تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۶۲
ظریف در پایتخت غنا:

وهابیت خطر اصلی است

پایگاه بصیرت / آرزو فرشید

(روزنامه شرق – 1395/05/06 – شماره 2641 – صفحه 19)

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان بعد از دیدار با مقامات نیجریه راهی آکرا پایتخت غنا شد تا سومین سفر دوره‌ای خود به آفریقا را ادامه بدهد. او دوشنبه‌شب به این شهر نه‌چندان بزرگ رسید و بعد از عبور از خیابان‌های شلوغی که ترافیک تهران را در ذهن زنده می‌کند، به هتل محل استقرار خود رسید. با ایرانیان مقیم این شهر شام خورد و دیدارهای دیپلماتیک را به صبح سه‌شنبه موکول کرد. او در آفریقا و در جمع ایرانیان آکرا سخن می‌گفت اما بیشترین بخش از حرف‌های خود را به مسائل برجام و منطقه اختصاص داد. از هزینه‌هایی که صهیونیست‌ها و بدخواهان ایران به‌وی‍ژه عربستان سعودی برای ترویج ایران‌هراسی کرده بودند سخن گفت و افزود: «هدف آنها از به‌نمایش‌گذاشتن چهره غیرواقعی از جمهوری اسلامی ایران سرپوش‌گذاشتن روی سیاست‌های کوته‌نظرانه خودشان است».

ظریف که هفته قبل در صفحه توییتر خود سربریدن کودک ١٢ساله از سوی داعش را محکوم کرده بود، بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و گفت: «امروز دنیا بعد از نزدیک به ٣٧ سال به این واقعیت پی برده و بیدار شده که خطر وهابیت خطر اصلی است که دنیا را با افراط روبه‌رو کرده است و امروز ددمنشی داعشی گردن یک کودک ١٢ساله را می‌زند و آنان در این راستا نه‌تنها جنایت را انجام می‌دهند بلکه از آن فیلم و عکس تهیه می‌کنند، امروز با فروریختن پرده ایران‌هراسی این جنایات کم‌کم روشن می‌شود». او رژیم صهیونیستی و سعودی را دو رژیم همسو و همراه دانست و گفت: «آنها نگران هستند و برای ادامه ایران‌هراسی سرمایه‌گذاری می‌کنند، از این رو می‌بینیم در مقابل حرکت بزرگ ملت ایران برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی تلاش کردند ولی مردم ما نه‌تنها مقاومت کردند بلکه هوشمندانه پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و نشان دادند صرف‌نظر از انتخابی که کردند، این مردم را نمی‌توان از جمهوری اسلامی جدا کرد».

وزیر خارجه کشورمان که حضور مردم پای صندوق‌های رأی را بزرگ‌ترین پشت‌گرمی دولت می‌دانست، در ادامه تأکید کرد که وظیفه دارند از هر لحظه مأموریتشان برای نشان‌دادن واقعیات ایران استفاده کنند. او به توافق هسته‌ای با شش قدرت بزرگ دنیا اشاره کرد و افزود: «شورای امنیت امروز نه‌تنها برنامه هسته‌ای ایران را پذیرفته بلکه کشورها را موظف کرده است که با ایران در حوزه هسته‌ای همکاری کنند». ظریف همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: «رهبر معظم انقلاب نه‌تنها به بنده لطف و حمایت کردند بلکه عنایت کردند و بارها به من گفتند که من هر روز دعا می‌کنم؛ این دعا پشت‌گرمی مهمی برای همه ما در مذاکرات هسته‌ای بود و ما همواره قدردان این نعمت بزرگ ولایت هستیم».

بررسی فرصت‌های همکاری در غنا

وزیر خارجه ایران و همراهانش صبح سه‌شنبه را با بازدید از کلینیک ایرانی هلال احمر آغاز کردند. کلینیکی که به گفته مسئولان آن با مبلغی حدود یک‌چهارم نرخ دولتی در غنا بیماران را مداوا می‌کند. ویزیت یک دکتر متخصص ١٠ دی‌سی معادل ٢,٥ دلار است و این نرخ پایین سبب شده بود که راهروها تقریبا پر باشد. نگاه خیره بیماران که اغلب زن یا کودک بودند به ظریف و هیأت ایرانی بود و طوری نگاه می‌کردند که می‌شد فراموش کرد ایران توسعه‌یافته‌ترین، ثروتمندترین و پرقدرت‌ترین کشور دنیا نیست. کاروان ظریف در ادامه برنامه‌های سه‌شنبه به ساختمان وزارت امور خارجه رفت و چنددقیقه‌ای میهمان هانا تهته وزیر خارجه دورگه (تقریبا سفیدپوست) غنا بود. دو وزیر خارجه سپس به اتفاق هم در مجمع اقتصادی فعلان بخش خصوصی و دولتی شرکت کردند.

هانا تهته تأکید داشت که ایران و غنا می‌خواهند فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری دوجانبه در بخش‌های دولتی و خصوصی را به‌خصوص در حوزه بانکی و مالی بررسی کنند. او از طرف وزارتخانه متبوع خود و وزارت تجارت غنا اعلام کرد که آماده هرگونه همکاری هستند تا هیأت اقتصادی همراه ظریف با موفقیت از این سفر بازگردد. ظریف نیز ضمن ابراز خوشحالی از همراه‌داشتن یک هیأت اقتصادی در این سفر تأکید کرد که آفریقا به‌خصوص غنا برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به گفته او بخش‌های مختلف اقتصادی تجاری و علمی ما سال‌های سال است که در غنا حضور و فعالیت دارند. شرکت شیرین‌عسل نمونه‌ای است که هم حضور محصولاتش در اتاق‌های هتل نشان می‌داد چقدر در این کشور خوب فعالیت کرده است و هم آقای وزیر آن را مثال زد.

ظریف با بیان اینکه «مانعی برای توسعه روابط با غنا و آفریقا نداریم و از گسترش روابط با این کشور استقبال می‌کنیم»، گفت: «باید برخی موضوعات مانند همکاری‌های بانکی با غنا را تسهیل کنیم تا امکان این روابط به صورت راحت‌تر و آسان‌تر برای بخش خصوصی فراهم شود». ظریف در ادامه سخنان خود یادآور شد که ایرانیان برای قوام نکرومه به‌عنوان یک قهرمان مقاومت و آزادی احترام قائل هستند و بعدازظهر دیروز با رفتن به آرامگاه او عملا این احترام‌ را به نمایش گذاشت. او روز گذشته و پس از اینکه با رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس غنا دیدار کرد، راهی گینه کوناکری شد.

http://www.sharghdaily.ir/News/98906

ش.د9501513

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات