تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۹۹

آيت‌الله: وزارت ارشاد همیشه مورد تهاجم بوده است

(روزنامه آرمان – 1395/09/09 – شماره 3195– صفحه 2)

چالش‌های عرصه فرهنگی عیان است و نمی‌توان آن را کتمان کرد. برخی اما تصور آن را دارند که مقصر اصلی این چالش‌های وزارتخانه‌ای به نام فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بنابراین با تاکید بر این اشتباه، مسئولیت را از دوش سایر متولیان عرصه فرهنگ بر می‌دارند. این موضوع بارها از سوی مسئولان کشور از جمله رئیس‌جمهور و وزیر قبلی ارشاد یعنی علی جنتی بیان شده است و روزیکشنبه هم آیت‌ا... هاشمی در دیدار وزیر جدید ارشاد یعنی دکتر صالحی امیری و معاونان این وزارتخانه به شکل صریح‌تری به این موضوع پرداخت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت مقوله فرهنگ و ارشاد در بین ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی کشور، گفت: وزارت ارشاد به دلیل سروکار داشتن با فرهنگ و ارزش‌های دینی و ملی کشور، از ابتدا جز وزارتخانه‌های مهم و حساس کشور بوده است. وی با بیان اینکه دستگاه‌های متعددی در کشور وجود دارند که با بودجه‌های سنگین، متولی امور فرهنگی و تبلیغی هستند، اظهار داشت: در شرایطی که این دستگاه‌های فرهنگی تبلیغاتی، کمتر مورد مواخذه و سوال قرار می‌گیرند و در قبال مسائل فرهنگی پاسخگو نیستند، وزارت ارشاد با بودجه کمتر، همواره مورد مطالبه و مؤاخذه قرار می‌گیرد و انتظارات از آن بالاست و باید پاسخگو باشد.

وزارت ارشاد همواره مورد تهاجم بوده است

آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، با اشاره به این که وزارت ارشاد به دلیل تنوع دیدگاه‌ها، همواره مورد تهاجم بوده است، گفت: علت این امر، ماهیت این وزارتخانه است که همیشه با فرهنگ کشور سروکار داشته و دارد. ایشان به مقوله فیلم و موسیقی به عنوان یکی از مصادیق اشاره کرد و گفت: در حالی که در سایر دستگاه‌های فرهنگی، تبلیغاتی از جمله صداوسیما موسیقی و فیلم‌های زیادی تولید و پخش می‌شود، ولی حساسیت نسبت به این دستگاه‌ها و سازمان‌ها کم است، اما در مورد تولیدات مربوط به وزارت ارشاد که به بخش دولتی مربوط می‌شود، حساسیت‌ها، انتقادات و مطالبه‌گری بسیار زیاد است و بعضا‌ وزیر مورد مواخذه و سوال قرار می‌گیرد. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، با تشکر از خدمات آقای دکتر جنتی، خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: با پشتوانه رأی خوبی که از مجلس به دست آوردید، امیدوارم تا پایان دوره دولت، در جوی آرام و مناسب، منشاء خدمات مفیدی برای کشور باشید.

تلاش برای رفع مشکلات رستاخیز

در آغاز این دیدار، آقای دکتر سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن ارائه گزارش از عملکرد وزارتخانه به بیان نظرات و دیدگاه‌های خویش در خصوص اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه پرداخت و آقای حجت‌ا... ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نیز با بیان اینکه امسال، سال درخشان سینمایی ایران بود و فروش فیلم‌ها در وضعیت خیلی خوبی بودند، به ۲۵۰ فیلم راه یافته به جشنواره بین‌المللی فجر امسال اشاره کرد و در ادامه به تلاش‌های این سازمان در خصوص رفع مشکلات نمایش فیلم رستاخیز پرداخت.

دارند برادران و خواهرانتان را جدا می‌کنند

همچنین در سالگرد رحلت پیامبر اکرم (ص)، آیت‌ا... هاشمی در گفتاری تاکید کرد: «پیغمبر اسلام(ص) تا آخرین لخظات عمر مبارکشان، مواظب بودند هیچ حقی از هیچ انسانی در قلمرو حکومتش ضایع نشود. آخرین حرکت ایشان در روزهای آخر عمرشان برای ما مثل خیلی خوبی است.شاید چند ساعت ازعمر پیامبر(ص) باقی مانده بود که به کمک دیگران به زحمت به مسجد آمدند و رو به مردم فرمودند: من آمده ام تا از شما خداحافظی بکنم، اگر وعده ای به شما دادم و عمل نکردم همین الان بگویید. این خلف وعده من را نگذارید به آخرت بیفتد. اگر به کسی ستم کردم، یا کسی از من طلبی دارد، مطرح کند که من بپردازم.

من نمی‌خواهم مطالبات از من به آخرت بیفتد.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرده است:« پیغمبر اسلام (ص) در اواخر عمر مبارک خود ناراحتی بزرگ دیگری هم داشتند، یک بار در همان روزهای آخر عمر رفتند بقیع. به اسم ای که برای مردگان بقیع، مغفرت از خدا بخواهند. آنجا که رفتند، اول سلام کردند و بعد خطاب کردند به اصحابی که آنجا خوابیده بودند و فرمودند: گوارا باشد بر شما که آرامش دارید، شما نیستید که ابرهای فتنه را ببینید. دارند برادران و خواهرانتان را از هم جدا می‌کنند. درهمان لحظه که این حرف‌ها را می‌گفتند، اشک از چشمانشان جاری شد و بعد به بازوی علی‌ابن ابیطالب(ع) که همراهشان بود، تکیه دادند و از قبرستان برگشتند.

در راه بازگشت از قبرستان بقیع رو به علی(ع) کردند و گفتند: من احساس می‌کنم عمرم تمام شده است ولی نگران آینده این امت هستم.» درادامه آمده است:« این عمل ایشان بهترین نمونه امت‌سازی و حکومت‌سازی و اداره یک ملت است. پیغمبری که توانست در مدت کوتاهی از یک شهر کوچک دور افتاده یثرب، آن قدرت را بسازد و همین پیغمبری که در وقتی در جنگ احزاب همه علیه او بودند و وقتی با تبر به سنگها می‌زدند که خندق بسازند برای مقابله با آنها و در همان حال برقی جهید، فرمودند من در این برق کاخ کسری و کاخ روم را دیدم و با آن استحکام تاریخی صحبت می‌کردند، ولی همین پیغمبر(ص) وقتی که بوی تفرقه را شنید و دید که آنها افتاده اند به جان هم، آن‌وقت می‌آید در قبرستان و به مرده‌ها بشارت می‌دهد که آنها وضعشان خوب است و گوارا باشد آرامش بر آنان. چرا که خوب می‌دیدند وضع آینده مسلمانان چگونه دارد بد می‌شود.»

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/170728

ش.د9502805

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات