سیاسی >>  دولت >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۰۲

عملکرد دولت در ترازوی عمل انقلابی

دولت در داشتن روحیه انقلابی و همچنین عمل انقلابی با ضعف های جدی مواجه است. انتظار می رود که هم دولت و هم نامزدهای ریاست جمهوری آینده در تحقق این فرمایش مهم مقام معظم رهبری تلاش بیشتری کرده و به جای تخریب دیگران، جریان حامی خود را به داشتن روحیه و عمل انقلابی تشویق و ترغیب نمایند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/علی کارگر
عملکرد دولت در ترازوی عمل انقلابیانقلابی گری و تفکر انقلابی را می توان یکی از مهم ترین مطالبات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در یک سال گذشته دانست. ایشان در دیدار دانش آموزان و دانشجویان در 12 آبان مجددا بر این موضوع تکیه کرده و فرمودند: «روحیه و تفکر انقلابی به معنای توکل به خدا، اعتماد به درون، شجاعت اقدام و عمل، بصیرت، عمل به توصیه‌های امام، ابتکارورزی، امیدواری به آینده، نترسیدن از دشمن و تسلیم نشدن در برابر او است». نگارنده در این نوشتار به صورت خلاصه انتظارات رهبری در خصوص روحیه و عمل انقلابی را تبیین و با وضع موجود مقایسه کرده است.
1- توکل به خدا: در آیات و روایات توکل برخدا به معنی انجام کار توسط فرد و امید به عنایت خداوند و قطع امید از غیرخداست. وَ مَنْ یَتَوَ کَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ. (طلاق / 3) و هرکس بر خدا توکل کند پس برایش کافی است. با توجه به این تعبیر صریح قرآن، انتظار حل مشکل از ناحیه غیرخدا نافی توکل است . مسائل سیاسی و کلان جامعه نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه اهمیت دوچندان دارد، کسانی که در زمان مذاکرات هسته ای آب و نان مردم را به برجام گره می زدند و اکنون نیز در دوران پسابرجام چشم به دست دشمن برای رفع تحریم ها دوخته اند در صورتی که امیدشان به غرب باشد با توکل به خدا و روحیه و عمل انقلابی فرسنگ ها فاصله دارند و اگر نگاهشان به غرب نیست باید شفاف تر با مردم سخن بگویند.
2- اعتماد به درون: لازمه تحقق استقلال، اعتماد به درون کشور است. اگر روحیه اعتماد به توانمندی های داخلی در مسئولین وجود نداشته باشد ظرفیت های داخلی از بین می رود و زمینه نفوذ برای بیگانگان فراهم می شود. در طول چند سال اخیر برخی مسئولین با تحقیر ملت ایران گفتند که مردم ایران فقط می توانند آبگوشت بزباش درست کنند و یا اینکه ما باید مدیر وارد کشور کنیم و ده ها مورد دیگر. به یقین این سخنان سنخیتی با روحیه و تفکر انقلابی ندارد.
3- شجاعت اقدام و عمل: بسیار پیش می آید که مسئولین بر صحیح و درست بودن اقدامی یقین دارند ولی ترس از سختی کار و یا هزینه های فردی مانع از اقدام و عمل آنها می شود. به عنوان نمونه حذف یارانه دهک های پردرآمد اقدامی صحیح و عاقلانه است که هم مجلس و هم دولت بر اجرای آن تأکید دارند ولی تاکنون در اجرای آن تعلل شده است. تفکر انقلابی یعنی اینکه اگر به حقانیت راه خود یقین پیدا کردی با توکل بر خدا اقدام کنی. نه اینکه ترس از هزینه های سیاسی تو را از انجام کار صحیح وادارد.
4- بصیرت: یکی از ویژگی های مهم یک انقلابی بصیرت داشتن است، مقام معظم رهبری در معنی بصیرت می فرمایند: «حوادث را درست نگاه كردن، درست سنجيدن، در آنها تدبر كردن، در انسان بصيرت ايجاد ميكند؛ يعنى بينائى ايجاد مي كند و انسان چشمش به حقيقت باز ميشود». به عنوان نمونه مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته ای به صراحت اعلام کردند که بنده نسبت به این مذاکرات خوش بین نیستم. این سخنان که نتیجه نگاه عمیق بر عملکرد غرب در 50 سال اخیر بود حاکی از بصیرت بالای ایشان بود و کسانی که برجام را فتح الفتوح خواندند و انتظار داشتند که دشمن در مقابل اقدامات اعتمادساز آن ها با روی خوش امتیاز بدهد، یا بصیرت کافی در شناخت دشمن را نداشتند و یا با تسامح چشم بر بی اعتمادی به دشمن بستند.
5- عمل به توصیه‌های امام: امروز فساد اقتصادی یکی از مهمترین معضلات کشور است. مگر نه این است که حضرت امام فرمودند: "ثروتمندان هرگز به خاطر تمکن مالی خود، نباید در حکومت و حکمرانان و اداره کنندگان کشوراسلامی نفوذ کنند" و یا اینکه " خداوند نیاورد روزی را که سیاست مسئولان نظام حمایت از سرمایه‌دارها گردد" پس چرا در ماجرای فیش های نجومی، کسانی که اینچنین از بیت المال ارتزاق می کنند را سرمایه های نظام می نامند و هیچ برخورد جدی با آنها نمی شود. آیا عملکرد اقتصادی مسئولین، وضع معیشت آنها و ده ها مورد دیگر از گفتار و کردار و رفتار آنها با فرمایشات حضرت امام(ره) در صحیفه نور و وصیتنامه سیاسی الهی ایشان در یک جهت قرار دارد؟
6- ابتکارورزی: تفکر انقلابی به دنبال راه های جدید برای برون رفت از بحران ها و مشکلات است. تفکر انقلابی با مشخصه های ذکر شده و با شاخصه ابتکارورزی توانست رزمندگان اسلام را در یک جنگ تحمیلی و نابرابر پیروز گرداند. امروز نیز جامعه ما نیازمند ابتکار و خلاقیت است. این ضرورت در حوزه اقتصاد و مدیریت بیشتر به چشم می آید. انتظار می رود دولت زمینه بروز و رشد استعدادها و خلاقیت ها را بیش از پیش فراهم کند که چنین اقدامی می تواند مولد ابتکارات برای برون رفت از بحران ها باشد.
7- امیدواری به آینده: در جامعه ما همواره مسئولین تلاش می کنند مردم را نسبت به عملکرد خود در آینده امیدوار کنند، ولی چه بسا در آستانه انتخابات و حتی بعد از آن عملکرد دولت های قبلی را زیر سؤال می برند. اگرچه انتظار می رود امیدبخشی به آینده با نگاه بخشی و صورت نگیرد، ولی در مجموع می توان گفت که این شاخصه توسط مسئولین ما دنبال شده است. نکته قابل تأمل اینکه این امیدواری باید معطوف به حل مشکلات و مسائل کشور در سایه تفکر انقلابی باشد نه ترویج تفکرات لیبرالی و غربی.
8-  نترسیدن از دشمن و تسلیم نشدن در برابر او: آخرین شاخصه ای که مقام معظم رهبری در توصیف روحیه و عمل انقلابی بیان می کنند، موضوع ایستادگی در مقابل دشمن است. زمانی که دشمن از منابع قدرت به ظاهر برتری برخوردار است و در تحمیل خواسته هایش به نتایج مورد انتظارش نمی رسد، دست به تهدید می زند. این تهدید در حوزه های نظامی، امنیتی، سیاسی و حتی اقتصادی است. دارندگان تفکر انقلابی هرگز در مقابل دشمن ضعف از خود نشان نمی دهند و با تکیه بر عناصر قدرت داخلی پاسخی محکم به تهدیدات دشمن می دهند. نمونه بارز این نوع تهدیدات را می توان تهدیدات رژیم صهیونیستی در حمله به تأسیسات هسته ای ایران دانست که پاسخ قاطع و انقلابی مقام معظم رهبری این تهدید را در نطفه خاموش کرد.
بر اساس مطالب بالا می توان چنین نتیجه گرفت که دولت در داشتن روحیه انقلابی و همچنین عمل انقلابی با ضعف های جدی مواجه است. انتظار می رود که هم دولت و هم نامزدهای ریاست جمهوری آینده در تحقق این فرمایش مهم مقام معظم رهبری تلاش بیشتری کرده و به جای تخریب دیگران، جریان حامی خود را به داشتن روحیه و عمل انقلابی تشویق و ترغیب کنند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات