تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۲۵۰
اهانت تندروها به نظر و رأی مردم واکنش بزرگان و صاحبنظران را برانگیخت

ائتلاف علیه توهین

پایگاه بصیرت / پیمان زمانی
(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1395/12/13 ـ شماره 81 ـ صفحه 1)

انتخابات تمام شد و به تأکید بسیاری از دلسوزان، همه گروه‌های سیاسی باید رقابت‌ها را فراموش کنند و با احترام به نتیجه انتخابات و تمکین به قانون، رفتار تعاملی، همدلی و همکاری را درپیش‌بگیرند. بااین‌وجود، برخی افراد تندرو که در اقلیت هستند و انگشت‌ شمارند، تلاش دارند که شیرینی مشارکت گسترده مردم در انتخابات 94 را به کام مردم و نظام تلخ کنند و با اهانت و تهمت، بین گروه‌های سیاسی، تفرقه و شکاف ایجاد کنند. این اقلیت انگشت ‌شمار، بلافاصله پس از اقبال گسترده مردم تهران به لیست امید، به بداخلاقی روی آوردند و با اهانت به پایتخت‌نشینان، آنان را «اهل کوفه» لقب دادند و با حمله به اکثریت تهرانی‌ها که به لیست امید رأی دادند، تفکر و سبک زندگی این اکثریت را غربی خواندند! این در حالی است که همه بزرگان نظام از رهبر معظم انقلاب گرفته تا آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، چهره‌های شاخص جریان اصلاحات و چهره‌های مطرح جریان اصولگرایی، از مشارکت گسترده مردم در انتخابات، استقبال و تشکر کرده و این مشارکت قابل توجه را به نفع نظام و مردم ارزیابی می‌کنند.

در چنین شرایط امیدبخش و مثبتی، در کنار انتشار اظهارات مصداق بداخلاقی، یکی از سایت‌های وابسته به این جریان تندرو، در مطلبی توهین‌آمیز، با دامن‌زدن به دوقطبی «تهران-شهرستان»، تهران را شهری مملو از جرائم اجتماعی (روزه خواری، طلاق، اعتیاد و...) توصیف کرده و این موضوع را دلیلی برای رأی‌نیاوردن اصول‌گرایان عنوان کرده است! البته تندروها که در اقلیت هستند در همان بحبوحه تبلیغات انتخاباتی هم با اتهام‌زنی، لیست رقیب را لیست انگلیس معرفی و تلاش کردند با بداخلاقی و ایجاد تفرقه به آرزوهای انتخاباتی و سیاسی خود برسند. این اتهام‌زنی همان زمان با واکنش عقلای سیاسی و دلسوزان نظام روبه‌رو شد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در واکنش به این اظهارات رادیکال، با بیان اینکه ایجاد تفرقه و افزایش تهمت‌ها و توهین‌ها برای جامعه‌ی اسلامی ناپسند است، تأکید کرد: «تعبیر لیست انگلیسی را توهین به فهم و شعور مردم ایران است. تبلیغ بر این ماجرا که دشمنان برای مردم ایران تعیین تکلیف می‌کنند، بسیار زشت و زننده است، زیرا به‌گونه‌ای دارند القاء می‌کنند که انگلیسی‌ها در سراسر کشور ایران نفوذ دارند و نامزد معرفی می‌کنند.»

اما تندروها، پس از انتخابات و مشخص‌شدن نتایج، باز هم دست از توهین، تمسخر و تفرقه‌افکنی برنداشتند؛ رفتار خطرناکی که واکنش بزرگان و صاحبنظران را درپی داشته است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: طعنه ‌زدن، ایجاد کینه می‌کند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع عظام تقلید در واکنش به اهانت‌ها و تهمت‌های پس از انتخابات از سوی افراطی‌ها با بیان اینکه «مجلس آینده تأثیرگذار، توانمند و متوازن و متعلق به همه جناح‌ها خواهد بود» گفت: «بر فرض که فرد یا گروهی از نتایج ناراحت باشند باید به آرای مردم احترام بگذارند و همگی برای حل مشکلات دست‌به‌دست هم دهند؛ مشکلات به قدری زیاد است که جز با مشارکت جمعی حل نخواهد شد.» وی تأکید کرد: «نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی برخلاف آنچه برخی می‌پندارند کاملا به سود کشور و نظام است، زیرا مردم با هوشیاری کامل، معتدل‌های طرفین را از هر دو جناح پذیرفتند و در مجموع ضریب خطا کم بود.» آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: طعنه‌زدن گروه‌ها به همدیگر سزاوار نیست، زیرا فاصله‌ها را بیشتر می‌کند و کینه‌هایی به‌وجود می‌آورد. همچنین احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در جلسه شورا و در واکنش به اهانت به رأی دهندگان تهرانی، با بیان اینکه عده‌ای به مردم تهران می‌گویند چون به لیست ما رأی نداده‌اید، اهل کوفه هستید، گفت: «عملا به دو شهر اسلامی توهین می‌کنند و ما باید به عنوان نماینده اجازه توهین ندهیم.» امیر محبیان فعال سیاسی اصول‌گرا نیز از دیگر مخالفان توهین به رأی‌دهندگان به لیست امید در تهران است. او نسبت به سخنان اهانت‌آمیز برخی افراد تندرو نسبت به مردم تهران هشدار داده و گفته است: «مقایسه مردم تهران با اهل کوفه با چه توجیه شرعی و عقلی سازگار است؟» وی تصریح کرده است: «واقعا چون تهرانی‌ها به لیست اصلاح‌طلبان رأی دادند باید آنها را اهل کوفه و اصحاب یزید خواند؟ در دور بعد، اگر به اصول‌گرایان یا آقای احمدی‌نژاد یا جناب مصباح رأی دادند به لشکر امام حسین(ع) برگشته و حر می‌شوند؟ این‌گونه تحلیل‌ها با کدام منش و تحلیل امام(ره) و رهبری و عقل و منطق همخوان است؟ این روش که رقابت را بین لیست رهبری و لیست انگلستان نشان دهیم و بعد هم برنده را انگلیس بدانیم با کدام عقل همخوان است؟»

ابوطالبی: مردم تهران از تندروی بیزارند

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری، نیز در قامت مخالفان توهین به مردم تهران گفت اینکه می‌گویند «رأی بخشی ازمردم تهران عموما قداست‌زدایی شده و عرفی و حامل ارزش‌های غربگرایانه است و تهران شهری است با انبوهی از جمعیت متعلق به طبقه متوسط جدید شهری، پیچیده در سبک زندگی شبه مدرن با مطالبات شبه روشنفکرانه از رقیب سیاسی در تهران شکست نخورده‌اند، بلکه این کنش سیاسی، تجلی یک سبک زندگی است. این شکست، فرهنگی وتمدنی است، این سخنی سهمگین و باوری ناراست است که شکست خود را این‌گونه توجیه و مردم صمیمی و دوست‌داشتنی و بزرگوار تهران را این‌گونه مورد تهاجم قراردهید.»

وی افزود: به نظر من، مدرنیته در تهران مغایر با دینداری، اخلاق مداری و ارزش محوری نیست؛ اتفاقا تهرانی‌ها ارزش مدارتر، اخلاقی‌تر، صمیمی‌تر، بامحبت‌تر و عالم‌ترند؛ مردم تهران به باورهای دینی، ارزش‌های اخلاقی و سبک زندگی خود احترام می‌گذارند ولی از خشونت، افراط، تندروی، تحمیل عقیده و تحمیل سبک زندگی بیزارند.

پیرهادی: آنان که تهرانی‌ها را کوفی می‌نامند از گفتمان رهبر و امت دورند

محسن پیرهادی، عضو اصول‌گرای شورای شهر تهران، نیز در یادداشتی، به اهانت تندروها واکنش نشان داده و نوشته است: «زندگی پر است از پیروزی‌ها و شکست‌هایی که مرتب تکرار می‌شوند و اتفاقا همین زندگی را دلچسب می‌کند. اخلاق این است که وقتی شکست می‌خوریم از بی‌تابی و متهم‌کردن دیگران خودداری کنیم. به نتیجه انتخابات در سراسر کشور و برآیند آرای مردم تهران در سه دوره قبل که به اصول‌گرایان رأی دادند هم کاری ندارم. حال هم به دلایل متعدد مردم تصمیم گرفته‌اند در این دوره، فرصت را به جریان سیاسی دیگری بسپارند که اتفاقا از ساز‌وکارهای درونی همین نظام وارد رقابت شده‌اند و رأی‌دهندگان، همان مردمی هستند که در مقاطع حساس یک‌صدا و یکدل فریاد زده‌اند و می‌زنند ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند. پس کسی با اصول خود برای انتخاب طیف خاص خداحافظی نکرده است و این همان نکته‌ای است که عده‌ای کر و کور باید در شعار، رفتار و عملکرد مردم تهران ببینند و بشنوند.» وی همچنین تأکید کرده است: بدون تردید آنها که مردم تهران را کوفی می‌نامند هنوز فاصله قابل توجهی از گفتمان رهبری و امت آن دارند.

دست پیش!

نکته قابل تأمل آن است که تندروها پس این اتهام‌زنی‌ها، دست پیش گرفته‌اند و در رسانه‌های خود، با گرفتن ژست‌های اخلاقگرایانه، در تلاشند به نوعی واقعیت را وارونه‌نمایی کنند که گویی، این اصلاح‌طلبان هستند که اهانت به مردم تهران را مرتکب شده‌اند! آنها با انجام مصاحبه‌هایی، برای تبرئه خود، سؤالاتی را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کنند.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/2727

ش.د9405748

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات