تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۵۶۸۶
برخی چهره‌های اصول‌گرا مدعی «یک ملاقات مهم» رئیس‌جمهور سابق شدند

نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری

(روزنامه همدلي – 1395/06/29 – شماره 421 – صفحه 1)

در روزهای گذشته برخی از رسانه‌های داخلی از یک «ملاقات» محمود احمدی‌نژاد خبر دادند. رئیس جمهور سابق که این روزها اسب خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 96 زین کرده، طی این ملاقات در این باره نهی شده است.این خبر اگرچه ابتدا به صورت زمزمه شنیده می‌شد، اما در روزهای گذشته برخی از روزنامه‌نگاران اصول‌گرا برآن صحه گذاشته و مهم‌تر از آن خبرگزاری فارس نیز در یادداشتی به قلم یکی از روزنامه‌نگاران نزدیک به این جناح، آن را تایید کرده و به محمود احمدی‌نژاد نیز توصیه کرده که این اتفاق را به مثابه فرصتی نگریسته و از آن استفاده کند.

در ابتدای هفته سایت انتخاب در این باره نوشت:«هفته گذشته روزی که محمود احمدی‌نژاد برای نشان دادن «روحیه» خود به کوه رفت، کمتر کسی می‌دانست براساس ادعاهای منتشره در کانال‌ها و چهره‌های اصول‌گرا، او ملاقات مهمی را پشت سر گذاشته است. ملاقاتی که بنابرادعای این چهره‌ها، در آن احمدی‌نژاد بعد از آنکه «کسب اجازه» می‌کند، با پاسخ «منفی» روبه‌رو می‌شود.»

به نوشته این سایت رفته رفته زمزمه‌های این موضوع به خبر تبدیل شد. منتشر کننده اخبار هم از روزنامه‌نگاران سرشناس چند رسانه وابسته به اصول‌گرایان بودند. این روزنامه‌نگاران مدعی شدند که جلسه مهمی میان احمدی‌نژاد و به گفته آنها «یک مقام عالی» برگزار شده است و به احمدی‌نژاد گفته شده نباید در انتخابات شرکت کند.

محمد ایمانی در یادداشت کوتاهی که در تلگرام خودش منتشر کرد، در واقع یک بیانیه نوشت. اما مخاطب او عامه مردم نبودند، بلکه او طوری نوشت که بیشتر احمدی‌نژاد و حلقه اطراف متوجه این هشدار شوند. ایمانی اشاره می‌کند که در ادوار گذشته نیز کسانی بودند که بدون اجازه ثبت‌نام کردند. او می‌نویسد:«در همین دوره‌های اخیر هم کسانی بدون استیذان نامزد شدند و کسی معترض آنان نشد.»‌ موضوعی که به نظر می‌رسد مخاطبش سعید جلیلی باشد که گفته شده بود بدون هیچ اطلاعی در ساعات پایانی ثبت نام به وزارت کشور رفت. نویسنده سرمقاله‌های کیهان در ادامه اما معتقد است«اگر کسی درخواست وقت کرد و محضر مولایش رفت و نهی شد، از منظر اهل ولایت در معرض آزمون مهمی قرار گرفته است.» این همان بخشی است که نشان می‌دهد (براساس ادعای فوق) احمدی‌نژاد برای گرفتن اجازه «درخواست وقت ملاقات» کرده و برای این موضوع به دیدار رفته بود.

این روزنامه‌نگار در ادامه مطلب با صراحت بیشتری حرف می‌زند و می‌نویسد: «دیدار اخیر یک دولتمرد پیشین و نهی او از نامزدی از همین جنس است. این نهی، عین امر است. می‌توان بر خلاف میل اولیه خود، دل به نهی مولا سپرد و می‌توان تغافل کرد و مانند همه آن اذن نگرفته‌ها عمل کرد.»

این سایت خبری در واکنش به سکوت هواداران محمود احمدی‌نژاد به این ملاقات مهم اشاره کرد و نوشت: سکوت حلقه اطراف و ستادهای رسانه‌ای او نشان می‌دهد یا آنها به جمع‌بندی نرسیدند که نسبت به این موضوع چه واکنشی نشان دهند و یا اینکه منتظر هستند خود احمدی‌نژاد در مورد این ماجرا موضع‌گیری رسمی انجام دهد. آنچه تا این لحظه می‌توان به طور قطع درباره آن داوری کرد این است که «احمدی‌نژاد در انتخابات 96 جزو لیست کسانی که مردم می‌توانند به او رای دهند نخواهند بود» و سئوال مهمی که از کیهان تا دولتی‌ها و حتی هوادارانش می‌خواهند بدانند این است:«آیا او بعد از اتفاقات ادعایی، تمکین خواهد کرد یا نه؟»

اما روز گذشته یک روزنامه‌نگار دیگر اصول‌گرا و این بار در خبرگزاری رسمی فارس این ملاقات را تایید و توصیه‌هایی نیز به احمدی‌نژاد کرد.

مهدی فضائلی در یادداشتی این اتفاق را «فرصت تازه برای رئیس جمهور سابق» عنوان کرد ونوشت: چند روزی است محافل رسانه‌ای و سیاسی گوناگون از جمله کانال‌های نزدیک به دکتر احمدی‌نژاد، از ملاقات وی با رهبر انقلاب اسلامی خبر می‌دهند. دیداری مهم که به‌درخواست و پیگیری خود او انجام شده اما ظاهراٌ نتیجه‌اش خلاف انتظار وی بوده‌ است!

وی ادامه داد: هرچند هنوز جزئیات این دیدار که چند هفته قبل انجام شده است منتشر نشده، ولی این مقدار قطعی است که وی با نهی صریح رهبر معظم انقلاب، برای ورود به میدان رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مواجه شده است! نهی‌ای برخاسته از تدبیر، یعنی لایه‌های زیرین و صفحات پسینی ماجراها را دیدن. نهی‌ای حاکی از شجاعت در بیان آن چیزی که رهبری برای انقلاب و نظام و چه بسا مصالح خود وی لازم دانسته‌اند و نهی‌ای که موید قدرت مدیریت برای راهبری انقلاب است.

فضائلی ادامه داد: حضرت آقا این بار نه به شیوه معمول و غالب خود- و البته نه همیشگی- بلکه مبتنی بر مصالح کشور و مشابه موارد خاص و استثنا، در برابر آمدن دکتر احمدی‌نژاد به میدان رقابت‌های ریاست‌جمهوری سکوت نکرده و صراحتاٌ نظر مخالف خود را ابراز کرده‌اند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: اینکه چرا رهبر حکیم انقلاب اسلامی چنین برخورد کرده‌اند و دلایل ایشان چه بوده است برما روشن نیست. همچنین صرف نظر از اینکه آیا صلاحیت او برای ورود به میدان رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده از سوی شورای محترم نگهبان تایید می‌شد یا نه- که البته زمزمه‌های عدم تایید جدی بود- اما نباید فراموش کرد که بخصوص دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، جزو پر تنش‌ترین ادوار ریاست جمهوری در ایران بوده‌است. همچنین نمی‌توان نادیده گرفت که نشانه‌ای از ذره‌ای تغییر در منش و رفتار احمدی‌نژاد مشاهده نمی‌شود. لذا کاملاً قابل پیش بینی است که حتی صرف ورود مجدد وی به صحنه رقابت‌های سیاسی در این سطح،کشور را دوباره با منازعات و تنش‌های مضر و گرانبار و دوقطبی تنافر برانگیز روبه‌رو می‌کند چه برسد به بازگشت احتمالی وی به قدرت!

این روزنامه نگار اصول‌گرا ادامه داد: بنابراین بدون تردید،اعلام نظر صریح رهبری،حدود 9 ماه مانده به انتخابات را باید اقدامی پرخیر و برکت و البته توام با اتمام حجت دانست. امروز احمدی‌نژاد و یاران دوآتشه و سینه‌چاک او در معرض آزمونی مهم قرار گرفته‌اند؛ آزمون «ولایت‌پذیری!» احمدی‌نژاد که مدتی است نشست‌های «تبیین آرمان‌های انقلاب اسلامی و بازخوانی خط امام و رهبری»را برگزار می‌کند،امروز باید در عمل نشان دهد با نهی مهم‌ترین «ثقل» احیا شده از سوی امام(ره) یعنی «ولایت فقیه» چگونه برخورد خواهد کرد. تمکین می‌کند و یا خود را «ماذون»! نمی‌داند و راه خود را می‌رود؟

وی در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است : آری، آنچه پیش آمده است، فرصت دوباره و تازه‌ای است برای احمدی‌نژاد تا دلبستگی خود را به نظام، انقلاب و مردم که در اطاعت از رهبری تبلور می‌یابد به اثبات برساند و نشان دهد تا چه حد اهل تکلیف‌مداری است.انشاءالله که او و حلقه یارانش از این آزمون سربلند خارج شوند.

بدین ترتیب درج این یادداشت در خبرگزاری رسمی فارس می‌تواند تاییدی دیگر بر این ملاقات مهم باشد. اما آن چه که اهمیت بسیار دارد، برخورد محمود احمدی‌نژاد با این موضوع است. آن چنان که این رسانه‌ها نوشته‌اند، این دیدار در هفته گذشته صورت گرفته، اما محمود احمدی‌نژاد روز پنجشنبه در سفری یک روزه به گرگان رفت و به شیوه سفرهای انتخاباتی خود به ابراز احساسات هوادارانش پاسخ گفت. و شاید همین موضوع سبب شده تا روزنامه‌نگاران اصول‌گرا به او هشدار دهند که به مسائل مطرح شده در آن ملاقات پایبند باشد.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=18858

ش.د9501955

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات