس اصلاحات همچون سعيد حجاريان، جعفر توفيقي و الهه كولايي سعي كردند تا پاسخي صحيح به آن بدهند. هر چند پيش از برگزاري مراسم اعلام شده بود سعيد حجاريان هم راهي دانشگاه پلي تكنيك مي‌شود اما ميانه سخنراني كولايي خبر رسيد كه تئوريسين اصلاحات به دليل كسالت نمي‌آيد. اما اين دليلي نشد تا حجاريان به «چرا راي مي‌دهيم؟»پاسخ ندهد و چنين بود كه پيامي را براي اين همايش ارسال كرد تا دانشجويان بدانند كه سعيد اصلاحات به انتخابات روز جمعه چگونه نگاه مي‌كند.

حجاريان: راه نورماليزاسيون از مسير صندوق‌هاي راي مي‌گذرد

سعيد حجاريان در پيام خود با پوزش از دانشجويان كه نتوانسته بود به دليل مشكلات عديده جسمي در جمع آنان حاضر شود، نوشته بود: دوستان و ياران فرصت اندك است. روزگاري در اين سرزمين حماسه‌اي چون دوم خرداد خطر جنگ، تحريم، انحصار طلبي و يكه تازي را از ميهن دور نگاه داشت. قصور‌ها و تقصير‌ها سرنوشت ملت ما را به دست مجالسي سپرد كه مانع به ثمر نشستن حضور و حماسه مردم در انتخابات‌هاي بعدي شد. حجاريان در بخش ديگري از پيام خود آورده بود: مي‌دانيم كه انتظار دانشجويان آرمان‌گراي ما آزادي، عدالت و حاكميت قانون بر جامعه است اما مي‌گويم كه مسووليت امروزمان تلاش براي بازگشت اداره جامعه به سمت عقلانيت و باز‌سازي تخريب‌هاي دهه گذشته است. تخريب‌هايي كه حاصل حاكميت يكدست اصولگرايان و افراطيون بر دولت و مجلس و ديگر نهادهاي كشور بوده است. مي‌دانم كه انتظار دانشجويان آزاديخواه، انتخاباتي آزاد با حضور تمامي احزاب و گروه‌هاي سياسي كشور است اما مي‌گويم كه مرا كيفيت چشم تو كافي است/ رياضت كش به بادامي بسازد. راه دموكراسي از نورماليزاسيون و به سامان كردن كشور و راه نورماليزاسيون از مسير صندوق‌هاي راي مي‌گذرد. گذر از اين چشم‌انداز مه آلود جز با اميد ميسر نيست. اميد بذر هويت ما است و هيچ آرماني بدون اميد پا به عرصه واقعيت نمي‌گذارد.

توفيقي: مشاركت بالا شانس پيروزي اصلاح‌طلبان را بالا مي‌برد

جعفر توفيقي، وزير علوم دولت اصلاحات در همايش «چرا راي مي‌دهيم؟» گفت: در چند روز گذشته يكي از سوالات اصلي اين بوده است كه چرا بايد راي دهيم؟ ما در جمع دانشجويان كه مي‌آييم، انرژي مي‌گيريم براي راي دادن. ترديدي نكنيد براي شركت در انتخابات. از صميم قلب در ٤٠ سال مديريتم در آموزش عالي مهم‌ترين دغدغه‌ام دانشجوها بودند كه به بهانه‌هاي واهي ستاره‌دار و از تحصيل محروم نشوند.

وي با بيان اينكه چند نكته در اهميت شركت در انتخابات در ذهن دارم، گفت: مي‌توان بحث‌هاي نظري و اجرايي و واقع بينانه انجام داد. در كشور ما با وجود برخي موانع، همه شعار دموكراسي مي‌دهند پس بالاخره بايد به سمت مردم سالاري حركت كنيم. راي دادن مهم‌ترين ابزار مردم سالاري است. مردم بايد از اين حق استفاده كنند.

توفيقي در بيان دليل دوم خود گفت: ‌سياست اصلاح‌طلبان شركت در انتخابات است. شوراي عالي سياستگذاري با محوريت و زيرنظر رييس دولت اصلاحات و با رياست عارف تشكيل شد. سياست جريان اصلاحات شركت گسترده در انتخابات است. تحليل بزرگان اصلاح‌طلب اين بوده و بايد به آنها اعتماد كرد. بعضي از اين بزرگان دلايل‌شان را گفته‌اند.

توفيقي با يادآوري اينكه در انتخابات ٩٢ هم اين سوال مطرح بود، گفت: من آن زمان در ستاد انتخاباتي آقاي عارف بودم و بعد از كناره‌گيري ايشان مسووليتي در ستاد آقاي روحاني داشتم. شما دانشجويان آن زمان مطالباتي داشتيد كه به آن آشنا هستم و مي‌دانم دانشگاهيان از اصلاح‌طلبان چه انتظاراتي دارند و اين مطالبات به دست من مي‌رسيد. برچيدن فضاي امنيتي و مساله ستاره‌دار شدن دانشجويان موضوعات مورد انتظار شما بود.

وزير علوم دولت اصلاحات سپس به بيان برخي خصايص فرجي دانا، وزير علوم استيضاح شده توسط مجلس نهم پرداخت و گفت: فرجي دانا به عنوان مديري با اخلاق و بسيار قوي بود. از من هم مي‌پرسيدند فرجي دانا را اول انتخاب مي‌كردم. اوهم انتخاب شما بود. ما محدوديت تشكل‌هاي دانشجويي و محروم شدن از تحصيل را مي‌دانيم. در طول سه ماهي كه سرپرست وزارت علوم بودم پرونده‌ها را نگاه كردم و متوجه شدم بهانه‌ها براي جلوگيري از فعاليت و تحصيل شما چقدر واهي بود.

توفيقي در ادامه گفت: شما دانشجويان مطالباتي از دكتر روحاني داشتيد كه تجربه كرديد مجلس چه نقشي در تحقق آن مي‌تواند داشته باشد و دولت به تنهايي نمي‌تواند پاسخ دهد. شما ميلي منفرد مي‌خواستيد، مجلس آن برخورد را كرد؛ فرجي دانا مي‌خواستيد، مجلس استيضاحش كرد. كانديداهاي وزارت علوم روحاني، همه قوي‌ترين‌هاي آموزش عالي بودند.

وي با تاكيد بر اينكه در خرداد ٩٢ راي داديد اثرش را ديديد، گفت: پروژه برجام كه تدبير تيم هسته‌اي آن را به انجام رساند محصول همان راي است. انتخابات ٩٤ مكمل خرداد ٩٢ است. اگر جمعه در انتخابات شركت نكنيم پروژه مان ناقص مانده است. من هر بار در جمع‌هاي دانشجويي مي‌روم، گله مي‌كنم چرا وضعيت اينگونه است؟ گله‌هايي هم دانشجويان دارند. دولت هم با تلاش و پشتكار مي‌خواهد پروژه‌هايش را جلو ببرد. آزادي بيان و تعامل و گفت‌وگو را روحاني مطرح كرده است. براي تامين مطالبات دانشگاهيان به مجلسي راي دهيم كه هموار‌كننده مسير دولت باشد. در مجلس، كميسيون آموزش عالي و آموزش تحقيقات وجود دارد. تركيب آن كميسيون‌ها خيلي مهم است. آيا آنها از وزارت علوم و طرح‌هايش پشتيباني مي‌كنند يا بهانه آفريني مي‌كنند و با كارشكني جلوي كار را مي‌گيرند؟

توفيقي سپس سراغ پرونده بورسيه‌ها رفت و گفت: در موضوع بورسيه‌ها تخلفات آشكاري وجود داشت كه به استناد دولت دهم بين معاون وزير و وزير انجام مي‌شد. سازمان بازرسي خيلي از اين موارد را گزارش داده بود. ما از مجلس انتظار داشتيم از حركت آقاي فرجي دانا كه موضوع را بررسي كرد و تخلف و غير تخلف را گزارش داد، تقدير كند اما ديديد كه او را استيضاح كردند.

عضو شوراي مشورتي رييس دولت اصلاحات در ادامه به همايش چند روز گذشته اصلاح‌طلبان اشاره كرد و گفت: در مراسم سالن حجاب مطالبات سياسي، فرهنگي و علمي تان را مطرح كرديد اما بدانيد اين انتخابات در انتخابات ٩٦ هم تاثيرگذار است. در اردوگاه رقيب اين تحليل وجود دارد و مي‌خواهند دولت فعلي را تك دوره‌اي كنند. اين انتخاب كه روز جمعه انجام مي‌شود در آينده دانشگاه و كشور تاثيرگذار است. عده‌اي مي‌گويند برخي اعضاي ليست را نمي‌شناسيم اما شما مي‌دانيد چهره‌هاي عالي ما ردصلاحيت شدند و شوراي عالي از بين تاييد‌صلاحيت شده‌ها با بررسي پيشينه و رعايت حضور جوانان اين ليست را تنظيم كرده است. من هم برخي را نمي‌شناسم اما به واسطه اعتبار آقاي عارف به شناخت او و مجموعه اصلاح‌طلبان اعتماد مي‌كنم. ما و شما در خرداد ٩٢ عارف را به عنوان سياستمدار با‌اخلاق شناختيم. عارف بود كه بحث انتخابات ٩٢ را باز كرد. عارف يك تنه دفاع مي‌كرد كه مي‌توانيم با مردم و جوانان حرف بزنيم. او يكي از خط‌شكنان انتخابات ٩٢ بود. چه با فعاليت‌هايي كه حدفاصل سال‌هاي ٩٠ تا ٩٢ انجام داد و چه با انصرافش از انتخابات رياست‌جمهوري.

وي با اشاره به برخي اقدامات عارف گفت: براي من فراموش‌ناشدني است كه از دو سال قبل از ٩٢ وقتي مي‌خواست اعلام حضور در انتخابات كند نخستين كاري كه انجام داد انتشار منشور اخلاقي‌اش بود و همان موقع اعلام كرد اگر آقاي خاتمي بيايد يا بخواهد كنار مي‌كشم. عارف يك شخصيت برجسته علمي و اجرايي بود اما در دو سال ظرفيت سياسي‌اش را نشان داد. گفت من تعهد كردم هر‌چه اصلاح‌طلبان با محوريت رييس دولت اصلاحات بگويند انجام دهم و ديديم كه همان كار را هم انجام داد. ليستي كه عارف امضا كرده و سر‌ليست آن است، بهترين ليست براي من است. البته حتما بايد تحقيق كنيد.

توفيقي با اشاره به اينكه به هيچ‌وجه احساس نكردم دانشجويان نا‌اميد و بي‌تفاوت هستند، گفت: شعارتان درست است و دانشگاه واقعا زنده است. شرط پيروزي اصلاح‌طلبان درصد مشاركت ما است. رقبا هم اين تحليل را دارند. قطعا اصلاح‌طلبان سازمان راي بيشتري دارند. ٩٤ آزمون بزرگي براي ما است. اين تنها راه دموكراسي و مردم‌سالاري است. ما كمبودها و اعتراضاتي داريم اما چاره‌اي جز پيمودن راه دموكراسي نداريم.

كولايي: راي مي‌دهيم تا رقيب با ٧٠٠ هزار راي وارد مجلس نشود

الهه كولايي، عضو شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان هم در همايش «چرا راي مي‌دهيم»گفت: در آستانه بهاري ديگر براي جنبش دموكراسي‌خواهي هستيم. شور و اشتياق تغيير در ميان دانشجوياني كه سرعت تحولات را در كشور مي‌شناسند و از وضع موجود رضايت ندارند اميد را براي آينده‌اي بهتر نويد مي‌دهد. وي با بيان اينكه بايد براي شناسايي راهكارهاي راهكارهاي مناسب براي خروج از وضعيت‌هاي نامطلوب به گفت‌وگو بنشينيم، اظهار داشت: ما خيلي زود مشروطه‌خواهي را تجربه كرديم و به دليل انباشت عظيم فرهنگي و تمدني بسياري از انديشمندان و سياستمداران ايران را شايسته جايگاهي مناسب در جهان مي‌دانند.

كولايي اظهار داشت: كشور جمعيت جوان بالايي دارد كه همين نيروي جوان مي‌تواند سرعت توسعه و پيشرفت را بسيار بالا ببرد به شرط آنكه اين پتانسيل بالقوه با مديريت و برنامه‌ريزي دقيق بالفعل شود.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه حركت رو به پيش، اعتلا‌طلبي، راضي نبودن به شرايط موجود و بهبود‌خواهي را از ويژگي‌هاي روحيات جوانان اعلام كرد.

اين استاد دانشگاه در ادامه با بيان اينكه بايد وضعيت ايران در خاورميانه را بايد مورد بررسي قرار داد خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط موجود و براي ساختن ايراني آباد بايد مشي انقلابي را به مشي اصلاح پيوند بزنيم. كولايي با اشاره به اينكه تجربه دوران مشروطه پيش روي ايرانيان است تاكيد كرد: آرمان‌هاي امروز ما همان آرمان‌هاي مشروطه است. ما مي‌خواهيم همه مردم از حقوق جمعي و فردي برخوردار شوند. عضو شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان تاكيد كرد: تحقق آرمان‌ها و مطالبات با راي ندادن و خانه‌نشيني حل نمي‌شود بلكه بايد براي عبور از تنگناها پاي صندوق آمد.

كولايي در بخش ديگري از سخنان خود ورود كانديداهاي اصولگرا در مجلس هفتم با ٧٠٠ هزار راي را نتيجه راي ندادن مردم دانست و گفت: كساني كه با راي كم وارد مجلس شدند قوانيني را به نام خانواده تصويب كردند كه به واقع بنيان خانواده را متزلزل كرد. وي ادامه داد: راي مردم در سال ٩٢ راي به اعتدال و عقلانيت بود اما پس از پيروزي آقاي روحاني ديديم كه مجلس چه رويكرد تقابلي‌اي را با دولت منتخب در پيش گرفت. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در بخش ديگري از سخنان خود ليست ائتلافي انتخاباتي اصلاح‌طلبان و حاميان دولت را حاصل تلاش جمعي و خرد عقلا دانست و اظهار داشت: ليست ائتلافي اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان با راي مردم مي‌تواند به تشكيل مجلسي كه همسوي با دولت و منطبق با خواست و مطالبه مردم باشد بينجامد. كولايي نتاكيد كرد: امروز ترديدي نيست كه دولت نيازمند مجلسي است كه در تامين خواسته‌هاي مردم كمك كند. وي افزود: مجلس تنها وظيفه قانونگذاري ندارد و نمايندگان بايد به دولت كمك كنند تا در پيشبرد مطالبات مردم تنها نباشد.

كولايي با بيان اينكه تصميمات مجلس در اداره زندگي مردم تاثير دارد تصريح كرد: تصويب قوانيني همانند قانوني كه به مرد اجازه مي‌داد تا با دخترخوانده‌اش ازدواج كند از فجايع مجلس بود. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: اگر مردم پاي صندوق راي بيايند اصلاحات پيروز است و حضور حداكثري مردم در انتخابات تنها راه اصلاح امور است. وي ادامه داد: جريان رقيب كه مي‌بيند شانسي براي پيروزي ندارد رو به ساخت ليست‌هاي جعلي به نام اصلاح‌طلبان كرده كه مي‌طلبد تا همه نسبت به جنگ رواني جريان رقيب هوشيار باشيم. كولايي با بيان اينكه رقبا تلاش براي برهم زدن يكپارچگي اصلاح‌طلبان را هدف گرفته‌اند، تاكيد كرد: آنها با ساخت ليست‌هاي جعلي به دنبال آن هستند تا مردم را سردرگم كنند كه البته سخت در اشتباهند چرا كه مردم ما راه‌شان را خوب مي‌شناسند.

عضو شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه هيچ ملتي با قهر كردن با صندوق‌هاي راي به سمت توسعه نمي‌رود، اظهار داشت: با توجه به شرايط موجود گزينه‌هاي محدودي پيش روي ما است و كم‌هزينه‌ترين اين روش‌ها حضور منسجم پاي صندوق‌هاي راي است. وي تصريح كرد: تك‌تك مردم براي اصلاح‌طلبان رسانه هستند و براي پيروزي به تك‌تك آرا نياز است.

محمدرضا نجفي، كانديداي اصلاح‌طلبان در تهران هم در همايش «چرا راي مي‌دهيم؟» با اشاره به اينكه اميد و نشاط و اشتياق دانشجويان براي تغيير تركيب مجلس نشان‌دهنده مطالبه‌گري دانشجويان است، خاطرنشان ساخت: عقلانيت و اعتدال نياز امروز ايران است كه اميدواريم با مشاركت حداكثري مردم و راي كامل به ليست ائتلافي مجلسي با اين مشخصات و مختصات تشكيل شود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=38274

ش.د9405743

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات