تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۰۳۳

6 نکته درباره سند تحول حوزه‌ها

پایگاه بصیرت / سيدصادق پيشنمازي
(روزنامه رسالت - 1395/07/19 - شماره 8777 - صفحه 1)

تغيير وتحول با سرعت انفجار اطلاعات ،انتظارات ديني جامعه، فردو حتي نيازهاي حکومتي را دچارفزوني وفربهي روزافزون مي کند. اين واقعيتي اجتناب ناپذير است . اين حرکت به سرعت گسترش يافته وساحت هاي پرسش هاي جديد را نه تنها در فضاي حقيقي که در فضاي مجازي باز نموده است . دشمنان انقلاب اسلام محمدي که از تهاجم هاي بيروني راه به جايي نبرده اند،هجوم بي سابقه وسازمان يافته اي را براي تهي کردن معرفتي جامعه ما آغاز کرده اند و با بهره گيري از ابزارها و رشد فوق العاده اطلاعات به گسترش، عمق بخشي وسرعت بخشي آن پرداخته اند که نتيجه آن درهم پاشيدن اساس جامعه يعني خانواده ها،بر باد رفتن هويت ديني و در نتيجه صدمات جبران ناپذير به حکومت و مردم سالاري ديني مي باشد .

رهبر فرزانه انقلاب با آن بصيرت مثال زدني، طراحي و برنامه هاي کلان دشمن را شناخته ومراجع پاسخگو را متوجه وظايف مهم خود در مقابله عالمانه باآنان مي کنند ،تا بتوان با مديريت برنامه ريزي شده به مقابله با تهديدهاي دشمن رفت و با تدبير درست وحکيمانه تهديدها را به فرصت ارتقاي معرفتي جامعه تبديل نمود . اين يک سنت واقعي است که اگر تحول را مديريت نکنيم ، تحول ما را مديريت کرده وبه دنبال خود مي کشاند.شايد توجه دادن حوزه ها به سند راهبردي و سند تحول توسط مقام معظم رهبري ريشه در آن داشته باشد تا حوزه بتواند درجايگاه، زمين ونقشه خود بازي کند نه آنگونه که دشمن مي خواهد.

برنامه راهبردي ،نقشه بلند مدت راه است و سند تحول چگونگي حرکت را دراين نقشه ترسيم مي کند.برنامه راهبردي زماني مفيد خواهد بود که مبتني بر واقعيت ها باشد ،توجه درست به ظرفيت هاي دروني ،يعني ضعف ها و قوتها و ظرفيت هاي بيروني يعني فرصتها و تهديدها داشته باشد و باتأمل در تضارب موارد مذکور با يکديگر به برنامه ها وطرح هاي کاربردي و زمان مدار دست يابد. توجه واقع نگرانه به تهديدها ، اين واقعيت را به ما مي فهماند که اگر متناسب با تحولات شگفت انگيز در دوران کنوني ،سند و برنامه تحول نداشته باشم زمينگير خواهيم شد و به همين جهت است که آن رهبر فرزانه بر تحقق سند تحول دلسوزانه ،تأکيد مي فرمايند.

رهبري درسفر آذر89 به قم در ديدار با اعضاي شوراي مديريت حوزه هاي علميه قم ضرورت تحول در حوزه را مطرح فرمودند و به طور مشخص فرمودند: يکي از نيازهاي جدي حوزه،تدوين چشم اندازو برنامه راهبردي است و در ديدار اخيرشان نيز تدوين سند تحول را مورد توجه جدي قرار دادند.

تأکيد مقام معظم رهبري بر تدوين سند تحول وتحقق برنامه اي تحول در جلسه شوراي عالي حوزه هاي علميه،ناظر به اين حقيقت مهم است که مرجع اصلي پاسخگويي به نيازهاي معرفتي قديم وجديد جامعه درداخل وخارج کشور و حتي حکومت ،حوزه هاي علميه هستند، وآنان زماني مي توانند راهبري اين مرجعيت پاسخگويي را بر عهده داشته باشند و آن را استمرار بخشند که نه تنها به روز بوده که از آينده نگري مطلوبي برخوردار باشند . اين جايگاه با توجه ويژه به سند تحول حوزه ها و تحقق آن ماندگار خواهد ماند،زيرا در غير اينصورت ، حوزه ها دچار روزمرگي خواهند بود و تحول وتغيير ها، حوزه ها را مديريت نموده وبه دنبال خود مي کشاند که خطر بزرگ آن بازي درزمين دشمن خواهد بود، حوزه ها به حالت تدافعي نه تهاجمي گرفتار مي گردند وبا فاصله گرفتن از شناخت انبوه انتظارات جديد جامعه و ناتواني در ارائه پاسخ هاي متناسب ، دچار نوعي خمود و واگرايي خواهند گشت که نتيجه خطرناک آن ، ازدست دادن جايگاه ومرجعيت اصلي پاسخگويي نيازهاي معرفتي خواهد بود.

با توجه به توصيه هاي داهيانه رهبري و واقعيت هاي جهان معاصر، نکاتي مي تواند مورد توجه قرار گيرد .

1-در هدفگذاري ها از توصيف هاي دور از دسترس ونسبي گرايي که فقط در نوشتارها باقي خواهد ماند اجتناب شده وبه صورت نقطه اي هدف گذاري گردد تا از قابليت ارزش يابي کمي وکيفي برخوردار باشد .

2-مسئولان کلان تصميم گير را بايد به صورت مستمر با واقعيت هاي هرچند تلخ فضاي حقيقي و خصوصا مجازي ، آشنا نمود تا بتوانند به عمق واقعيت ها توجه نموده و در تصميم سازي سند تحول ، نقش ديده بان جلوبر را ايفا کنند نه اينکه نقشي نزديک بين وايستايي داشته باشند .

3-با توجه به سند چشم انداز حوزه ها، به عنوان سند بالا دستي ، که کار باارزشي است، سند تحول با توجه به فضاي حقيقي و مجازي ،توسط فضلاي آشناي به مسائل روز شکل گيرد.

4-برنامه ريزي ها بايد مبتني برواقعيت ها و ظرفيت هاي حوزه هاي علميه باشد ، تا اهداف تعريف شده به ثمر برسد زيرا داده هاي شعاري وغير واقعي، زمينه ساز برنامه هاي شعاري وغير ثمرده خواهد بود .

5-گزارش دهي مستمر به تصميم سازان ارائه گردد تا همسويي کارشناسان با برنامه ريزان از آغاز تا انجام ،استمرار يابد .

6-يک مرکز فعال، ثمرات و خروجي تحول را در حوزه هاي علميه، مورد بررسي و نظارت قرار دهد تا نسبت به تحقق انتظارات،اطمينان حاصل گشته و از خطا در جهت گيري هاي کارکردي، جلوگيري شود .

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=241566

ش.د9502498

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات