تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۵۸۳
تحلیل نتایج انتخابات در نشست خبری رئیس‌جمهوری

برجام 2؛ تصمیم قاطع دولت و ملت برای ساختن ایران

مقدمه: رئیس جمهوری روز گذشته در نشستی خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی، به سؤال‌هایی درباره موضوعات مختلف پاسخ گفت، موضوعاتی که از نحوه اجرای برجام و خطاهای 1+5 تا فرآیندهای سیاست داخلی، پس از انتخابات هفتم اسفندماه را در بر می‌گرفت. رئیس دولت تدبیر و امید، به مردم این نوید را داد که سال 95، در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی، بسیار متفاوت از سال 94 یا 93 خواهد بود و مردم نیز دستاوردهای دولت و رونق در حوزه‌های مختلف را خواهند دید. متن کامل این نشست خبری را می‌خوانید.
(روزنامه ايران - 1394/12/17 - شماره 6169 - صفحه 2)

رئیس جمهوری در این نشست به انتخابات هفتم اسفندماه اشاره کرد و اظهار داشت: مردم هفتم اسفند افتخار تاریخی آفریدند و خوشحالم که از میان همه جناح‌ها عمدتاً معتدلین انتخاب شدند. وی با تأکید بر اینکه «مجلس تابع دولت نداریم و چنین مجلسی نمی‌خواهیم»، گفت: مجلس و دولت در کنار هم، اهداف ملی واحد را دنبال می‌کنند و مردم از ما می‌خواهند که قوا در کنار هم برای حل مشکلات آنان بکوشند. روحانی در عین حال تصریح کرد: مردم در هفتم اسفند پاسخ بداخلاقی‌ها را دادند و اکنون همه باید در مسیر اخلاق، حقوق و رفاه مردم، قدرت ملی و آینده درخشان این کشور گام برداریم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه «مجلس یکدست، مجلس مطلوبی نیست»، اظهار داشت: باید با هم همفکری و یکدیگر را نقد سازنده کنیم و به فکر آینده کشور باشیم. رئیس جمهوری سال 1394 را یک سال تاریخی و به یاد ماندنی برای ملت ایران دانست و گفت: آغاز سال طلیعه تعامل سازنده با جهان بود و اولین قدم مهم هسته‌ای در توافق لوزان برداشته شد و بعد به 23 تیرماه به عنوان روز ماندگار تاریخی تعامل که روز توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 بود، رسیدیم. چند روز بعد هم در 29 تیرماه همه قطعنامه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده بود، لغو شد و شرایط ایران به عنوان کشوری که از دید آنها صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته، تبدیل شد به یک کشور مهمی که طرف همکاری با جامعه جهانی است.

روحانی اضافه کرد: بعد از آن، روز مهم و تاریخی را در 24 آذر در شورای حکام داشتیم که 12 مصوبه شورای حکام علیه ایران لغو شد، PMD که آنها به عنوان یک برنامه احتمالی نظامی یاد می‌کردند و اساساً پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام بسته شد و این شورا اعلام کرد نگاه گذشته پایان پذیرفت و نگاه ما نسبت به ایران، نگاه به برنامه آینده این کشور است.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در روز 26 دی ماه هم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تصویب نهایی رسید که در آن چارچوب همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بود، لغو شد و در هفتم اسفند آن افتخار تاریخی توسط ملت ایران آفریده شد؛ هفتم اسفندی که مردم بار دیگر به نظام، رهبری و دولت اعتماد کردند و پای صندوق آرا آمدند و یک بار دیگر جهان را به شگفتی واداشتند و پایه‌های نظام را بیش از گذشته مستحکم کردند و دولت همه توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونمند، سالم و شکوهمند به کار گرفت.

تلاش دولت برای ایجاد رقابت حداکثری

رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت برای برگزاری انتخابات باشکوه و حداکثری گفت: اگر چه ممکن است برخی انتظارات برآورده نشده باشد اما از زمان ثبت نام کاندیداها تا روز انتخابات، دولت هیچ شب آرامی را نداشت و همه توان خود را به کار گرفت تا امید را به جامعه برگرداند و تعداد افرادی که می‌توانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند، بیشتر و بیشتر شود زیرا قول دولت به مردم، رقابت حداکثری و به دنبال آن مشارکت حداکثری بود.

روحانی تصریح کرد: تلاش کردیم در حد توان‌مان با حفظ آرامش رقابت را به رقابت حداکثری برسانیم و در اینجا من از همه کاندیداها سپاسگزاری می‌کنم بویژه آن کسانی که صلاحیت‌شان تأیید نشد؛ چرا که همه قانونی عمل کردند و اگر اعتراضی داشتند و اگر اقدامی کردند، در چارچوب قانون بود و این به معنای بلوغ سیاسی در صحنه فعالیت‌های رقابتی و انتخاباتی بود. رئیس جمهوری در ادامه با قدردانی از همه آنهایی که مردم را به انتخابات و حضور مردم پای صندوق‌ها تشویق کردند، اظهار داشت: از رهبر معظم انقلاب اسلامی، همه فرهیختگان و بزرگان سیاسی جامعه که با پیام کتبی یا صوتی از مردم خواستند پای صندوق آرا بشتابند، گروه‌های مرجع، مراجع، علما، بزرگان و بویژه هنرمندان، دانشگاهیان، ورزشکاران و همه اصحاب رسانه تشکر می‌کنم.

روحانی افزود: اصحاب رسانه در دوران توافق هسته‌ای بار سنگینی را بر دوش کشیدند و در دوران انتخابات نیز کار بسیار بزرگی را انجام دادند و با تلاش فراگیر همگانی خوشبختانه انتخابات بسیار خوبی را از لحاظ حضور مردم و امنیت که حتی یک ناامنی در سراسر کشور نداشتیم، برگزار کردیم و اینجا ضروری است از همه نیروهای مسلح، امنیتی، انتظامی و بسیج و همه آنهایی که برای امنیت کشور در طول سال تلاش می‌کنند و کشور امنی را امروز در معرض دید جهانیان قرار داده‌اند که در سراسر کشورهای منطقه نمونه‌ای از لحاظ امنیت برای ایران پیدا نمی‌شود، صمیمانه تشکر کنم.

نگاه مردم برای تغییر به صندوق آراست

رئیس جمهوری اعتماد مردم به صندوق آرا را مهم‌ترین پایه و استحکام برای نظام دانست و تصریح کرد: نگاه مردم برای تغییر به صندوق آراست. هرچه می‌خواهیم باید از صندوق آرا بخواهیم و در نحوه رأی دادن خود، به داخل و خارج کشور اعلام می‌کنیم که چه می‌خواهیم و من بسیار خوشحالم که در میان همه جناح‌ها و احزاب و گروه‌ها عمدتاً معتدلین انتخاب شدند و این بسیار مهم است و به این معناست که مردم ما میانه‌روی را برگزیده‌اند و معنای آن این است که مردم راهی را که در سال 92 انتخاب کردند، ادامه دادند و پیام مردم به همه مسئولان این است که از شما همدلی می‌خواهیم.

روحانی با تأکید بر اینکه خواست دولت هماهنگی و همکاری بیشتر میان نهادها و قوا است، گفت: ما مجلس شورای اسلامی تابع دولت نمی‌خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم. مجلس و دولت در کنار هم و البته تابع اصول واحد و مشابه هستند و اهداف ملی واحدی را دنبال می‌کنند و ما دولت همدل و همراه مجلس و مجلس همدل و همراه دولت می‌خواهیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه بسیار امیدوار است که همکاری دولت با مجلس دهم بیش از مجلس نهم باشد، خاطرنشان کرد: همواره تلاش کردیم روابط بسیار خوبی هم با مجلس نهم داشته باشیم و سؤالات فراوان نمایندگان، استیضاح‌ها و رد بعضی از لوایح ما را عصبانی نکرد و حتی اگر لایحه بودجه و برنامه ما امسال هم تصویب نشود، باز هم رابطه خوب ما با مجلس نهم تا روز آخر حفظ می‌شود.

روحانی اضافه کرد: بسیار امیدوارم که در دوران مجلس دهم، شرایط بهتری را برای همکاری داشته باشیم. آنچه مردم از ما می‌خواهند، این است که قوا برای حل مشکلات مردم در کنار هم باشند. مردم دعوا و بداخلاقی را دوست ندارند، مردم در هفتم اسفندماه پاسخ بداخلاقی‌ها را دادند و گفتند که تهمت، افترا و شعارهای غلط نتیجه معکوس می‌دهد لذا همه باید در مسیر اخلاق، حقوق و رفاه و قدرت ملی و آینده درخشان این کشور گام برداریم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: قانون هم خواسته که در مجلس افکار و نظرات مختلف از سوی ملت انعکاس داشته باشد و لذا اعلام شده که حتی مسیحی‌ها، یهودی‌ها، زرتشتی‌ها نیز باید نماینده داشته باشند و طبیعی است که مردم خواستار آن هستند که همه افکار و نظرات در مجلس نماینده داشته باشند.

رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه برجام یک تقریباً به پایان رسیده است، اظهار داشت: دولت‌های طرف مقابل یعنی 1+5 به تعهدات اساسی خود عمل و نظرات خود را از لحاظ سیاسی در بخش‌های مختلف اعلام کرده‌اند. رئیس جمهوری تأکید کرد: امروز فعالیت بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی آغاز شده و روز به روز هم بهتر و بیشتر می‌شود. مسأله سوئیفت حل و بیمه تا حد زیادی اجرایی شده، البته ممکن است برخی بیمه‌ها و شرکت‌ها فعال نشده باشند اما هزینه نقل و انتقال ارزی ما برای تولید و صادرات 10 درصد و در بخش حمل و نقل دریایی 25 درصد کاهش یافته است. همچنین طی چند ماه گذشته 2/4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به ثبت رسیده است. روحانی با بیان اینکه امروز ایران جایگاه خود را در صادرات نفت بازیافته است، گفت: احقاق حقوق ما تنها احقاق حقوق هسته‌ای نیست باید به نقش گذشته خود در صادرات نفت برگردیم و در این مدت کوتاه صادرات نفت ما 400 هزار بشکه افزایش یافته است.

رئیس جمهوری به اقدامات انجام شده در زمینه صنعت هوایی اشاره کرد و اظهار داشت: باوجودی که برخی از اقدامات انجام شده در این زمینه خوشحال نشده‌اند، اما می‌خواهیم صنعت هوایی به جایگاه خود بازگردد. ما نمی‌خواهیم مردم طبق آمار وزیر راه سالانه حدود 4 میلیارد و 500 میلیون دلار برای خرید بلیت هواپیما به شرکت‌های خارجی پرداخت کنند. ما می‌خواهیم این پول به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داده شود و کسی نباید ناراحت شود که پول مردم به جیب ایرانیان و نه بیگانگان برسد و برای توسعه کشور صرف شود. لذا باید در صنعت هوایی، تجارت و سرمایه‌گذاری جایگاه خودمان را بازیابیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه برجام یک را اجرایی کردیم و اگر جزئیاتی باقی مانده در مسیر درست اجرایی خود قرار دارد، اظهار داشت: البته اگر طرف مقابل بخواهد در بخشی از این مسیر به وظایف خود عمل نکند، عکس‌العمل فوری ما را به دنبال خواهد داشت. روحانی در ادامه با نوید سالی بهتر فرا روی ملت ایران گفت: سال 94 سالی سخت بود که پشت سرگذاشتیم. درآمد نفتی ما در سال 90 حدود 120 میلیارد دلار بود که این رقم امسال به اندکی بیش از 20 میلیارد دلار کاهش یافت. یعنی درآمد نفتی کشور به یک ششم تقلیل یافت اما ما با همین درآمد کم، توانستیم کشور را با کمک مردم و با همدلی و همزبانی بخوبی اداره کنیم.

رئیس جمهوری اضافه کرد: در همین دوره زمانی ارزش پول ملی بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه تقریباً به نصف تقلیل یافت، تورم در تمام این کشورها افزایش یافته و در برخی از کشورهای تولیدکننده نفت به 150 درصد رسیده است در حالی که تورم ما روز به روز کاهش یافته و جالب است مردم بدانند در ماه بهمن و اسفند که همیشه تورم ماهانه به طور معمول بیشتر می‌شود، اما تورم ماه بهمن امسال منفی بوده و این نشان می‌دهد که همدلی و همزبانی در این کشور برای ساختن و حفظ کشور گسترده و عمیق است. روحانی تصریح کرد: خواست من پیشاپیش هم برای روزهای پایانی سال 94 و هم برای سال 95 همکاری بیشتر، تصمیم قاطع و همگانی و همدلی برای اجرای برجام 2 است و ما در همه زمینه‌ها از فرصت به دست آمده با هماهنگی بیشتر بین قوا برای توسعه کشور استفاده و بهره‌برداری خواهیم کرد.

همه جناح‌ها در کنار هم باشند

خبرنگار روزنامه «ایران» از رئیس جمهوری پرسید: یکی از نخستین اثرات رأی مردم در 7 اسفند این بود که فضای سیاسی کشور معتدل شد و از حالا مشخص است که مجلس، معتدل و همسو با دولت است. بر همین اساس صداهایی از جریان‌های سیاسی مختلف شنیده می‌شود، برخی خواهان آشتی ملی هستند و برخی بر رفع کدورت‌ها تأکید می‌کنند. شما برنامه‌ای برای این کار دارید؟ این امر در برجام 2 چه نقشی دارد؟

روحانی پاسخ داد: تعبیر مسأله آشتی یا رفع کدورت‌ها بسیار مهم است. نکته اساسی و مهم این است که همه جناح‌ها و گروه‌ها چه آنهایی که رأی آوردند و یا رأی نیاوردند، در کنار هم باشند. همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند به وظیفه سیاسی خود عمل نمودند، پس پیروزند. رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: پیروزی برای ملت است و پیروز واقعی ملت است. آثار این پیروزی را خواهیم دید. دلمان می‌خواهد مجلس معتدل‌تری را شاهد باشیم و در مجلس دهم بتوانیم با هماهنگی بیشتر با هم کار کنیم. مردم هم نظرشان همین است که دولت و مجلس برای رفع مشکلات آنها با هم کار کنند و اختلاف را دوست ندارند.

روحانی ادامه داد: مردم شکاف اجتماعی و دعوا را دوست ندارند. مسائل و مشکلات زیادی از لحاظ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داریم که باید حل شوند. بویژه اشتغال که بسیار مهم است، اما در طول سال‌های گذشته که درآمد نفتی به‌وفور در اختیار بود، متأسفانه اقدام جدی برای رفع آن نشد. از سال 85 تا 91 تقریباً اشتغال خالصی نمی‌بینیم. آخرین آمار حاکی است که سالی 12 تا 13 هزار اشتغال خالص ایجاد شده در حالی که ما نیاز به اشتغال میلیونی داریم تا بیکاری رفع شود و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار نباشند. رئیس جمهوری اظهار کرد: اشتغال با رونق و همدلی ایجاد می‌شود. انرژی‌ها را برای شکوفایی و رشد اقتصادی بگذارید. تخریب و رویارویی نکنیم. اگر کسی به مجلس راه نیافته در عرصه دیگری خدمت کند. دولت همه توانش را برای نزدیک شدن جناح‌ها و احزاب و گروه‌های مرجع به یکدیگر به‌کار خواهد گرفت تا فضای سیاسی معتدل تر باشد و فضا، فضای نقد سازنده باشد نه تخریب.

به مجلس آینده امیدوارم

رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه برآورد شما از تعامل دولت یازدهم و مجلس بعدی چیست و چه گامی برای پیشنهاد برجام دوم به عنوان آشتی ملی برخواهید داشت و چه انتظاری از مسئولان کشوری دارید، گفت: به مجلس آینده امیدوارم. البته کار اصلی را مردم ایران انجام دادند و باید از مردم سراسر کشور تشکر کنم، بویژه مردم تهران که دو کار مهم انجام دادند، یکی اینکه 46 اسم نوشتند که کار سخت و مهمی نسبت به شهرهای بزرگ دیگر است و با حوصله این کار را انجام دادند. مردم تهران با هوشمندی کار را یکسره کردند و اجازه ندادند به دور دوم برسد، چرا که تنظیمات دور دوم انتخابات علاوه بر مسائل بودجه‌ای، کار سختی است.

وی ادامه داد: ما به انتخاب مردم ایران احترام می‌گذاریم. پیش‌بینی من این است که رابطه دولت با مجلس دهم بهتر خواهد بود. مردم در انتخاب ریاست جمهوری یک دستورالعملی برای دولت تعیین کردند که ما دعوا، قهر، نزاع و جنگ نمی‌خواهیم و از شما می‌خواهیم که در تعامل با دنیا و به فکر زندگی مردم باشید. به نمایندگان مجلس نیز گفتند که تعامل شما باید چگونه باشد. پیام‌های مردم مشابه بود و همان پیامی که در 92 دادند، در 94 هم تکرار کردند. تلاقی این پیام‌ها را بین دولت یازدهم و مجلس دهم خواهیم دید و ان‌شاء‌الله روابط و تعامل ما با مجلس آینده بهتر باشد. رئیس جمهوری افزود: حاصل انتخابات همان رهنمود رهبر معظم انقلاب مبنی بر «دولت، ملت؛ همدلی و همزبانی» بود که همدلی و همزبانی را بهتر دیدیم و بهتر خواهیم دید.

وزیران اقتصادی خود را برای تحول در سال آینده آماده کنند

رئیس جمهوری در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگار «شبکه خبر» مبنی بر اینکه جزئیات برنامه کوتاه مدت برای بهبود وضعیت معیشت و اشتغال مردم که به گفته سخنگوی دولت قرار است از سوی وزیران کابینه یازدهم تدوین شود، چه زمانی اعلام خواهد شد؟ گفت: آنچه در هیأت وزیران مطرح شد، این بود که ان‌شاءالله سال آینده از لحاظ اقتصادی شرایط بهتری خواهیم داشت و بنابراین همه وزارتخانه‌های اقتصادی باید خودشان را برای یک تحول در سال آینده آماده کنند. وی خاطرنشان کرد: امروز شرایط ما برای جذب سرمایه خارجی و تعامل با بانک‌ها بهتر شده است و وزارتخانه‌های مرتبط باید خود را برای این کار آماده کنند که در این راستا از وزیران خواستم اگر طرح ضربتی کوتاه مدتی مد نظرشان است، آن را به هیأت وزیران ارائه کنند.

رئیس شورای اقتصاد با اشاره به آمادگی برخی وزارتخانه‌ها برای ایجاد تحول در بخش‌های مختلف از جمله راه آهن، کشت گلخانه‌ای و ساخت نیروگاه‌ها، افزود: اقتصاد کشور باید از سوی بخش غیردولتی احیا شود و دولت باید کمک کرده و تسهیلات لازم را فراهم کند. روحانی با اشاره به اینکه بخش‌های غیردولتی باید توجه داشته باشند که دولت طی سال 94 قدم‌های مهمی را برداشته است، گفت: دولت هزینه حمل و نقل دریایی را 25 درصد کاهش داده و امروز کشتی‌های بزرگ در ایران پهلو می‌گیرند و نیازی نیست کالا از کشوری دیگر با لنج وارد شود.

برخی رسانه‌ها باید توبه کنند

رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری «تیمای» انگلستان که پرسید «برخی کارشناسان معتقدند که برجام در نهاد ریاست جمهوری پویا و زنده است و در بازار و واقعیت چنین امری حس نمی‌شود و طرف امریکایی و اروپایی هم در حد انتظار شما همکاری نکرده‌اند، چه برنامه جدی برای مردم در این امر دارید؟» اظهار کرد: امروز در فروش نفت، دست ما باز و تحریم‌ها برداشته شده است و این چیزی نیست که مخفی باشد؛ در گذشته یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و امروز یک میلیون و 400 هزار می‌فروشیم و سال آینده بالاتر می‌رود و این در حالی است که نمایندگان مجلس، دولت را به فروش بیش از 2 میلیون بشکه در سال آینده مکلف کرده‌اند.

روحانی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در آخرین گزارش خود اعلام کرده که مذاکره با 102 شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری به مرحله پایانی رسیده است. رئیس جمهوری درباره نحوه عمل کردن اروپا و امریکا به وظایف و تعهدات‌شان در برجام نیز خاطرنشان کرد: ممکن است ایراد و اشکال‌های کوچکی در این رابطه وجود داشته باشد، اما امریکا و اروپا تاکنون به تعهدات اصلی که خود عمل کرده‌اند و اگر ایرادی هم بوده اعلام کرده و اعلام می‌کنیم. امروز تحریم‌ها، حتی تحریم‌هایی که مربوط به موضوع هسته‌ای نبوده برداشته شده و این مسأله نیز اعلام شده است.

روحانی با بیان این‌که مردم و رسانه‌های منصف هم گام به گام اثرات برجام را لمس می‌کنند، گفت: برخی رسانه‌ها موضوع را به گونه ای دیگر به مردم گفتند، اما الان واقعیت دیگری مشهود شده است؛ همه باید توبه کنند.

رئیس جمهوری ادامه داد: بسیاری از افراد در گذشته و حال بر این عقیده بوده و هستند که مگر می شود هم سانتریفیوژها و هم زندگی مردم با هم بچرخند، اما امروز می‌بینند که هم سانتریفیوژها می چرخند و هم بانک‌ها فعالند و هم سرمایه‌‌های خارجی به کشور وارد می شود.

تذکر به امریکا و اروپا بابت خطا در اجرای برجام

روحانی با بیان اینکه ممکن است اروپا و امریکا خطایی کنند و اگر موردی در اجرا صحیح نبود باید تذکر دهیم، گفت: مردم واقعیت امر را احساس و درک می‌کنند؛ از رسانه‌ها می‌خواهم واقعیت را همان گونه که هست به مردم توضیح دهند چرا که مردم ما ملتی آگاه هستند. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در جریان انتخابات هفتم اسفند یک امنیت واقعی از سوی مردم لمس شد، از همه کسانی که در این راستا تلاش کردند احساس امنیت به جامعه بازگردانده شود، قدردانی و تشکر کرد و افزود: شرایط امروز، شرایط دیروز نیست؛ سال 95 باید از سال 94 بهتر باشد. خبرنگار خبرگزاری «تسنیم» از رئیس جمهوری پرسید که پس از گذشت 40 روز از اجرای برجام، رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس مجلس شورای اسلامی از عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش انتقاد کرده‌ است، آیا شما این تأخیر را در اجرای تعهدات طرف مقابل تأیید می‌کنید؟

روحانی پاسخ داد: آنچه گفته می‌شود، این است که می‌گویند برخی از مؤسسات خصوصی و برخی از بانک‌ها، هنوز مقداری هراس دارند که نکند با ایران وارد مبادله شوند و به خاطر آن جریمه گردند. به هر حال بانکی که قبلاً به خاطر کار با ایران جریمه شده، ممکن است امروز کار را شروع نکند. روحانی خاطرنشان ساخت: امریکایی‌ها باید در این زمینه فعال‌تر باشند. باید به همه آنها با تأکید اعلام کنند که در معامله با ایران خیلی از آنها کاملاً آزاد هستند. دیروز در خبرها شنیدید که بانک مرکزی یکی از کشورهای عضو 1+5 به بانک‌های کشورش اعلام کرده که شما با ایران کار کنید. البته هنوز هم امریکایی‌ها باید در اجرای برجام فعال‌تر باشند؛ خواست ما این است.

رئیس جمهوری اضافه کرد: در برخی موارد امریکایی‌ها ممکن است آن مقداری که باید تلاش می‌کردند، نکردند، اما این بدان معنا نیست که تعاملات خارجی بانک‌های ما فعال نیست، بیمه ما فعال نشده و کشتی‌های ما تحت پوشش بیمه نیستند. البته ممکن است یک شرکت بیمه‌گری که شرکتی امریکایی است یا امریکایی‌ها در آن سهم دارند، در کار بیمه تعلل کند. وی با بیان اینکه ممکن است برخی تحریم‌ها که مربوط به مسأله هسته‌ای نبوده رفع نشده باشد، گفت: البته مردم می‌خواهند همه تحریم‌ها برداشته شود. این اشکالی ندارد. ما به تیم مذاکره کننده اجازه می‌دهیم باز هم مذاکره کنند و در آن مذاکرات هم حتماً به نتیجه خواهیم رسید. در کل ما درست عمل می‌کنیم و اشکالات جزئی باید رفع شود.

با زندان موافق نیستیم

رئیس جمهوری درباره بخش دیگر سؤال این خبرنگار مبنی بر اینکه قوه قضائیه قانونی گذاشته تا کسانی که بدهی مالی دارند، بتوانند به جای زندان در منزل این دوران را سپری کنند و این نقش مهمی در بهبود فضای کسب و کار دارد، آیا دولت از این قانون حمایت می‌کند یا خیر، اظهار داشت: در زمینه کار قضایی ما با زندان موافق نیستیم. به هر میزان که دوران زندان را کم کنیم و زندانی‌ها در فضای دیگری باشند، از آن استقبال می‌کنیم.

ادامه کمک‌های انساندوستانه به مردم منطقه

رئیس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار یک شبکه عراقی درباره تحولات یمن و موضع تهران، تأکید کرد: موضع و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل منطقه‌ای بسیار روشن و شفاف است. ما کمک‌های نوعدوستانه خود را به مردم و دولت عراق، سوریه، لبنان و سایر کشورها و از جمله یمن ارائه داده و ارائه خواهیم داد و اگر رابطه یک کشور همسایه یمن با ما قطع شود، راه‌های دیگری برای ارائه کمک‌ها به مردم یمن وجود دارد. رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به وضع بسیار بد مردم یمن، اظهار کرد: دولت سعودی به بمباران‌های غیرانسانی خود به شهرهای یمن و علیه مردم مظلوم این کشور ادامه می‌دهد و سازمان‌های بین‌المللی توجه چندانی ندارند. تقریباً سراغ ندارم یک مذاکره با یک مقام خارجی انجام شده باشد و راجع به یمن صحبت نکرده باشیم.

هر اقدام روسیه مورد تأیید ایران نیست

خبرنگاری پرسید: همان گونه که اطلاع دارید، روسیه طرح و برنامه‌ای را برای فدرالی شدن سوریه مطرح کرده است و در مقابل آن امریکا طرحی را برای تقسیم سوریه دارد. ارزیابی شما نسبت به این دو مسأله چگونه است و آیا تهران همچنان به تحرکات روسیه در سوریه اطمینان دارد یا خیر؟ روحانی پاسخ داد: روابط ما با روسیه خوب است و همفکری و هماهنگی بین دو کشور وجود دارد که البته این بدان معنا نیست که هر اقدام روسیه مورد تأیید ایران است.

تأخیر در تصویب بودجه به نفع مردم نیست

روحانی در پاسخ به سؤالی درباره امکان تقدیم لایحه دودوازدهم به مجلس اظهار کرد: از زمانی که ما لایحه را دادیم تا پایان سال بیش از 60 روز زمان داشتند که البته نمایندگان گرفتار انتخابات بودند ولی تصویب آن شدنی بود و من تقاضا کردم در سال 94 مصوب شود چراکه تکلیف دولت روشن می‌شود و تأخیر به نفع مردم نیست. وی افزود: اگر به هر دلیلی مجلس نتواند لایحه بودجه را تصویب کند، ساز و کارهای قانونی وجود دارد که البته نمایندگان گفتند که ما طرح می‌دهیم و به نظر من امکانپذیر نیست و دولت باید لایحه بدهد.

هیچ مصوبه‌ای درباره ممنوع‌التصویری خاتمی وجود ندارد

رئیس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤال روزنامه شرق درباره حل و فصل موضوع ممنوع‌التصویری سید محمد خاتمی گفت: شورای عالی امنیت ملی مباحثی در این زمینه‌ها داشته است و من قبلاً هم در مصاحبه‌ای اعلام کردم که هیچ مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی نسبت به حضرت آقای خاتمی رئیس جمهوری دوران هفتم و هشتم کشور وجود نداشته است. من از روز نخست فعالیت شورای عالی امنیت ملی عضویت داشتم و مدتی نماینده رهبر معظم انقلاب بودم و در حال حاضر هم رئیس این شورا هستم و در هیچ دوره و زمانی چنین چیزی مطرح نبوده است. همچنین دبیرخانه هم حق ندارد و بر فرض هم اگر این کار را کرده باشد که من از آقای شمخانی پرسیدم و گفت که در دبیرخانه مصوبه‌ای در این زمینه نیست، اما برفرض هم باشد، غیرقانونی است. بنابراین، این حرف‌ها به شوخی بیشتر شباهت دارد تا به واقعیت که امیدوارم شفافیتی که شما در این موضوع می‌خواستید، در همان حد باشد.

هنوز برای حج صحبتی نشده است

نماینده خبرگزاری شبستان با اشاره به تنش در روابط با عربستان و فاجعه منا در حج سال گذشته، از روحانی پرسید که دولت چه تضمینی برای سفرهای زیارتی سال 95 به حجاج می‌دهد؟ رئیس جمهوری پاسخ داد: امسال هنوز هیأت ایرانی به عربستان نرفته و هنوز مذاکرات امسال بین هیأت ایرانی و سعودی شروع نشده و فکر می‌کنم در روزهای آینده این سفر به عربستان انجام و مذاکرات انجام گیرد. تأکید ما این است که شرایط مناسبی برای حجاج ایرانی فراهم شود. در شرایطی که اقدامات لازم، دیرتر انجام شده و ما دفتر حافظ منافع داریم و کنسولگری و سفارت عربستان در ایران فعال نیستند، اظهار نظری نمی‌کنم تا هیأت ایرانی به عربستان برود و بازگردد، تا ببینیم نتیجه چه می‌شود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6169/2/120736/0

ش.د9405781

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات