تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۵۷۲۳

مرتضوی: شرمنده‌ام

(روزنامه آرمان - 1395/06/23 - شماره 3135 - صفحه 3)

روز يكشنبه خبري منتشر شد كه برخي با شنيدن و خواندن آن ابرو در هم گره كردند و ناباورانه درباره صحت آن سوال كردند! عذرخواهي پس از ۷ سال، آن هم از سوي دادستان سابق! اين تعجب زماني بيشتر شد كه دليلي براي نگارش نامه از سوي سعيد مرتضوي به اذهان خطور نمي‌كرد، چرا كه هيچگاه او از موضع متخلف سخني بر زبان نياورده بود، چه رسد آنكه بخواهد در نامه‌اي ۳ جوان کشته شده در كهريزك را شهيد بخواند و از كرده خود عذرخواهی كند؛ نامه‌اي خطاب به رئيس و هيات قضات شعبه ۲۲ دادگاه تجديدنظر استان تهران كه متن آن چنين بود: «با سلام بر محمد و آل طاهرينش و با درود و سلام به پيشگاه حضرت ولي عصر و امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب اسلامي و شهداي گرانقدر.

با سلام؛ به استحضار مي‌ساند تقارن سومين جلسه دادگاه در اين پرونده و نوبت دفاعيات اينجانب با نهم ذي‌الحجه روز عرفه را به فال نيك مي‌گيرم، زيرا در اين تقارن ايام و مناسبت‌هاي ديني و الهي رمز و رازهايي است كه آن را اتفاقي و بي‌حكمت و بي‌حاصل ندانسته و به بركت و فضل اين ايام در گشايش قفل‌هاي بسته و مشكلات بيش از پيش اميدوارم. عرفه روزي است به زيبايي شب قدر و دريايي است به وسعت بخشش الهي؛ روز عرفه روزي است كه درهاي آسمان براي تضرع‌هاي عاشقانه بندگان گشوده مي‌شود؛ روزي كه عارفان حق، از خيمه وجود خويش بيرون مي‌آيند و با آتش شوق و اشتياق به دعا و نيايش متوسل مي‌شوند. در اين روز عزيز كه سجاده‌اي به وسعت هستي گسترده است دست‌هاي خود را به سوي آن بي‌نياز بالا برده دعا مي‌نماييم كه خدايا غروب اين روز را با غروب گناهان و تقصيرات ما يكي گردان.

اينجانب به عنوان دادستان عمومي و انقلاب تهران در زمان فتنه بزرگ سال ۱۳۸۸ مطالبي را به عنوان دفاع در پرونده منعكس نموده‌ام ولكن در اين جلسه كه نوبت به دفاع نهايي است با عنايت به اينكه انتظار به‌حق رهبر معظم و عزيزتر از جانمان اين بود كه مهار اغتشاش و خنثي‌ نمودن فتنه حتي در آن شرايط اضطراري بدون ايراد خسارت و هرگونه لطمه‌اي به شهروندان عزير انجام شود، مطالب ذيل را در تكميل دفاعيات به عمل آمده به استحضار مي‌رساند: ۱- برخورد بسيار شايسته از طرف خانواده‌هاي آسيب‌ديده قابل تقدير و سپاس است، لذا در همين رابطه رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز به خاطر اين متانت و بردباري و پيگيري از درون نظام و دست رد زدن به مداخله بيگانگان آنان را مورد تفقد قرار دادند؛ بنابراين مجددا مراتب ادب و احترام و تجليل خود را از مقام شامخ اين خانواده‌هاي بزرگوار اعلام مي‌نمايم. ۲- در رابطه با واقعه خونبار تيرماه ۸۸ كه متعاقب فتنه بزرگ و توطئه پس از انتخابات رياست‌جمهوري به وقوع پيوست رهبري معظم انقلاب به خاطر عمق فاجعه از آن به جنايت تعبير فرمودند. به عنوان دادستان وقت عميقا ابراز تاسف و اعتذار مي‌نمايم و از مقام شهيدان مظلوم اين حادثه جوادي‌فر، روح‌الاميني و كامراني طلب پوزش نموده و علو درجات آنها را از خداوند بزرگ مسالت مي‌نمايم.

صميمانه پوزش مي‌طلبم

۳- در اين وقايع خونبار امام شهيدان روحشان آزرده و قلب رهبر معظم انقلاب و ملت شهيدپرور ايران عموما و خانواده‌هاي داغدار خصوصا مكدر و جريحه‌دار گرديد كه به راحتي قابل التيام نيست. ضمن اينكه با چارچوب‌هاي عدالت‌محور نظام مقدس جمهوري اسلامي و آرمان‌هاي امام (ره) و شهيدان و رهبري معظم انقلاب اسلامي سازگاري ندارد. لذا اينجانب به سهم خود از محضر مقدس امام زمان، كه صاحب اصلي انقلاب هستند، روح بلند و ملكوتي امام راحل و شهيدان، رهبر عظيم‌الشان انقلاب اسلامي و ملت بزرگوار و خانواده‌هاي اين عزيزان صميمانه پوزش طلبيده و ابراز تاسف و تاثر و اعتذار دارم و اميدورام اين اعتذار و دلجويي بتواند مرهمي بر اين زخم و التيامي بر اين داغ باشد. ۴- اينجانب به عنوان دادستان وقت تهران در پيشگاه خداوند و وجدان خود از وقوع اين حادثه هولناك اگرچه خداوند باريتعالي عالم است، در شكل‌گيري آن هيچ عمدي نبوده، ابراز شرمندگي مي‌كنم. ۵- اميدوارم تلخي اين حادثه و هزينه‌هاي عظيم اين خسارت معنوي همچنان در حافظه مسئولان مربوطه باقي مانده و من‌بعد شاهد تكرار اينگونه وقايع تلخ در كشور عزيزمان ايران اسلامي نباشيم.

۱۸ تير غمگين در تاريخ

۱۸تير ۸۸ در اذهان باقي است؛ همان روزي كه سه جوان در زنداني دور از تهران نغمه خداحافظي با دنيا سر دادند و در خاك آرميدند؛ سه جوان به نام‌هاي محسن روح‌الاميني، محمد كامراني و امير جوادي فر كه ديگر به خانه بازنگشتند. اين ۳ نام با کهريزك عجين شده است؛ چرا كه اين بازداشتگاه آخرين نفس‌هاي سه جوان را در خود حبس كرده است. سال گذشته بود كه تابناك به بازخواني پرونده كهريزك پرداخت و چنين نوشت كه«سردار احمدي مقدم، فرمانده وقت ناجا سخناني بر زبان آورد كه حكايت از آن داشت كه پشت پرده اعزام بازداشت‌شدگان روز هجدهم خرداد سال ۸۸ به كهريزك كسي نبوده جز دادستان وقت تهران.

آنگونه كه احمدي مقدم بعدها سخنان نشست خصوصي اش با خانواده جانباختگان كهريزك را علني بيان كرد، نقش مرتضوي در جنايت كهريزك اين بود:«صبح روز جمعه جلسه‌اي پيرامون اتفاقات برگزار شد و آقاي مرتضوي اصرار داشت كه افراد دستگير شده به كهريزك منتقل شوند. من مخالفتم را به صراحت اعلام كردم و گفتم آنجا نه تنها جا نداريم، بلكه آن مكان جاي خطرناكي است كه من در آن جلسه عنوان كردم كه ضبط كنيد و بنويسيد كه من مخالف هستم و مخالفت ناجا نيز ثبت شد. من در آن جلسه به يك نفر عنوان كردم كه به بچه‌هاي كهريزك بسپاريد اولا حواسشان باشد كه اين افراد در بند جداگانه و ميان اراذل و اوباش فرستاده نشوند و در ثاني با آنها بدرفتاري نكنيد، اما اين تاكيدات به مرحله اجرا نرسيد.»

تابناك به اين موضوع هم اشاره داشت كه«مرتضوي مدعي شده بود كه اساسا بازداشتگاه كهريزك محل نگهداري اراذل و اوباش نبوده، بلكه همه جور متهمي در آن نگهداري مي‌شده و بر اين اساس اصرار داشت كه تصميم به انتقال دستگير‌شدگان حوادث ۱۸ تير سال ۸۸ به آن بازداشتگاه، اشكالي نداشته است. از آن مهم‌تر، مرتضوي مدعي شده بود در زمان انتقال بازداشتي‌ها به كهريزك مرخصي بوده تا به رساله دكترايش برسد! ادعايي به غايت عجيب كه حتي با حرف‌هاي خود اين فرد همخواني نداشت.»

حكم دادگاه چه بود؟

در سال ۹۲ بود سعيد مرتضوي به همراه علي اكبر حيدري فر و حسن زارع به اتهام «معاونت در قتل»، «مشاركت در بازداشت غيرقانوني» و «معاونت در تنظيم گزارش خلاف واقع» و همچنين به «مشاركت در بازداشت غيرقانوني» متهم شده بود. براساس حكم دادگاه كيفري سه متهم پرونده در رابطه با اتهام بازداشت غيرقانوني به انفصال دائم از خدمات قضائي و ۵ سال انفصال از خدمات دولتي محكوم شدند. قضات همچنين متهم رديف اول پرونده (سعيد مرتضوي) را درباره اتهام گزارش خلاف واقع به ۲۰۰ هزار تومان جريمه نقدي محكوم كردند.

ديوان عالي كشور پس از رسيدگي به اعتراض مرتضوي انفصال دائم از خدمات قضائي و ۵ سال انفصال از خدمات دولتي را تاييد كرد. سال ۹۴ اما مرتضوي در رابطه با معاونت در قتل و گزارش خلاف واقع در پرونده كهريزك، مرتضوي تبرئه شد كه اين امر با شكايت پدر مرحوم محسن روح‌الاميني مواجه شد و دو جلسه دادگاه تجديد نظر با حضور سعيد مرتضوي در جايگاه متهم برگزار شد كه در جلسه سوم نامه عذرخواهي او منتشر شد. هنوز مشخص نيست آيا خانواده روح‌الاميني به واسطه اين عذرخواهي از پيگيري شكايت منصرف مي‌شوند يا دادگاه حكم ديگري براي مرتضوي صادر خواهد كرد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/163376

ش.د9502008

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات