تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۶۰۳۳
رئيس‌جمهور در اجلاس غيرمتعهدها:

رژيم‌صهيونيستي متهم اصلي طراحي و توسعه جنايات داعش است

(روزنامه جوان ـ ‌1395/06/29 ـ شماره 4914 ـ صفحه 5)

رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در هفدهمين اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد، با ارائه گزارشي از فعاليت‌ها و دستاوردهاي كشورمان در دوره رياست چهارساله اين اجلاس، مواضع و ديدگاه‌هاي تهران را در خصوص لزوم تقويت هماهنگي و همكاري اعضاي عدم‌تعهد و مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي تبيين و تشريح كرد.

به گزارش «جوان»، حجت‌الاسلام حسن روحاني در افتتاحيه اجلاس سران غيرمتعهدها در ونزوئلا با اشاره به رياست چهارساله كشورمان بر اين جنبش مهم بين‌المللي گفت: در دوره چهار ساله‌اي كه ايران افتخار رياست جنبش عدم‌تعهد را برعهده داشت با استفاده از امكانات و توان خود، ظرفيت‌هاي جنبش را در جهت اهداف عاليه آن و افزايش كارايي مجموعه نهادهاي وابسته به كار گرفت.

حسن روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه صلح در بسياري از نقاط جهان در معرض خطر و تهديد قرار گرفته، ‌افزود: اعضاي جنبش در مقطع كنوني بيش از هر زمان ديگري نيازمند همبستگي، همگرايي و هماهنگي هستند. واقعيت اين است كه ما به عنوان مجموعه‌اي كه حدود دوسوم اعضاي سازمان ملل متحد را تشكيل مي‌دهيم، بخش غيرقابل‌انكاري از راه‌حل‌ها، براي چالش‌هاي جهان امروزي هستيم.

وي خاطرنشان كرد: آنچه در نظام بين‌الملل معاصر مي‌گذرد، در چشم‌اندازي واقع‌بينانه، نگران‌كننده است. در مناسبات جهاني امروز، تمايلات هژمونيك و سلطه‌طلبي، ‌واقعيتي غيرقابل انكار است. گرايش به قطب‌بندي‌هاي نظامي، همچنان در ذهنيت و رفتار برخي از بازيگران غلبه دارد. رقابت‌هاي تسليحاتي، راه‌اندازي جنگ‌ها و تشديد منازعات، افزايش خشونت و مداخله در امور داخلي كشورهاي درحال توسعه توسط صاحبان قدرت و ثروت، به صورت پيدا و پنهان، بخش‌هايي از مجموعه رفتارهايي است كه جز با «منطق سلطه‌طلبي» نمي‌توان آن را تفسير كرد.

دفاع از جنبش‌هاي حق‌طلبانه جهان به مفهوم مداخله در امور ديگران نيست

رئيس‌جمهور سپس به شعار اصولي «نه شرقي و نه غربي» در كشورمان اشاره و عنوان كرد: ما با بهره‌گيري از اين شعار در سياست خارجي در انطباق كامل با روح عدم‌تعهد، حركت كرده‌ايم. ما در حركت از اين نقطه عزيمت، براين باوريم كه تعامل با جهان ممكن است.

وي در بخش ديگري از سخنراني خود تأكيد كرد: ايران برخلاف تصويرسازي بنيادگرايانه‌اي كه از سوي بنگاه‌هاي دروغ‌پرداز و جنگ‌افروز بر آن تحميل مي‌شود، هيچ‌گاه از نقطه‌نظر تقابل امر «ملي» و امر«جهاني»، حركت نكرده است و دفاع ما از جنبش‌هاي حق‌طلبانه جهان، به هيچ‌وجه، به مفهوم تقابل با ارزش‌هاي مقبول و مشروع انساني و به معناي مداخله در امور داخلي ديگران نيست.

روحاني سپس تصريح كرد: نظريه گفتماني ايران عليه سلطه‌گري و جهان آشوبي، به همان اندازه كه ريشه در آرمان‌هاي ديني دارد، از پيشرفت‌هاي فكري نوين و ادبيات آزاديخواهي جهاني و اصول منشور ملل متحد نيز برخوردار است. آرمان‌هايي نظير استقلال، آزادي، جمهوريت، مردم‌سالاري و حق تعيين دموكراتيك سرنوشت در پاي صندوق‌هاي رأي، به همان اندازه كه ديني و ملي است، سرشتي جهاني دارد.

ايران در جبهه نخست مقابله با تروريسم

رئيس‌جمهور در ادامه به تحولات منطقه خاورميانه پرداخت و گفت: در سال‌هاي اخير، حوادث بسيار ناگواري براي مردم سوريه، يمن، عراق و ليبي درون گرداب رقابت‌هاي خودخواهانه و ويرانگر، وجدان ميلياردها نفر از مردم جهان را آزرده و نشانه‌اي است از عدم‌مسئوليت‌پذيري قدرت‌هاي بزرگ در برابر جراحاتي كه هر روزه بر پيكر بي‌گناهان مي‌نشيند.

وي اضافه كرد: جهانيان مي‌دانند كه جمهوري اسلامي ايران، نخستين كشوري بود كه نسبت به خطر جهاني تروريسم تكفيري در كشور سوريه هشدار داد. در همان حالي كه شماري از كشورهاي غيرمسئول در خاورميانه و غرب، سرگرم تجهيز و آموزش تروريست‌هاي تكفيري بودند، ما در كنار ملت و دولت عراق و سوريه در برابر يكي از جنايتكار‌ترين‌ گروه‌هاي تروريستي ايستاديم.

روحاني ادامه داد: تنها پس از سرايت حملات خشونت‌بار اين گروه‌ها به خارج از سوريه بود كه كشورهاي حامي تروريسم تكفيري با اكراه به تشكيل ائتلافي ناكارآمد عليه تروريسم روي آوردند. اين‌ همه در حالي است كه هنوز جامعه جهاني كمترين موفقيتي را در اعاده حقوق زيرپاگذاشته شده ملت فلسطين و خاتمه دادن به اشغالگري كسب نكرده است.

رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: متأسفانه معدودي از كشورهاي عضو نيز با زير پا گذاشتن اصول اوليه اين جنبش و حمايت از تروريست‌ها، در برهم زدن آرامش و مداخله در امور داخلي ساير اعضا نقش دارند. نتيجه اين سياست‌هاي غلط، چيزي جز نابودي و بدنامي تاريخي براي اين كشورها و گروه‌هاي تروريستي مورد حمايت آنان نبوده است.

رژيم‌ صهيونيستي به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنايات خود

رئيس پيشين جنبش غيرمتعهدها در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع فلسطين نيز اشاره كرد و گفت:‌ چالش‌هاي جاري در اقصي نقاط جهان، نبايد ما را از موضوع فلسطين و مردم مظلوم آن غافل كند. مردم فلسطين همچنان از حق داشتن سرزمين و حكومتي از آن خود و بازگشت به سرزمين مادري محرومند. ظلمي كه امروز بر ملت فلسطين مي‌رود خشونت نهادينه‌اي را به نمايش مي‌گذارد كه تعبير آپارتايد براي توصيف آن كافي نيست.

وي ادامه داد: رژيم‌صهيونيستي تلاش دارد با طراحي و بهره‌گيري از تحولات جاري در خاورميانه به ويژه ظهور و گسترش گروه‌هاي تروريستي و افراطي همانند داعش، جنايات خود عليه ملت مظلوم فلسطين و ديگر ملت‌هاي منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

روحاني گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره حمايت از مردم و آرمان‌هاي فلسطين را براساس اعتقادات ديني و ارزش‌هاي والاي ملي و انساني، در صدر اصول سياست خارجي خود قرار داده است. به اعتقاد ما، دفاع از مردم فلسطين به نژاد يا مذهب خاصي محدود نيست بلكه يك موضوع انساني است كه وظيفه همگان است.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنان خود در اجلاس سران غيرمتعهدها به گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و گروه 1+5 نيز اشاره كرد و گفت: سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران مبتني بر رويكرد اعتدال و تعامل سازنده و تلاش براي حل و فصل منازعات، اختلافات و سوء‌تفاهمات از طريق گفت‌وگو و همكاري است. بر همين اساس، به‌رغم اقدامات خصمانه و فشارهاي گسترده سياسي و اقتصادي عليه كشور من، به بهانه موضوع هسته‌اي، جمهوري اسلامي ايران از همان ابتدا بر انجام گفت‌وگوهاي سازنده تأكيد داشت.

روحاني افزود: گفت‌وگوهاي ميان ايران و گروه موسوم به 1+5 منجر به «برنامه جامع اقدام مشترك» (برجام) شد. حمايت قاطع كشورهاي عدم‌تعهد از برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران و همچنين پشتيباني آنان از اين مذاكرات نقش مؤثري در تضمين حقوق مشروع هسته‌اي ايران و كشورهاي در حال توسعه و همچنين به نتيجه رسيدن اين مذاكرات داشته است.

برجام يك توافق سياسي نيست

رئيس‌جمهور كشورمان در همين باره ادامه داد: توافق هسته‌اي ايران و طرف‌هاي مقابل از زواياي مختلف حايز اهميت است. مزايا و منافع شناسايي و تحقق حقوق هسته‌اي، محدود به كشور ايران نيست بلكه مقاومت ملت ايران در قبال اين فشارها باعث جلوگيري از ايجاد يك رويه خطرناك، در عرصه بين‌المللي براي محروم كردن ملت‌هاي ديگر از حقوق اساسي و مشروع آنها در عرصه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي شد. علاوه بر اين، نتيجه سازنده اين مذاكرات مؤيد اين واقعيت است كه تنها از طريق گفت‌وگو و راهكارهاي صلح‌آميز و اتخاذ يك رويكرد برد- برد مي‌توان به بحران‌هاي پيچيده و طولاني پايان داد.

روحاني گفت: در واقع برجام فقط يك توافق سياسي نيست بلكه در اين دنياي پرتنش كه استفاده از سلاح و خشونت به تفكر رايج تبديل شده است، برجام يك راهبرد و رويكرد جديد براي تعامل مثبت و سازنده به منظور حل و فصل مسالمت‌آميز بحران‌ها و چالش‌هاست و مي‌تواند سرآغازي براي همكاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه كشورها براي پيشبرد صلح و توسعه در جهان باشد.

وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران گفت‌وگو و مذاكره را بهترين راه‌حل منازعات جهاني و منطقه‌اي مي‌داند و خود در اين زمينه پيش‌قدم بوده است. ما در سطح منطقه‌اي نيز از هرگونه ابتكار عمل كه مبتني بر گفت‌وگو و مذاكره باشد براي پايان بخشيدن به اختلافات موجود استقبال مي‌كنيم. مشكلات منطقه خاورميانه به گونه‌اي است كه هيچ كشوري به تنهايي قادر به ايجاد ثبات و امنيت پايدار در آن نيست. دستيابي به امنيت و توسعه منطقه‌اي فقط از طريق همكاري و مشاركت جمعي همسايگان ميسر است.

رئيس‌جمهور در پايان سخنان خود با دعوت كشورها به قطع حمايت‌هاي خود از سازمان‌هاي تروريستي گفت: ما از راه‌حل سياسي براي خاتمه بخشيدن به بحران در كشورهاي جنگ‌زده منطقه استقبال مي‌كنيم. گفت‌وگوهاي ملي بايد با مشاركت گروه‌هاي ذينفع و داراي مشروعيت و بدون دخالت قدرت‌هاي بيروني، انجام شود و در نهايت، صندوق رأي تعيين‌كننده سرنوشت اين كشورها باشد. همه دولت‌ها در منطقه بايد نسبت به فجايع انساني و تخريب زيرساخت‌هاي اقتصادي و اجتماعي در سرتاسر منطقه، از يمن گرفته تا عراق و سوريه حساس باشند و دست از حمايت از تروريست‌ها براي مقاصد سياسي بردارند.

گفتني است رئيس‌جمهور در حاشيه اين اجلاس با سران كشورهاي مختلف ملاقات و خواستار توسعه روابط ايران با اين كشورها شد.

http://javanonline.ir/fa/news/812338

ش.د9502153

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات