تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۸۲۶۰

خط قرمز دولت كجاست؟

پایگاه بصیرت / محمدكاظم انبارلويي -anbarloee.ir

(روزنامه رسالت – 1395/08/18 – شماره 8799 – صفحه 1)

رئيس جمهور طي سخناني در مراسم افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات مطالبي را گفت كه مورد نقد ناقدان قرار گرفت. ناقدان، بي‌مهري هاي رئيس جمهور به ملت ايران در مورد سكوت در برابر نقض عهد آمريكايي ها در اجراي برجام را مورد توجه قرار دادند و انتظار داشتند آقاي روحاني در مورد تازه‌ترين تحريم‌ها توسط كاخ سفيد كه در روز 13 آبان صورت گرفت موضع بگيرد اما او ترجيح داد نطق خود را در مراسم افتتاحيه تماماً به داخل معطوف دارد. گويي ملت ايران هيچ دشمني ندارد و دولت مسائل خود را با آمريكايي‌ها حل كرده و آنها لطف كرده‌اند 100 تحريم را برداشته و فقط 3 تاي آن باقي مانده است! رئيس جمهور در بخشي از سخنان خود رأي مجلس به سه وزير پيشنهادي را مورد تجزيه و تحليل قرار داد و با طرح اين پرسش كه چرا همان سه وزير معرفي شده در مجلس گذشته را با وجود مديران شايسته در كشور به مجلس معرفي كرد، گفت: "دليل آن، اين بود تا به جامعه و مردم ايران نشان دهيم كه رأي اسفند 94 گم نشده و در صندوق‌ها صحيح ريخته شده است!" وي در تحليل اين سخن گفت: " رأي به وزراي پيشنهادي نشان داد كه مجلس گوشش به اتهامات واهي بدهكار نيست!" رئيس جمهور اين نكته را باز نكرد كه "اتهامات واهي" از نظر ايشان چيست؟

اما اين سخن وي نشان مي‌دهد كه فهم او از مقوله فتنه با ديگر مسئولين نظام متفاوت است و اين درك براي امنيت ملي كشور فوق العاده خطرناك است، چرا كه رئيس جمهور، رئيس شوراي امنيت ملي است و در وقت بحران و فتنه بايد دست به ماشه باشد.

بر كسي پوشيده نيست كه "فتنه خط قرمز نظام است". مقام معظم رهبري بارها بر اين نكته انگشت تأكيد گذاشته است و ملت ايران در راهپيمايي‌هاي سراسري همين خط قرمز را مورد تاكيد قرار داده‌اند.

در همين راهپيمايي روز 13 آبان يكي از مفاد قطعنامه ملت اين بود كه؛ "آمريكا دشمن شماره يك بشريت است و نظر به تقابل همه جانبه استكبار جهاني با جمهوري اسلامي، فراهم كردن امكان حضور فتنه‌گران و حاميان فتنه در جايگاه‌هاي مديريتي و تصميم‌سازي، خيانت به استقلال كشور و ملت است و هرگونه مسامحه و مماشات در برابر تفاله‌هاي دلداده به مستكبرين را محكوم مي كنيم."

وقتي رئيس جمهور اتهام سه وزير را واهي مي‌داند و مجلس نهم را متهم به اين مي‌كند كه بر اساس اتهام واهي 3 وزير را رد كرده است و دليلي براي اين مهم اقامه نمي‌كند، نشان مي‌دهد درك درستي از فتنه و فتنه‌گران ندارد. اين يك اهانت آشكار به نمايندگان مجلس نهم و جمع كثيري از نمايندگان مجلس دهم است كه به اين دليل به برخي از وزرا رأي ندادند. رئيس جمهور مفسر رأي ملت در سال هاي 92 و 94 نيست و چنين شأني در قانون اساسي براي وي تعريف نشده است.

واقعاً مشكل كجاست؟ مشكل در ادبيات گفتمان سياسي رئيس جمهور است كه كليدواژه "فتنه" در آن يافت نمي‌شود. اين نوع سخن گفتن ناديده گرفتن شعور و حافظه تاريخي ملت است. اگر عقل جمعي مجلس به اين نكته معطوف بود كه براي هفت ماه باقي مانده عمر دولت هر گونه بهانه را از رئيس جمهور بگيرند تا وي به مطالبات معيشتي مردم برسد، دليل نمي‌شود كه صورت مسئله فتنه را از كارنامه سياسي وزراي پيشنهادي پاك كرده يا آن را واهي تلقي کند. ضمن اينکه تقابل قوا، خود نوعي فتنه گري است. بايد يک طرف هوشمندانه عمل کند که کرد.

111 نماينده مجلس حداقل به همين دليل به يكي از وزرا رأي ندادند. نمي‌شود اين دسته از نمايندگان را متهم به ارتباط با اجنه دانست و از اين مسئله عبور كرد! وقتي رئيس جمهور خشم و نفرت ملت ايران عليه رهبران فاسد و جنايتكار كاخ سفيد را نمايندگي نمي‌كند و در روز 13 آبان و پس از آن در برابر فشارها و تداوم تحريم ها سكوت مي‌كند و حتي آن را برخلاف واقع و اعتراف مسئولين دولتي انكار مي‌كند، طبيعي است در مورد فتنه نظر متفاوتي داشته باشد.

مجلس هوشمندانه به وزراي پيشنهادي رأي داد تا خللي در تعامل قوا وارد نشود اما رئيس جمهور با حاشيه‌سازي مي‌خواهد اصلاً اين خلل پديد آيد والاّ نيازي نبود رئيس جمهور ده‌ها سوال در مورد عدم كارآمدي دولت در عمل به وعده ها را بي‌ پاسخ بگذارد و يك راست برود سراغ مطلبي كه از نظر نظام و ملت حل شده است. بدون شك اين حرف‌ها وحدت آفرين نيست. متأسفانه مشاوران رئيس جمهور مشوق او در دوقطبي سازي‌هاي كاذب هستند. با آنكه خود رئيس جمهور اعتراف دارد مديران شايسته در كشور بسيارند، اما او كساني را به مجلس معرفي مي‌كند كه حاشيه دارند و او با توليد اين حاشيه كار دارد و فكر مي‌كند با اين نمد مي‌توان كلاهي براي ريزش رأي در انتخابات آينده درست نمود يا دست تمنا به سمت فتنه‌گران دراز کرد.

سخنان رئيس جمهور پس از تحليل رأي مجلس، كليدواژه‌هاي جالبي پيدا مي‌كند؛ "اخلاق"، "امانت"، "راستي"، "وحدت ملي"، "منافع ملي" و... آيا پس از آن اهانت به مجلس نهم و اهانت به بخشي از نمايندگان محترم مجلس دهم جايي براي باور به اين كليدواژه‌ها باقي مي‌ماند؟

رئيس جمهور در همين سخنراني منتقدان خود را به دو صفت جديد متصف كرد؛ "لات" و "مرتبط با اجنه"! آيا اين گونه برخورد با منتقدين متضمن وحدت ملي و عمل به سوگند رياست جمهوري در حفظ استقلال كشور و پاسداشت حق و عدالت و پرهيز از خودكامگي و ترويج دين و اخلاق در جامعه است؟

با اين حساب بايد از رئيس جمهور پرسيد؛ خط قرمز شما كجاست؟ و مرز آن با خط قرمز مردم و نظام چيست؟ چرا هر چه فرياد داريد بر سر ملت مي‌زنيد و از فرياد شما عليه آمريكا و جهانخواران خبري نيست؟ رئيس جمهور نبايد فراموش كند كه رأي او يك راي ميلي‌متري بوده است. ناديده گرفتن كساني كه به او رأي ندادند و تقريباً نيمي از جمعيت رأي دهنده كشور در انتخابات 92 بوده، با عقلانيت سياسي نمي‌خواند.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=243727

ش.د9503157

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات