صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۶۲۵۳

حرف روز/ حقوق بشر غربی و چند نکته

در روزهای اخیر چند تحول سیاسی مرتبط با حقوق بشر اتفاق افتاد: یک- عربستان سعودی عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شد[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: در روزهای اخیر چند تحول سیاسی مرتبط با حقوق بشر اتفاق افتاد: یک- عربستان سعودی عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شد. دو- کری، وزیر خارجه آمریکا چهار روز پیش در شورای امور جهانی شیکاگو در سخنرانی خود ضمن اذعان صریح به نقش مستقیم سیا در براندازی دولت مصدق، ایران را به اعمال تحریم‌های جدید، از جمله تحریم‌های حقوق بشری تهدید کرد. سه- در پی سفر موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران، موضوع ایجاد دفتر حقوق بشری در تهران مطرح شد.
به درستی یکی از اتهاماتی که در مسئله حقوق بشر به غرب وارد می‌شود و هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن دریافت نشده، اعمال استانداردهای دوگانه و سراسر پارادوکسیکال در موضوع حقوق بشر است. واقعیت این است که علم حقوق بشر به عنوان صنعتی پر سود را کشورهایی به دوش می‌کشند که بیشترین نقض حقوق انسان‌ها و کشورها را مرتکب می‌شوند. آمریکا با حمایت از گروه‌های تکفیری میلیون‌ها انسان بی‌گناه را در تحولات منطقه به خاک و خون کشیده، یا از زندگی راحت محروم کرده است. اروپایی‌ها صرف‌نظر از برخورد غیر انسانی با اتباع درجه دوم و سوم خود، با آوارگان سوری که خود سهم زیادی در آوارگی آنها داشته‌اند رفتارهای قرون وسطایی می‌کنند.
با وجود انتقادات فراوان و اعتراض وجدان‌های بیدار جامعه بشری و سازمان‌های مردم‌نهاد، ارسال و فروش تسلیحات مرگبار به عربستان سعودی همچنان ادامه دارد و روزانه تعداد بی‌شماری از بمب‌ها و موشک‌های آمریکایی به دست ائتلاف سعودی بر سر غیرنظامیان بی‌دفاع و مظلوم یمن فرود می‌آید؛ تأسف‌بارتر  آنکه  حکام سعودی – صهیونیستی پاداش کشتار و آدم‌سوزی خود را با حمایت از عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دریافت می‌دارند.
تجربه رفتارهای سیاسی غربی‌ها نشان می‌دهد که نباید به بازگشایی دفتر از سوی اتحادیه اروپا خوش‌بین بود. آنها در بستر این دفتر، ضمن جعل سند برای برخی اتهامات، دست به اقدامات امنیتی و جمع‌آوری اطلاعات از داخل و سوءاستفاده‌های سیاسی و فرهنگی نیز خواهند زد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات