تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۸۸۲
گفت‌وگوی‌ «ایران» با مایک ناپیر، عضو فراخوان همبستگی با ملت فلسطین

مقاومت، کابوس صهیونیسم سرکوبگر

مقدمه: در بحبوحه ناآرامی‌های خاورمیانه و در شرایطی که دست‌کم در سه کشور این منطقه یعنی سوریه، عراق و یمن جنگ است، تهران طی روزهای سوم و چهارم اسفند ماه ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین را در سالن اجلاس سران با حضور نمایندگان 80 کشور جهان برگزار کرد تا «مسأله اول جهان اسلام» به فراموشی سپرده نشود و به جهان بویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که شهرک‌سازی‌ها را قانونی می‌داند و از جابه‌جایی سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس اشغالی سخن می‌گوید، این پیام را بدهد که فلسطینی‌ها در انتفاضه خود تنها نیستند. مایک ناپیر، عضو فراخوان همبستگی با ملت فلسطین که اصالتاً اسکاتلندی است و به عنوان فعال سیاسی در این کنفرانس شرکت کرده بود، درباره انتفاضه سوم ملت فلسطین و آینده تحولات فلسطین با خبرنگار «ایران» گفت‌و‌گو کرده است که در ادامه می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / ندا آکیش

(روزنامه ايران – 1395/12/10 – شماره 6446 – صفحه 13)

* انتفاضه سوم ملت فلسطین که در حال حاضر جریان دارد و به انتفاضه قدس معروف شده با دو انتفاضه قبلی فلسطین چه تفاوت‌هایی دارد؟

** انتفاضه نخست بسیار مهم و مؤثر بود و اسرائیل را وادار کرد وجود مردم فلسطین را درک کند در حالی که پیش از انتفاضه نخست، او این مسأله را انکار می‌کرد. انتفاضه دوم هم در تحکیم دستاوردهای انتفاضه نخست تأثیرگذار بود اما انتفاضه کنونی (قدس) به نظر من نسبت به انتفاضه اول و دوم هدفمندتر است و فلسطینیان بسیار شجاعانه در مقابل دشمن بی‌رحم خود می‌جنگند. به نظر من فلسطینی‌ها در طول تاریخ همه نوع مبارزه با اسرائیل را تجربه کرده‌اند آنها مبارزه مسلحانه، مقاومت صلح‌آمیز و... را تجربه کرده‌اند اما واقعیت این است که مقابل آنها تنها اسرائیل قرار ندارد بلکه امریکا، اتحادیه اروپا و اکثر کشورهای عضو سازمان ملل هم مقابل ملت فلسطین ایستاده‌اند و فلسطینی‌ها باید با آنها هم بجنگند.

فلسطینی‌ها باید علیه ائتلاف بسیار بزرگی از دشمنانشان که با اسرائیل همکاری می‌کنند تا فلسطین را به انزوا بکشانند، بجنگند. به نظر من بسیار مهم است که مردم جهان به درخواست فلسطینی‌ها برای بایکوت کردن اسرائیل پاسخ دهند. چون اگر به کنفرانس خبری مشترک نتانیاهو و ترامپ که اخیراً در واشنگتن برگزار شد، گوش کرده باشید، می‌بینید هر دو گفتند، قصد دارند با تحرکات مقاومت فلسطینی مبارزه کنند اما با وجود بودجه یکصدمیلیون شکلی (واحد پول اسرائیل) که اخیراً اسرائیل به مبارزه با جنبش مقاومت فلسطین اختصاص داده، گزارش‌ها حاکی است که اسرائیل در حال شکست خوردن از فلسطینیان است و این دستاورد انتفاضه سوم است که همچنان ادامه دارد و صاحب این پتانسیل است که به چالش جدی اسرائیل تبدیل شود.

* تفاوت برجسته انتفاضه سوم نسبت به انتفاضه‌های قبلی چیست؟

** فلسطینی‌ها نسبت به گذشته عصبانی‌تر و سرخورده‌تر هستند. حملات داوطلبانه و انفرادی فلسطینیان به صهیونیست‌ها که بعضاً با سلاح سرد هستند و در رسانه‌های غربی بسیار بازتاب داده می‌شوند دو حالت دارند. حالت اول اینکه گاهی اصلاً حمله‌ای در کار نیست و نظامیان صهیونیست با این ادعا که فرد فلسطینی چاقو داشته و قصد حمله به آنها را داشته، به فرد فلسطینی شلیک می‌کنند و او را می‌کشند. حالت دوم هم وقتی است که واقعاً یک حمله داوطلبانه با سلاح سرد از سوی فلسطینی‌ها انجام می‌شود اما از آنجا که این حملات سازماندهی شده نیستند و به صورت فردی و داوطلبانه از سوی افراد عادی به وقوع می‌پیوندند، در افکار عمومی جهان بازتاب منفی ندارند و چهره فلسطینی‌ها را مخدوش نمی‌کند.

عاملان حملات شهادت‌طلبانه کسانی هستند که صبر و تحمل‌شان از جنایت‌های اسرائیل تمام شده و شاهد عینی مرگ عزیزان و خویشاوندان خود به دست صهیونیست‌ها بوده‌اند. گذشته از آن، این افراد نه تنها با حملات داوطلبانه خود با اسرائیل می‌جنگند بلکه خشم خود را از مقامات فلسطینی که در مذاکرات دست دارند هم نشان می‌دهند. نهادهای فلسطینی پس از پیمان اسلو به عنوان گروه‌های موقت شکل گرفتند اما همان‌طور که سخنگوی رسانه‌ای جهاد اسلامی گفت‌(سوم اسفند، روز نخست کنفرانس)، آنها برای فلسطینی‌ها نیستند بلکه برای اسرائیلی‌ها هستند. آنها آنجا هستند که از اسرائیل در مقابل ملت فلسطین حمایت و حفاظت کنند.

* اخیراً یحیی السنوار به عنوان رئیس جدید جنبش حماس در غزه منصوب شده است، نظر شما درباره او چیست؟

** نظر خاصی ندارم زیرا فکر می‌کنم شخصیت‌ها مسأله بنیادین فلسطین نیستند. همچنین حماس تنها در غزه قدرت دارد و این باریکه از یک سو در محاصره اسرائیل و از سوی دیگر محصور به مصر است. رویارویی با مصر و اسرائیل قدرت زیادی می‌طلبد که به نظر من در غزه وجود ندارد. اسرائیلی‌ها سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای دارند که در سال 2014 با این سلاح‌ها بیش از دو هزار فلسطینی ساکن نوار غزه را به خاک و خون کشیدند. البته این اتفاق تازه‌ای نبود زیرا اسرائیلی‌ها همواره فلسطینی‌ها را می‌کشند. فلسطینی‌ها نیاز به اتحاد بین‌المللی دارند.

* به عنوان شهروند یک کشور اروپایی، نقش اتحادیه اروپا در اعمال فشار بر اسرائیل برای کاهش ظلم به فلسطینی‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، حمایت واشنگتن از تل‌آویو افزایش یافته است. منظور من حمایت دیپلماتیک امریکا از نتانیاهو است نه حمایت مالی. اتحادیه اروپا هم با اسرائیل طوری برخورد می‌کند که انگار بخشی از اروپاست. به نظر من ارتباط اقتصادی خیلی خوبی که اسرائیل با اتحادیه اروپا دارد، دلیل این روابط نزدیک است اما به عنوان کسانی که در اروپا مخالف اسرائیل هستیم، می‌خواهیم روابط اقتصادی اسرائیل با اروپا قطع شود، محصولاتش بایکوت و این رژیم به انزوا کشیده شود. اما اتحادیه اروپا خلاف خواسته ما عمل می‌کند. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا در ساخت فرودگاه در غزه سرمایه‌گذاری کرد اما اسرائیل آن فرودگاه را خراب کرد و واکنش اتحادیه اروپا به این مسأله این بود که به اسرائیل جایزه داد.

* آیا شما به آینده فلسطین خوشبین هستید؟

** بله، زیرا 7 میلیون یهودی در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند. همین طور 7 میلیون فلسطینی هم در کرانه باختری رود اردن زندگی می‌کنند اما کل جمعیت عرب‌های جهان ۳۵۸ میلیون نفر است که بخش اعظمی از این جمعیت ساکنان دورتادور سرزمین‌های اشغالی هستند. در گذشته پروژه‌های شهرک سازی که اروپایی‌ها در صدد آن بودند در شمال امریکا و استرالیا موفق بود زیرا آنها تمام ساکنان اصلی آن مناطق را می‌کشتند و همه چیز را تصاحب می‌کردند اما پروژه شهرک سازی اسرائیل با توجه به جمعیت بالای جهان عرب موفقیت‌آمیز نخواهد بود و اسرائیلی‌ها شکست خواهند خورد. مانند پروژه شهرکسازی فرانسه در الجزیره یا آفریقای جنوبی. برخی پروژه‌های شهرک سازی محکوم به شکست هستند که پروژه اسرائیل هم جزو آنهاست. به نظر من انسجام و اتحاد بین‌المللی برای رویارویی با اسرائیل بسیار مهم است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6446/13/174347/0

ش.د9504120

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات