تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۷۹
رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند

برادری امنیتی سیسی و «اسرائیل» در سینا

(روزنامه صبح نو – 1395/12/09 – شماره 194 – صفحه 5)

نزدیک به چهار دهه از امضای توافق کمپ دیوید که طی آن مصر، رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت شناخت می‌گذرد و این در حالی است که فلسطینیان ساکن در نوار غزه کم‌ترین مساعدت را از سوی دولت قاهره در رابطه با مرز رفح شاهدند و از دیگر سو، به گفته برخی منابع خبری صهیونیستی، روند همکاری‌های امنیتی میان مصر و تل‌آویو روند صعودی به خود گرفته است.

در این رابطه، پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، به نقل از روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت: یوسی میلمان، کارشناس امنیتی اسرائیل بر این باور است که استحکام روابط امنیتی موجود میان مصر و اسرائیل، در جنگ مشترک آنها علیه داعش در شبه جزیره سینا نمود بسیار خوبی پیدا کرده است.

به اعتقاد وی، داعش به خوبی معنای این همکاری استراتژیک را یافته و در واکنش به آن، طی فوریه جاری، شش قبضه توپ از سینا به سمت صحرای نقب و شهر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی شلیک کرده که دفاع موشکی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی آنها را منهدم کرده است.

در ادامه سخنان این کارشناس صهیونیست آمده است: شلیک این تعداد توپ آن هم در طول تنها یک ماه نشان از آن دارد که داعش خود را در تنگنا دیده و بنابر‌این تلاش دارد که دیدها را به سوی اسرائیل معطوف کند. اما به هر حال به نظر می‌رسد که روابط امنیتی میان مصر و رژیم صهیونیستی بسیار بیش از مقابله با داعش در صحرای سینا باشد؛ به‌ویژه آنکه می‌بینیم مصری‌ها عملاً دستورات بی چون و چرا صهیونیست‌ها را طی دهه‌های اخیر در تحت فشار قرار دادن فلسطینیان ساکن در نوار غزه و جنبش‌های مقاومت فعال در این ناحیه مو به مو به اجرا در آورده‌اند.

منافع و دشمنان مشترک مصر و رژیم صهیونیستی

میلمان در گفت‌وگو با معاریو از تحت اختیار قرار دادن اسناد امنیتی بسیار مهمی از سوی واحد 8200 دستگاه اطلاعاتی تل‌آویو به حکومت عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور فعلی مصر خبر داده که نشان از میزان بالای فعالیت دوجانبه میان آنها دارد. به گفته این مقام صهیونیست، تل‌آویو دائماً همکاری‌های خود با ارتش مصر را تأیید نمی‌کند، اما این دلیل نمی‌شود که باور کنیم میان آنها هیچ‌گونه توافق و همکاری وجود ندارد، به‌ویژه آنکه می‌دانیم آنها منافع و دشمنان مشترکی دارند که مهم‌ترین آنها حماس در نوار غزه است.

از دیگر سو مجله آمریکایی فارین پالسی در گزارشی با اشاره به اینکه مصر در شرایط بی‌ثباتی شدیدی به سر می‌برد نوشت: اکنون مسوولان قاهره بیش از هر زمان دیگری نیازمند یک دوست قدرتمند بین‌المللی هستند تا بتوانند به شرایط با ثبات پیشین خود باز‌گردند.

این مجله با اشاره به تماس تلفنی سیسی با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، این‌گونه اقدامات را ناکافی دانست و نوشت: مصر در تلاش است که از کانال سوئز که مهم‌ترین منبع درآمد خود است حمایت کرده و با تحسین شرایط گردشگری خون جدیدی در رگ‌های اقتصادی خود بدمد. در ادامه گزارش فارین پالسی می‌خوانیم: این امکان وجود دارد که ایالات متحده دست دوستی و کمک به سمت مصر دراز کند، اما مشروط بر اینکه قاهره روابط کاری خوبی را با اسرائیل تضمین کند و در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی کوتاهی از خود نشان ندهد.

این مجله توصیه می‌کند که جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا را تشویق به سفر به تل‌آویو و قاهره کرده و ادامه می‌دهد: به نفع آمریکاست که از مصر و اسرائیل در سطح و اندازه‌ای معقول حمایت مالی و تکنیکی به عمل آورد؛ واشنگتن می‌تواند با حمایت از اقتصاد مصر، این کشور را به همکاری بیش از پیش اطلاعاتی با خود و تل‌آویو تشویق کند.

این تحلیل درپایان می‌افزاید: آمریکا و مصر منافع مشترک بی شماری در منطقه خاورمیانه دارند، به ویژه اینکه اسرائیل در جوار مصر قرار داشته و دولت‌مردان واشنگتن به هیچ عنوان نباید این مساله را از ذهن دور نگه دارند.

سفر وزیر خارجه مصر به واشنگتن

در این حال منابع خبری دیروز یکشنبه گزارش دادند «سامح شکری» در سفری دو روزه به واشنگتن رفت و قرار است با همتای آمریکایی خود و تعدادی از مقامات و مسوولان دولت «دونالد ترامپ» و نیز نمایندگان کنگره دیدار کند.

سفر شکری به واشنگتن مقدمه‌چینی برای سفر عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور مصر به آمریکا و دیدار وی با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود و دیگر مقامات ارشد آمریکایی است.

در دیدار قریب‌الوقوع السیسی و ترامپ پرونده‌های استراتژیک، امنیتی، سیاسی و منطقه‌ای با حضور تعدادی از وزرای دو کشور و نیز تقویت همکاری دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و نظامی بررسی خواهد شد.

بنا بر این گزارش، بررسی قضیه فلسطین و ازسرگیری مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی و تأکید بر این موضوع که تنها راه حل قضیه فلسطین، راه‌حل دو دولت و توقف شهرک‌سازی است، از محورهای اصلی بحث و گفت‌وگوی السیسی در دیدار با ترامپ خواهد بود.

تحرکات برای افزایش مدت ریاست‌جمهوری در مصر

از دیگر سو منابع خبری در مصر گزارش دادند که «اسماعیل نصرالدین» نماینده پارلمان این کشور با اشاره به تهیه پژوهشی کامل درباره مفاد قانون اساسی این کشور، گفت که درخواست اصلاح برخی مفاد در خصوص نظام حکومتی، دوره ریاست‌جمهوری، ماده مربوط به اختیارات شورای دولت و نحوه دستور رییس‌جمهور برای تشکیل دولت را ارائه می‌کند. وی اشاره کرد که چند ماده قانونی برای ایجاد مجلس سنا برای کمک به مجلس نمایندگان در امر قانون‌گذاری را مطرح کرده است و نخستین گام برای اصلاح قانون اساسی نیز جلب موافقت یک پنجم اعضای مجلس (119 نماینده) بر اساس ماده 226 قانون اساسی است.

این نماینده پارلمان مصر تصریح کرد که کار جمع‌آوری امضا از اعضای پارلمان را آغاز می‌کند و هدف از تغییر نظام حکومتی نیز اعطای اختیارات بیشتر به رییس‌جمهور است. وی افزود: «از جمله مواد قانون اساسی که قصد تغییر آن را داریم، افزایش دوره ریاست‌جمهوری از 4 سال به 6 سال است زیرا ماده کنونی کمکی به انجام ماموریت‌های محوله به رییس‌جمهور و اجرای برنامه‌های آن نمی‌کند.»

پارلمان مصر که انتخابات آن پس از روی کار آمدن السیسی برگزار شد، با اکثریت اعضا، حامی عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور فعلی مصر است.

http://sobhe-no.ir/newspaper/194/5/7175

ش.د9504104

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات