تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۴۷۱
ژنرال پاکستانی فرمانده ائتلاف سعودی می‌شود

ترفند ریاض

پایگاه بصیرت / علی‌اکبر سمیعی

(روزنامه آفتاب يزد – 1395/10/15 – شماره 4797 – صفحه 12)

پس از گذشت حدود سه سال از تجاوز نظامی عربستان به یمن ، رژیم آل سعود به هیچ کدام از اهداف از قبل پیش بینی شده خود نرسیده و اکنون در بن بستی گرفتار شده که خود مسبب ایجاد آن بوده است. در تازه‌ترین تحول، براساس گزارش رسانه‌های خارجی عربستان ژنرال راحیل شریف فرمانده پیشین ارتش پاکستان را که چندی پیش بازنشسته شد، به عنوان فرمانده ائتلاف نظامی خود در یمن منصوب کرد. عربستان سعودی در ماه دسامبر 2015 میلادی اعلام کرده بود که این کشور ائتلاف نظامی به اصطلاح مبارزه با تروریسم متشکل از 34 کشور از جمله پاکستان تشکیل داده است.

البته یک پایگاه خبری پاکستانی نوشته است که راحیل شریف تنها مشاور نظامی ائتلاف شده است. به گزارش پایگاه خبری پاکستانی "د نیوز"، راحیل شریف، ژنرال بازنشسته و فرمانده سابق ستاد ارتش پاکستان اخیرا به عنوان مهمان سلطنتی خاندان آل سعود و به وسیله یک هواپیمای ویژه پس از دعوت پادشاه این کشور، به عربستان سعودی سفر کرد.عده بسیاری به منظور استقبال از وی در ریاض پایتخت عربستان سعودی به دیدارش آمدند، همچنین در میان این استقبال کنندگان برخی از اعضای خاندان سلطنتی سعودی حضور داشتند. فارس هم گزارش داده عربستان به راحیل شریف پیشنهاد کرده اگر سرپرستی ائتلاف ارتش کشورهای اسلامی که شامل 34 کشور است را بپذیرد حقوقی بیشتر از فرمانده ناتو به وی پرداخت می‌شود.

ترفند آل‌سعود

مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با آفتاب یزد درباره این تصمیم آل سعود می‌گوید: کاملا مشخص است که عربستان در خصوص بحران یمن در یک بن بست قرار گرفته که نه راه پس و نه راه پیش دارد. ریاض که امیدی به پیروزی نظامی در یمن نداشت تلاش می کرد که از مسیر مذاکرات به اهداف خود برسد که در این خصوص هم ناکام مانده است. نعیمی گفت: از طرف دیگر اکثر کشورهایی که عربستان نام آنها را در فهرست ائتلاف نظامی خود اعلام کرده بود عملا حضوری در این ائتلاف ندارند و فقط اسم آنها در این فهرست وجود دارد. به عنوان مثال مصر از این ائتلاف نه تنها کناره گرفته بلکه حاضر نیست خودش را در شکست نظامی عربستان در یمن شریک کند.پاکستان هم حضور مستقیم نظامی نداشت و فقط نام آن در این ائتلاف بود. حتی امارات هم که نیروهایش در این ائتلاف حضور دارند، درون خودش شاهد اختلافات شدیدی میان مقامات حکومت درباره ادامه حضور نظامی در ائتلاف است. نعیمی گفت: از طرف دیگر با توجه به روی کارآمدن دولت جدید در آمریکا معلوم نیست که واشنگتن به حمایت چشم بسته از عربستان ادامه دهد.

حتی بسیاری از شخصیت‌های موثر در اروپا و آمریکا خواستار دور شدن غرب از ریاض و عدم مشارکت در تجاوز و نسل کشی سعودی‌ها در یمن هستند. وی افزود: به نظر من انتخاب ژنرال راحیل شریف از سوی عربستان به عنوان فرمانده ائتلاف نظامی در یمن یک ترفند سیاسی از طرف ریاض برای تحریف افکار عمومی و جلوگیری از برملا شدن شکست نظامی ریاض در یمن است. از طرف دیگر انتخابات یک فرمانده پاکستانی که با زبان آن منطقه بیگانه بوده و شناخت دقیقی از نیروهای ارتش عربستان ندارد منطق چندانی ندارد زیرا چگونه چنین فردی به رغم موفقیت‌هایش در پاکستان توانایی فرماندهی نظامیان عربی را دارد؟نعیمی گفت:پس از بیش از دو سال و نیم تهاجم هوایی ارتش عربستان به یمن شکست خورده و اعزام نیروی زمینی به این کشور هم محال است که موفقیتی برای آل سعود داشته باشد لذا شرایط چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ نظامی به زیان آل سعود است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=60866

ش.د9503365

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات