صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۱۰۸

از شکست ریاض تا دیدار اسد با اردوغان

۱- نگرانی تل‌آویو از اوضاع سوریه و شکست برنامه‌های ریاض
تحلیلگران و رسانه‌های رژیم صهیونیستی نسبت به اوضاع سوریه و شکست برنامه‌های محور عربی با محوریت عربستان ابراز نگرانی کردند. به گزارش روزنامه لبنانی «الاخبار»، رژیم صهیونیستی به علت تحولات اخیر سوریه خشمگین شده است؛ چراکه ارزیابی‌های تل‌آویو نشان می‌دهد، اولین فرصت تجزیه سوریه از طریق متحد «کرد» که تأمین‌کننده منافع ثابت اسرائیل [رژیم صهیونیستی] بود، از بین رفت. روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» هم که به علت نزدیکی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تقریباً تریبون رسمی وی لقب گرفته است، ناامیدی خود را نسبت به روند تحولات سوریه و رویکرد این کشور در راستای تقویت مواضع و حضور دشمنان تل‌آویو در چارچوب سناریوی وحشت نشان داده و نوشته است: «ایران در پشت مرزها حضور دارد و بشار اسد، رئیس‌جمهور نیز همچنان در دمشق و در کاخ ریاست جمهوری است.»
۲- اصلاح‌طلبان مجبورند با آقای روحانی همراهی کنند
صادق زیباکلام، از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌ای پیرامون راهکار اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گفت: واقعیت امر این است که اصلاح‌طلبان و آقای روحانی مانند زن و شوهری هستند که با وجود همه دلخوری‌هایی که از همدیگر دارند، مجبورند به‌خاطر بچه‌ها با همدیگر زندگی کنند. وی افزود: به فرض، شورای راهبردی یا سیاست‌گذاری یا هر مجموعه تصمیم‌گیر دیگری در جناح اصلاحات به جمع‌بندی برسد که دیگر حاضر به حمایت از آقای روحانی نیست، سؤال این است که از چه کسی می‌خواهند حمایت کنند؟ این فعال اصلاح‌طلب افزود: یا باید بگویند جریان اصلاحات در انتخابات شرکت نمی‌کند و نامزدی ندارد یا بگویند آقای روحانی نه، ولی به این گزینه که رهبری اصلاحات می‌گوید، رأی بدهید که هیچ‌کدام از این دو حالت نمی‌شود.
۳- احتمال دیدار «بشار اسد» و «اردوغان» در روسیه
یک روزنامه لبنانی ادعا کرد، احتمالاً رؤسای جمهور ترکیه و سوریه برای نخستین بار پس از پنج سال تحت نظارت روسیه در مسکو با هم دیدار خواهند کرد. روزنامه «السفیر» لبنان در گزارشی به گمانه‌زنی درباره موعد احتمالی این دیدار پرداخت و نوشت: مقدمات این دیدار در جریان سفر اردوغان به روسیه فراهم شده است. همزمان با دیدار پوتین و اردوغان در سن‌پترزبورگ یک هیئت بلندپایه امنیتی سوریه نیز شامل رئیس بخش اطلاعات نظامی، گروهی از افسران سرویس اطلاعات هوایی، معاون رئیس کل سرویس اطلاعات و «علی مملوک» رئیس شورای امنیت ملی وارد روسیه شدند. برخی از منابع دیپلماتیک روسیه و غرب اعلام کردند، علی مملوک در جریان سفر سه‌شنبه خود به مسکو و رایزنی با مسئولان روسی و ترک زمان نهایی این دیدار را تعیین خواهد کرد.
۴- افزایش ۱۰۰ درصدی نقدینگی در سه سال
در حالی که دولت و رسانه‌های نزدیک به آن در طول سال‌های اخیر بارها از کاهش نرخ سود با انضباط پولی و مالی سخن به میان آورده‌اند، اما آمارهای رسمی اعلام شده از سوی نهادهای ذی‌صلاح روایت متفاوتی دارند، چنانچه بر اساس این آمارها در سه سال گذشته (ابتدای ۹۲ تا پایان ۹۴) حجم نقدینگی ۱۰۰ درصد، پایه پولی ۵۱ درصد، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۶۱ درصد، بدهی دولت به بانک مرکزی ۶/۸۵ درصد (۱۱ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان) و بدهی دولت به بانک‌ها ۱۲۱ درصد افزایش یافته است. در سال گذشته، با وجود کاهش ۶/۲ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، نقدینگی ۳۰ درصد و پایه پولی ۱/۱۷ درصد رشد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات