بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۳۹

مجلس سنای آمریکا و کابینه در حال شکل‌گیری ترامپ

جمهوری‌خواهان اکثریت را در سنا در اختیار دارند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود گزینه‌های ترامپ که از قضا دیدگاه‌هایشان (به نسبت ترامپ) به بنیان‌های فکری حزب جمهوری‌خواه نزدیکتر است، بتوانند تائیدیه لازم را دریافت کنند.

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از پژوهش خبری صدا وسیما، سنای آمریکا روند تائید اعضای کابینه ترامپ را از سه شنبه گذشته (21 دی 95) آغاز کرده است. قرار است گزینه‌های پیشنهادی ترامپ تا قبل از20 ژانویه (آغاز بکار دولت جدید) در مجلس سنا حضور یابند و با تشریح دیدگاه ­ها و برنامه‌های خود، اعضای سنا را برای حضور خود در کابینه 45 امین رئیس جمهور آمریکا متقاعد سازند. علاوه بر این صدها مدیر ارشد و روسای سازمان­ های دولتی هم باید مورد تائید سنا قرار گیرند. با این حال، همه اعضای کابینه برای شروع فعالیت خود به تائید سنا نیاز ندارند. مثلا مشاور امنیت ملی به تایید سنا نیاز ندارد، اما رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا باید از سنا مجوز بگیرد.

مجلس سنای آمریکا و کابینه در حال شکل‌گیری ترامپ

فرایند تایید وزراء در سنا

بعد از معرفی نامزد پیشنهادی هر یک از مناصب به سنا، کمیته مربوطه در این مجلس اختیار عمل را در دست می‌گیرد. کمیته با برگزاری جلسه استماع، گزارشی را مبنی بر مخالفت، موافقت یا بدون اعلام نظر به سنا ارائه می‌دهد. سنا می‌تواند رأی مثبت کمیته را مبنا قرار دهد و نامزد مورد نظر را تأیید نماید. اما به هر شکل نامزدها با کسب حداقل 52 رای سنا تائیدیه لازم را برای شروع بکار بدست می‌آورند. از 21 دی ماه که این فرایند در سنا آغاز شده است، برخی از گزینه پیشنهادی ترامپ در مناصب مختلف از جمله وزارت امور خارجه و وزارت دفاع در سنا حاضر شده و به سوالات سناتورها پاسخ داده‌اند. این فرایند مجددا 27 دیماه از سر گرفته می‌شود تا مابقی گزینه‌ها فرصت حضور در سنا را تا قبل از آغاز بکار کابینه ترامپ (اول بهمن ماه) داشته باشند.

مجلس سنای آمریکا و کابینه در حال شکل‌گیری ترامپ

مجلس سنای آمریکا و کابینه در حال شکل‌گیری ترامپ

نکته

با بررسی اظهارات گزینه‌های پیشنهادی ترامپ برای تصدی وزارتخانه‌های کابینه این نکته آشکار می‌شود که رفقای دونالد ترامپ با برخی مواضع وی مخالفند. این افراد ساخت دیوار در مرز آمریکا با مکزیک،‌ ممنوعیت احتمالی ورود مسلمانان به آمریکا، انکار تغییرات آب و هوایی و رابطه صمیمی با روسیه که از محورهای مهم تبلیغاتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بود را جدی نگرفتند و بعضاً بی‌اعتبار تلقی کردند. حتی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران از مواضع افراطی پیشین ترامپ عقب‌نشینی کرده‌اند و حتی به طور تلویحی از این توافق حمایت می‌کنند. ضمن اینکه در حال برجسته‌سازی خطر ایران در موضوعاتی غیر از هسته‌ای هستند تا بتوانند ایران را بیش از پیش تحت فشار بگذارند. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که دولت ترامپ آن دولتی نیست که وی در دوره مبارزات انتخاباتی از آن سخن می‌گفت. به نظر می‌رسد ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات تحت تاثیر ساختارهای این کشور قرارگرفته و در تلاش است با استفاده از اشخاص با تجربه و کهنه‌کار، سیاست های خود را بر مبنای راهبرد کلان آمریکا بنا سازد. هر چند که قطع یقین تاکتیک‌های متفاوتی را برای دسترسی به اهداف بکار خواهد گرفت. نکته دیکر این است که جمهوری‌خواهان اکثریت را در سنا در اختیار دارند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود گزینه‌های ترامپ که از قضا دیدگاه‌هایشان (به نسبت ترامپ) به بنیان‌های فکری حزب جمهوری‌خواه نزدیکتر است، بتوانند تائیدیه لازم را دریافت کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات