تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۲۰
نتايج انتخابات مجلس دهم بدون محاسبه دور دوم تا آخرين لحظه شمارش يك‌شنبه شب

55 درصد اصولگرا 29 درصد اصلاح‌طلب

پایگاه بصیرت / مهدی‌ پورصفا
(روزنامه جوان - 1394/12/10 - شماره 4762 - صفحه 10)

انتخابات هفتم اسفندماه با تمام فراز و نشيب‌هاي آن به پايان رسيد و نتايج انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري به تدريج از ستاد انتخابات كشور در حوزه‌هاي گوناگون اعلام شد.

روند اعلام نتايج هر دو انتخابات به خاطر فرآيند وقت‌گير و حساس آن كمي با تأخير صورت گرفت اما از شب يك‌شنبه به تدريج آمار در حوزه‌هاي گوناگون اعلام شد كه شايد مهم‌ترين آن نتايج انتخابات در تهران در دو مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي باشد.

با اين حال شايد آنچه كه شايد با معنا در ذهن تمام تحليلگران و منتقدان سياسي نقش بسته است. ارزش و احترام نهاد انتخابات در ايران است. ارزشي كه امروز در دنيا مورد احترام تمام تحليلگران قرار دارد، تنها نتيجه هشت ماه مقاومت در مقابل فشار براي لغو نتيجه انتخابات بود؛ مقاومتي كه حتي سران فتنه را وادار به پذيرش اين نكته كرد كه بالاخره بايد به صندق رأي برگردند و عملاً از نتيجه كار خود در فتنه سال 88 تبري بجويند.

در هر صورت اصلاح‌طلبان بار ديگر با حضور در مجراي ورود قانوني قدرت بود كه توانستند در ساختار قدرت حضور يابند و نه از طريق خيابان‌ها و اين نكته‌اي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

مجلس در كنترل اصولگرايان

طبق آخرين اخباري كه از ستاد انتخابات وزارت كشور اعلام شده است، همچنان اكثريت در مجلس شوراي اسلامي در رقابت با اصلاح‌طلبان در اختيار اصولگرايان قرار دارد و آراي اصولگرايان در شهرستان‌هاي مختلف در صدر قرار دارد.

براساس اين گزارش، تاكنون وضعيت 206 حوزه انتخابيه مجلس دهم در سراسر كشور مشخص شده است كه تاكنون اصولگرايان با 96 نامزد نسبت به اصلاح‌طلبان با 58 نامزد پيشتاز ورود به بهارستان بوده‌اند. با بررسي گرايش‌هاي اين نمايندگان مجلس دهم مشخص شد كه تا اين لحظه 55 درصد اصولگرا، 28/5 درصد اصلاح طلب و 17 درصد اعتدالگرا-مستقل هستند.

از سويي ديگر تاكنون از ميان 206 حوزه انتخابيه دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، 43 حوزه به دور دوم كشيده شده است.

اصولگرايان توانسته‌اند در شهرهاي گوناگون كرسي‌هاي مجلس را فتح كنند. در بسياري از استان‌ها از جمله خوزستان، خراسان رضوي، خراسان شمالي، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اصفهان، البرز، زنجان، سمنان، سيستان و بلوچستان، قم، كرمانشاه، گيلان، لرستان، مركزي، هرمزگان و همدان اكثريت قاطع نمايندگان راه يافته به مجلس از جريان اصولگرايي هستند، در استان‌هايي مانند فارس، كرمان و گلستان وضعيت رأي‌آوري دو جريان سياسي مشابه است، در استان خوزستان نيز تاكنون هيچ كانديداي اصلاح طلبي نتوانسته وارد مجلس شود.

در اين زمينه مي‌توان به استان خراسان جنوبي به عنوان يكي از حوزه‌هاي انتخابيه اشاره كرد كه 100 درصد برگزيدگان انتخابات مجلس را اصولگرايان تشكيل مي‌دهند. آن هم در حوزه‌اي كه يكي از نزديكان و خويشاوندان معاون رئيس‌جمهور به عنوان كانديداي دولت معرفي شده بود.

در حوزه تهران نيز اصلاح طلبان توانسته‌اند تا زمان تنظيم گزارش رأي اكثريت را به خود اختصاص دهند و اصولگرايان در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. البته هنوز اين آرا مي‌تواند تغيير كند.

با اين حال به نظر مي‌رسد كه شمارش آرا همچنان ادامه داشته باشد و نتيجه انتخابات به زودي اعلام شود و تغييري در اين نتايج صورت نگيرد.

نتايج مجلس خبرگان در تهران اعلام شد

اسامي نتايج انتخابات مجلس خبرگان رهبري در شهر تهران از مجموع ۵۷۵۰ صندوق و ۳۸۸۹۸۷۷ رأي مأخوذه شمارش شده به شرح زير اعلام شد:

اكبر هاشمي رفسنجاني ۲۱۳۲۶۵۶ رأي، محمد آقاامامي ۲۱۰۱۸۹۲ رأي، حسن روحاني ۲۰۶۹۷۸۵ رأي، محسن قمي ۲۰۵۶۵۹۳ رأي، محمدعلي موحدي ۱۹۶۲۴۹۵ رأي، قربانعلي دري‌نجف‌آبادي ۱۸۹۰۹۴۴ راي، سيد ابوالفضل ميرمحمدي ۱۸۰۸۰۰۴ رأي، محمد محمدي‌نيك ۱۷۹۵۲۳۱ رأي، ابراهيم حاج‌اميني نجف‌آبادي ۱۷۴۵۰۶۴ رأي ، سيد محمود علوي ۱۵۷۴۵۹۶ رأي، نصراله شاه‌آبادي ۱۳۲۶۷۰۲ رأي ، محمدعلي تسخيري ۱۳۲۱۹۶۲ رأي، محسن اسماعيلي شخصيت‌هايي هستند كه در انتخابات توانسته‌اند اكثريت آرا را در تهران به خود اختصاص دهند. همچنين در حوزه انتخابيه استان كهگيلويه و بويراحمد از مجموع 400 هزار و 617 رأي مأخوذه سيد شرف الدين ملك حسيني با كسب 327 هزار و 864 رأي حايز اكثريت نسبي آرا شد. در استان چهارمحال و بختياري از مجموع 472 هزار و 536 رأي مأخوذه عليرضا اسلاميان با كسب 250 هزار و 746 رأي حايز اكثريت نسبي آرا شد.

در استان كرمانشاه از مجموع 899 هزار و 981 رأي مأخوذه، امان نريماني با كسب 384 هزار و 788 رأي و محمود محمدي عراقي با كسب 270 هزار و 904 رأي حايز اكثريت نسبي آرا شدند.

در استان خراسان جنوبي از مجموع 430 هزار و 930 رأي مأخوذه سيد ابراهيم رئيس الساداتي با كسب 325 هزار و 77 رأي حايز اكثريت نسبي آرا شد. آيت‌الله خاتمي در استان كرمان حايز حداكثر آرا شد. همچنين به رغم تبليغات سنگين و مسمومي كه طي هفته‌هاي اخير و در آستانه انتخابات مجلس خبرگان از سوي رسانه‌هاي بيگانه و برخي جريان‌هاي خاص سياسي در داخل كشور عليه آيت‌الله آملي لاريجاني، رئيس قوه قضائيه به راه افتاده بود، مردم مازندران با رأي قاطع خود، وي را به عنوان منتخب اول روانه مجلس خبرگان كردند.

انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري ‌در همه استان‌هاي كشور در حالي برگزار شد كه دو ليست اصلي شامل ليست جامعتين و ليست اعتدال وجود داشت كه جامعتين نيز شامل جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز بود كه اين دو جامعه تنها در هشت مورد با يكديگر اختلاف داشتند.

http://javanonline.ir/fa/news/774107

ش.د9405815

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات