تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۵۱

این بود برجام‌تان؟!

پایگاه بصیرت / محمدمهدی تقوی

(روزنامه وطن امروز ـ 1395/08/03 ـ شماره 2010 ـ صفحه 12)

«جرج برنارد ساو» نویسنده برجسته ایرلندی می‌گوید: «اگر بعد از گاز زدن سیب متوجه شدید یک «کرم درسته» در آن است، جای نگرانی چندانی نیست. کرم را بیرون می‌آورید و بقیه سیب را می‌خورید. نگرانی واقعی هنگامی است که بعد از گاز زدن سیب، «نصف کرم» را در آن می‌بینید و معلوم می‌شود نصف دیگر کرم را بلعیده و به معده خود راه داده‌اید. اینجاست که باید نگران باشید و تا دیر نشده، عوارض بعدی را چاره کنید»! آقایان دکتر حسن روحانی و دکتر محمدجواد ظریف، در سفر اخیر نیویورک، صریحاً از دولت آمریکا انتقاد کردند که چرا در حالی که ما[ایران] همه تعهدات‌مان در برجام را عمل کردیم، شما نه‌تنها به آنچه روی کاغذ آورده‌اید، عمل نمی‌کنید که کارشکنی هم می‌کنید؟ جناب روحانی وقتی هم از سفر برگشتند مژده(!) دادند در جلسه وزرای خارجه 1+5 و ایران، آمریکایی‌ها پس از این انتقاد، قول(!) دادند به تعهداتی که «باید» عمل کنند، لطف کرده و عمل خواهند کرد. با گذشت یک ماه از سخنرانی انتقادی آقایان در سازمان ملل، حالا «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، صراحتاً به قول واشنگتن- البته عکس آن چیزی که رئیس‌جمهور محترم وعده دادند(!)- عمل کرد و در گفت‌وگو با مجله «فارین افرز» مدعی شد آمریکا نه‌تنها به طور کامل به تعهداتش در برجام عمل کرده، بلکه عملکردش فراتر از آن هم بوده است و از سخنان مسؤولان ایرانی [بخوانید به بار آورندگان برجام] ابراز شگفتی کرد. خوب است باهم به سخنان آقای رئیس‌جمهور از همان ابتدای مذاکرات و توافق نخست، نگاهی بیفکنیم و وعده‌های آن جناب درباره لغو تحریم‌ها را مرور کنیم.

1- رئیس‌جمهور محترم: «دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته‌ شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در کنار آن با توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یکجانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است. در نتیجه این ابتکار ایران اسلامی و استقامت ملت بزرگ ایران، قدرت‌های بزرگ به این نتیجه رسیدند تحریم و فشار، راه به جایی نخواهد برد و همان‌گونه که ایران از آغاز اعلام کرده بود، برای کسب توافق، راهی جز احترام متقابل و مذاکره عزتمندانه وجود ندارد». (نامه محضر رهبر حکیم انقلاب، 3 آذر 92)

2- آقای روحانی: «خداوند عزیز و عزت‌بخش را شاکرم که توفیق آن را نصیب کرد پایان موفقیت‌آمیز و عزتمندانه مذاکرات هسته‌ای را به حضور ملت سربلند ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام نمایم... این توفیق الهی... ایران اسلامی را در تثبیت حقوق هسته‌ای خود به پیروزی رساند و شرایط را برای رفع تحریم ظالمانه و حرکت پرشتاب کشور در مسیر توسعه و پیشرفت و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم نمود... این توافق بخوبی نشان داد ما می‌توانیم در عین حفظ عزت کشور و با رعایت خطوط قرمز نظام، با قدرت‌های جهانی وارد گفت‌وگو شویم و با برخورداری از اعتماد به نفس مبتنی بر حقانیت مواضع و توانمندی‌های دیپلماتیک، قدرت‌های جهانی را به پذیرش مواضع منطقی خود ناگزیر سازیم». (نامه محضر رهبر بزرگوار انقلاب، 23 تیر 94) [چقدر ناگزیر ساختیم!]

3- روحانی: «آنها[غربی‌ها] در زمینه لغو تحریم‌ها ابتدا می‌گفتند باید ماه‌ها بگذرد و اعتماد کنیم، آنگاه تحریم‌ها را نه لغو، بلکه تعلیق می‌کنیم و بعد از سال‌ها اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد پیدا کردند قدم به قدم لغو می‌شود اما امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمام تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی- موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد نه تعلیق، و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود». (گفت‌وگو با مردم ایران در رسانه ملی، 23 تیر 94)

4- رئیس‌جمهور محترم: «آذر 92 گفتم ساختمان تحریم ترک خورده است و امروز در کنگره و سنا اذعان دارند ادامه تحریم امکانپذیر نیست و این بدان معناست راه و مسیری که ایران اسلامی در این دوره طی کرده، موفق بوده است. همانطور که ساختمان تحریم‌ها ترک خورده، پایه‌های هرگونه تلاش برای برگرداندن همان فضای امنیتی نیز فروریخته و دیگر نمی‌توانند آن فضا را برگردانند». (4 مرداد 94)

5- حسن روحانی: «به روزی می‌‌رسیم که رسماً لغو همه تحریم‌ها اعلام می‌شود و همه مراحل قانونی را پشت سر گذرانده و اقداماتی که باید انجام دهیم را آغاز می‌کنیم و ان‌شاء‌الله ظرف حدود یک ماه اقدامات خود را انجام می‌دهیم و آژانس هم آن اقدامات را تایید می‌کند و عملاً لغو تحریم‌ها به اجرا درمی‌آید».(11 مرداد 94)[آن روز هنوز نرسیده البته با گذشت 15 ماه از وعده!].

6- رئیس‌جمهور محترم: «... تحریم‌های اقتصادی و مالی مربوط به هسته‌ای شورای امنیت، اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آمریکا در حوزه‌های گوناگون همچون نقل‌وانتقالات مالی، فعالیت‌های بانکی، سوئیفت، سرمایه‌گذاری، خدمات بیمه، اعتبارات صادراتی، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل‌ونقل، کشتیرانی، بنادر، تجارت طلا و سایر فلزات، خودرو و هواپیما برداشته شد[برای همین ملتمسانه می‌گویند بردارید چون برداشته شد!] و به این ترتیب زمینه لازم برای حضور توانمند ایران در اقتصاد جهانی، استفاده از فرصت‌های بازار صادراتی و دسترسی به بازار سرمایه بین‌المللی فراهم شد... اکنون با رفع تحریم‌های ظالمانه راه برای شکوفایی اقتصادی ایران از طریق اجرای جدی و مؤثر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باز شده است. دولت مصمم است با توجه کامل به رهنمودهای حضرتعالی، اجرای تعهدات طرف مقابل را با دقت و جدیت رصد کرده و با واقع‌بینی هوشمندانه و به دور از هرگونه خوشبینی افراطی، برابر هر خلف وعده، اقدام متناسب متقابل به‌عمل آورده[اقدام متناسب دولت تاکنون خواهش و تمنا بوده است(!) که البته با ادعای کری، آن هم نتیجه نداشته] و با برنامه‌ریزی دقیق و اصرار بر خواسته‌ها، منافع و نیازهای واقعی کشور، ابتکار عمل در روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پساتحریم را در اختیار گرفته و هرگونه تلاش دشمنان برای سوءاستفاده جهت نفوذ را ناکام گذارد». (نامه محضر رهبر معظم انقلاب، 26 دی 94)

7- دکتر روحانی: «امروز... تومار تحریم در هم پیچیده شد... می‌دانم در طول سال‌های تحریم و فشار، بر شما چه گذشته است اما اکنون که زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران گسسته شده و عزت و استقلال کشور نمایان شده است، زمان ساختن و بالیدن است».(27 دی 94)

8- رئیس دولت: «شاهد آن هستیم تمام تحریم‌های بانکی، بیمه، کشتیرانی، نفتی و... که در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران وضع شده بود، رفع شده‌اند. دستیابی به این توافق کاری بسیار بزرگ و نعمتی ارزنده است که شایسته قدردانی است و باید بدانیم که اگر شکر نعمت به جا نیاوریم، نعمت از دست ما خواهد رفت».(یک بهمن 94)

9- روحانی: «شکسته شدن و ترک برداشتن دیوار تحریم را 2 سال پیش اعلام کردم و امروز این ساختمان تحریم و دیوار بی‌اعتمادی در برابر دیدگان جهانیان فروریخت». (19 بهمن 94)[البته در عمل بعد از گذشت 9 ماه از این وعده شیرین، هنوز فرونریخته است!]

10- رئیس‌جمهور محترم: «همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بود، لغو شد... امروز تحریم‌ها حتی تحریم‌هایی که مربوط به موضوع هسته‌ای نبوده برداشته شده و این مساله نیز اعلام شده است... در برخی موارد آمریکایی‌ها ممکن است آن مقداری که باید تلاش می‌کردند، نکردند اما این بدان معنا نیست که بانک‌های ما فعال نیست».(16 اسفند 94)

11- روحانی: «ما سال 95 بهاری را آغاز می‌کنیم که در آن بانک‌ها و بیمه‌های ما تحریم نیستند و می‌توانیم با کشورهای مختلف تجارت داشته باشیم».(26 اسفند 94)

12- رئیس‌جمهور محترم: «تحریم‌های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل و همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته و شرایط برای فعالیت اقتصادی مردم ما آماده‌تر شد». (یک فروردین 95)

13- حسن روحانی: «امروز زنجیرهای تحریم را گسسته‌ایم و رابطه خوبی بین بانک‌های ایرانی و جهان برقرار است و گشایش‌ها یکی پس از دیگری انجام می‌شود». (31 فروردین 95)

رئیس‌جمهور محترم و وزیر امور خارجه ایشان که حالا تلویحاً و با زبان بی‌زبانی، خود هم منتقد برجام شده‌اند، پیش از این مقابل انتقادهای مستند کسانی که این شیوه مذاکره را در تضاد با منافع ملی می‌دانستند، پاسخ‌های کوبنده می‌دادند اما در نیویورک اذعان کردند آمریکا بدعهد است و حالا هم که وزیر خارجه خوش‌قلب(!) آمریکا صریحا آب پاکی را روی دست‌شان ریخت و باید دید در آینده چه می‌خواهند کنند؟ باز هم تحریم بانکی فرزندان غیور سپاه و ارتش را ادامه می‌دهند؟ باز هم قصد دارند حزب‌الله را تضعیف کنند؟ فردا اگر خدای نخواسته داعش وارد کشور شد، تدبیر(!) دارند؟ احتمالا آن وقت هم منتقدان و تحلیلگران بصیر را به افترا می‌گیرند که اینها نگذاشتند تحریم‌ها لغو شود! از این دولت هر چیز ممکن است، زیرا هر کاری را بلد نباشد فرافکنی را خوب بلد است.

آقایان!

کدامیک از انتقاداتی که می‌کردیم، غیرواقعی بود؟ کدام منتقد دلسوز، وطن‌دوست و خیرخواهی، انتقادش نابجا بود؟ منتقدان محترم، تقریباً تمام موارد ناهمخوان مذاکرات با منافع ملی را برای‌تان گفتند. آیا لااقل به یکی از آنها توجه کردید؟ خب! بیایید پاسخ کری را بدهید دیگر! آیا باز هم ‌ای‌میل می‌زنید یا اگر بر ادعای ناحقش پای فشرد، سمتش خودکار پرت می‌کنید؟! آیا اصلاح‌طلبان با حرف‌های اخیر جان کری هنوز هم معتقدند «امروز[روز توافق کذایی برجام]، روز عزای اسرائیل و مخالفان داخلی توافق است»؟! آقایان مدعی بهترین دیپلمات دنیا بودن(!) آیا با وجود توقف غنی‌سازی صنعتی، کاهش سانتریفیوژها از 20 هزار دستگاه فعال به 5 هزار دستگاه تعطیل، توقف کامل فعالیت هسته‌ای در تأسیسات عظیم و غیرقابل نفوذ فردو، پر کردن قلب نیروگاه آب سنگین اراک با سیمان و بدتر از همه اینها هموار کردن مسیر جاسوسی قاتلان دانشمندان مظلوم ایران برای جاسوسی دوباره؛ آن هم بدون به دست آوردن اصلی‌ترین هدف توافق یعنی لغو تحریم‌ها، باز هم از برجام دفاع می‌کنند؟ گیریم همچنان با وجود مشاهده به شکست کشاندن برجام از سوی آمریکا، به بارآورندگان آن باز هم برجام را بهترین توافق ممکن بدانند، چه نتیجه‌ای برای کشور حاصل می‌شود؟ گیریم مجلس دهم که از نظر مشی سیاسی تفاوت چندانی با مجلس نهمی که 20 دقیقه‌ای برجام را تصویب کرد و در هر دقیقه 1000 سانتریفیوژ را از کار انداخت، آن اشتباه بزرگ را با تصویب قانونی برای مقابله به مثل و توقف برجام، جبران کند، چه کسی پاسخگوی هزینه ده‌ها میلیارد دلاری ازسرگیری مجدد برنامه هسته‌ای است؟ حالا این را هم در نظر نگیریم، خون شهدای هسته‌ای و داغ خانواده‌های‌شان و افسردگی دانشمندان بومی را که آنها را با توقف دانش و تلاش‌شان، دلسرد کرده‌اید چگونه می‌توانید جبران کنید؟

محرومیت 15 ساله از تحقیق و توسعه، توقف غنی‌سازی اورانیوم و تبدیل آن به موضوعی نمادین، دادن امتیازات نقد و فراوان در مقابل دریافت وعده‌های نسیه و قابل تحلیل که دیدیم سرانجام آمریکایی‌ها علنا گفتند باز هم امتیاز دهید و احمقانه از ما می‌خواهند رسماً اجازه دهیم داعش پلید و خونخوار به کشورمان وارد شود را چگونه توجیه می‌کنید؟به دولت محترم پیشنهاد می‌کنیم با توجه به ابراز نظر بی‌شرمانه جان کری که در چشم ما می‌نگرد و می‌گوید نه‌تنها تعهدات‌مان را عملی کردیم که حتی بیشتر از آن هم اقدام کرده‌ایم، با دعوت از منتقدان جوان، باتجربه، دلسوز و باسواد توافق برجام- که اینک درست بودن تقریبا همه انتقادات‌شان علنی شده است- راهکاری برای مقابله با این بی‌صفتی آمریکایی‌ها بیندیشد. این‌بار امثال تقی‌زاده‌های دهه 1390 هجری خورشیدی را کنار بگذارید و به حرف‌شان گوش نکنید؛ شاید رستگار شوید. هنوز هم وقت باقی است آقایان! تا دیرتر از این نشده چاره کنید.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2010/12/166463/0

ش.د9502430

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات