تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۷۹۳۱

عزا گرفته‌اند

پایگاه بصیرت / هیرش سعیدیان

(روزنامه آفتاب يزد – 1395/10/08 – شماره 4791 – صفحه 13)

اسحاق جهانگیری از آن دسته سیاستمدارانی است که اظهارنظرها و موضع‌گیری‌هایش به سختی از دایره احتیاط خارج می‌شود. فشارها اما در ماه‌های منتهی به انتخابات از سوی رقیب چنان افزایش یافته است که این رئیس اسبق شورای مرکزی کارگزاران را نیز از کوره به‌در برده است. علی جنتی در آخرین مصاحبه‌ خود پس از کناره‌گیری از وزارت از اتاق‌های فکر و عملیاتی، گفت که در سراسر کشور به تخریب دولت مشغول‌اند. هجوم غالباً تخریبی خبرگزاری‌های متمول اصولگرا در کنار ده‌ها سایت و رسانه با منابع مالی نامعلوم مشکلی بود که دولت پیشین ابداً با آن روبه‌رو نبود.

در آن دولت اگر ناظر پخش یک برنامه به خاطر اعلام گرانی قیمت گوجه‌فرنگی با توبیخ روبه‌رو می‌شد، در این دولت اما برنامه‌ریزان این نهاد به نظر می‌رسد تمام هم و غم خود را برای عمل به رسالت خبررسانی خود در انعکاس یک‌سویه اخبار برای تاثیرگذاری بر انتخابات پیش‌رو به کار بسته است. دو وزیر رسماً نسبت به این عملکرد صدا و سیما اعتراض کردند. سه مدیر ارشد در صدا و سیما با گرایش بسیار بارز سیاسی بیش از دیگران مورد انتقاد حامیان دولت قرار دارند؛ رئیس خبرگزاری صدا و سیما، معاون سیاسی صدا و سیما و رئیس شبکه خبر که توپخانه‌ خبری را هدایت می‌کنند.

پیشرفت آزاردهنده

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود گفت: «آقایی که اصلاً معنی رشد را نمی‌داند می‌گوید این رشد برای نفت است و عربستان بیشتر باید به آن افتخار کند.» وی با بیان اینکه انگار پیشرفت کشور، عده‌ای را آزار می‌دهد، تصریح‌کرد: «وقتی می‌گوییم در فلان مسئله رشد داشته‌ایم عده‌ای عزا می‌گیرند چون فکر می‌کنند این کار به اسم گروه خاصی خواهد بود در حالی که این مربوط به جمهوری اسلامی‌است.» موج ایجاد شده پس از اعلام نرخ رشد اقتصادی در 6 ماهه گذشته از سوی محافظه‌کاران نوک حملات خود را بر عدم تحقق رشد اقتصادی متمرکز نموده است. مخاطب خاص این بخش از سخنان جهانگیری که او از وی تحت عنوان « آقایی که اصلاً معنی رشد را نمی‌داند» یاد کرده معلوم نیست.

اما پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که به‌تازگی در برنامه‌های اقتصادی صدا و سیما استقبال کم‌سابقه‌ای از وی به عمل می‌آید در این باره در اظهارنظری در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما گفت: «پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، نرخ رشد اقتصادی کشور تا 4 و نیم درصد افزایش یابد که این میزان ناشی از افزایش قیمت نفت است و ربطی به تولید ندارد.» کارشناسان تندرو اصولگرا همچون رزاقی، اعضای محافظه‌کار اتاق بازرگانی، مقامات سابق دولت قبل، حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و بسیاری دیگر که تئولوگ حمله به سیاست‌های دولت محسوب می‌شوند، در صدا و سیما و دیگر تریبون‌ها نرخ رشد اعلامی‌را تلویحاًٌ غیرواقعی دانسته‌اند.

جهانگیری در ادامه صحبت‌هایش که در همایش پروژه‌های اقتصاد مقاومتی صنعت، معدن و تجارت ایراد کرد، افزود: «وقتی مثلاً گفته می‌شود طبق آمار بانک مرکزی 7.4 و طبق مرکز آمار 6.4 درصد در 6 ماه گذشته رشد داشته‌ایم آقایی که اصلاً معنی رشد را نمی‌داند، می‌گوید این رشد برای نفت است و عربستان بیشتر باید به آن افتخار کند. مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که به آمار رسمی‌کشور اشکال وارد نکنید. خدا شاهد است که اگر من یا آقای رئیس‌جمهور اطلاع داشته باشیم چه کسانی این آمار را تهیه می‌کنند یا به آنها دستوری بدهیم، دستگاه‌های رسمی‌آمار را اعلام می‌کنند.» به نظر می‌رسد این بخش از گفته‌های آقای جهانگیری استناد به فرموده مقام معظم رهبری در سال 1390 است که تشکیک در آمارهای دولتی را جایز ندانسته و گفته بودند: «ان قلت بی‌جای عده‌ای در این آمارها ممکن است تشویش بی‌جهت ایجاد کند».

ته دره

وزیر صنایع دولت اصلاحات در ادامه، سخنان قابل‌توجهی ایراد کرد. وی گفت: «به کسانی که انتقاد می‌کنند باید بگوییم سیاست شما همان بود که فضای اقتصادی کشور را به پرتگاه رساند و نیروهای انقلاب را مقابل هم قرار داد. شما کشور را به ته دره بردید و ما آن را چند پله از ته دره بالا آورده‌ایم اما هنوز در دره است. آمار تورم،‌ رکود و درآمد سرانه مردم در سال 91 آنقدر بد بوده که هرچه تلاش می‌کنیم، نمی‌توانیم خرابکاری آقایان را جبران کنیم.» تورم بیش از 30 درصد در سال 92 و شباهت‌های غیرقابل انکار پایه‌های تورمی‌ایران و ونزوئلا که به خاطر عدم اصلاح مسیر اکنون با تورم شگفت‌انگیز 1300 درصدی روبه‌رو است از جمله مواردی است که از سوی تئوریسین‌های حامیان دولت قبل معمولا با سکوت روبه‌رو ‌شود.

این دسته بیش از 500 هزار میلیارد تومان بدهی و خسارت‌های ناشی از سوءمدیریت که از دولت قبل برجای مانده است را نیز دلیل کافی برای عدم تامین اعتبارات عمرانی از سوی دولت قلمداد نمی‌کنند. لازم به ذکر است دولت پیشین از نعمت نفت 100 دلاری برخوردار بود و این دولت به خاطر نصف‌شدن قیمت نفت عملا درآمدهایش نصف شد. مفهوم «ته دره‌ای» که جهانگیری به آن اشاره می‌کند و مبتنی بر تورم، رکود و درآمد سرانه مردم است. از نظر برخی صاحبنظران به خاطر اختلاس‌های گسترده، سوءمدیریت، تحریم‌های بین‌المللی و سقوط رتبه اعتباری ایران در رنکینگ‌های شفافیت و اقتصاد جهانی رخ داده است.

این چهره نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: «عده‌ای تمام هدفشان را گذاشته‌اند که چگونه اعتماد و امید را از مردم بگیرند. چون می‌دانند امید مردم بزرگ‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی‌ایران است و وقتی مردم ناامید شوند ممکن است دست به هر کاری بزنند.»

فشار زیر پوستی انتخاباتی

هم جهانگیری و هم اصولگرایان می‌دانند که فرافکنی و ناامیدکردن مردم از تلاش‌های اقتصادی دولت تنها شانس غالب‌کردن یک کاندیدای محافظه‌کار به مردم است. وی همچنین در طعنه‌ای به انبوه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ظاهراً خصوصی اما متنعم از بودجه‌ عمومی‌گفت: «برخی رسانه‌ها که از پول بیت‌المال استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای تیتر می‌زنند که اگر مجموعه‌ای در خارج از کشور می‌خواست کاری کند که مردم مایوس شوند به این خوبی نمی‌توانست. اگر به فکر انتخابات هم هستند باز این نوع رفتار به مصلحت شخصی و گروهی‌شان نیست، چون مردم بالاخره متوجه امور هستند.»او در اشاره به افشای خارج از عرف برخی مذاکرات در کمیسیون امنیت ملی آن هم به شکل وارونه افزود: «ممکن است در دو جای برجام هم اشتباه باشد. اگر دست ما بود که همه برجام را بنویسیم به‌گونه‌ای می‌نوشتیم که برخی از مخالفانمان نابود شوند ولی این توافقی بود که بین ایران و 6 قدرت جهانی صورت گرفت. با این حال هیچ کشوری خارجی نیست که به خاطر برجام به ما تبریک نگوید.

حتماً آمریکایی‌ها در این زمینه دشمنی و شیطنت می‌کنند. اما ما نباید از این اتفاق خوشحال باشیم بلکه باید با دنیا تعامل کنیم و نگذاریم آمریکا بتواند سیاست‌هایش را اجرایی کند.

از روزی که گفته شد قرارداد هواپیما بسته‌ایم عده‌ای عزا گرفتند. تا کی ملت ایران باید تحقیر می‌شد و هواپیماهای درجه دو را از ضعیف‌ترین کشورها می‌گرفت. ما برای این هواپیماها تنها 15 درصد پول داده‌ایم و 85 درصد باقیمانده قرار است از محل بلیتی که فروش می‌رود، برگردانده شود که این دست‌مریزاد دارد. »

اذعان منتقد

فرشاد مومنی، اقتصاددان و عضو موسسه دین اقتصاد نیز که علی‌رغم قرارگرفتن در لاین اصلاح‌طلبی، منتقد بی‌پروای برخی سیاست‌های اقتصادی دولت محسوب می‌شود در اظهارنظر جالبی دولت روحانی را بدشانس‌ترین دولت بعد از انقلاب خواند. وی گفت: «این دولت یکی از بدشانس‌ترین دولت‌های بعد از انقلاب بوده است، زیرا میراث‌دار یکی از بی‌سابقه‌ترین سطوح تجربه شده ناکارآمدی و فساد در دولت قبلی بوده است. فرشاد مومنی می‌گوید: با هر متر و معیاری درباره دولت روحانی داوری کنیم، انصاف این است دولت فعلی اقدامات مخرب انجام نداد و تلاش‌‌هایی هر چند ناکافی برای اصلاح امور صورت گرفته است.»

http://www.aftabeyazd.ir/60138

ش.د9503128

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات