تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۲۸
نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدویت در حوزه علمیه قم

حمله خواب و استخاره به مسلمات دین

(روزنامه صبح نو - 1395/07/10 - شماره 94 - صفحه 8)

نشست نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدویت(یمانی، خواب و استخاره) سه شنبه شب، 6 مهرماه با حضور جمعی ازطلاب و فضلای حوزه علمیه و صاحب‌نظران در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد.

در این نشست علمی دو تن از علمای حوزه علمیه به نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدویت پرداختند؛ آیت‌الله نجم الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام نصرالله آیتی از استادان مرکز تخصصی مهدویت.

آیت‌الله طبسی که در شناخت مباحث مهدویت یدطولایی دارد و تا کنون آثار زیادی از وی در این باره منتشر شده، در این نشست علمی با بیان اینکه جریان حسنی منحرف است، گفت: این جریان ادعا می‌کند که حسنی امام مهدی است، در حالی که در دوران غیبت اگر کسی ادعای نیابت خاص کند از مذهب خارج است چه برسد به اینکه ادعای مهدویت کند.

وی افزود: برخی از این جریان‌ها روایتی را می‌آورند و می‌گویند پس از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) 12 مهدی وجود دارد که پس از وفات حضرت کارها را باید به پسر ایشان واگذار کرد، جریان حسنی به چنین روایاتی تمسک می‌کند در حالی که اینها از نظر سند مشکل دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در فقه به روایات ضعیف نمی‌توان تمسک کرد چه برسد به اینکه از اعتقادات به شمار رود، اظهار داشت: در روایت مورد ادعای این جریان افرادی وجود دارند که اصلاً مشخص نیست که چنین اشخاصی هستند یا نه.

وی ادامه داد: وقتی با این جریانات بحث رجالی می‌شود می‌گویند رجال، یک علم من‌در آوردی بوده و بدعت به شمار می‌رود و ما با آن کاری نداریم. اگر علم رجال بدعت به شمار می‌رود چرا از شخصی مثل شیخ طوسی که چهار کتاب رجالی دارد و از نظر آنها بدعت‌گذار است، روایت نقل می‌کنند؟! روایت مذکور می‌گوید امام زمان؟عج؟ فرزند خواهد داشت و دو روایت داریم که می‌گوید ایشان فرزندی ندارد. این جریانات درباره این دو روایت می‌گویند که سند آن ضعیف است در حالی که می‌گویند علم رجال بدعت است و نباید درباره سند بحث کرد.

اما با این فرض تعارض این روایات را چگونه پاسخ می‌دهند؛ ولی بر فرض اینکه سند و دلالت این روایت درست باشد، نقش فرزند امام زمان؟عج؟ پس از وفات ایشان است، پس چرا اینقدر عجله دارند؟! هنوز که حضرت ظهور نکرده‌اند! از زمان ظهور و مدت استقرار ایشان چیزی برای ما معلوم نیست اما از همین الان دفتر و دستک و تشکیلات راه انداخته‌اند و می‌گویند بیایید بیعت کنید!

وی اضافه کرد: اینکه مدام بگویند حسنی فرمانده سپاه امام زمان؟عج؟ است معنایی ندارد و اصلاً ما سابقه حسنی را نداریم از این‌رو نباید اینقدر شعار دهند که او فرمانده است؛ حضرت عیسی، مالک اشتر، سلمان فارسی و ابوذر و شخصیت‌های معروف و باسابقه را کنار گذاشتند و مکرر می‌گویند حسنی فرمانده است.

آیت‌الله طبسی به بررسی عملکرد و ادعاهای جریان یمانی پرداخت و گفت: در این زمینه دو مقوله وجود دارد، گاهی صحبت از علامیت (نشانه بودن) یمانی می‌شود که روایات آن از حسنی بیشتر است و من حیث المجموع می‌توان گفت که علامیت یمانی قطعی است اما در حسنی بحث وجود دارد.

مقوله دیگر صحبت در مثبت بودن و لزوم تبعیت از یمانی است، باید بررسی شود که قداست و لزوم تبعیت به چه دلیل است. ممکن است ما مثبت بودن یمانی را از یک روایت با هزار سلام و صلوات بپذیریم، البته بنده هنوز نتوانستم مسأله را از نظر سند حل کنم. بر فرضِ مثبت و علامت حتمی بودن باید لزوم تبعیت را بررسی کرد. لزوم تبعیت از یمانی و بعد اینکه پا را فراتر بگذارند و بگویند جایگزین مرجعیت است باید اثبات شود.

وی با اشاره به روایت مستمسک جریان یمانی برای اثبات لزوم تبعیت ادامه داد: روایتی از مرحوم نعمانی در کتاب غیبت وجود دارد که آنها از این روایت استفاده می‌کنند، روایت این است که «خروج یمانی، سفیانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز و پی در پی است و از هر طرفی مشکلاتی ایجاد می‌شود و وای برکسانی که با آنها طرف شوند، پرچمی هدایتگرتر از پرچم یمانی نیست که مردم را به سوی امام دعوت می‌کند. اگر یمانی خروج کرد فروش سلاح حرام است، باید از یمانی تبعیت کرده و نباید سرپیچی کرد که اگر کسی سرپیچی کند اهل جهنم می‌شود چون او به حق دعوت می‌کند.»

آیت‌الله طبسی با بیان اینکه روایتی غیر از این درباره لزوم تبعیت از یمانی نداریم، ابراز داشت: این روایت مشکل سندی دارد و ما نمی‌توانیم عقیده خود را به روایتی گره بزنیم که آقایی به نام احمد بن یوسف نقل می‌کند و هرچه جست‌وجو می‌کنیم یک کلمه درباره آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در آن روایت سه حکم وجود دارد حال یک فقیه در طول تاریخ غیبت بیاورید که طبق این روایت فتوا داده باشد. مگر فقها احکام دوران غیبت را نگفتند؛ یک نفر از فقها طبق این روایت فتوا نداده است مگر می‌شود که همه فقها ندیده باشند و فقط این جریانات دیده باشند.

در ادامه نشست حجت‌الاسلام نصرالله آیتی از استادان مرکز تخصصی مهدویت به نقد و بررسی جریان انحرافی مهدویت پرداخت و گفت: جریان احمد بصری از سال 1999 آغاز شده که بنیانگذار این فرقه انحرافی احمدبن اسماعیل متولد 1970 در بصره است که مدرک مهندسی معماری دارد.

وی افزود: این شخص در سال 99 ادعا می‌کند که حضرت حجت؟عج؟ را در عالم خواب و سپس در بیداری ملاقات کرده که ایشان به وی فرموده است به نجف برو و مأمور هستی که برای ظهور زمینه‌سازی کنی، این شخص ادعا می‌کند که نوه و جانشین امام زمان؟عج؟ است.

حجت الاسلام آیتی با بیان اینکه احمد بصری ادعا می‌کند که نخستین نفر از 313 یار امام زمان؟عج؟ است، ابراز داشت: این شخص همچنین مدعی رسول و مهدی بودن است و ادعا می‌کند که همزمان مقام ولایت و رسالت دارد. این شخص منحرف غیر از مقام الوهیت همه چیز را برای خود ادعا کرده است، احمدالحسن غایب است و از طریق شبکه‌های اجتماعی با طرفداران خود ارتباط برقرار می‌کند، این شخص در برخی شهرهای ما هم طرفداران اندکی پیدا کرده است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: در نقد این جریان از چهار زاویه می‌توان ورود کرد که یکی از آنها نقد مبانی این جریان است. یکی از مبانی آنها این است که علم رجال بدعت به شمار می‌رود و برخی از آنها حتی معتقد به تحریف قرآن هستند، همچنین می‌گویند که در آستانه ظهور قرار داریم و می‌گویند که از نشانه‌های ظهور حضور آمریکا در عراق، خرابی شامات و چند نشانه دیگر به شمار می‌رود که این‌ها اتفاق افتاده است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: اعتقاد به رجعت یکی از مسلمات است از این رو اعتقاد مهدی پس از مهدی در تعارض با این اعتقاد مسلم است، بر فرض اینکه 12 مهدی پس از امام زمان؟عج؟ بیاید و درست باشد چه دلیلی دارد که احمد بصری جزو آنها باشد.

وی اضافه کرد: استناد و ادله این جریانات انحرافی غالباً خواب است، آن‌ها ذکری درست کردند که می‌گویند اگر 40 شب خوانده شود در عالم رؤیا یکی از اهل بیت؟عهم؟دیده می‌شود که به انسان می‌گویند که احمد بصری از ما بوده، امام معصوم و فرزند ماست.

حجت الاسلام آیتی با بیان اینکه یکی دیگر از ادله آنها استخاره است، گفت: می‌گویند دل به خدا بسپارید و بگویید من می‌خواهم امام زمان؟عج؟ و حق را بشناسم. این جریان در ادامه این روش می‌گوید که پس از خواندن ذکری باید لای قرآن را باز کنند اگر خوب آمد می‌گویند ایمان بیاور اما اگر بد بود می‌گویند نیت شخص خالص نبوده است. به اندازه‌ای استخاره می‌کنند تا خوب بیاید.

وی افزود: یکی از نقدهایی که وجود دارد نقد شخصیت احمد بصری است؛ اگر اشتباهی از سخنان و رفتار این فرد اعلام شود همه ادعاهای آنان بی‌اعتبار می‌شود، بر فرض اینکه در آستانه ظهور بوده و 12 مهدی پس از امام زمان؟عج؟ داریم چه دلیلی وجود دارد که این آقا از همان اشخاص باشد؛ اگر آقایی که می‌گوید امام معصوم است و مقام ولایت و رسالت دارد یک غلط پیدا شود تمام ادعاهایش بی اساس و مشکل خواب نیز حل می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: به عنوان مثال اگر فردی صد بار حضرت رسول؟ص؟ را خواب ببیند و ایشان بفرمایند که نماز واجب نیست با این خواب چه می‌کند. به یقین به دیوار می‌کوبد، نه اینکه نستجیر بالله حضرت اشتباه کردند بلکه از اینکه خواب در تعارض با امر مسلم دین است نمی‌توان اعتنایی کرد و می‌فهمیم که خواب شیطانی بوده و کسی که دیده شده پیامبر نبوده است.

حجت الاسلام آیتی با بیان اینکه از مسلمات دین است که آدم بی سواد امام نمی‌شود، ابراز داشت: اگر در خواب دیده شود که بگویند احمد بصری بی‌سواد امام است یقیناً باید نسبت به آن بی اعتنا بود. جایی که خداوند مسأله مسلمی را مانند آفتاب تابان بیان کرده اگر استخاره و خوابی خلاف آن بود قابل اعتنا نیست، از احمد بصری فایل صوتی وجود دارد که قرآن را غلط می‌خواند؛ الان بچه پنج ساله داریم که قرآن را بدون غلط می‌خواند اما این شخص که ادعای امامت و رسالت دارد قرآن را غلط می‌خواند! در سایت رسمی این شخص برای ماله کشی این افتضاح کتاب نوشتند و با جست وجو در لابه‌لای احادیث مدعی شدند که امام صادق؟ع؟ هم قرآن را اشتباه می‌خواندند؛ مگر می‌شود کسی که با قرآن آشنایی ندارد و آن را غلط می‌خواند امام معصوم باشد؟

وی اضافه کرد: این شخص می‌گوید از علما خواستم که از من طلب معجزه کنند تا جایگاه من را نزد امام زمان؟عج؟ بشناسند اما علما محل نگذاشتند و پدرم امام زمان؟عج؟ فرمود که تو پیش‌قدم شو و معجزه نشان بده که من هم همین کار را انجام می‌دهم. احمد بصری می‌گوید معجزه‌اش این است که می‌داند قبر حضرت زهرا؟سها؟در کجا قرار دارد. این شخص می‌گوید «حضرت زهرا؟سها؟در کنار امام حسن؟عهم؟دفن هستند و گویا امام حسن مجتبی؟ع؟در آغوش مادر دفن شده است، این معجزه من است و حاضر هستم بر آن قسم بخورم.» این گفته نشان می‌دهد که این شخص به اندازه طلبه پایه دوم سواد ندارد و حتی تعریف معجزه را بلد نیست، معجزه امر حقی است که قابل راستی آزمایی باشد و از اینکه کسی نمی‌تواند مانند آن را انجام دهد پی برده می‌شودکه آن شخص با عالم ملکوت ارتباط دارد، اینکه گفته شود که قبر حضرت زهرا؟سها؟ در کجاست که قابلیت راستی آزمایی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: کسی که این قدر فهم پایینی دارد و معنای معجزه را نمی‌داند چگونه می‌تواند امام باشد، کوتاه‌ترین مسیر برای نقد این جریان منحرف نقد شخصیت احمد بصری است.

http://sobhe-no.ir/newspaper/94/8/2455

ش.د9502097

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات