صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۶۵۳۳

اخبار ویژه روزنامه های 20 آبان 1395

کیهان

مطهری:ترامپ صداقت بیشتری دارد!هاشمی:ترامپ خطرناک است.

مطهری در یک نشست خبری در تحلیل انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت: مواضع ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی و ریاست‌جمهوری متفاوت خواهد بود. در مجموع با توجه به مواضعی که ایشان در دوره تبلیغات داشتند من فکر می‌کنم ریاست‌جمهوری ایشان برای ایران مفیدتر است تا اینکه خانم کلینتون انتخاب می‌شد. بخاطر اینکه دموکرات‌ها با برنامه‌ریزی دقیق‌تری حرکت می‌کنند و با پنبه سر می‌برند.
وی افزود: ترامپ اولاً صداقت بیشتری دارد و مواضعش درباره سوریه مواضع خوبی بود. او همچنین نسبت به عربستان نگاه خوبی ندارد و مایل به روابط خوب با روسیه است البته من فکر می‌کنم مخالفت ترامپ با برجام هم به نفع ایران است و آنها در عمل نمی‌توانند کاری بکنند. در مجموع فکر می‌کنم ریاست‌جمهوری ترامپ به نفع ایران می‌باشد.
در همین حال هاشمی رفسنجانی از انتخاب ترامپ اظهار نگرانی کرد. وی در واکنش به انتخابات آمریکا گفته است «ترامپ چهره‌ای خطرناک است و به عبارتی می‌توان او را خطرناک قلدری دانست که به اصول پایبند نیست و قواعد و مقررات را به راحتی به زیر پا می‌گذارد. ترامپ خطر بزرگی محسوب می‌شود؛ چرا که تندروی‌های او طی سال‌های گذشته جز این موضوع را به اثبات نمی‌رساند.»
این اظهارات در حالی است که دولت دموکرات‌ها -که کلینتون نامزد آنها بود- بیشترین بدعهدی و حتی غارتگری را پس از برجام پیشه کرد و ادبیات کلینتون -که از وی به عنوان الهه جنگ نام برده می‌شد- علیه ایران به مراتب تندتر از ترامپ بود. کلینتون از طراحان اصلی تحریم‌‌های فلج‌کننده و تأسیس داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه بود.


روان درمانی اصلاح طلبان پس از شکست کلینتون
حمیدرضا جلایی‌پور در این زمینه نوشت: هیلاری نتوانست بخشی از مردم خسته از وضع موجود و ناکام را به سمت خود جذب کند، شاید سندرز می‌توانست و این خطای بزرگ حزب دموکرات در چند ماه گذشته بود. (جالب است که بخشی از این جمعیت خسته تا ساعت آخر دست خود را برای حتی پرسشگران نظرسنجی‌ها رو نکردند). در آمریکا بخاطر تداوم وضعیت بد اقتصادی و رشد فردیت منفی در عصر رسانه‌های آن‌لاین «سرمایه اجتماعی» کاهش یافته و رقابت دو حزب اصلی جذابیت زیادی برای مردم ندارد. لذا ترامپ «مطرود» از حزب جمهوری‌خواه می‌تواند از کاندیدای «جا افتاده» حزب دموکرات (یعنی هیلاری) پیشی بگیرد.
وی با اذعان به آشفتگی نظام سیاسی آمریکا می‌نویسد: ترامپ در تبلیغات انتخاباتی‌اش به دروغ توانست وعده «یک انقلاب از موضع راست» را به مردم ناکام آمریکا بدهد.
دموکرات‌ها روی «شهروندان سفید و چشم زاغ و ناکام آمریکا» کم حساب کرده بودند. ولی ترامپ در طول انتخاباتش فقط روی همین جمعیت تمرکز داد. خصوصاً میلیونها نیروی کار و یقه‌آبی که از پیامدهای اقتصاد جهانی و دیجیتالی ضربه خورده بودند و بیکار شده بودند به ترامپ دلبستند.
وی با طرح این سؤال که «آیا اصلاح‌جویان در ایران باید از این نتیجه نگران باشند؟» این گونه دلداری می‌دهد: «شاید برای پاسخ به این سؤال الان زود باشد، ولی اجمالاً من زیاد نگران نیستم. زیرا در درجه اول این آمریکا و مردم آن هستند که ضربه خوردند و وارد یک دوره بلاتکلیفی و خسارت اقتصادی شدند.» ترامپ توانست پانصد هزار رأی بیشتر از هیلاری بیاورد ولی نمی‌تواند همچون اوباما در سطح جهانی اجماع بین‌المللی علیه کشوری ایجاد کند.
همزمان علی شکوری‌راد دیگر عضو حزب متحد مشارکت (دبیر کل حزب اتحاد ملت) در تحلیلی خلاف تحلیل‌های چند ماه گذشته اصلاح‌طلبان مدعی شد: انتخاب ترامپ، پیروزی روحانی در انتخابات آینده را تسهیل خواهد کرد.
در سطح خود آمریکا ترامپ این دو قطبی‌ای را که در آمریکا بوجود آورده تشدید خواهد کرد و آرایش سیاسی را برهم خواهد زد. کنگره و سنای جمهوری‌خواه در برابر تبختر و گزافه‌خواهی‌های او صف خواهند بست و حزب جمهوری‌خواه از درون به بحران خواهد خورد. ترامپ دانه دانه شعارهای دوره کاندیداتوری را که داده است ناگزیر فرو خواهد نهاد و یا برای اجرای آنها با بحران و... چالش داخلی مواجه خواهد شد و سطح منافع ملی ایران، نقض برجام که مهمترین نگرانی ما است با تصمیم ترامپ انجام شدنی نیست و مصوبه شورای امنیت را دارد.
وی افزود: برخلاف حجت بنظر من انتخاب ترامپ بیش از آنکه موقعیت روحانی را در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری در ایران به خطر بیاندازد آن راتسهیل خواهد کرد چرا که بر سر کار آمدن یک دولت جنگ‌طلب در ایران برای نظام مخاطره‌آمیز خواهد بود.
برخلاف این تحلیل، اصلاح‌طلبان بسیاری مدعی شده بودند که شرط ابقای روحانی، پیروزی کلینتون است و پیروزی ترامپ منجر به تقویت احتمال ناکامی روحانی در انتخابات سال آینده خواهد شد.


دستخوش شرکت نفت به شرکت بدعهد و مفسد توتال فرانسه

روز سه‌شنبه موافقت‌نامه‌ای به ارزش 4/8 میلیارد دلار جهت توسعه فاز 11 پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیومی به مدیریت شرکت توتال فرانسه با سهم 50/1 درصد، سی‌ان‌پی‌سی‌ چین با سهم 30 درصد و پتروپارس ایران با سهم 19/9 درصد امضا شد و این در حالی است که هنوز چارچوب پرابهام و اشکال قراردادهای جدید نفتی به تصویب نظام نرسیده است.
زنگنه وزیر نفت، فروردین گذشته نیز از امضای «سند محرمانه»  قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی با شرکت توتال خبر داده بود.
این اعتماد به توتال در حالی است که شرکت مذکور در گذشته بر سر برخی قراردادهای نفتی نقض عهد و پیمان‌شکنی کرد و همچنین در برخی قراردادها متوسل به رشوه و فساد و فریب شده است.
سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت پیش از این  با انتشار اسناد رشوه توتال به بعضی مقامات نفتی ایران در سال‌های گذشته نوشت: چرا به جای معرفی و مجازات رشوه‌گیرنده از توتال برای این شرکت فاسد فرش قرمز پهن می‌کنند؟
این سازمان تصریح کرده است: شرکت فرانسوی توتال برای ورود به صنعت نفت ایران طی سال‌های 1995 تا 2004 (ده ساله 1374 تا 1383) 60 میلیون دلار به یک مقام دولتی ایران رشوه داد و با اعمال نفوذ آن مقام توانست مبلغ 150 میلیون سود خالص اضافی به چنگ آورد؛ به عبارت دیگر، با احتساب 60 میلیون رشوه پرداختی، حداقل 210 میلیون دلار از منابع ملت مظلوم ایران به نفع یک مقام دولتی فاسد ایرانی و یک شرکت فاسد فرانسوی به یغما رفت. شرح این فساد در بیانیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا منتشر شده در 29 ماه مه 2013 آمده است.
همین فرایند برای فاز 2 و 3 پارس جنوبی تکرار شد. در سپتامبر 1997 (اول پاییز 1376) قرارداد این دو فاز بین شرکت ملی نفت ایران و توتال امضا شد. از سپتامبر 1997 تا نوامبر 2004 (7 ساله 1376 تا 1383) لااقل در 12 مرحله، بیش از 44 میلیون دلار به همان مقام دولتی داده شد. این مبلغ پرداخت شد تا «مقام ایرانی از نفوذ خود استفاده کند و مصوبه شرکت ملی نفت ایران را در ارتباط با پارس جنوبی برای توتال به دست آورد»، مصوبه‌ای که قرارداد ناشی از آن «سود 40 درصدی را برای توتال تضمین کرد.» به یاد داشته باشید که این عدد بیش از دو برابر بالاترین نرخ بازدهی سرمایه در چنین قراردادهایی است.


مشکل از نسخه لیبرالی دولت است نه کمی درآمد!

دولت نه تنها با وجود تنگنای اقتصادی ادعایی، به صرفه‌جویی روی نیاورده بلکه هزینه‌های خود را افزایش داده است و البته با رویکرد لیبرالی خود در عرصه اقتصاد، بستر را برای شکل‌گیری فساد فراهم کرده است که بخشی از خروجی منتشر شده آن حقوق‌های نجومی مدیران و اختلاس‌های 8 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان و 1700 میلیارد تومانی در بانک ملی و ملت بود.
رجانیوز در تحلیلی نوشت: اخیراً اعضای فراکسیون مستقلین مجلس با رئیس جمهور دیدار داشتند و روحانی در این جلسه گفته است «بزرگ‌ترین مشکل ما طی سال‌های گذشته کاهش شدید قیمت نفت از 120 به 30 دلار بود و در تاریخ سابقه نداشته که قیمت نفت تا یک چهارم کاهش یابد. سال گذشته سال بسیار سختی بود و ما در ماه‌های بهمن و اسفند حقوق نداشتیم و ناچار شدیم نفت خود را پیش‌فروش کنیم و به همین خاطر در سه ماهه نخست امسال پول نفت نداشتیم.
به گزارش رجانیوز، این سخنان در حالیست که براساس گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات قیمت نفت 30 دلاری در این دولت خلاف واقع است. دکتر سید مسعود میرکاظمی وزیراسبق نفت در خصوص قیمت نفت در دولت قبل و دولت فعلی تصریح کرد: «براساس آن گزارش که در آذرماه 1394 ش اعلام کردم متوسط فروش نفت در هر دو دولت تقریباً معادل 79 دلار بوده است، البته امروز سهم دولت یازدهم کمتر شده، اما اعدادی مانند 40 یا 25 دلار واقعیت ندارد.»
متوسط فروش نفت در سال  1392 ش معادل 104/56 دلار، در سال 1393 ش معادل 89/39 دلار و در سال 1394 معادل 45 دلار بوده است که متوسط همین سه سال بدون احتساب قیمت امسال که هنوز قطعی نشده است قطعاً بالای 40 دلار بوده است و عددی مانند 25 دلار وجود نداشته است. بنابراین منابع حاصل از نفت برای این دولت منابع کمی نبوده است و البته نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که در دولت قبل متوسط نرخ تسعیر ارز 10 هزار و پنجاه ریال بوده است و در این دولت نزدیک 30 هزار ریال است البته سال گذشته کمتر از این میزان یعنی تقریباً 27 هزار ریال بوده است که اینها نرخ مرجع هستند و متفاوت از نرخ آزاد است. این بدان معناست که ریال واریزی به حساب خزانه که ناشی از فروش نفت است باید در این نرخ‌ها ضرب شود لذا مقدار پول واریزی به خزانه عدد قابل توجهی است و دولت نمی‌تواند بگوید منابعی در اختیار نداشته است.
مطابق آنچه در بودجه 95 به تصویب رسید قیمت ارز دلار 3100 تومان در نظر گرفته شد. همچنین پیش‌بینی شد قیمت هر بشکه نفت خام ایران 40 دلار به فروش برسد و دولت از بابت درآمدهای نفتی و میعانات نفتی و گازی 74 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز کند.
تا به امروز 233 روز از سال گذشته و براساس آمار رسمی مندرج از بانک مرکزی متوسط قیمت ارز مبادله‌ای کشور حدود 3100 تومان بوده است. همچنین براساس آمار منتشر شده در سایت اوپک، متوسط قیمت نفت فروش رفته ایران در هشت ماهه نخست امسال 43 دلار بوده است. همچنین آقای روحانی در ماه میزان صادرات نفت خام کشور را دو میلیون و 400 هزار بشکه اعلام کرد. چند روز قبل نیز سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت میانگین صادرات نفت خام ایران در ماه اکتبر به 2 میلیون و 440 هزار بشکه در روز رسیده است. پس می‌توان متوسط همان دو میلیون و 400 هزار بشکه صادراتی را برای کشور در نظر گرفت.
با این حال مطابق این آمار کشور در 8 ماهه نخست امسال 74 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد از صادرات فروش نفت خام داشته است. التبه این مقدار درآمد صرفاً بابت فروش نفت خام بوده و میعانات و مشتقات نفتی و گازی مورد محاسبه قرار نگرفته است. مسعود حسنی مدیر عامل مجتمع گازی پارس جنوبی اواسط مهر ماه امسال از صادرات بیش از 76 میلیون بشکه میعانات گازی فازهای پارس جنوبی از ابتدای امسال تاکنون خبر داده بود که تاکنون این میزان از 80 میلیون بشکه فراتر رفته است. اواخر مهر امسال خسرو تاج رئیس سازمان توسعه تجارت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: میعانات گازی امسال هم مانند سال قبل جزو صادرات بوده و هست و این خود10 میلیارد دلار از صادراتمان را شامل می‌شود.
از سوی دیگر دولت در پنج ماهه نخست امسال 35 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب کرده که اندکی بیش از 80 درصد پیش‌بینی‌های دولت محقق شده است.
جدول‌های منتشره بانک مرکزی درباره درآمدهای دولت در پنج ماهه نخست امسال نشان می‌دهد، دولت در دوره مشابه پارسال 28 هزار و 350 میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشت که امسال 12/5 درصد افزایش یافته است.
همچنین براساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی دولت در 5 ماهه نخست امسال 36 هزار و 770 میلیارد تومان از بخش بانکی کشور استقراض نموده که این رقم می‌بایست تاکنون به بیش از 57 هزار میلیارد تومان رسیده باشد.
با این حساب حتی با پذیرش وجود مشکلات اقتصادی در سه ساله اخیر، راه حل در کاستن هزینه‌هاست نه در افزایش چشم‌گیر هزینه‌های جاری. اگر دولت در انجام وظایف اقتصادی خود ناتوان است، برای جبران باید به صرفه‌جویی بپردازد نه اینکه در عرض سه سال هزینه جاری کشور دو برابر شود و از 89 هزار میلیارد تومان در سال 91 به 170 هزار میلیارد تومان در سال 94 ارتقاء یابد و در بودجه 95 مجوز افزایش به 213 هزار میلیارد تومان را از مجلس دریافت کند.


وطن امروز

آمریکایی‌ها مؤدب‌تر از برخی ایرانیان نتیجه انتخابات را پذیرفتند
آیت‌الله محمدعلی موحدی‌ کرمانی در پاسخ به سوالی درباره زمان دعوت از اصولگرایان برای انتخابات گفت: زمان دقیق دعوت سراسری از اصولگرایان برای حضور در انتخابات هنوز مشخص نیست. به گزارش ایسنا، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم ترحیم حجت‌الاسلام شجونی که عصر دیروز در مسجد نور تهران برگزار شد درباره نتیجه انتخابات آمریکا و پذیرش شکست از سوی کلینتون گفت: آمریکایی‌ها مودب‌تر از برخی ایرانیان نتیجه انتخابات را پذیرفتند.

چرا با «هفته‌نامه صدا» برخورد قاطع نمی‌شود؟
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس درباره عدم برخورد هیات نظارت بر مطبوعات و دستگاه قضا با هفته‌نامه صدا گفت: انتظار از دستگاه‎های مسؤول این بود که خیلی سریع با این هفته‌نامه برخورد می‎کردند اما غفلت و تساهل کردند. حجت‌الاسلام حسن نوروزی در گفت‌وگو با بسیج  درباره توهین هفته‌نامه صدا به ولایت فقیه و عدم برخورد قاطعانه با این نشریه، بیان کرد: این توهین‎ها در مطبوعات به این دلیل است که می‎خواهند قداست و ابهت نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را بشکنند تا راه را برای اهداف بالاتر خودشان، تخلفات و هتاکی‎های بعدی باز کنند. نماینده رباط‌‌کریم در مجلس تاکید کرد: در چنین مواقعی دادگاه مطبوعات باید وارد شود و به منظور برخورد با چنین هتاکی‎هایی، نشریه را توقیف کند. سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس درباره عدم برخورد قاطع هیات نظارت بر مطبوعات با توهین هفته‌نامه صدا با ابراز تاسف از این عدم برخورد عنوان کرد: انتظار همه مردم و نمایندگان مردم از دستگاه‎های مسؤول این بود که خیلی سریع با این هفته‌نامه برخورد می‎کردند اما غفلت و تساهل کردند و برای این دستگاه‌ها متاسفیم و در راستای امر به معروف باید به این دستگاه‎ها تذکر دهیم تا آنها بیشتر احساس وظیفه کنند.

تقدیر اهالی رسانه از آیت‌الله آملی لاریجانی
جمعی از مدیران رسانه‌های کشور در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از مواضع و سخنان اخیر وی در جلسه مسؤولان عالی قضایی تقدیر کردند. در بخشی از این نامه خطاب به ریاست قوه قضائیه آمده است: سخنان اخیر شما در جلسه مسؤولان عالی قضایی و دفاع جنابعالی از نقش آگاهی‌بخش رسانه‌ها و مطبوعات که چشم بینای جامعه و مانع بسیاری از تخلفات هستند، سبب شد اهالی رسانه و روزنامه‌نگاران بیش از پیش متوجه حساسیت قوه قضائیه نسبت به عملکرد رسانه‌ها شوند.این نامه می‌افزاید: تاکید جنابعالی به عنوان بالاترین مقام قضایی در کشور بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند همه قوا در کشور را نقد کنند، قطعا بهترین سند و نشانه برای آزادی مطبوعات در کشورمان است و زین پس در صورت ادعای واهی بیگانگان در خصوص آزادی مطبوعات در ایران می‌توان همه را به سخنان مهم شما ارجاع داد. مدیران رسانه‌ای با اشاره به تناقض در گفتار و عمل قوه مجریه در موضوع آزادی بیان، تصریح کردند: این جریان دولتی که کمر همت به برخورد با منتقدان بسته و در این 3 سال جز توهین، افترا و توقیف رسانه‌ها و شکستن قلم خبرنگاران انقلابی از آن دیده نشده است، حمایت سازمانی از رسانه‌های حامی خود دارد، چرا که دوست دارند رسانه‌ها هیچ‌گاه سخن یا مطلبی را در نقد آنها بیان نکنند. امضاکنندگان این نامه با تاکید بر حمایت قوه قضائیه از آزادی مطبوعات در چارچوب قانون اساسی، بر برخورد با انتشار مطالب مبتنی بر افترا، توهین و شایعات از سوی برخی که سعی دارند نام رسانه و خبرنگار را خراب کنند، تاکید کردند.
حسین شریعتمداری مدیر مسؤول کیهان، پرویز سروری مدیر مسؤول جهان‌نیوز، سیدنظام‌الدین موسوی مدیر عامل خبرگزاری فارس، علی عسگری مدیر عامل خبرگزاری مهر، مجید قلی‌زاده مدیر عامل خبرگزاری تسنیم، محمد آخوندی مدیر مسؤول روزنامه وطن‌امروز، عبدالله گنجی مدیر مسؤول روزنامه جوان، محمدابراهیم رسولی مدیر مسؤول هفته‌نامه نماینده، محمد شجاعیان مدیرعامل خبرگزاری نسیم، محمدصالح مفتاح مدیر مسؤول پایگاه خبری فردا، مقداد ذکی‌زاده مدیر مسؤول پایگاه خبری دانا، هادی قاسمی مدیرعامل خبرگزاری دانشجو و علی غفاریان مدیر مسؤول پایگاه خبری صراط امضاکنندگان این نامه بودند.

منتظر موضع آمریکا در برابر توافق هسته‌ای هستیم
وزیر خارجه فرانسه در واکنش به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، گفت: منتظر هستیم آمریکا موضع خود را در برابر توافق هسته‌ای ایران روشن کند. به گزارش ایسنا به نقل از رادیو بین‌المللی فرانسه، ژان مارک آیرو، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس2 درباره پیروزی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور گفت: ما نیاز داریم با یکدیگر برای یک دنیای متعادل کار کنیم، برای یک دنیای صلح آمیز. این اولین اظهارنظر رسمی دولت فرانسه به این پیروزی است. آیرو تصریح کرد منتظر است آمریکا موضع خود را در برابر توافق هسته‌ای ایران، پرونده سوریه و توافق پاریس درباره تغییرات آب و هوایی روشن کند. وی گفت: بر سر توافق تغییر آب و هوای پاریس و توافق هسته‌ای ایران چه خواهد آمد؟ اینها پرسش‌های مهمی است که ما اکنون از خود می‌پرسیم. وزیر خارجه فرانسه گفت: این انتخابات ما را به چالش کشید.  

با قدرت به حمایت خود از سوریه ادامه می‌دهیم
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه ما با قدرت به حمایت خود از سوریه ادامه می‌دهیم، گفت: آمریکایی‌ها درصدد اعمال فشار بیشتر به سوریه در دوره جدید ریاست‌جمهوری خود هستند و واقعیات صحنه را درک نمی‌کنند. به گزارش خانه ملت، حسین امیرعبداللهیان در دیدار  فیصل مقداد، قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه و هیات همراه، ضمن تقدیر از مقاومت و ایستادگی ملت بزرگ سوریه در مقابل  تهاجم گروه‌های تروریستی، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حمایت از سوریه به‌درستی اتخاذ شد و مقام معظم رهبری از ابتدای بحران سوریه بخوبی اهداف مداخله‌گران خارجی و بحران‌آفرینان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را گوشزد کردند. دستیار ویژه رئیس مجلس  در  امور بین‌الملل تصریح کرد: ما با قدرت  به حمایت  خود از سوریه  در  مقابله با تروریسم و کمک به تحقق راه‌حل سیاسی ادامه خواهیم داد. وی افزود:  آمریکایی‌ها درصدد  اعمال فشار بیشتر به سوریه در دوره جدید ریاست‌جمهوری خود هستند و واقعیات  صحنه را درک نمی‌کنند. در ادامه این دیدار فیصل مقداد، قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه با اشاره  به روابط  خوب  فی‌مابین 2 کشور، گفت: موضع خوب ایران  بیانگر نگاه مثبت شماست که ده‌ها سال پیش امام خمینی(ره) و حافظ اسد آن را بنیانگذاری کردند و ما باید این راه را ادامه  دهیم. قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه با اشاره  به مبارزات دولت سوریه علیه تروریست‌های تکفیری، گفت: دولت سوریه  با تروریست‌هایی می‌جنگد که بسیاری از کشورهای  غربی، آمریکا و همپیمانان  منطقه‌ای‌اش از آن حمایت می‌کنند.


رد مجدد مصوبه تحدید اختیارات شورای نگهبان
شورای نگهبان قانون اساسی، طرح استفساریه ماده ۵۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را مجدداً مغایر قانون اساسی تشخیص داد.به گزارش مهر، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری که در محل نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، با اشاره به ایراد گذشته شورای نگهبان به طرح استفساریه ماده ۵۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: پس از آنکه شورا این مصوبه را برای رفع ایراد به مجلس بازگرداند، مجلس شورای اسلامی با اصرار بر نظر قبلی خود این مصوبه را به شورا ارسال کرد که شورای نگهبان نیز با توجه به محدود کردن اظهارنظر شورای نگهبان با وجود وصول مدارک جدید، این استفساریه را مغایر اصل ۹۹ قانون اساسی تشخیص داد و آن را به مجلس بازگرداند.وی افزود: با توجه به ابهام قانونی موجود در این مصوبه، فکر می‌کنم امکان طرح آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام نباشد، اما در صورتی که مجلس اصرار کند و مجمع تشخیص در این رابطه تصمیم‌گیری کند، ما تابع تصمیم قانونی مجمع هستیم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظر شورای نگهبان نسبت به مقوله فتنه و انحراف در بررسی صلاحیت نامزدها در انتخابات آینده چیست، تصریح کرد: این مسائل به‌راحتی فراموش نمی‌شود و در عملکرد شورای نگهبان به عنوان یک معیار مدنظر خواهد بود. کدخدایی افزود: شورای نگهبان تاکنون در این زمینه تحت فشار نبوده و بعد از این هم نخواهد بود.


ایران

حکم سعید مرتضوی قطعی نیست
غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در ارتباط با حکم صادره سعید مرتضوی رئیس سابق تأمین اجتماعی گفت: حکم صادره غیر قطعی بوده  و مطابق دیگر احکام غیر قطعی هم از سوی متهم پرونده و هم شاکی قابل اعتراض و رسیدگی مجدد در محاکم تجدید نظر استان تهران است. به گزارش میزان، اسماعیلی افزود: مجازاتی که دادگاه بدوی برای متهم در نظر گرفته است به لحاظ نوع اتهام انتسابی در زمره مصادیق ماده۵۹۸قانون مجازات اسلامی است، در این ماده قانونی مجازات تصرف غیرقانونی در اموال عمومی و دولتی و تضییع حقوق عمومی و دولتی صرفاً به موجب قانون مجازات اسلامی شلاق است و قانونگذار غیر از مجازات شلاق مجازات دیگری پیش‌بینی نکرده است. به گفته ترک همدانی وکیل سازمان تأمین اجتماعی، مرتضوی به 135 ضربه شلاق محکوم شده است.



 رایزنی مجلس با قوه قضائیه برای تخفیف حکم نرگس محمدی
پروانه سلحشوری، سیده‌فاطمه ذوالقدر و فاطمه سعیدی نمایندگان اصلاح‌طلب تهران در مجلس، با اشاره به نامه دوم شماری از نمایندگان به قوه قضائیه در مورد پرونده نرگس محمدی، بر ادامه تعامل و رایزنی به‌منظور تخفیف در حکم این فعال حقوق بشری تأکید کردند.پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان با بیان اینکه به دلیل مشغله کاری در روز جمع‌آوری امضا برای نامه دوم موفق به همراهی با دیگر نمایندگان نشده، به ایلنا گفت: با وجود این از این نامه و اقدام همکارانم در مجلس حمایت می‌کنم. فاطمه سعیدی عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید هم گفت: نامه دومی که توسط شماری از نمایندگان زن و مرد مجلس تهیه شد، در راستای ادامه رایزنی‌ها برای تخفیف در حکم نرگس محمدی بوده است.
 

بابک زنجانی به جای پاسخگویی، شاکی شد
رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی در نمایشگاه مطبوعات گفت که موکلش از زندان علیه بیژن زنگنه، وزیر نفت تحت عنوان افترا و نشر اکاذیب شکایت کرده است. به گزارش تابناک، وی ادامه داد: این شکایت به صحبت‌های وزیر نفت برمی‌گردد که 23 مهر سال گذشته گفته بود، زنجانی در رسانه‌ها پول خرج می‌کند تا به نفع او مطلب بنویسند. زنجانی در حالی شاکی شده که در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده و به گفته مسئولان برای بازگرداندن بدهی خود به شرکت نفت همکاری نکرده است.


جمهوری اسلامی

رئیس فراکسیون امید: امیدواریم همان روند انتخابات 94 را در 96 هم دنبال کنیم

عارف گفت: امیدواریم دولت روندی که درسه سال و اندی گذشته داشته است را در ماه‌های آینده به صورت برجسته به خصوص در حوزه اقتصادی داشته باشد.
به گزارش ایسنا رئیس فراکسیون امید مجلس ضمن تاکید بر اینکه دولت باید بتواند در ماه‌های آینده چند طرح اقتصادی را عملیاتی کند تا زمینه مشارکت فراهم شود، گفت:‌ در انتخابات 96 امیدواریم روندی را که در سال 94 داشتیم بتوانیم دنبال کنیم.
محمدرضا عارف درباره ضرورت اهتمام بیشتر دولت در ماه‌های باقیمانده تا پایان فعالیتش بر مسائل اقتصادی گفت:‌ امیدواریم دولت روندی که درسه سال و اندی گذشته داشته است را در ماه‌های آینده به صورت برجسته به خصوص در حوزه اقتصادی داشته باشد.
وی افزود: مردم امید دارند و باید به مشارکت تشویق شوند، البته مشکلات اقتصادی مردم را می‌دانیم اما اگر دولت بتواند دو تا سه طرح را در ماه‌های آینده عملیاتی کند زمینه مشارکت و حضور جدی مردم را خواهیم داشت.
رئیس مجمع نمایندگان تهران در رابطه با فعالیت‌های شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات آینده به ویژه انتخابات شوراها گفت: خوشبختانه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با ارزیابی که داشتیم و با آسیب‌شناسی از فعالیت‌ها مجددا با سازوکار بهتری تشکیل شده و در جلسه اخیر نیز هیات رئیسه شورا مشخص شدند.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان افزود:‌ بنابراین اولویت ما تصویب آیین نامه فعالیت استان‌ها است که امیدواریم هر چه سریعتر شوراهای استانی هم شکل بگیرند و طبیعتا بر روی هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برنامه ریزی خواهیم کرد.
عارف افزود:‌ قطعا اولین راهبرد ما تشویق مردم برای مشارکت است و به همه جریانات سیاسی هم توصیه حضور حداکثری را داریم.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: اعتقاد داریم که باید انتخابات پرشور و رقابتی برگزار شود و امیدواریم همان روندی که در انتخابات 94 داشتیم در 96 هم دنبال کنیم و حدالامکان در همه استان‌ها به یک لیست با اولویت زنان و جوانان برسیم.

حسن بیادی: ایجاد حساسیت بیجا جامعه را دوقطبی می‌کند

حسن بیادی در گفت و گو با ایرنا گفت: برجام یک توافق دو طرفه و قانونی است و امکان نقض هر قراردادی وجود دارد. گروهی به اسم دلواپسان می‌آیند و به طور اغراق آمیزی برجام را تخریب می‌کنند؛ از آنطرف هم دولتی‌ها و طرفدارانشان در مورد دستاوردهای این معاهده بزرگنمایی می‌کنند که هر دو روش مذموم و دور از واقعیت است.
نایب رئیس دوره‌های دوم و سوم شورای شهر تهران تصریح کرد: این کشور صاحب دارد و با احساسات اداره نمی‌شود. گروهی تصمیم سازی و عده‌ای هم تصمیم گیری می‌کنند. در مورد برجام هم این اتفاق افتاده است.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: بیان نظر عیب ندارد اما تخریب به هر شکلی که باشد حرام است. اینکه می‌گویند آمریکا ممکن است به عهد خود درباره برجام پشت کند درباره چین و روسیه هم صادق است. همانطور که روسیه این کار را کرد و موشک‌های اس 300 را سر وقت تحویل ایران نداد.
وی خاطرنشان کرد: بدعهدی از طرف هر کشوری که باشد قابل نکوهش است؛ حال این کشور می‌خواهد آمریکا باشد یا هر کشور دیگر.
وی با اشاره به سخنان اخیر غلامعلی حدادعادل که انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را مهمترین انتخابات پس از انقلاب اسلامی دانسته بود گفت: این انتخابات هم انتخاباتی مانند ادوار گذشته است و نباید روی آن حساسیت ایجاد کرد؛ چرا که منجر به دوقطبی شدن جامعه می‌شود که خلاف آن چیزی است که مقام معظم رهبری اخیرا فرمودند.
بیادی اضافه کرد: به نظر من این انتخاب آشفته‌ترین انتخابات از نظر کاندیداهای معرفی شده خواهد بود؛ چرا که افرادی که می‌خواهند نامزد شوند ظرفیت این مقام سیاسی را ندارند. از سویی، در میان اصولگرایان کسی غیر از قالیباف نمی‌تواند با آقای روحانی رقابت کند.البته شاید آقای قالیباف نامزد نشود ولی اصلاح طلبان هم از ترس اینکه مبادا رای آقای روحانی ریزش کند و وی رای نیاورد نامزد دیگری معرفی نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: مثلا شخصی مثل آقای علی لاریجانی که رئیس یک قوه دیگر است قطعا اگر نامزد شود خودزنی کرده است. یا فردی مانند آقای ضرغامی که هنوز نتوانسته جایگاه ویژه‌ای در جامعه پیدا کند.
با این اوصاف بهتر است دوستان ما با این حرفهایشان خیلی شلوغش نکنند و بگذارند انتخابات به صورت عادی برگزار شود.

قائم مقام وزیر کشور: دولت کماکان از خانه احزاب حمایت می‌کند

قائم مقام وزیر کشور گفت:‌ دولت کماکان از خانه احزاب حمایت می‌کند و استانداران و مجموعه وزارت کشور نیز در رابطه با تشکیل دفاتر خانه احزاب در سطح کشور حتما با شورای مرکزی این تشکل همراهی خواهند کرد.
به گزارش ایسنا، محمد حسین مقیمی در بیست و هفتمین جلسه شورای مرکزی خانه احزاب ایران که در محل خانه احزاب برگزار شد، اظهار کرد: از تلاش‌های ریاست خانه احزاب و اعضای شورای مرکزی این تشکل قدردانی می‌کنیم و از تلاش‌های فراوانی که در طول دو ماه گذشته از سوی ریاست خانه احزاب در راستای پیشبرد اهداف این تشکل صنفی و سیاسی در سطح کشور انجام شده است، تقدیر می‌کنیم.
وی ادامه داد: من در جایگاه خودم هر آنچه در توان دارم در کمک به خانه احزاب در دولت انجام می‌دهم و پیگیری‌های لازم را در این زمینه عملی خواهم کرد و دولت تدبیر و امید نیز مانند گذشته از خانه احزاب ایران حمایت کرده و خواهد کرد و استانداران و مجموعه وزارت کشور در رابطه با دفاتر خانه احزاب درسطح کشور حتما با نظر شورای مرکزی همراهی خواهند نمود.

دیدار شورای مرکزی جبهه پایداری با مصباح یزدی

شورای مرکزی جدید جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح عضو شورای فقهای این جبهه دیدار کرد.
صادق محصولی قائم مقام جبهه پایداری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از دیدار شورای مرکزی جدید این جبهه با مصباح خبر داد.
محصولی درباره جزئیات این جلسه اظهار داشت: در این جلسه بنده گزارشی از روند برگزاری مجمع عمومی و همچنین فعالیت‌های سیاسی فرهنگی و رئوس برنامه‌های جبهه پایداری برای آینده ارائه دادم.
قائم‌مقام جبهه پایداری با بیان اینکه تاکید بر کار گفتمانی به همراه کار تشکیلاتی از جمله موارد این گزارش بود، خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح در این دیدار ضمن خوشامدگویی به اعضای جدید و علی‌البدل به سخنرانی پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه آیت‌الله مصباح مطالب مهمی را درباره نقش بی‌بدیل حضرت امام مطرح کرد، افزود: وی درباره نقش بی‌بدیل امام و توجه دادن مسلمانان به موضوع تکالیف اجتماعی و کار سیاسی به عنوان بخشی از واجبات دین و همچنین ضرورت قدردانی از این عنایت خداوند به امت اسلام مطالبی را مطرح کرد.

شکوری‌راد: شرط گذاشتن اصلاح‌طلبان برای روحانی بی‌معنی است


دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: شرط گذاشتن اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی بی‌معنی است.
علی شکوری‌راد با اشاره به اینکه روحانی مورد حمایت اصلاح‌طلبان برای انتخابات 96 است، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان چون از عملکرد روحانی رضایت دارند در دور بعدی انتخابات هم از وی حمایت می‌کنند.
وی در ادامه افزود: شرط گذاشتن زمانی معنا پیدا می‌کند که اگر روحانی شروط ما را نپذیرفت ما آلترناتیوی برای او داشته باشیم ولی وقتی چنین جایگزینی نداریم صحبت از شرط برای حمایت از روحانی بی‌معنی است.
این فعال سیاسی همچنین با بیان اینکه با این وجود ما مطالبات مردم و اصلاح‌طلبان را بیان می‌کنیم، اظهار کرد: طرح این مطالبات برای روحانی مفید است و به او کمک می‌کند تا گام‌های بلندتری بردارد. البته درست است که برخی مطالباتی که روحانی مطرح کرده هنوز تحقق نیافته اما وی در بسیاری از زمینه‌ها تلاش کرده و اگر جایی به وعده خود عمل نکرده، امکانش را نداشته است.

کنگره سراسری «اعتدال و توسعه» اواخر آذرماه

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه از برگزاری کنگره سراسری این حزب در اواخر آذرماه خبر داد.
اسماعیل شجاعی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درگفتگو با خبرگزاری تسنیم در باره فعالیت‌های انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه اظهار کرد: انتخابات تنها نقش ما نیست و قرار نیست حزب را به ستاد انتخابات تبدیل کنیم. ما در حال برگزاری همایش‌های فصلی هستیم تا آخرین همایش فصلی ما باحضور دبیرکل حزب، محمدباقر نوبخت در مهرماه برگزار شد و همایش سراسری حزب اعتدال و توسعه نیز اواخر آذرماه برگزار می‌شود.
وی افزود: اکثر اعضای حزب ما در استانها برای برعهده گرفتن مسئولیت ستادهای انتخابات آمادگی دارند و در موضوع شوراهای شهر در حال رصد نامزدها هستیم تا کاندیداهای مناسب و صاحب صلاحیت را شناسایی و معرفی کنیم.
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درباره اظهارات اخیر برخی اصلاح‌طلبان که گفته بودند "با حامیان دولت در انتخابات شوراها ائتلاف نمی‌کنیم"، گفت: بعضی نظر شخصی خودشان را می‌گویند اما استراتژی کلی سران اصلاحات ائتلاف با اعتدال و توسعه است.
شجاعی درباره تشکیل ستاد انتخاباتی دکتر روحانی برای سال آینده گفت: ستاد آقای روحانی مربوط به خود وی است و ما به عنوان حزب نقش خودمان را ایفا می‌کنیم روحانی ستاد مستقل خودش را دارد و حامیان وی معطوف به اعتدال و توسعه نمی‌شود.

سخنگوی جبهه پیروان: تکلیف کاندیداها هنوز معلوم نیست

سخنگوی جبهه پیروان گفت: ما شاخص‌های نامزدهای انتخابات شورای شهر را مشخص کرده‌ایم و از احزاب عضو جبهه پیروان خواسته‌ایم.
به گزارش خبر انلاین سیدکمال سجادی اظهار کرد: جبهه پیروان برای انتخابات فعالیت‌های خود را آغاز کرده و ستاد و کمیته‌ها و مسئولان آن را نیز مشخص کرده است.
وی در ادامه افزود: ما از اعضای جبهه پیروان خواسته‌ایم تا اسامی نامزدهای خود برای شورای شهر را به ما اعلام کنند تا هر وقت جلسه جامعه روحانیت برگزار شد این اسامی را در آن جلسه اعلام کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه جلسه جامعه روحانیت قرار است چه زمانی برگزار شود خاطر نشان کرد: چندی پیش شورای مرکزی جبهه پیروان با همراه آقای باهنر جلسه‌ای با موحدی کرمانی برگزار کرد و پیشنهاد داد تا جامعه روحانیت محور ایجاد ائتلاف برای اصولگرایان شود، که ایشان هم این پیشنهاد را قبول کردند. ما اکنون منتظر دعوت جامعه روحانیت از شخصیت‌ها و تشکل‌های اصولگرا هستیم.
سجادی در ادامه تاکید کرد: جامعه روحانیت با اصل ائتلاف موافق است ولی زمان برگزاری جلسه جامعه روحانیت به تصمیم این تشکل بستگی دارد.
راه چمنی: ارائه لیست واحد اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها کار دشواری است
محمد رضا راه چمنی گفت: چون تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب زیاد است ارائه یک لیست کار دشواری است.
محمدررضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی و نماینده ادوار مجلس درگفتگوی با خبرگزاری تسنیم درباره فعالیت احزاب اصلاح‌طلب درباره انتخابات شوراها گفت: چون تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب زیاد است ارائه یک لیست کار دشواری است و در زمینه تعیین مصادیق و حضور در انتخابات شوراها، احزاب اصلاح‌طلب دیدگاه‌های متفاوتی دارند.
وی با بیان اینکه برخی اصلاح‌طلبان کار شورای سیاستگذاری را دوباره ادامه دادند، گفت: این شورا برای مجلس دهم بود و مجلس دهم هم کارش به پایان نرسید و اکنون انتخابات شوراهاست و نیاز است تجدید نظری در چگونگی ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات شود. اکنون کمیته‌ای به عنوان کمیته انتخابات اصلاح‌طلب برای انتخابات شوراها شکل گرفته و کارگروه‌های تخصصی هم در زمینه استانها تشکیل دادیم و در حال برنامه‌ریزی در سطح کشور هستیم.
دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی با اشاره به اینکه قصد داریم در استانهای مختلف برای انتخابات شوراها لیست‌هایی ارائه بدهیم، تاکید کرد: تعداد احزاب اصلاح‌طلب عضو این کمیته انتخاباتی نزدیک 15 گروه است و نیروهای شاخصی همچون حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای و حجت‌الاسلام منتجب‌نیا عضو این مجموعه هستند که می‌خواهند در انتخابات آتی حضور فعال داشته باشند و کار مشترکی انجام شود.
راه‌چمنی افزود: ما به عنوان حزب وحدت و همکاری ملی جزو این مجموعه هستیم که بابقیه احزاب همکاری می‌کنیم و در انتخابات شوراها حضور فعال داریم.


آرمان

بادامچيان: ترامپ ديوانه نيست

نايب‌رئيس شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي معتقد است: جريان پشت پرده آمريكا چون مي‌دانستند «هيلاري كلينتون» راي نمي‌آورد «دونالد ترامپ» را وارد رقابت‌هاي انتخاباتي كردند تا «كلينتون» پيروز بشود و راي بياورد. اسدا... بادامچيان با بيان اينكه «در آمريكا هر كسي سركار بيايد خيلي در سياست‌هاي آنها تغييري ايجاد نمي‌شود» افزود: البته با پيروز شدن «دونالد ترامپاز اين به بعد دعوا و درگيري‌هاي فراواني درون حاكميت آمريكا ايجاد خواهد شد. وی گفت:«ترامپ ديوانه نيست؛ كسي كه داراي اين همه امكانات، شركت و ثروت است كه ديوانه نيست.» بادامچيان با اشاره به اينكه «با انتخاب ترامپ در حاكميت ايالات متحده آمريكا دوگانگي ايجاد شده است» افزود: «توده مردم از ترامپ توقع دارند كه وي حرف‌هايشان را اجرا كند كه ترامپ هم نمي‌تواند اين كار را بكند و در نتيجه يك گام بيشتر و پيشتر به فروپاشي نظام ليبرال دموكراسي غربي است.» وی با اشاره به كتاب موج سوم (الوين تافلر) اظهارکرد: بسياري از صاحب نظران نيز نسبت به نارضايتي‌هاي جامعه آمريكايي، از سال‌ها پيش هشدار داده‌اند. وي انتخابات آمريكا را مظهر فروپاشي نظام ليبرال دموكراسي كاپيتاليستي دانست و بيان كرد: جامعه آمريكا از ظلم و ستم نظام ليبرال دموكراسي در اين كشور كه محور و پايه‌اي براي ربودن حقوق غيرباندهاي خودشان و ثروت‌اندوزان است به‌شدت به تنگ آمده است.

پایان کار بازطراحی رآکتور اراک

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کار بازطراحی رآکتور اراک به پایان رسیده است. بهروز کمالوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت بازطراحی رآکتور اراک چیست، افزود: با چینی‌ها مذاکره کرده‌ایم. او با بیان اینکه بازطراحی رآکتور اراک را انجام داده‌ایم، تصریح کرد: قرار است کارهایی توسط چینی‌ها انجام شود ولی برای آنکه آنها بتوانند گزارشی به ما تحویل بدهند، نیاز به قرارداد است. وی متذکر شد: این قرارداد مشکلات بسیاری داشت که برخی از آنها حل شده و تنها مساله قیمت باقی مانده که امیدواریم طی روزهای آینده حل شود.

آخرین وضعیت لایجه جامع انتخابات

معاون سیاسی وزیرکشور گفت: آیین‎ نامه‎های مجلس قانون به حساب می‎آیند و بر اساس قانون تصویب می‌‏شوند. محمدحسین مقیمی درباره وضعیت لایحه جامع انتخاباتی کشور اظهار کرد: ما یک لایحه جامعی را در وزارت کشور تهیه کردیم که سیاست‎های کلی انتخابات را نیز در آن در نظر گرفته‎ایم و این لایحه در کمیسیون سیاسی- دفاعی دولت در حال بررسی است. ان‌شاءا... اگر لایحه مزبور مورد تصویب دولت قرار گیرد به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد. معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه به نظارت شورای نگهبان بر عملکرد دوره چهار ساله نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: در آیین‌‎نامه‎ داخلی مجلس مصوبه‌ای وجود دارد که عملکرد و فعالیت‌های نمایندگان را تحت نظر قرار می‎دهد. ضمن اینکه آیین‎نامه‎های مجلس قانون به حساب می‎آیند، به عبارتی آیین‌‌نامه‎ها بر اساس قانون تصویب می‌‏شوند. بنابراین اگر نیاز باشد باید آیین‌‎نامه‎ها مورد اصلاح قرار گیرند.

منصفانه عمل کنیم شرمنده مردم نمی‌شویم

نایب رئیس مجلس گفت: اگر منصفانه عمل کنیم شرمنده مردم نخواهیم شد؛ امیدواریم راهی را ادامه دهیم که امام راحل به ما نشان داد. مسعود پزشکیان افزود: نمایندگان مجلس، وکلا و قضات خدمتگزاران ملت هستند؛ باید به حرف‌های مردم گوش داد و مشکلات آنان را رفع کرد. وی با بیان اینکه عدالت نور چشم یک جامعه است؛ ادامه داد: وکلا باید بتوانند بدون واهمه حرف بزنند. پزشکیان اظهارکرد: باید طرح جامع وکالت را در کشور طوری طراحی کرد که بتوان دادخواهی را بدون واهمه انجام داد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید در جامعه اسلامی از راهی برویم که برای آن شعار داده ایم. وی افزود: ما نمایندگان مجلس، وکلا و قضات، خدمتگزاران مردم هستیم و باید گرفتاری هایشان را حل کنیم و به حرف‌های آنان گوش دهیم، تلاش کنیم و پاسخگو باشیم.

برگزاری مراسم ترحیم حجت‌الاسلام شجونی

مراسم ترحیم حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و حزب موتلفه اسلامی بعد از ظهر چهارشنبه با حضور برخی چهره‌های سیاسی برگزار شد. در این مراسم محمود علوی وزیر اطلاعات، ناصر سراج ، محمد نبی‌حبیبی دبیرکل موتلفه، روح‌ا... حسینیان، محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا، سردار انصاری قائم مقام بنیاد شهید، موحدی کرمانی، آیت‌ا... تسخیری، سعید مهدوی رئیس دانشگاه امام صادق، سید رضا تقوی، ده‌نمکی، محمد حسن ابوترابی فرد، بادامچیان و ... حضور پیدا کردند.

لزوم حضور فعال‌تر در تدوین معاهدات بین المللی

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: ایران باید حضور فعال‌تری در تدوین معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی داشته باشد.الهام امین‌زاده در توضیح مباحث مطرح‌شده در همایش حقوق بین الملل دانشگاه قم اظهار کرد: یکی از مباحثی که در این همایش مطرح شد این بود که جمهوری اسلامی ایران باید فعال‌تر از این در تدوین معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی حضور داشته باشد نه اینکه اسناد بین‌المللی تهیه شود، بعد از آن ما عضو شویم. ما باید در فرایند تهیه حضور داشته باشیم تا نگاه حقوق بشری، بین‌المللی، امنیتی و صلح و عدالتی که داریم از نظر ما هم در این معاهدات لحاظ شود. وی ادامه داد: در این همایش نکات جدیدی درباره نقش ایران در حقوق بین‌الملل مطرح شد تا حقوق بین الملل توسط ایران و در خدمت همگرایی منطقه‌ای قرار بگیرد. این مساله در همگرایی منطقه‌ای در آسیا و غرب آسیا نتایجی خواهد داشت که اگر کشورهای کوچک‌تر منطقه همگرایی و وحدت پیدا کنند قدرت چانه‌زنی بالاتری پیدا خواهند کرد و به جای مخاصمات منطقه‌ای تبادل عقلانی خواهند داشت.

تصمیم اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اولین دستور کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصمیم گیری نهایی درباره حمایت یکپارچه و قاطع از کاندیداتوری آقای روحانی در انتخابات ۹۶ است. علی صوفی افزود: موضوع اجماع اصلاح‌طلبان روی آقای روحانی در انتخابات ۹۶ تا قبل از تصویب جلسه هیات رئیسه شورای عالی تنها یک گمانه‌زنی است که توسط بنده یا آقای کواکبیان یا هرفعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح می‌شود. وی ادامه داد: البته این سخن به معنای اجماع نداشتن روی آقای روحانی نیست. به بیان روشن‌تر اصلاح‌طلبان روی کاندیداتوری آقای روحانی هیچ اختلاف نظری ندارند و به هیچ وجه تصمیم ندارند فرد دیگری را روبه‌روی ایشان بگذارند اما تجربه رد صلاحیت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری و سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان رهبری جریان اصلاح‌طلب را به این فکر انداخته است تا درباره نامزد «درسایه» بیندیشند که در صورت هر حادثه طبیعی و غیرقابل پیش بینی، اصلاح‌طلبان بدون نامزد انتخاباتی نمانند.

آخرین وضعیت طرح حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر

نایب رئیس کمیسیون قضائي مجلس با تشریح چگونگی تهیه طرح حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر گفت: در حال حاضر نظرات کارشناسی اتخاذ و جمع‌بندی می‌شود تا بتوانیم در کمیسیون قضائي آن را به موقع رسیدگی کنیم. یحیی کمالی‌پور درباره طرح مربوط به حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر، افزود: طی این سال‌ها مبارزه با مواد مخدر انجام شده اما به نظر می‌رسد حرکت منفی داشته‌ایم. در واقع افرادی که سردمدار آن بودند هرگز به چنگال قانون دچار نشده‌اند. وی تصریح کرد: تنها برخورد و مجازات با کسانی صورت گرفته که از سر ناچاری و گرفتاری معیشتی به این مساله رو آوردند و ما ۴۰۰۰ شهید و ۱۱ هزار جانباز را در بحث موادمخدر داشتیم.


شرق

هاشمی‌رفسنجانی:
تحريم‌ها را از اول بهانه‌جويي مي‌دانستيم

روابط‌عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان، صنعتگران و بازرگانان جوان عضو خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، فعالیت صنعتی جوانان در اوج تحریم‌ها را برای جلوگیری از رکود و تورم بیشتر مؤثر دانست و گفت: مردم و مسئولان به شما جوانان امیدوارند که آینده کشور را به دست می‌گیرید. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه تحلیلی از اوضاع اقتصادی و صنعتی کشور در ١٠ سال گذشته گفت: از اول، تحریم‌های آنها را ظالمانه و دلایل آنها را بهانه‌جویی می‌دانستیم که سرانجام دولت آقای روحانی با مذاکرات عاقلانه، همه آنها را به برجام رساند که یک سند بین‌المللی است.


اعتماد

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه:
صرفا بر اساس اصول خود با اروپا همكاري مي‌كنيم

دبير ستاد حقوق بشر كشورمان با قائم‌مقام وزير امور خارجه سوئد ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش ستاد حقوق بشر، محمدجواد لاريجاني در اين ديدار زمينه‌هاي متعدد همكاري را براي طرف سوئدي تشريح كرد و گفت: فضاي گفت‌وگوهاي ما در زمينه حقوق بشري و قضايي بايد مبتني بر سه اصل مهم باشد. دبير ستاد حقوق بشر در تشريح اين سه اصل افزود: اصل اول اين است كه طرف اروپايي به تنوع فرهنگي باور داشته باشد و به تجربه مدني جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك تجربه بر بناي نظام مدني و سياسي و بر اساس عقلانيت اسلامي احترام بگذارد، همان‌گونه كه ما نيز به تجربه كشور سوئد در بناي يك نظام مدني، سياسي بر اساس عقلانيت سكولار- ليبرال احترام مي‌گذاريم. لاريجاني اصل دوم را همفكري و همكاري در سطح برابر دانست و گفت كه مسائل نبايد تحميلي باشند. دبير ستاد حقوق بشر اصل سوم لازم براي همكاري‌هاي حقوق بشري ميان ايران و اروپا را اجتناب از استانداردهاي دوگانه و تبعيض دانست و گفت: ما بر اين پايه‌ها همكاري‌هاي خود را مي‌سازيم و ضمنا در اين همكاري‌ها مي‌توانيم به موضوعات مورد علاقه دو كشور در اين چارچوب بپردازيم. در آن ديدار قائم مقام وزير امور خارجه سوئد نيز با درست خواندن اين اصول و تاكيد بر اينكه ما نيز اين اظهارات را قبول داريم، گفت: دولت سوئد مصمم در بسط روابط دوجانبه با ايران است. آنيكا سوده در اين مقالات اظهار كرد: با سفر قريب‌الوقوع نخست‌وزير سوئد به ايران مي‌خواهيم تحرك وسيعي به اين روابط بدهيم. ضمنا مي‌خواهيم طيف روابط را توسعه بدهيم كه مسائل حقوق بشري و قضايي را نيز شامل مي‌شود و در اين خصوص از مواردي كه مطرح شد، استقبال مي‌كنيم. سوده گفت: ما با كشورهاي زيادي از جمله كشورهاي اروپايي همكاري‌هاي دوجانبه و حقوق بشري داريم، به خصوص دوجانبه قضايي كه براي استحكام و كمك به همكاري‌هاي اقتصادي هم ضروري است. در پاپان مقرر شد كه پيش‌نويسي براي تبادل نظر در مورد همكاري‌هاي قضايي و حقوق بشري دو جانبه به طرف سوئدي ارايه شود تا نهايتا در سفر نخست وزير سوئد به ايران مورد امضا قرار گيرد. همچنين دو طرف راجع به همكاري‌هاي دو كشور در شوراي حقوق بشر و مكانيسم يو. پي. آر و نزديك كردن نظرات دو كشور رايزني كردند.


فرمانداري آمادگي انجام انتخابات تمام‌الكترونيكي در تهران را دارد


فرماندار تهران اعلام كرد: فرمانداري آمادگي كامل براي برگزاري انتخابات هم به صورت كاغذي و هم به صورت الكترونيكي را دارد. به گزارش ايسنا، فرهادي در بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات با بيان اينكه فرمانداري مقدمات لازم را براي انجام انتخابات تدارك ديده است، گفت: در زمينه برگزاري انتخابات به شكل الكترونيكي يا كاغذي منتظر تصميم‌گيري وزارت كشور و شوراي نگهبان هستيم. وي گفت: با توجه به حساسيت و لزوم امانتداري راي مردم، فرمانداري تهران استفاده از نيروهاي مجرب و آموزش آنها را در دستور كار خود دارد. فرماندار تهران در ادامه گفت: با توجه به اينكه تعداد اعضاي شوراي شهر از دوره بعد از ٣١ نفر به ٢١ نفر كاهش پيدا مي‌كند، رقابت خيلي سنگين و دشوارتري را شاهد خواهيم بود. فرهادي در پايان گفت: در انتخابات شوراي شهر كه با نظارت مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود فرماندهي آمادگي انجام صفر تا صد برگزاري اين انتخابات را به صورت تمام الكترونيكي دارد كه مي‌تواند پايه و مقدمه‌اي براي ساير انتخابات‌ها به صورت الكترونيكي باشد.


خراسان

اولین واکنش های برجامی به انتخاب ترامپ
انتخاب ترامپ با توجه به مواضع تند او در قبال برجام  این سوال را به وجودآورده است که آینده این توافق بین المللی چه خواهد شد ؟مقامات ایرانی در واکنش به انتخاب یکی از سرسخت ترین مخالفان برجام در آمریکا، بر اتخاذ تصمیم متناسب با عملکرد و اقدام ترامپ (و نه صرفاً شعارهای او) تأکید کرده و مسئولیت آمریکا را در اجرای برجام یادآور شدند. همزمان نگرانی از ضربه خوردن برجام، در اظهارات برخی مقامات خارجی نیز دیده می شود. در همین باره ابتدا رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان تأکید کردند که آمریکا فارغ از این که چه دولتی بر آن حکومت دارد، موظف به اجرای برجام است.
 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در پاسخ به این سوال که با روی کار آمدن ترامپ برجام چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، با تاکید بر این که ایران سیاست‌ها و مواضع آمریکا را به دقت رصد می‌کند، گفت: «اگر آمریکا بخواهد بازی را به هم بزند، مسلما جمهوری اسلامی ایران هم بازی را به هم خواهد زد.» اشاره بروجردی به یکی از شعارهایی است که رئیس جمهور جدید آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی اش داده و تأکید کرده بود که اگر رئیس جمهور شود برجام را پاره خواهد کرد. همچنین چند نماینده مجلس از جمله نقوی حسینی، علی مطهری، ایمن آبادی و یوسفی بر لزوم اجرای کامل برجام از سوی آمریکا تأکید کردند.

کمالوندی:  ایران آماده هرگونه تحول است

در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون حقوقی سازمان انرژی اتمی هم در گفت وگو با تسنیم، به صورت غیرمستقیم به این موضوع اشاره کرد و گفت: ایران آماده هرگونه تحول است. وی با تأکید بر این که ایران تلاش می‌کند اجرای برجام را ادامه دهد، گفت: ایران طرح‌های طولانی‌مدتی دارد. ما از مدت ها قبل برای این موضوع برنامه ریزی کردیم و سناریوهای مختلفی درباره انتخابات آمریکا طراحی کردیم. در این سناریوها حتی رفتار افراطی شدید مقامات جدید آمریکا و عمل متقابل جمهوری اسلامی ایران دیده شده و در آن سناریوها آمده است که ما خودمان را با آن سناریویی که عملی شود، تنظیم خواهیم کرد.

ابوطالبی: تصویر جدید ترامپ در سخنرانی اعلام پیروزی، با تصویر او در دوران انتخابات متفاوت بود

سخنگوی وزارت خارجه نیز تأکید کرد که برای ایران «عملکرد دولت آینده آمریکا» مهم است «که از مواضع و اظهارات تبلیغاتی انتخاباتی ایشان در دوران رقابت های انتخابات از اهمیت بیشتری می تواند برخوردار ‌باشد.» همچنین ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در توئیتی که به نظر می رسد بی ارتباط به سیاست خارجی ترامپ نباشد، نوشت: «تصویری که ترامپ در سخنرانی اعلام پیروزی به عنوان رئیس جمهور از خود نشان می‌داد، با تصویر او در دوران انتخابات متفاوت بود، این نکته‌ای قابل توجه است.»

سفیر آمریکا در لبنان: اگر آمریکا بخواهد در تصمیم خود در برجام تجدیدنظر کند، باید با 1+5 مشورت کند

در سطح بین المللی هم واکنش ها به تصمیمات احتمالی ترامپ درباره برجام آغاز شد. در نخستین واکنش «الیزابت ریچارد» سفیر آمریکا در لبنان تاکید کرد: یک گروه متشکل از چند کشور ( گروه 1+5) توافق هسته ای با ایران را امضا کرده اند و یک طرف به تنهایی نمی تواند از این تصمیم دست بکشد. به گزارش ایرنا، ریچارد افزود: حتی اگر یک طرف بخواهد در تصمیم خود تجدید نظر کند باید با همه اعضا ی 1+5 مشورت کند.  ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه هم که کشورش یکی از کشورهای ثابت مذاکرات هسته ای بود، تأکید کرد: پاریس باید برخی مسائل مهم و کلیدی از جمله توافق هسته ای ایران و جنگ سوریه را با واشنگتن روشن کند. در همین حال رویترز نوشت: با پیروزی ترامپ پایه برجام لرزان شد. 

رویترز: با پیروزی ترامپ پایه برجام لرزان شد

در همین حال به گزارش فارس خبرگزاری انگلیسی رویترز در تحلیلی پیروزی نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا را در تضاد با بقای برجام بر شمرد و نوشت: «با پیروزی ترامپ پایه برجام لرزان شد.» به نوشته «رویترز»، پیروزی ترامپ تردید هایی را در باره این‌که آیا آمریکا از توافق اتمی با ایران که تابستان گذشته آن‌را امضا کرد و این‌که این کشور با فاصله گرفتن از متحدانش ایران را به طور بالقوه در ادامه امیالش رها خواهد کرد، ایجاد کرده است. براساس گزارش رویترز ترامپ در جمع لابی هوادار اسرائیل در آمریکا موسوم به «ایپک» اظهار کرده بود که گزینه نخستش از بین بردن توافق با ایران است. اما در تضاد با این سخنان بعدها اعلام کرد که از بین بردن توافق مندرج در قطعنامه سازمان ملل متحد دشوار است.

نفیو: با توافق اتمی ایران خداحافظی کنید

همچنین «ریچارد نفیو» از مقام‌های سابق دولت اوباما حاضر در مذاکرات اتمی که از وی به عنوان معمار تحریم‌های ایران یاد می‌شود در این زمینه گفت: «با توافق اتمی ایران خداحافظی کنید. احتمال کمی وجود دارد که برجام باقی بماند زیرا شاید ترامپ تصمیمی عمدی برای پاره کردن توافق بگیرد یا این که آمریکا گامی بردارد که ایران را ترغیب به عقب گرد از برجام نماید.»

زاخاری  گلدمن: اگر ما از برجام خارج شویم، این امر بدترین وضع ممکن خواهد بود

«زاخاری  گلدمن» از مقام‌های سابق وزارت خزانه داری آمریکا اما معتقد است که در صورت خروج آمریکا از برجام این واشنگتن است که مقصر شناخته می‌شود.  گلدمن در این زمینه گفت: «اگر ما از برجام خارج شویم، این امر بدترین وضع ممکن خواهد بود زیرا از یک سو ایران از تعهدهای خود دست برداشته  و از سویی دیگر ما نیز برای سقوط  توافق سرزنش خواهیم شد.»





نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات